Zit er kwaliteitsvershil tussen UTP kabels?

Pagina: 1
Acties:
  • 393 views sinds 30-01-2008

• IndoBoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-05 17:01

IndoBoy

Een kok moet dik zijn!!!!

Topicstarter
Ik ben van plan een US Robotics 8000 router te halen en 3Com 3C905B TX-NM PCI 10/100Mbit netwerkkaartjes te halen. Nou is mijn vraag voor de aanschaf van utp kabels, zit er nog kwaliteitsverschil tussen de verschillende kabels. Waar moet ik op letten? Moet ik letten op merk of zoiets of iets anders? Of is er helemaal geen kwaliteitsverschil en kan ook gewoon elk willekeurig UTP kabel aanschaffen. Suggesties zijn welkom

Chieftec Dragon DA-01-BD,MSI K8T NEO,Athlon 64 3200+,1024DDR400,2xMaxtor,AsusV8200GeForce3 64MB DeLuxe,Creative LIVE Platimum5.1,DesktopTheater3500Digital,DVD Encore5x,Plextor DVD-RW 708A,Iiyama A201HT Vision 510 22" D'tron NF ,5 x Enermax 80m

• Moon
  • Laatst online: 21-09-2025
Ik geloof dat er CAT5 op moet staan voor het beste resultaat.

Verwijderd

Hoe duur is zo'n ding eigenlijk per m? @Home zei dat ik een nieuw utp-kabel moest aanschaffen. Als het niet te duur is en mijn probleem daarmee verholpen kan worden, wil ik dat best doen. Alleen bij hen kost het iets van f11,- p/m. Ik heb ongeveer 18m nodig

• Scraper
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-05 10:16

Scraper

ErikJ

De kant en klare kabels weet ik niet hoeveel ze kosten, maar als je het zelf maakt dan is het een stuk goedkoper.

* Scraper hebt vorige jaar voor een klant 300 meter besteld en die koste nog geen gulden de meter. Verder heb je dan nog rj45 connectoren nodig en een tang om ze te knijpen. Maar 11 gulden per meter, tja geen idee of dat de prijzen zijn van kant en klare kabels.

Verwijderd

Kant en klare kabels zijn -D U U R-
Maar ze zelf maken kan ook duur zijn de kabel is niet zo duur en de kopjes ook niet maar de tang om de kopjes erop te persen is vaak $$$.
Begint bij 40,= ofzwo. (en nee zon analoge telefoonkabelknijper past niet voor de grote utp koppen!)
(als iemand goedkopere weet plz vertel het me dan haal ik er snel 1 B-))

Verwijderd

Over merken uhm..
Ik weet wel dat er naast UTP ook STP is
verschil STP is "shielded" dus ook goed om buiten te leggen of plekken waar statische elektrischeteit is.

maar utp/cat5 is volges mij altijd het zelfde.

• SaiBork
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2023
Cat6 is beter ;)
duurder en onnodig
gewoon cat5 is goed
voor zover ik weet geen verschil tussen cat5 kabels (lijkt me ook niet echt te mogen)

ik heb een tang aangeschaft voor 35piek geloof ik
gewoon ff zoeken bij pricewatch man :p

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-08-2025

orca

Zwem goed, Broeder.....

Display electronics heeft zo'n tang voor ongeveer 35,--

en cat 5 is een kwaliteits-aanduiding, het is dus geschikt voor 100Mbps. een 10Mbps verbinding zal hier dus prima op lopen.

cat 6 is voor 1000Mbps en dus te goed voor 100Mbps, en dus ook te duur.

er zijn zelfs wandcontact dozen die je of voor ISDN of voor Ethernet kan gebruiken, als je de boel wilt inbouwen, ook hier verwijs ik naar display electronics, maar of ze de beste of goedkoopste zijn dat weet ik niet.

veel plezier..

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

Verwijderd

idd utpcat5e, ik heb hier alcatel kabel (bos van 300 meter) en dit kostte me 1,25 de meter, met als voordeel dat het de fijnste kabel is die er bestaat, vrij dun, en bere flexibel, echt een genot om mee te werken, adertjes kun je fatsoenlijk op volgorde leggen voor de rj-45 stekkertjes.

verder heb je utp (unshielded twisted pair) dit is bedoelt voor thuis netwerken met een geringe afstand (tot 100m) en zonder rare elektromagnetische stroombronnen in deb uurt.

voor langere stukken en met storing heb je nog ftp (foiled twisted pair) en stp (shielded twisted pair).

Maar voor thuis is utp cat.5e goed genoeg!!!!

succes.

Verwijderd

Wat is het verschil tussen ftp en stp dan alweer?!?

Verwijderd

UTP bij www.informatique.nl heb ik laatst 25 mtr crosslink cat 5 gehaald voor 69,- dus 2,76 p/mtr

Verwijderd

[edit] :9

• snoei
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-04 22:21

snoei

kabels... :D

verschil in afscherming:

ftp Foil Twisted Pair
stp Shielded Twisted Pair
utp Unshielded Twisted Pair

edit:
;( ik ben weer eens te laat

• yeadder
  • Niet online
ik geloof dat de prijs per meter is 1.40 of zo voor zoveel had ik laatst nog wat meters geekocht

Verwijderd

er is wel verschil tussen kabels maar niet echt boeiend bij een paar meter... cat 5 mag tot max 100 meter dacht ik

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-05 19:57
Effe wat misverstanden uit de wereld helpen
//arrogant mode
UTP en dergelijke simpele netwerkhardware ken ik erg goed dus neem het maar van me aan als je zelf niet zeker bent van het tegendeel. Ben je wel zeker, please tell me!
Op donderdag 22 november 2001 03:03 schreef Moon het volgende:
Ik geloof dat er CAT5 op moet staan voor het beste resultaat.
Voor 100Mbps netwerkje moet je inderdaad minstens cat5 kabel hebben. Voor gigabit gebruik je minstens cat5e.
Nog beter is Level6 (=cat6 zodra de standaard wordt goedgekeurd), maar dat heb je met huidige netwerken écht niet nodig.
Op donderdag 22 november 2001 05:51 schreef hcetiner het volgende:
Hoe duur is zo'n ding eigenlijk per m? Alleen bij hen kost het iets van f11,- p/m. Ik heb ongeveer 18m nodig
30m kost bij Blackbox (=duur) 17,10 EUR of 32,23 EUR indien je moulded connectoren wil.
Op donderdag 22 november 2001 06:39 schreef Schaamhaarkapper het volgende:
Over merken uhm..
Ik weet wel dat er naast UTP ook STP is
verschil STP is "shielded" dus ook goed om buiten te leggen of plekken waar statische elektrischeteit is.

maar utp/cat5 is volges mij altijd het zelfde.
STP (shielded) of FTP (foil shielded) bestaat inderdaad ook. Maar da's dus niet nuttig als je je kabel buiten hebt lmiggen.
Wel is het niuttig tegen EMI. (tl lampen, zware machines, ...)
UTP wil niks meer zeggen dan dat het unshielded twisted pair kabel is, VEEL verschil mogelijk dus!!
Op donderdag 22 november 2001 08:44 schreef arjo_kamp het volgende:
voor langere stukken en met storing heb je nog ftp (foiled twisted pair) en stp (shielded twisted pair).
Niet waar! STP doet NIKS aan de maximale lengte die je kan halen. Zorgt enkel voor minder storing. Maximale kabellengte bij ethernet wordt bepaald door timing van de signalen, STP veranderd niks aan die timing.

Verwijderd

Je hebt utp in verschillende klassen ...
cat(egorie) 1 en hoger ... voor een 100mb netwerk heb je minimaal cat5 nodig... voor een 10 mb netwerk minimaal cat3. Shielded (STP)is vanwege bescherming tegen inteferentie...! (8>

• Subzer0
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-04 09:46
Op CrazyPC heb je 30m UTP kabel voor 25 piek!!! :)

This mail was made from 100% recycled electrons!

• aardbeix15
  • Niet online

aardbeix15

100%fruit pers je er niet uit!

kwaliteitsverschillen merk ik niet tussen 'echte' en zelfgemaakt UTP-kabels(zelfde responsetijden bij het pingen), ik gebruik beide. 't probleem = dat kant&klare maar tot 20m worden verkocht.

Ik heb zelf bij NT-microsystems(H'sum)(http://www.tweakers.net/shopsurvey/2198) 30m voor f2,- per meter gehaald en zelf de plugjes eraan gemaakt. Die knijptang kan ke dan je meestal wel ff lenen voor een avondje. Wel goed de koopjes aanknijpen want kabels die je de hele tijd moet 'wiebellen' bij je server of client zuigen.

snel zeggen: 'De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets'
levensmotto: 'vroeg gedaan is lang gerelaxed!'.

• IndoBoy

IndoBoy

Topicstarter
Hey bedankt jongens voor jullie reacties. Dus als ik het goed begrijp, kan ik dus het beste cat5 UTP kabels kopen. Het gaat niet om zo'n grote afstand, misschien 5m. Ik wil wel dat die dus op 100Mbps gebruikt kan worden. Moet ik nog letten op bepaalde merken of maakt het merk niets uit? Er zijn ook verschillende kleuren kabels heb ik gezien. Moet ik daar ook nog op leten?

Chieftec Dragon DA-01-BD,MSI K8T NEO,Athlon 64 3200+,1024DDR400,2xMaxtor,AsusV8200GeForce3 64MB DeLuxe,Creative LIVE Platimum5.1,DesktopTheater3500Digital,DVD Encore5x,Plextor DVD-RW 708A,Iiyama A201HT Vision 510 22" D'tron NF ,5 x Enermax 80m

Verwijderd

Op donderdag 22 november 2001 13:28 schreef IndoBoy het volgende:
Hey bedankt jongens voor jullie reacties. Dus als ik het goed begrijp, kan ik dus het beste cat5 UTP kabels kopen. Het gaat niet om zo'n grote afstand, misschien 5m. Ik wil wel dat die dus op 100Mbps gebruikt kan worden. Moet ik nog letten op bepaalde merken of maakt het merk niets uit? Er zijn ook verschillende kleuren kabels heb ik gezien. Moet ik daar ook nog op leten?
nee dat maakt niet uit... het is echter wel makkelijk als je aan de kleur kan zien wat voor kabel je hebt (bij blauw voor straight en geel voor cross oid)

• IndoBoy

IndoBoy

Topicstarter
Wat is straight dan? Is ook weer een andere soort kabel. Cross is toch een crosslink kabel.

Verwijderd

Op donderdag 22 november 2001 13:09 schreef Subzer0 het volgende:
Op CrazyPC heb je 30m UTP kabel voor 25 piek!!! :)
20 meter kabel voor maar f 17,50? Dat is wel heel goedkoop. Of @Home is gestoord met f 11,- p/m of crazypc is gestoord (nou de naam zegt het al). Maar @Home is natuurlijk geen winkel ofzo die kabels en andere netwerk-apparatuur verkoopt dus het is wel logisch dat het bij hun zo duur is. Maar meer dan een tientje verschil p/m? Dat vind ik toch wel een beetje raar

• IndoBoy

IndoBoy

Topicstarter
Moet je nou perse een kniptang e.d. aanschaffen? Zijn die kabels niet kant en klaar te koop? Ik wilde eigelijk meteen effe kijken op de HCC-dagen hiervoor.

Verwijderd

Op donderdag 22 november 2001 17:14 schreef IndoBoy het volgende:
Moet je nou perse een kniptang e.d. aanschaffen? Zijn die kabels niet kant en klaar te koop? Ik wilde eigelijk meteen effe kijken op de HCC-dagen hiervoor.
Als je er een beetje feeling voor hebt kun je voorzichtig met een mesje of kniptang de kabel aanpellen.

Of je gebruikt het nylon stripdraadje dat er niks voor niks in zit. Heb toevallig vandaag nog 24 aansluitingen in een kantoorpand gemaakt, dus dan krijg je die feeling vanzelf

Maar waar woon je ergens ??

Als je in de buurt van Rotterdam woont, dan kan ik wel ff een kabel voor je maken hoor. Stuur even een mailtje naar acad@mve-bv.nl en ik hoor het wel

• IndoBoy

IndoBoy

Topicstarter
Bedankt voor je hulp. Ik woon in Heemskerk. Is toch wel een beetje ver of niet? Maar kan je die kabels niet gewoon kan en klaar kopen. Ik mail je wel.

Verwijderd

5 meter moet te doen zijn, zal niet duurder zijn dan f25,--

ik krijg alle kabel gratis en gebruik hier utp en ook stp :) hehe vraag niet waarom stp want dat was alleen omdat ik ff geen utp meer had :P

en nog een nadeel van kant en klaar is dat als je naar bijvoorbeeld boven moet je nie door het gat kan wat je boormachine hebt gemaakt :P of je hebt een TE groot gat gemaakt ....... hehe nah :)

• IndoBoy

IndoBoy

Topicstarter
Ik hoef gelukkig niet naar boven met mijn kabel. Gewoon in dezelfde kamer. Maar dat had je denk ik al begrepen, gezien de korte lengte. Dat probleem wat jij zei met kant en klare had ik voor mijn kabel modem. Ze gaven een kant en klare UTP kabel erbij. Maar ik had gewoon de coax kabel doorgetrokken naar mijn kamer. Zijn er nog vaste maten dan voor kant en klare kabels.

• IndoBoy

IndoBoy

Topicstarter
Ik heb ze gekocht jongens. 3x 5m UTP CAT5 kant en klaar voor Fl.30,-. Is toch niet duur. Nou alleen nog mijn netwerkkaartjes kopen en mijn USR8000 Router.Deze heb ik overigens nog niet gezien op HCC.

Verwijderd

Cat5 moet je hebben :) is ook al gezecht maar goed
Verder een beetje sterke kabel niet te slap :P heb ik dus :P

Verwijderd

Op donderdag 22 november 2001 07:05 schreef Cyborg het volgende:
Cat6 is beter ;)
duurder en onnodig
gewoon cat5 is goed
voor zover ik weet geen verschil tussen cat5 kabels (lijkt me ook niet echt te mogen)

CAT5E kabels (de E is van Extended) van IBM!!!!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 22 november 2001 @ 06:37:
Kant en klare kabels zijn -D U U R-
Maar ze zelf maken kan ook duur zijn de kabel is niet zo duur en de kopjes ook niet maar de tang om de kopjes erop te persen is vaak $$$.
Begint bij 40,= ofzwo. (en nee zon analoge telefoonkabelknijper past niet voor de grote utp koppen!)
(als iemand goedkopere weet plz vertel het me dan haal ik er snel 1 B-))
ik heb gewoon de kleinste kabel gekocht die er was en door midden geknipt
en een lange kabel er gewoon tussen gesoldeerd en af af geplakt met isolatie tape
en dat werkt wonderbaarlijk goed _/-\o_
dus dan heb je ook zo'n dure tang niet nodig

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 23 november 2001 @ 22:39:
5 meter moet te doen zijn, zal niet duurder zijn dan f25,--

ik krijg alle kabel gratis en gebruik hier utp en ook stp :) hehe vraag niet waarom stp want dat was alleen omdat ik ff geen utp meer had :P

en nog een nadeel van kant en klaar is dat als je naar bijvoorbeeld boven moet je nie door het gat kan wat je boormachine hebt gemaakt :P of je hebt een TE groot gat gemaakt ....... hehe nah :)
door knippen en solderen is de oplossing hier voor

• esf
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-03 14:06

esf

Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 11:00:
[...]

en een lange kabel er gewoon tussen gesoldeerd en af af geplakt met isolatie tape
Ik neem aan dat hij nu inmiddels wel al zijn keuze heeft gemaakt ;)

The hardest thing in the world to understand is the income tax. - Albert Einstein

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-04 19:14
Verwijderd schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 11:00:
[...]

Jeetje Henkie, er wordt zelfs een waarschuwing gegeven dat deze topic zo oud is 8)7

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 14:19

AzzKickah

06-CENSORED

Ja man ik bedoel 8)7 :? Waarom kick je dit topic nou weer omhoog?? Ze hebben het hier zelfs nog over guldens 8)

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-05 16:37
SaiBork schreef op donderdag 22 november 2001 @ 07:05:
Cat6 is beter ;)
duurder en onnodig
gewoon cat5 is goed

Er is verschil in cat5

CAT5 = max 200mbit (d8 ik)
CAT5e = max 1000mbit

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:48

rapture

Zelfs daar netwerken?

cat 5 is de standaard kabel, koop dus niks slechters dan dit. cat 5 is een ongekeurde twisted pair dat getwist wordt volgens bepaalde regels. Deze is goed voor gewone 100mbit/s netwerkjes.

UTP (Unshielded Twisted Pair) : Een kabel zonder afscherming, goed genoeg voor huishoudelijk gebruik.

STP / FTP / S-FTP / ... (Shielded Twisted Pair / Foiled Twisted Pair / ...) : Kabel met afscherming, dat is nodig voor storende omgevingen. bv netwerkje door een fabriekshal met draaibanken/cnc-machines/... daar zitten veel elektrische motoren die lekker storen. Op lans kunnen enorme kabel hoeveelheden op tafels ook storen, daar kan het nuttig zijn.

cat 5e is een gekeurde cat5 kabel, waarbij men zeker weet dat die bepaalde dingen aankant. Deze wordt als standaard kabel voor Gigabit aangeraden.

cat 6 is een kwalitatief betere kabel (je ziet het gewoon aan de kabelstructuur), deze kabel raad ik aan als je een nieuw kabel legt.

Zelfs cat 6 kost minder dan 1 euro per meter, die 11euro per meter is rip-off prijs van bepaalde bedrijven, die de consument uitbuiten. Voor een pc te formatteren en windows op zetten durven computerwinkels meer dan 35 euro per half uur te vragen.

Verwijderd

Jammer van de tijd die in de post hierboven is gestoken, maar deze gaat dicht.

Het topic is écht oud en we weten inmiddels de ins 'n outs van kabels wel.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.