Mozilla tips&tricks

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-08 18:30
Misschien niet specifiek alleen op NWOS gericht maar ik denk dat hier de meeste gebruikers zitten.

Met Mozilla 0.9.6 (die vandaag of gisteren uit is gekomen) heb je nu in Linux echt een heel relaxede browser, vind ik tenminste. Het ligt in de planning dat 0.9.7 en 0.9.8 zich vooral op het mail-gedeelte en performanceverbetering gaan richten, en dat is natuurlijk altijd welkom bij de tweakers >:)

Maar goed dat is niet waarom ik hier post. Zoals je misschien weet zit er sinds Mozilla 0.9.5 een 'Tabbed browsing' functie in Mozilla. Heel erg tof moet ik zeggen. In 0.9.6 is deze functionaliteit ook sterk verbeterd t.o.v. 0.9.5

Nu is mijn vraag: is er een knop die met 'tabs' kan doen wat 'Alt-Tab' gewoonlijk met vensters doet? M.a.w. kan ik zonder naar de muis te grijpen op een handige manier van de ene naar de andere tab gaan?

• Wilke
Bij deze ter info alvast een lijstje met andere handige knoppen en functies die ik al *wel* heb gevonden.

Popup-blocker

Voeg deze regel toe aan je 'prefs.js' en je hebt nooit meer last van popups:

user_pref("capability.policy.default.Window.open", "noAccess");

Je kunt deze file vinden in de ~/.mozilla/<PROFILE>/<random hashcode>/ dir (onder Linux tenminste).

Let op: Wijzig deze file alleen als Mozilla helemaal afgesloten is, anders overschrijft hij bij het afsluiten doodleuk jouw wijziging weer |:(

Handige knoppen
Ctrl-N: Open nieuw window (duh..)
Ctrl-T: Open nieuwe tab
Ctrl-W: Sluit huidige tab
Ctrl-L: Ga naar 'Location bar' (daar waar je URLs inklopt)
Ctrl-U: Wanneer in 'location bar': Maakt deze helemaal leeg

Wie weet er nog meer?

Tabblad-opties
Er is in 0.9.6 een nieuwe afdeling in 'Preferences->Navigator->Tabbed browsing. De moeite waard om eens te bekijken. Je kunt bv. instellen dat je met de middelste muisknop (bij mij is dat als je het scroll-wheel indrukt) een URL niet in een nieuw window opent maar in een nieuwe tab. Ook kun je instellen dat de nieuwe tab op de 'achtergrond' geladen wordt, zodat je dus in de huidige pagina blijft. Heeeeel koel vind ik, want ik lees tweakers.net altijd op die manier (dat is dus nu: Wat zijn leuke topics - klik klik klik, en daarna kun je ze eens gaan lezen, zonder een Alt-tab contest te houden met Mozilla waarbij meerdere windows of tabs vechten om de focus te krijgen)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

[plug]

In galeon is het ctrl-pgup/down en alt-1,2,3,4,5,6,7,8,9,0 iig :)

[/plug]

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 07:59
galeon rulez, echt de beste browser gebaseerd op de gecko engine..

• Wilke
Okee dan, Ctrl-Pgup/PgDn werkt inderdaad ook in Mozilla. Bedankt voor de tip!

En ja ja, Galeon rules, ik baal er alleen nog steeds van dat je half Gnome moet installeren om het te kunnen gebruiken, dus jammer maar helaas :-(

Maar goed, het *is* zeker een koele browser, laten we daar geen flamewar over beginnen (en zeker niet in deze thread a.u.b).

Ondertussen heb ik nog een irritant probleempje gefikst: onder Windows kun je gewoon meerdere browser-vensters openen door telkens op het Quicklaunch icon te klikken. Er wordt dan met een of andere Windows API call een nieuw venster gemaakt, maar er wordt geen compleet nieuw Mozilla-proces gemaakt (wel een thread, maar da's wat anders).

Onder Linux kan ik dit niet, als ik daar twee keer klik krijg ik ook twee Mozilla processen, die allebei veel geheugen gebruiken en er bovendien heel lang over doen om te openen. Je moet dan dus telkens een bestaand venster opzoeken en daar Ctrl-N doen. Bekend probleem?

Hier is een fix:
!/bin/bash

##########
# Pas deze variabelen aan op je eigen configuratie
MOZILLA="/usr/local/mozilla/mozilla"
PROFILE="Default User"

##########
# Code hieronder kun je als het goed is gewoon afblijven

if test -n "$PROFILE"; then
PROFILE="-P \"$PROFILE\""
fi
if ! $MOZILLA $PROFILE -remote "openURL($1, new-window)" >/dev/null 2>&1; then
$MOZILLA $PROFILE $1 >/dev/null 2>&1 &
fi
Als je dit opslaat in bv. /usr/bin/browse en deze in het vervolg start (vergeet niet even 'chmod +x /usr/bin/browse' te doen) in plaats van de mozilla-binary, opent hij altijd een nieuw venster, maar als er al een 'sessie' open is gebruikt hij dat proces, en start dus geen tweede geheugen-vretend monster. Vanaf de commandline kun je ook nog een URL als parameter geven, maar natuurlijk kun je hem bv. in KDE toevoegen aan een menu etc.

De PROFILE variabele kan bij de meeste mensen waarschijnlijk gewoon leeg blijven, bij mij niet omdat ik er 2 heb (en anders moet je steeds kiezen bij het starten van Mozilla, redelijk irritant). Hopelijk heeft iemand hier wat aan!

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Nog een kleintje (ontdekte het vandaag en ben er absurd gelukkig mee):
Middel klik op een tab om tab te sluiten!

Geniaal *D

Zoef

• flat
  • Niet online
Op woensdag 21 november 2001 22:52 schreef Zpottr het volgende:
Nog een kleintje (ontdekte het vandaag en ben er absurd gelukkig mee):
Middel klik op een tab om tab te sluiten!

Geniaal *D
wow, inderdaad geniaal!
ik baal er trouwens wel van dat 'ie plaatjes die niet geladen kunnen worden zo'n beetje IE-achtig weergeeft.
de vorige versie die ik draaide (nightly van maand geleden ofzo) gaf dan gewoon niets weer...

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Yep, dat image niet gevonden-plaatje vind ik ook irritant. Niet alleen dat, volgens mij is het ook onjuist volgens de standaarden, die 'vakjes waarin het plaatje had moeten komen' niet toestaan. Maar op dat punt kan ik me vergissen...

Zoef

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 21 november 2001 22:13 schreef Wilke het volgende:
En ja ja, Galeon rules, ik baal er alleen nog steeds van dat je half Gnome moet installeren om het te kunnen gebruiken, dus jammer maar helaas :-(
Jah, dat vind ik van veel progs ook een nadeel...
Nou heb ik toch al zowat heel gnome, omdat galeon, gnumeric, gnome-gv en dat soort progs erop dependen, maar het blijft vervelend die grote kluwen depends...
Zeker omdat aan de andere kant er ook nog KDE is (Als er maar 1 desktop environment was, was het wat algemener, en boeide het wrs ook niet zo als je er wat libs van nodig had... die had je wrs toch al nodig voor andere progs dan, omdat er dan veel meer op die ene desktop environment zou dependen.... ach ja).

• Aaargh!
  • Laatst online: 10-08 10:22

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Op woensdag 21 november 2001 23:08 schreef Zpottr het volgende:
Yep, dat image niet gevonden-plaatje vind ik ook irritant. Niet alleen dat, volgens mij is het ook onjuist volgens de standaarden, die 'vakjes waarin het plaatje had moeten komen' niet toestaan. Maar op dat punt kan ik me vergissen...
Hij laat dit ook alleen zien in quirks-mode , dus alleen bij pagina's die niet volgende de w3c specs zijn

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• Ikarus
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ikarus

Nerd 1e klas

Op donderdag 22 november 2001 01:51 schreef deadinspace het volgende:

[..]
(Als er maar 1 desktop environment was, was het wat algemener, en boeide het wrs ook niet zo als je er wat libs van nodig had... die had je wrs toch al nodig voor andere progs dan, omdat er dan veel meer op die ene desktop environment zou dependen.... ach ja).
Hey, de diversiteit is de halve lol van Linux, :)

There are two major products that come out of Berkeley: LSD and UNIX.
We don't believe this to be a coincidence. -- Jeremy S. Anderson
In short: just say NO TO DRUGS, and maybe you won't end up like the Hurd people. -- Linus TorvaldsI

• balk
  • Laatst online: 18-08 20:19
Al eeuwen oud, niet Mozilla specifiek maar wel de je van het TOP trick is wel de middelste muisknop (of klik op wiel) op een link: new window....

Verwijderd

Op woensdag 21 november 2001 22:13 schreef Wilke een hele boel
Je kunt ook het Mozilla Starter Script gebruiken ipv dat scriptje.

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-08 13:41
Zijn er trouwens ook leuke tips&tricks pagina's op Internet?

Zou wel een willen weten hoe ik Mozilla wat verder kan finetunen.
Zou trouwens ook leuk zijn als je ergens precies zou kunnen zien waar de tijd voor het opbouwen van een pagina precies in gaat zitten (bij developen van websites)..

Verder is het nu zo dat je een melding krijgt dat je een pagina opvraagt die geposte data nodig had.. Ik wil die melding helemaal niet, wil gewoon dat Mozila die pagina uit z'n cache trekt en laat zien.. Als ik opnieuw wil posten ram ik wel een keer op Reload..
Iemand een idee hoe ik dat voor elkaar krijg?

• doubleduh
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Zou trouwens ook leuk zijn als je ergens precies zou kunnen zien waar de tijd voor het opbouwen van een pagina precies in gaat zitten (bij developen van websites)..
dat staat er toch standaard onder:

Document: Done (3.165 secs) op dit moment bij mij (ja tis maar isdn ;() :)

lijkt me ook nauwkeurig genoeg ;)

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

Op donderdag 22 november 2001 17:16 schreef doubleduh het volgende:

[..]

dat staat er toch standaard onder:

Document: Done (3.165 secs) op dit moment bij mij (ja tis maar isdn ;() :)

lijkt me ook nauwkeurig genoeg ;)
Lees Bartvb's post nog eens?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• doubleduh
  • Niet online
ow zo :)

dat kan je toch gewoon in je page zelf doen, gewoon een paar countertjes neerzetten aan het begin en aan het eind...

maar op een beetje normaal systeem en een beetje normale website is de tijd die je computer ervoor nodig heeft om die site te laden toch te verwaarlozen, vergeleken met de download-tijd... (?)

• Wilke
Op donderdag 22 november 2001 13:07 schreef bartvb het volgende:
Zijn er trouwens ook leuke tips&tricks pagina's op Internet?
Niet dat ik weet dus, maar als je iets vind graag hier posten!
Zou wel een willen weten hoe ik Mozilla wat verder kan finetunen.
Een soort profiler dus...hmmm zou een interessante optie zijn inderdaad! Anders schrijf je toch een feature request in Bugzilla?
Verder is het nu zo dat je een melding krijgt dat je een pagina opvraagt die geposte data nodig had.. Ik wil die melding helemaal niet, wil gewoon dat Mozila die pagina uit z'n cache trekt en laat zien.. Als ik opnieuw wil posten ram ik wel een keer op Reload..
Iemand een idee hoe ik dat voor elkaar krijg?
Kan niet.

Dit is een bekende bug. Je kunt er via die link op stemmen (ff een bugzilla account aanmaken, kleine moeite). Hoe meer stemmen, hoe eerder er naar gekeken wordt. Deze bug heeft al heel veel stemmen dus wat dat betreft...

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 12:40
Op donderdag 22 november 2001 23:31 schreef doubleduh het volgende:

maar op een beetje normaal systeem en een beetje normale website is de tijd die je computer ervoor nodig heeft om die site te laden toch te verwaarlozen, vergeleken met de download-tijd... (?)
Een beetje gathering thread doet er bij mij denk ik langer over om te renderen dan om te downloaden hoor. Eerst alle JavaScript uitvoeren, en dan de HTML nog eens op het scherm zetten.
Dit op een dual celeron 450 systeem, een 180KB/s verbinding en met Galeon.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• doubleduh
  • Niet online
Dit op een dual celeron 450 systeem, een 180KB/s verbinding en met Galeon.
ja dan misschien wel :)

ik zit met een redelijke pc (zie sig) op een zo'n bout-isdn-lijn, als ik een paar html's gewoon local bekijk duurt dat meestal een paar microseconden ofzo :)

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-08 13:41
Thanks Wilke voor de info.. Heb meteen een hoop (nou ja, 4) votes gedaan op wat bugs :)

BTW neem aan dat iedereen deze pagina kent?
http://www.mozilla.org/docs/end-user/keywords.html

Erg geil :)

Anyway, nu ff zoeken hoe het nu zit met die DOCTYPEs :( Met doctype dat we nu gebruiken:
<!-- DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd" -->
<!-- <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"> -->
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

Is de lineheight veel te groot. Lijkt wel iets van 1.5 ofzo :( Niet mooi ;) Maar eens wat experimenteren dus ;)

• AkaXakA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-03 16:12

AkaXakA

Just Kidding...

Mischien een (heel) klein beetje oftopic, maar..

Jullie kennen het icoontje dat in de bovenstebalk van Mozilla komt en ook in de tabs, als je mozilla.org bezoekt?

Dat doen je zo:
In je <head> zet je <link REL="icon" REF="plaatje.png" TYPE="image/png">

dat plaatje moet dan wel 16x16 zijn...

8-)

http://www.akaxaka.tk/ - "Knowledge is power. Power corrupts. Study hard, be evil." - 4 Jaar GoT en nog steeds niet evil: er moet een verband zijn...

Pagina: 1