Toon posts:

[deb] mailserver - exim, filtering, imap

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende: voor mijn thuissetup wil ik mijn mailserver setup door de mangel halen. Maw ik wil een mailservertje bouwen dat centraal mijn mail ophaalt door middel van fetchmail.

De gefetchte mail moet door exim netjes af worden geleverd in een aantal mailfolders. Aangezien ik een aantal mailinglijsten lees, spam er uit wil filteren en daar ook mijn gewone mail tussen uit wil spitten.

Momenteel heb ik fetchmail en Exim samen met UW-imapd aan de praat. Exim dropt netjes al mijn mijn mail in /var/spool/mail/user.

Alleen zie ik nu door de bomen het bos niet meer. Daarom zat ik te denken aan een filtering setup, via Exim, procmail, maildrop o.i.d. Mijn voorkeur gaat uit naar de standaard filteringsmogelijkheden die Exim heeft.

Voor de imap server zal er waarschijnlijk een vervanging moeten komen, want de UW-imapd ondersteunt (voor zover ik begrepen heb) niet echt verschillende mailfolders.

Nu is er niet echt informatie te vinden over (en ja, ik heb heftig loopen google'en ;) ):
a. het configureren van de verschillende folders die een Imap server aanbiedt [standaard is dit volgens mij /var/spool/mail/user voor INBOX, right?];
b. vergelijking tussen de verschillende Imap-servers: cyrus, courier en UW;
c. de combinatie van Exim samen met een Imap server;
d. het filter gedeelte van Exim naar verschillende folders (wazige documentatie op www.exim.org - imho).

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een dergelijke setup, vingerwijzingen kunnen geven naar informatie, een howto beschikbaar hebben over bovenstaand ;)

Thanks in advance...

• The Noid
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-03-2011
De unix filosofie is om voor elke taak een ander programma te gebruiken. In jouw situatie krijg je dan het volgende:

1. fetchmail haalt de mail op van je verschillende pop accounts en geeft dit door aan exim, voor de verschillende locale users (in jouw geval waarschijnlijk 1 user)

2. exim ontvangt de mail van sendmail en stuurt het door naar het mail-filter programma procmail

3. procmail kijkt of de user een .procmailrc heeft en zet de mail in de juiste mailbox(en) aan de hand van deze filter informatie. (procmail kan veel, ik gebruik het bijvoorbeeld ook om een automatische backup te maken)

4. vervolgens gebruik je vanaf je desktop machine een mail client die via het IMAP protocol de mailboxen op de server opent.

nog wat uitbreiding:

/var/spool/mail/{username} heeft het alias INBOX in imap. hier komt alle mail die niet specifiek door procmail ergens anders heen gestuurt is.
andere mailboxen zet je normaal in /home/{username}/mail/ In je IMAP mailclient geef je dan als 'imap server directory' op 'mail'.

Meestal is de directory /home/{username}/Mail een symlink naar mail voor het geval de client een hoofdletter M gebruikt.

Exim doet in deze setup dus weinig.

Zelf gebruik ik de standaard 'task-imap' uit debian.

This must be that Woodstock place mom and dad are allways talking about

Verwijderd

Topicstarter
The_Noid:3. procmail kijkt of de user een .procmailrc heeft en zet de mail in de juiste mailbox(en) aan de hand van deze filter informatie. (procmail kan veel, ik gebruik het bijvoorbeeld ook om een automatische backup te maken)
Procmail ken ik, maar ik heb even in de filtering mogelijkheden van exim zitten snuffelen. Voor mijn doeleinden zijn die ruimschoots voldoende.

Dus procmail ga ik schrappen uit de config.

Rest de vraag: iemand een goede howto over de setup voor mailfolders met een imap server?

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

Weet iemand dat. Mijn probleem is dat mijn vader graag z'n mail in verschillende folders wil zetten met behulp van rules...maar OE ondersteund dat niet op IMAP. :(

Met procmail kan het dus wel. Of ook gewoon met Exim?

You can't have everything. Where would you put it?

• Questor
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-03-2024

Questor

Er staat iets op m'n voet

Op dinsdag 22 januari 2002 20:39 schreef tweakerbee het volgende:
Weet iemand dat. Mijn probleem is dat mijn vader graag z'n mail in verschillende folders wil zetten met behulp van rules...maar OE ondersteund dat niet op IMAP. :(

Met procmail kan het dus wel. Of ook gewoon met Exim?
Doe ik thuis ook en werkt prima.

Exim levert de mail in de mailboxes, procmail filtert netjes in de verschillende maildir's. In Eudora of OE stel je in 'local mailfolder = /home/user/mail' (INBOX is standaard toch je /var/spool/mail/user) en je hebt je INBOX + de mappen in je homedir (waar de mail netjes in gesort komt).

Voorbeeld:

VERBOSE=no
SHELL=/usr/bin/sh
MAILDIR=${HOME}/mail
LOGFILE=${MAILDIR}/other/procmail.log

# alle mail van secfocus naar de map
#/home/questor/mail/security/linux
:0:
* ^TO_focus-linux@*securityfocus.com
security/linux

:0:
${DEFAULT}