Nou echt wel dat het een must is hoor, er zijn nog meer modellen dat alleen het OSI-model, DECnet is er nog eentje en IBM's SNA-model (ik dacht voor AS/400 en grappen) zijn ook voorbeelden van modellen die je zou kunnen gebruiken. Het wordt pas echt leuk als je die aan elkaar gaat koppelen.
Ik denk dat jij iets anders verstaat onder "wat dieper ingaan op het aanleggen van netwerken" dan dat ik dat doe.
Tis gewoon noodzakelijke kost voor elke Netwerkbeheer archictect.
Kijk en hier hebben we precies wat ik bedoel.. Je gooit de termen eruit en daarna zeg je eigenlijk dat jij op een hoger niveau ernaar kijkt.
Bij m'n huidige baas heb ik het bestaande token ring (type 1 bekabeling) gedeelte gesplitst in twee segmenten en gekoppeld aan een ethernet segment. Oh ja, heel toevallig stond er in dat token ring gedeelte ook nog een oude AS400 (DLC). Token Ring --> Ethernet is overigens iets wat eigenlijk altijd met gewoon routing gedaan wordt, tenzij je de bridges ervoor kunt betalen (duur). Daarnaast heb ik een ISDN inbelmogelijkheid aangelegd (met een Multitech ISDN kaart btw, cool ding, 4 kanalen digitaal/analoog te gebruiken) , liggen er drie huurlijnen (X25) en een kabelmodem. Als laatste ligt er nog een stuk glas (token ring type 5) tussen twee panden. [ed]Ik ken m'n theorie wel hoor maar hecht meer waarde aan de praktijk.[/ed]
Je kunt jezelf nu wel 'netwerk architect' gaan noemen en doen alsof het allemaal zo ingewikkeld is maar imo valt dat allemaal best wel mee. Heel veel meer dan de juiste blokken (apparatuur) bestellen en ze aan elkaar klikken is het niet. Het ontwerpen ervan is imo het probleem niet (ook niet in redundant configuraties, geintjes als spanning tree, VLAN's etc). De echte problemen komen vaak pas nadat de spanning erop gezet wordt. [ed]En dan staat *menig* netwerk architect ineens met z'n mond vol tanden, ondanks het feit dat hij z'n laagjes kent.
Dit vat het goed samen, had er overheen gelezen, sorry mvdjong:
Je hoeft niet expliciet de OSI-namen van de laagjes te kunnen benoemen (heb ik ook lang niet gekund), maar de logica ervan is onmisbaar.
Hier vat je precies samen wat ik bedoel. [/ed]
[ed][/ed] <-- edits