Welk mobo kan ik het beste aanschaffen ?

Pagina: 1
Acties:

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 09:32
Ik zit er over te denken om een nieuw mobo aan te schaffen.
Ik heb namelijk nog een paar Intel-procs liggen.
Ik wil ook minimaal 1GB RAM erop kwijt kunnen en hij moet AGP 4x ondersteunen.
Verder zou het mooi zijn als ik 'm met nieuwere procs ook nog kan blijven gebruiken.
Ik zou ook graag een dual-mobo willen, zodat ik die in de toekomst (als ik een andere CPU koop bijv.) in de server kan plaatsen.
Wat is volgens jullie nou echt een aanrader ??

Verwijderd

celeron? p2 ? pentium 3? pentium 4 ? :z

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op woensdag 21 november 2001 20:53 schreef maikel het volgende:
Ik zit er over te denken om een nieuw mobo aan te schaffen.
Ik heb namelijk nog een paar Intel-procs liggen.
Ik wil ook minimaal 1GB RAM erop kwijt kunnen en hij moet AGP 4x ondersteunen.
Verder zou het mooi zijn als ik 'm met nieuwere procs ook nog kan blijven gebruiken.
Ik zou ook graag een dual-mobo willen, zodat ik die in de toekomst (als ik een andere CPU koop bijv.) in de server kan plaatsen.
Wat is volgens jullie nou echt een aanrader ??
- Dual Intel
- 1GB RAM
- AGP 4x

Sja dan kom je alleen op de Intel 840 of Via Apollo Pro133 chipset uit (aangenomen dat je geen P4 Xeons hebt :P ).. De 840 is peperduur (RDRAM) en vind je alleen op serverbordjes (van Supermicro, Tyan, enzo). De Apollo Pro133 is wel een leuk chipsetje, die vind je terug op de Abit VP6, MSI 694d en Epox EP-D3VA.

edit:

Trouwens, de Celeron2 kan niet in Dual opstelling werken, dan weet je het ook effe.. Alleen Pentium3 dus..

• maikel
Dat de Celeron niet in SMP kan wist ik ja, was ook niet echt nuttig om 'm te vermelden nee.

Die Apollo133-chipset, werkt dat allemaal lekker ?
Ik zie hier op GoT nogal eens wat posts over die VIA-chipsets namelijk.

Moet ik ook per se een Slot 1-mobo hebben ?
Of zijn er convertors ?
Zo ja, is dit aan te raden ?

Ik heb al eens op www.motherboards.org bij de MOBOT gekeken (mobo-vergelijkingen) en daar kreeg ik heel vaak de Asus P3V4X als resultaat.
Maar die staat niet in de Pricewatch en ook bij de winkels waar ik gekeken heb kan ik 'm niet vinden.
Is dit mobo niks ?
Ik heb nu ook een Asus en daar ben ik erg tevreden over.

• maikel
Geen reacties meer ??

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 15:51

Memendo

V4-power/Team BSD

Op donderdag 22 november 2001 17:43 schreef maikel het volgende:
Geen reacties meer ??
Jawel ga zelf zoeken, bij tomshardware hebbben ze wel van dit soort shootouts gehad. En echt moelijk is het ook niet om zelf wat te bedenken.

Verwijderd

MSI moederborden zijn ook wel goed...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op donderdag 22 november 2001 17:51 schreef slindenau het volgende:
MSI moederborden zijn ook wel goed...
NOT

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

Op donderdag 22 november 2001 17:54 schreef terw_dan het volgende:

[..]

NOT
:X Geweldige conclusie
als je ook nog even met argumenten aan komt zetten |:(

Tja ik heb goede ervaringen met Asus en abit. DIt zijn allebei stabiele planken en hebben veel overklokmogelijkheden :).

MAar wil je nou precies? AMD of INTEL?

specs

• maikel
Ik ga sowieso voor een Intel-plank aangezien ik nog Intel-procs heb liggen.
Maar weet iemand meer over die Asus P3V4X ??

Ik heb nu thuis aan procs: PIII-550, PIII-450, PII-333 en Celeron 500.
Nu wil ik voorlopig even die PIII-550 voor mezelf houden maar dan op m'n nieuwe mobo. In de toekomst ga ik waarschijnlijk over op een AMD of P4, dus dan heb ik toch niks meer aan dat dual-mobo voor mezelf. Die kan dan mooi in een server met die twee PIII's.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op donderdag 22 november 2001 09:05 schreef maikel het volgende:
Die Apollo133-chipset, werkt dat allemaal lekker ?
Ik zie hier op GoT nogal eens wat posts over die VIA-chipsets namelijk.
Dat betrof in 99% van de gevallen de KT133(A) chipset voor AMD bordjes.. De VIA Apollo chipsets zijn er alleen voor Intel bordjes :)
Op donderdag 22 november 2001 19:04 schreef maikel het volgende:
De P3V4X is ook een Via Apollo Pro133 chipset-based plankje. Maar dat is geen dual plankje..
Nu wil ik voorlopig even die PIII-550 voor mezelf houden maar dan op m'n nieuwe mobo. In de toekomst ga ik waarschijnlijk over op een AMD of P4, dus dan heb ik toch niks meer aan dat dual-mobo voor mezelf. Die kan dan mooi in een server met die twee PIII's.
Dat zijn dus Slot1 pentiums? Nu verandert de zaak.. De enig verkrijgbare Dual Slot1 plankjes met AGP 4x zijn de i820/i840 serverbordjes van Supermicro enzo.. Geldverspilling dus aangezien je een oude P3-450/550 hebt..

Dan moet je maar voor AGP 2x gaan. Over het algemeen merk je heel weinig verschil tussen AGP 2x en 4x, dus het is niet zo ernstig :) Dan blijven dus Dual Slot1 plankjes met AGP 2x over. Volgens de MOBOT die je al hebt gevonden ;) stuit je dan grotendeels op 440BX plankjes. De 440BX is dan wel verouderd, maar mijns (en veler) inziens nog steeds onovertroffen qua bruikbaarheid en prestaties van het chipset zelf. Let er wel op dat sommige plankjes officieel geen P3 ondersteunen of dat ze dat pas na een BIOS update doen.

Verwijderd

Voor Slot 1 CPU's zou ik altijd voor de oude vertrouwde 440BX chipset gaan.
Ik heb hier een P3B-F en een P2B van Asus.
Voor een dual CPU mainboard kan je rondkijken voor een oude P2B-D series. Maar die kunnen nogal moeilijk verkrijgbaar zijn. De P2B-D's zijn er in 3 uitvoeringen:
P2B-D: Dual CPU
P2B-DS: Dual CPU + SCSI onboard
P2B-DLS: Dual CPU + netwerk + SCSI onboard

Verder is Tyan ook een goed merk op gebied van dual CPU server mainboards.

Abit heeft ook goede mainboards, maar ik zou dan wel bij de BX chipset blijven.

Verwijderd

Op donderdag 22 november 2001 19:04 schreef maikel het volgende:

Welke twee PIII's? Ik zie in je verzameling geen twee dezelfde PIII's :? Mocht dat wel zo zijn dan adviseer ik n SuperMicro P6DBE slot 1. Erg goed en niet duur meer. Wees r zeker van dat je cpu's dezelfde stepping hebben trouwens.

• maikel
Op donderdag 22 november 2001 22:54 schreef deGrad het volgende:

[..]

Welke twee PIII's? Ik zie in je verzameling geen twee dezelfde PIII's :? Mocht dat wel zo zijn dan adviseer ik n SuperMicro P6DBE slot 1. Erg goed en niet duur meer. Wees r zeker van dat je cpu's dezelfde stepping hebben trouwens.
Dat wilde ik eigenlijk ook nog vragen: kunnen die PIII-550 en die PIII-450 uberhaupt wel samen op een bordje ??
Anders heeft het ook geen nut om een dual aan te schaffen aangezien ik er in de toekomst waarschijnlijk geen PIII's bij krijg.

Dat van die P3V4X klopt inderdaad, foutje van mij. |:(

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op donderdag 22 november 2001 23:30 schreef maikel het volgende:

[..]

Dat wilde ik eigenlijk ook nog vragen: kunnen die PIII-550 en die PIII-450 uberhaupt wel samen op een bordje ??
Anders heeft het ook geen nut om een dual aan te schaffen aangezien ik er in de toekomst waarschijnlijk geen PIII's bij krijg.
Jawel hoor. Wat hij misschien bedoelde is dat de overklokmogelijkheden dan beperkt zijn. Normaliter zouden de beide P3'en lopen op de snelheid van de langzaamste CPU, in dit geval dus de 450. Stel de 450 haalt maar 550 en de 550 kan 700 halen, dan kun je in Dual config dus maximaal 550 halen, wat dus zonde is van de capaciteiten van de 550..

Datzelfde geldt ook voor de steppings. Bijvoorbeeld een P3 550 van de ene stepping haalt maximaal 600 en die van de andere stepping haalt dan weer met gemak 700..
Dat van die P3V4X klopt inderdaad, foutje van mij. |:(
Kan gebeuren ;)

• maikel
Volgens de MOBOT kunnen die 440BX-mobo's maximaal 1GB RAM aan.
Voor 2GB kom ik toch steeds uit op de 440GX of de 840 chipset.

Wat zou eventueel een goed niet-dual alternatief zijn ??

Verwijderd

Op vrijdag 23 november 2001 07:46 schreef BalusC het volgende:

[..]

Jawel hoor. Wat hij misschien bedoelde is dat de overklokmogelijkheden dan beperkt zijn. Normaliter zouden de beide P3'en lopen op de snelheid van de langzaamste CPU, in dit geval dus de 450. Stel de 450 haalt maar 550 en de 550 kan 700 halen, dan kun je in Dual config dus maximaal 550 halen, wat dus zonde is van de capaciteiten van de 550..

Datzelfde geldt ook voor de steppings. Bijvoorbeeld een P3 550 van de ene stepping haalt maximaal 600 en die van de andere stepping haalt dan weer met gemak 700..
[..]

Kan gebeuren ;)
Onzin. Dat kan helemaal niet. Lekker stel "experts" bij elkaar hier zeg... sjeesh.

• maikel
Op vrijdag 23 november 2001 09:44 schreef deGrad het volgende:

[..]

Onzin. Dat kan helemaal niet. Lekker stel "experts" bij elkaar hier zeg... sjeesh.
Maar wie is nou dan de echte expert ?
Ik zou het toch graag even zeker willen weten.
Als jij gelijk hebt, hoef ik niet eens een dual-mobo aan te schaffen !

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

[..]

Waar baseer je dat dan op :?
Het kan degelijk wel! Ik zoek nu effe relevante informatie uit het Internet voor je op..

edit:

Gevonden:
http://2cpu.com/FAQ/2cpusmpfaq.htm[quote]
What about stepping and cache sizes?

There is a myth that in order to run multiple CPU's, they need to be the same stepping and cache size. This is not true. According to Intel, you must have the same family of processor, and that's it. In fact, according to Intel, you can even mix MHz! They say that if you clock the processors to the clock speed of the slower CPU, you'll be fine. Mixing cache sizes is also OK by Intel, as long as you're not mixing 1MB or higher cache chips. You're best off if you have the same speed and cache processors, but if you have to try an SMP system you can use whatever is available
[/quote]

• Twarp
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Op vrijdag 23 november 2001 07:46 schreef BalusC het volgende:

[..]

[..]

Kan gebeuren ;)
Volgens mij kan je geen 2 verschillende CPU's op 1 bord kwijt, dit luistert nogal nauw!!! En dan nog een een overklokverhaal...tss tss zo komt ie er nooit en krijg je alleen maar vragen met "mijn dual bord doet het niet" en een heleboel bla bla.

Een goed dual bord kan je al krijgen met een BX chipset maar dan zit je aan de 100 MHz bus vast. Mocht geld je niet veel schelen kies dan voor een 820 chipset met RDRAM. ASUS P3C-D is een mooie. http://www.asus.com/products/Motherboard/Pentiumpro/P3c-d/index.html

Meh ...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op vrijdag 23 november 2001 10:34 schreef Twarp het volgende:

[..]

Volgens mij kan je geen 2 verschillende CPU's op 1 bord kwijt, dit luistert nogal nauw!!! En dan nog een een overklokverhaal...tss tss zo komt ie er nooit en krijg je alleen maar vragen met "mijn dual bord doet het niet" en een heleboel bla bla.

Een goed dual bord kan je al krijgen met een BX chipset maar dan zit je aan de 100 MHz bus vast. Mocht geld je niet veel schelen kies dan voor een 820 chipset met RDRAM. ASUS P3C-D is een mooie. http://www.asus.com/products/Motherboard/Pentiumpro/P3c-d/index.html
Zie mijn voorlaatste post. Ook heb ik mensen gezien met een dual config met verschillende CPU's. Surf maar rond op http://www.bp6.com/forum dan zie je andere BP6 gebruikers dan ik die bijvoorbeeld een Cel366 samen met een Cel433 heeft lopen. No problemo! Ze hebben immers een gelockte multiplier!

Wat jullie denken/weten komt gewoon door het feit dat overklokcapaciteiten beperkt zijn en die is bij de Tweakers kennelijk sterker ingenesteld, waardoor je al gaat denken dat het helemaal niet kan.

• Twarp

Twarp

just grin...

Op vrijdag 23 november 2001 10:38 vond Twarp het volgende in de Intel P3 Datasheet:

[..]
2.5.1
Mixing Processors of Different Frequencies
In two-way MP (multi-processor) systems, mixing processors of different internal clock
frequencies is not supported and has not been validated. Pentium III processors do not support a
variable multiplier ratio; therefore, adjusting the ratio setting to a common clock frequency is not
valid. However, mixing processors of the same frequency but of different steppings is supported.
Ok het mag misschien werken maar dan heb je mazzel. Intel ondersteunt het niet.

Meh ...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op vrijdag 23 november 2001 10:48 schreef Twarp het volgende:

[..]

Ok het mag misschien werken maar dan heb je mazzel. Intel ondersteunt het niet.
Intel beveelt het inderdaad niet aan, maar ze zeggen dus niet dat het niet gaat werken :)

edit:
[quote]

[..]

[/quote]

En wat heb je hieraan nu toe te voegen :?

• maikel
Op vrijdag 23 november 2001 10:34 schreef Twarp het volgende:

[..]

Hmmm, ik hoor hier vanalles door elkaar.
De een zegt dat het wel werk, de ander weer van niet. :?

En geld kan me toch wel schelen, ik wil er eigenlijk niet meer dan FL 300,-- aan uitgeven. (hooguit een beetje meer).

Maar als de werking zo twijfelachtig is, is het misschien net zo handig om gewoon geen dual aan te schaffen en een ander mobo dat 2GB RAM aankan, 4x AGP, 133MHz FSB en het liefst zo snel mogelijke IDE.

• Twarp

Twarp

just grin...

Je kan natuurlijk altijd een goede dual cpu bord kopen, ze werken (vaak) ook met 1 cpu (lees documentatie van het bord). Tegen de tijd dat je verder of meer wil koop je er gewoon een tweede cpu bij en je bent weer helemaal het heertje. Ik heb zelf ook een dual P3 (500 MHz) en hij loopt zeer stabiel (w2k) en errug snel. In sommige gevallen loopt ie zelfs de 1 GHz van mij eruit.

Meh ...

• maikel
Op vrijdag 23 november 2001 12:03 schreef Twarp het volgende:
Je kan natuurlijk altijd een goede dual cpu bord kopen, ze werken (vaak) ook met 1 cpu (lees documentatie van het bord). Tegen de tijd dat je verder of meer wil koop je er gewoon een tweede cpu bij en je bent weer helemaal het heertje. Ik heb zelf ook een dual P3 (500 MHz) en hij loopt zeer stabiel (w2k) en errug snel. In sommige gevallen loopt ie zelfs de 1 GHz van mij eruit.
Ja, daar zat ik ook aan te denken.
Maar er zijn niet zo veel mobo's die aan al m'n eisen voldoen.
Zijn er geen convertors te koop of zo ?
Zodat ik mijn procs ook op andere mobo's kwijt kan.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik neem nog steeds aan dat het Slot1 Pentiums zijn. Ze passen helaas alleen op Slot1 plankjes. Socket370 processoren kun je via een converter op een Slot1 plankje duwen, maar omgekeerd is helaas onmogelijk (of je moet heel goed kunnen solderen en een CPU zonder cache willen).

• Twarp

Twarp

just grin...

Met slotconverters kom je een heel eind!!!

Meh ...

• maikel
Op vrijdag 23 november 2001 13:43 schreef Twarp het volgende:
Vertel !

Ik heb nu ook een SuperMicro P6DGE gezien in de Pricewatch voor FL 337,--. Deze voldoet wel aan m'n eisen, maar is het ook wat ??

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op vrijdag 23 november 2001 13:43 schreef Twarp het volgende:
Slotconverters voor een Slot1 Pentium3 :?
Ik ben ook heel benieuwd hoe je dat zou gaan aanpakken! :)

En de genoemde Supermicro is een typisch serverplankje. De 440GX is zogezegd de server versie van de 440BX chipset, met de volgende enige verschillen:

support voor 4 processoren (440BX: 2 stuks)
kan max 2GB RAM addresseren (440BX: 1,5GB)
kan 256Mbit, 128Mbit en 64Mbit geheugenreepjes aan (440BX: 8Mbit, 16Mbit en 64Mbit)

Het plankje heeft verder wel wat weg van mijn eigen BP6, maar dan met 440GX ipv 440BX en Slot1 ipv Socket370.

Al met al wel een leuk plankje voor jouw P3'en, zeker voor die lekkere prijsje.

Verwijderd

Op vrijdag 23 november 2001 14:05 schreef BalusC het volgende:

[..]

Slotconverters voor een Slot1 Pentium3 :?
Ik ben ook heel benieuwd hoe je dat zou gaan aanpakken! :)

En de genoemde Supermicro is een typisch serverplankje. De 440GX is zogezegd de server versie van de 440BX chipset, met de volgende enige verschillen:

support voor 4 processoren (440BX: 2 stuks)
kan max 2GB RAM addresseren (440BX: 1,5GB)
kan 256Mbit, 128Mbit en 64Mbit geheugenreepjes aan (440BX: 8Mbit, 16Mbit en 64Mbit)

Het plankje heeft verder wel wat weg van mijn eigen BP6, maar dan met 440GX ipv 440BX en Slot1 ipv Socket370.

Al met al wel een leuk plankje voor jouw P3'en, zeker voor die lekkere prijsje.
Hoe wil je de snelste cpu op de snelheid van de traagste laten lopen? Multiplier aanpassen? k Dacht t niet... bij de SuperMicro's kun je de fsb op 66/100 instellen en dan houdt t op. Bovendien, de PIII's zijn hoogstwaarschijnlijk locked.

Maar goed, hou ons op de hoogte, ik ben zeer benieuwd naar de afloop van dit projekt >:)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op vrijdag 23 november 2001 14:31 schreef deGrad het volgende:

[..]

Hoe wil je de snelste cpu op de snelheid van de traagste laten lopen? Multiplier aanpassen? k Dacht t niet... bij de SuperMicro's kun je de fsb op 66/100 instellen en dan houdt t op. Bovendien, de PIII's zijn hoogstwaarschijnlijk locked.

Maar goed, hou ons op de hoogte, ik ben zeer benieuwd naar de afloop van dit projekt >:)
De PIII's zijn inderdaad multiplier locked. Intel begon daar al mee sinds de PII. De snelste loopt niet op de snelheid van de traagste, ik bedoelde eerder qua FSB. Stel dat de 450 een FSB van 100 en de 550 een FSB van 133 heeft, dan loopt de 550 op FSB=100.. Maar dat is hier dus niet het geval. Ze zullen allebei op FSB=100 lopen.

• maikel
Op vrijdag 23 november 2001 14:43 schreef BalusC het volgende:

[..]

De PIII's zijn inderdaad multiplier locked. Intel begon daar al mee sinds de PII. De snelste loopt niet op de snelheid van de traagste, ik bedoelde eerder qua FSB. Stel dat de 450 een FSB van 100 en de 550 een FSB van 133 heeft, dan loopt de 550 op FSB=100.. Maar dat is hier dus niet het geval. Ze zullen allebei op FSB=100 lopen.
Volgens mij heeft m'n neef ook een PIII-450, dus die wil vast wel ruilen tegen een PIII-550. :)

Wat kan er mis gaan als ik toch even die 450 en 550 naast elkaar prik ??
Weet iemand waar ik zo'n Supermicro P6DGE kan kopen ?
Op de sites waar hij volgens de Pricewatch te koop moet zijn, kan ik 'm nergens vinden. :'(

Dan nog een kast erbij. Zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten ??
Misschien de voeding ivm het dual-mobo of zo ??

• maikel
Heeft iemand nog enig idee waar ik zo'n Supermicro zou kunnen vinden ??
Ik heb al een hele hoop prijslijsten gezien, maar nergens een Supermicro. Of alleen de FCPGA-versies. :(

• maikel
Helemaal niemand ??

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Moeten wij voor jou zoeken? |:(

Dit heb ik binnen 1 minuut gevonden:
http://www.pcponline.nl
http://www.cyber-store.nl

• maikel
Ik heb bij startpagina bijna alle computershops bekeken, maar nergens kwam ik dit mobo tegen.
In ieder geval hardstikke bedankt !

Zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten bij het aanschaffen van een kast voor dit mobo ?
Het mobo is gewoon ATX, dus het lijkt mij dat het zonder problemen in elke ATX-kast past.
Misschien qua voeding dat ik nog ergens op moet letten of zo ??

• maikel
Op maandag 26 november 2001 07:27 schreef BalusC het volgende:
Moeten wij voor jou zoeken? |:(

Dit heb ik binnen 1 minuut gevonden:
http://www.pcponline.nl
http://www.cyber-store.nl
Zijn er toevallig nog andere opties ?
Ik kreeg net een mailtje van die eerste dat ze mijn mobo niet meer kunnen leveren. :'(

• maikel
Weet er echt niemand meer een winkel die dit mobo verkoopt ? :'(
Ik wil 'm heel graag hebben, maar geen enkele winkel lijkt 'm te verkopen.
Pagina: 1