Toon posts:

[ccs] achtergrond + tabellen "door lens"

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een voorbeeld om mijn vraag uit te leggen:
Ik heb als achtergrond en foto en daaroverheen tabellen. Nou wil ik in elke tabel een achtergrondkleur toevoegen (bijv. groen) en dat je dan het plaatje ziet door een groene lens, dus alles in groene tinten. Ik kan dat wel doen via PSP 7 (kleuren, inkleuren; dan krijgt alles groene tinten), maar dat wil ik niet!! Ik wil het via de tabellen, en dus, denk ik, via achtergrond kleur. Maar wanneer ik dat doe, verdwijnt de achtergrond.

Misschien een rare vraag en raar gesteld, maar ik verwacht dat jullie hem wel snappen.

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-09 15:29

MAZZA

Barbie is er weer!

Kan niet. De enige manier is door middel van photoshop/paintshop de achtergronden van je table van een kleurtje voorzien.

• Oefening
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op woensdag 21 november 2001 20:38 schreef MAZZA het volgende:
Kan niet. De enige manier is door middel van photoshop/paintshop de achtergronden van je table van een kleurtje voorzien.
en wat dachten we van opacity? :)

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-09 14:42
Op woensdag 21 november 2001 20:47 schreef nelis het volgende:

[..]

en wat dachten we van opacity? :)
en wat dachten we van andere browsers? :)

• Oefening
  • Niet online
Op woensdag 21 november 2001 20:57 schreef Jasper het volgende:

[..]

en wat dachten we van andere browsers? :)
huh netscape, wasda? ;)

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-09 14:42
Op woensdag 21 november 2001 20:02 schreef nelis het volgende:

[..]

huh netscape, wasda? ;)
netscape is voor mietjes.

ik bedoelde eigenlijk opera :)

• Oefening
  • Niet online
Op woensdag 21 november 2001 20:04 schreef Jasper het volgende:

[..]

netscape is voor mietjes.

ik bedoelde eigenlijk opera :)
huh opera? ;)

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 15:15

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Het probleem voor jou kan zijn dat je pagina ook moet scrollen. In dat geval heb je nog geen groot probleem, maar het is toch zeker even flink priegelen.

Wat doe je: Je zet je page neer en bouwt al je tabellen op, goede maten, en in alle tabellen een lettertje ter opvulling. Geef met css (niet met table border="1") even alle tabellen een zwart randje. Preview je page in je browser. Als het goed is heb je nu je tabel, ik weet niet of de cellen nou wit zijn of transparant, maar met alles op de goeie plek. Screenshotje, open in PSP, maak een nieuwe layer aan en leg dan je originele foto over de screenshot heen op de juiste plek. Maak de bovenste layer een stukje transparant, zodat je precies ziet dat ze op elkaar liggen. Nu zoom je ff in en je selecteert een stuk precies binnen de zwarte lijnen. Color » colorize; en voilá, je hebt je gekleurde vlakje. Ctrl-c, ctrl-v, opslaan als jpeg en je hebt een mooie achtergrond. Dit doe je voor alle tabelvlakken. Let wel op de zwarte lijnen... ik vergeet nu even dat je die in je uiteindelijke tabel ook moet meerekenen.

Vervolgens herbouw je je page, zonder de css zwarte randjes en met als tabelachtergronden die gecolorize'de plaatjes die je gemaakt had. Problemen:

Werk je met frames, divs of banners links/boven de tabellen, dan kan het in andere browsers wat verplaatsen. Helaas helaas, dan verschuift de boel een beetje. Misschien wel juist een heel kunstig effect ;)
Als je page stilstaat = op (laat maar zeggen) 800×600 nog precies past en geen scrollbar geeft, blijven alle plaatjes passen. Is je page groter, dan moet je de achtergrond juist _niet_ fixed maken maar mee laten scrollen met de pagina.
Als je je tabellen vanuit een DB laat vullen kun je er nooit van opaan dat alles past, tenzij je het precies uit gaat meten per woord. Je bent dus altijd aan een vast aantal woorden gebonden en als je de tekst in een tabel langer wilt maken, zul je weer een nieuwe achtergrond voor die cel moeten maken.

Wat ik ook nog weet, is dat IE er een functie voor heeft om plaatjes te kleuren, draaien en spiegelen. Ik weet alleen niet meer waar het stond...

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

wat je ook kan doen is een spacer image maken met alpha transparantie, (-->dan wordt het een *.png file, ik geloof dat ie 4 en 5 dat niet koel vinden), of (een beetje knustelig maar ja) en spacer van vier pixels maken, en daar twee van op transparant zetten, en de andere twee een kleur geven...alhoewel volgens mij ziet dat er niet uit :0 ...ik ga het even proberen...

Verwijderd

WAUW! Dat ziet er echt goed uit! Veel beter dan ik dacht!! Je maakt een spacer image van x*x pixels, dan maak je een raster van gekleurde pixels:

rood-zwart-rood-zwart
zwart-rood-zwart-rood
rood-zwart-rood-zwart
zwart-rood-zwart-rood

Dan maak je de zwarte transparant, save je als .gif. Dat plaatje van jou zet je dan als bg van je tabel, de spacer.gifjes als bg van alle td's...et viola!!!

voorbeeld: http://www.marketresponse.nl/test/spacer_test.htm

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

yep dat gaat idd prima, en dat wilde ik net gaan typen maar jrs was me voor :)

RM-rf gebruikt dat ook al een tijdje op z'n page.

www.jurgroessen.nl

Verwijderd

Yep, ziet er goed uit...op 1600x1200 zie je de individuele pixels niet eens meer...

Die oplossing betekent wel dat je waarschijnlijk een greyscale plaatje als achtergrond nodig hebt, want anders kun je een behoorlijke koppijn-regenboog voor je oren krijgen, denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt, ik had zelf ook zoiets in gedachten, maar op een of andere manier werkte het niet. Ik zal het proberen.

Maar wat is trouwens een "greyscale plaatje"!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:23

Pelle

🚴‍♂️

Op donderdag 22 november 2001 19:44 schreef jaapni het volgende:
Maar wat is trouwens een "greyscale plaatje"!
Wat denk je zelf?
gray = grijs
scale = schaal
plaatje = zo'n ding dat .. nah laa maar

In ieder geval: je plaatje heeft dus een grijze schaal, in dit verband op te vatten als range van kleuren. Vergelijkbaar met een zwartwit-foto dus.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, stom, dat had ik moeten weten.

Verwijderd

Topicstarter
Een probleem, het is door middel van layers, en dat wil ik niet.

Maar volgens mij lukt het niet als je gewoon achtergrond een plaatje pakt en ik tabel dat transparante plaatje. Dat werkte bij mij niet. Of doe ik iets verkeerd?

• Selachii
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-07-2020

Selachii

gamedev

[Peltier op selachii's pc]
nutteloze reply sorry. nie goe gelezu
[/Peltier op selachii's pc]

...gamen blijft leuk...

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

uitgaande van het feit dat de foto als document-background geplaatst is:
bouw daaroverheen je tabel en geef of voor de hele tabel of per cel een background aan die bestaat uit je half transparante gif.
Zo hou je de ruimte in de cel over voor andere dingen zoals text.

edit:
las ik ff overheen:
als je je half transparante gif ìn de cel zet dan moet je um zo groot maken dattie de cel oprekt naar het juiste formaat.
Als je um als background gebruikt voor de cel dan zal ie blijven herhalen zo breed en hoog als de cel is, en dat wil je denk.

www.jurgroessen.nl

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

en waarom wil je het niet in PS doen?

:?

"You're only as good, as what you did last week."

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het proberen (van die tabel). En waarom ik het niet via psp wil doen; je zit met resoluties!!

• Oefening
  • Niet online
Op zaterdag 24 november 2001 13:46 schreef jaapni het volgende:
Ik zal het proberen (van die tabel). En waarom ik het niet via psp wil doen; je zit met resoluties!!
:?

Verwijderd

Topicstarter
Geloof me nou maar, het kan niet anders!
Pagina: 1