E mail "goed" monitoren

Pagina: 1
Acties:

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:11

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Topicstarter
Heren,

Het volgende ik ben op zoek naar een tool waarmee ik kan monitoren of het versturen en ontvangen van email goed werkt.( externe e mail )

Omdat ik met een complexe mail structuur werk is het helaas niet te doen van het simpel monitoren van 1 server.

Mijn idee is het volgende :
Stuur vanaf een willekeurige host vanaf het Internet om de 15 minuten een mailtje ( b.v. d.m.v. een crontab o.i.d. )
naar een adres op mijn domein.
En zet een rule op die mailbox dattie dit mailtje direct replied.

Als dit mailtje of niet wordt ontvangen of de reply niet wordt ontvangen is er iets mis en moet ik een status hiervan kunnen uitlezen.

Kent iemand een tool hiervoor ? of een idee hoe dit simpel te bouwen is ?

Ik heb zelf een vaste host met Linux op het internet dus hier zo ik het een en ander op kunnen scripten of draaien.

Iemand ?

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Verwijderd

Je kan een perl scriptje schijven die eerst via smtp dan wel sendmail module een mailtje verstuurt, en daarna laat je het scriptje je mailbox pop-en. Zit er een mailtje in dan is ie aangekomen. bouw je tussen dat stuk van senden en pop-en een timer dat scriptje 1 a 2 minuten wacht voordat ie em popt, en in einde van het scriptje laat je het script mailbox weer leeg maken.

• cyclone

cyclone

Topicstarter
Even voor de duidelijkheid , ik wil mijn "bedrijfs netwerk" een exchange omgeving + een mail sweeper en e mail virusscan service controleren .. allemaal based op NT , de linux host die ik noemde zou de mailtjes kunnen initieren maar de daadwerkelijke monitoring moet gebeuren aan de NT kant

Verwijderd

Maar wat wil je dan precies voor monitoren?

dat exchange nog steeds z'n mailtjes binnen krijgt?

check de monitoring + notification tool van exchange

en met dat perl script moet het werken. Als alles lukt returned het script een value van fine of 1 returned, deze in een db wegschijft en maak er een grafiek van. Geen idee eigenlijk.

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:48

Jaymz

Keep on moving !

www.moniforce.com

Zijn wij ook mee bezig :)

• cyclone

cyclone

Topicstarter
Wat ik wil monitoren is of de gehele weg die een e mail moet gaan vanaf het internet tot bij mij op de desktop en visa versa goed werkt.

Dus niet 1 server maar alles , kortom of de mx records nog goed staan , of mijn 3rd party virusscanner zijn werk goed doet ( messagelabs ) of mijn firewall netjes de boel door gooit richting mail server , en of alle mail relay intern goed werkt, nu kan ik alles "an sich" monitoren maar het monitoren van 3rd parties is een beetje lastig en we zijn er onlangs mee geconfronteerd dat we er 4 uit lagen voordat we erachter kwamen dat we een mail probleem hadden.

Dit is vrij simpel te monitoren door een controle e mail heen en weer te sturen .. komt ie niet aan ..dan is er iets mis , en dan kan het echte debuggen beginnen .. maar het begint toch allemaal bij het constateren van het probleem .. en dat is toch dat het versturen van of ontvangen van mail niet goed gaat !

• cyclone

cyclone

Topicstarter
Op donderdag 22 november 2001 09:35 schreef Jaymz het volgende:
www.moniforce.com

Zijn wij ook mee bezig :)
zie op de site een hoop over monitoren van websites, maar vind nix over den e mail

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Zover ik begrepen heb kunnen ze ook het één en ander met mail.

Momenteel 'testen' ze bij ons de beschikbaarheid van de smtp-servers (of ze te pingen zijn, en of poort 25 'leeft') Op het moment dat poort 25 leeft, durf ik aan te nemen dat een mailtje ook binnenkomt op de externe servers. De route tussen binnen en buitenserver check ik intern.

Uit telefonisch contacht begreep ik dat ze qua mail ook verder konden gaan, maar aangezien wij op dit moment nog in een proef zitten hebben we verder niet uitgezocht hoe of wat :)

Bel ze anders eens :)

Verwijderd

Op donderdag 22 november 2001 12:25 schreef CyCLoNe het volgende:
Wat ik wil monitoren is of de gehele weg die een e mail moet gaan vanaf het internet tot bij mij op de desktop en visa versa goed werkt.

Dit is vrij simpel te monitoren door een controle e mail heen en weer te sturen .. komt ie niet aan ..dan is er iets mis , en dan kan het echte debuggen beginnen .. maar het begint toch allemaal bij het constateren van het probleem .. en dat is toch dat het versturen van of ontvangen van mail niet goed gaat !
Dat is dan toch precies wat dat perl script doet?

• cyclone

cyclone

Topicstarter
ja ok .. maar dan ga ik zelf het wiel uitvinden en ik kan me zo voorstellen dat iemand al zoiets gebouwd heeft

indeed
* cyclone is liever lui dan moe ..

Maar zelf scripten is ook een optie ..

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:19

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

No offence .. maareuh is dit niet een beetje paranoid :?
if unread mail in inbox then alles zal wel OK wezen...

Tijd voor een nieuwe sig..

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Op vrijdag 23 november 2001 12:02 schreef Koffie het volgende:
No offence .. maareuh is dit niet een beetje paranoid :?
if unread mail in inbox then alles zal wel OK wezen...
Neuh, echt paranoia vinnik het niet :)

Wat IF unread mail in inbox. Is unread mail dan wel extern, of gewoon een intern mailtje.

Bereikbaarheid kan best wel een issue zijn (ook via de mail). 'T is nogal lullig al je erachter komt dat je al een dag geen externe mail ontvangt. En iets _niet_ krijgen valt niet op, zeker als je niet weet _wanneer_ je het zou moeten krijgen :)

Dat extern controleren is helemaal zo gek nog niet :)

• cyclone

cyclone

Topicstarter
paranoid is het niet, als je kijkt dat ik voor de email van meer dan 500 personen verandwoordelijk ben.
Als er deze uitligt , vorige week vrijdag kwam alle wat we verstuurde niet aan en afgelopen maandag kregen we nix meer binnen.

Maar voor dat je dat opmerkt tja beide was dat ik er zelf bij toeval achterkwam.
En dat wil ik zien te voorkomen want van toeval houd ik niet zo.

Kortom lekker rudimentair monitoren lijkt me de beste manier en zolang alles goed gaat wil ik er geen aandacht aan besteden en zodra er wat mis is .. dan wil ik een seintje van " email is niet helemaal jofel .. kijk er eens naar "

Verwijderd

Nou is bij linux het leuke dat zolang je niks veranderd het blijft werken, no flame intented :+.

Denk dat het beste is om een loganalyzer te laten draaien die je email logs doorploeterd en er netjes elk uur een overzicht van uitdraait.

Verder zou je ook responses kunnen checken van de poorten 25 en 110 kunnen checken, meestal geven deze ook nog een beetje output terug op bepaalde commando's waardoor het niet nodig is om iedere keer een mail te gaan sturen.

En als je toch al complex bezig bent kun je nog best een MX recordje aanmaken en die naar een fallback mailserver laten wijzen elders, dan heb je het helemaal goed voor elkaar. Als je mensen kunt sussen met 'de email is niet verloren, je kunt hem alleen even niet ophalen' zijn ze al snel tevreden :)

• cyclone

cyclone

Topicstarter
Op vrijdag 23 november 2001 18:28 schreef sproggle het volgende:
Nou is bij linux het leuke dat zolang je niks veranderd het blijft werken, no flame intented :+.
Misschien moet je eerst even lezen voordat je dit soort offtopic dingen gaat blaten.

Ik zal het je nog 1 keer uitleggen :
mijn e mail wordt eerst door messagelabs gescant op virusen en komt dan pas bij mij binnen .. dit is een een 3rd party welke ik op geen mogelijkheid kan monitoren behalve dan via de oplossing die ik nu zoek , dit geld voor zowel de inkomende als uitgaande mail.

ik hoop dat je het nu een beetje snapt ..

by the way .. zei hebben er vorige week dus wel 2 keer uitgelegen en draaien dus wel linux ..
Gelukkig ben ik niet zo kortzichtig om te roepen dat het dan aan linux ligt .. |:(

offtopic:
ik heb zelf een liux doos met bijna een jaar uptime .. maar op mijn werk ook een NT 4.0 doos met meer dan een jaar uptime.

Kortom als je een beetje een o.s. kunt inrichten dan maakt het niet uit welk o.s. je gebruikt , dan krijg je alles rockstable !

• Cyborg-BG-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-04-2025

Cyborg-BG-

Nu met random icon...

Op zaterdag 24 november 2001 14:39 schreef CyCLoNe het volgende:

[..]

Misschien moet je eerst even lezen voordat je dit soort offtopic dingen gaat blaten.
Ehmmz.. volgens mij moet _JIJ_ even eerst even lezen wat er gezegd wordt. Het moraal van dit verhaal is/was dat mail gewoon blijft werken als je niks veranderd.
Ik zal het je nog 1 keer uitleggen :
mijn e mail wordt eerst door messagelabs gescant op virusen en komt dan pas bij mij binnen .. dit is een een 3rd party welke ik op geen mogelijkheid kan monitoren behalve dan via de oplossing die ik nu zoek , dit geld voor zowel de inkomende als uitgaande mail.

ik hoop dat je het nu een beetje snapt ..
Waar maak jij uit op dat hij het niet snapt?
by the way .. zei hebben er vorige week dus wel 2 keer uitgelegen en draaien dus wel linux ..
Gelukkig ben ik niet zo kortzichtig om te roepen dat het dan aan linux ligt .. |:(
Gelukkig, dan het je nog wel iets positief in je |:(
[offtopic]
ik heb zelf een liux doos met bijna een jaar uptime .. maar op mijn werk ook een NT 4.0 doos met meer dan een jaar uptime.
Een liux doos? zal wel linux zijn. Hopelijk heeft er niemand anders een login op dan jij en staat het ding op het interne netwerk anders ben je kanonnenvoer.
Kortom als je een beetje een o.s. kunt inrichten dan maakt het niet uit welk o.s. je gebruikt , dan krijg je alles rockstable !
[/offtopic]
:Z

Kunt u mijn Domeinnaam renamen??

Verwijderd

Ik heb trouwens wel een scriptje dat het gene doet wat er in m'n eerdere posts staat, e-mail me even als je het wilt hebben en dan mail ik het naar je toe.

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Op zaterdag 24 november 2001 21:26 schreef Cyborg-BG- het volgende:

Ehmmz.. volgens mij moet _JIJ_ even eerst even lezen wat er gezegd wordt. Het moraal van dit verhaal is/was dat mail gewoon blijft werken als je niks veranderd.
[..]
Als je niks veranderd wil het nog niet zeggen dat dingen er niet 'opeens' mee ophouden :)

Offeh, als je 'out of diskspace bent' heb je zelf ook niks veranderd, maar je mailserver kapt er waarschijnlijk toch mee :)

Deze discussie gaat dus 'nergens over', of is iig off-topic. Hèt topic gaat om monitoren van (in dit geval e-mail verkeer, of niet-verkeer), niet het nut, of het nutteloze ervan :)

• cyclone

cyclone

Topicstarter
Jaymz en Sagar , bedankt !!

.. verders laat ik het er bij op GOT.

vroeger was GOT nog een plek waar je fijn kon discusieren met mensen die ook verstand hebben van zaken.
Tegenwoordig is dit helaas niet meer .. en moeten de goede weer onder de kwaden leiden.

* cyclone geeft een kleine hint richting de modjes bij deze !

• Jaymz

Jaymz

Keep on moving !

Op maandag 26 november 2001 09:32 schreef CyCLoNe het volgende:
Jaymz en Sagar , bedankt !!
Oke dan, youre welcome :)

* cyclone geeft een kleine hint richting de modjes bij deze !
[/quote]
Uhm, moet ik mij in dit verhaal nog aangesproken voelen, of is dit meer algemeen bedoeld ?

• cyclone

cyclone

Topicstarter
Nope ..niet voor jou .. meer voor de nieuwe mod hier in Advanced Networking & Servers.

Maar ook eigenlijk over de kwaliteit over algemeen van GOT, voorheen was het gewoon "gezelliger" zeg maar.

Ik heb het ondertussen wel gehad met de mensen die niet op je probleem ingaan maar gaan lullen "had je maar geen NT moeten gebruiken" etc etc.

Maar ach ... misschien wordt ik ook wel te oud voor dit soort shit.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:19

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

CyCLoNe ; Ik doe mijn best.
Het schijnt nu eenmaal standaard te zijn op GoT, dat als je een OS gerelateerde vraag hebt, dat je an eerst aan tig anderen moet gaan verdedigen dat je nit naar Linux wilt o.i.d.

Tijd voor een nieuwe sig..

• cyclone

cyclone

Topicstarter
probleem alleen is dat ik hier :

a: in Advanced Networking & Servers forum zit ( dus niet standaard met een O.S. kom )

b: totaal geen O.S. gerelateerde vraag stel.

Kortom er lopen een paar mensen rond hier die wel de klok horen luiden maar de klepel een beetje kwijt zijn zeg maar

Pagina: 1