Temperatuur vraag Athlon

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Foxclone
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-04-2024

Foxclone

Een vos verliest wel zijn.....

Topicstarter
Hoi,

Zit met een simpele vraag hier, eigenlijk 2 vragen. Op dit moment heb ik zelf een AMD TB 1 Ghz, maar ben er niet tevreden over, deze word nl. veel te warm (96C) en nu is zelfs mijn temperatuurcensor door de hitte kapot gegaan. Zijn er meer mensen die een AMD hebben die TE warm word? Trouwens ondervind er geen problemen aan, maar ga nu wel over op een P4 de vraag is nu;

- Word een P4 ook zo warm....?
- Welke CPU cooler kan ik het best op een P4 423 zetten...?
- Moet er eigenlijk nog geleidingspasta tussen de CPU en cooler?

Die pasta heb ik er nu wel tussen zitten, maar had ooit gehoord dat het nu niet meer nodig is. Deze vragen komen allemaal in me op nu de HCC dagen voor de deur staan :). Ik wil niet een discussie aangaan over het verschil tussen AMD en P4 (daar zijn al voldoende posts over), want mijn besluit staat vast dat het een P4 word. Alleen ben nog niet helemaal over het MOBO uit zit te denken aan een Asus P4T ;), maar moet nog even lezen wat er in ander topics over gepost is.

nVENTIV

Verwijderd

Op woensdag 21 november 2001 14:38 schreef Foxclone het volgende:
Hoi,

Zit met een simpele vraag hier, eigenlijk 2 vragen. Op dit moment heb ik zelf een AMD TB 1 Ghz, maar ben er niet tevreden over, deze word nl. veel te warm (96C) en nu is zelfs mijn temperatuurcensor door de hitte kapot gegaan. Zijn er meer mensen die een AMD hebben die TE warm word? Trouwens ondervind er geen problemen aan, maar ga nu wel over op een P4 de vraag is nu;

- Word een P4 ook zo warm....?
- Welke CPU cooler kan ik het best op een P4 423 zetten...?
- Moet er eigenlijk nog geleidingspasta tussen de CPU en cooler?

Die pasta heb ik er nu wel tussen zitten, maar had ooit gehoord dat het nu niet meer nodig is. Deze vragen komen allemaal in me op nu de HCC dagen voor de deur staan :). Ik wil niet een discussie aangaan over het verschil tussen AMD en P4 (daar zijn al voldoende posts over), want mijn besluit staat vast dat het een P4 word. Alleen ben nog niet helemaal over het MOBO uit zit te denken aan een Asus P4T ;), maar moet nog even lezen wat er in ander topics over gepost is.
[flauw]
hier wordt geen P4 info verschaft :P
[/flauw]

anywayz, 96°C op een Tbird is om te beginnen meer dan AMD officieel voorschrijft (95°C), ten tweede zou je dan echt wel regelmatig BSOD's of andere crashes moeten tegenkomen, en ten derde, je gebruikt een Super Orb :r

Alvorens te upgraden zou ik eerst ff beginnen met een _deftige_ cooler te kopen, een PAL6035 ofzo is meer dan voldoende voor een 1GHz.

Het is gewoon zo goed als onmogelijk dat jouw PC stabiel loopt op 96°C, maw, de tempreadings kloppen langs geen kanten.

- Koeler voor op een P4 (en koop een S478 ipv een S423, beetje toekomstgericht denken enzo :)) : standaard Intel stock koeler, die dingen kicken aars.

Verwijderd

Ik zou allereerst geen socket 423 meer kopen, de socket 478 P4 processoren genereren minder hitte dan een (oude) 423 pins variant.

Goed... verders zou ik die P4 gewoon "boxed" kopen, wat zoveel wil zeggen dat er al een goede koeler bijzit. Intel bezuinigt de laatste tijd niet echt op hun koelers (grote dingen die nieuwe P4 koelers).

En een beetje koelpasta kan geen kwaad, iedere extra warmtegeleiding (lees warmteafvoer) is welkom.

Enne bekijk es het MSI P4 bordje met Intel 845 chipset. (heb zelf hele goede ervaring met MSI qua stabiliteit/snelheid e.d.)

Suc6 :)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:48
Mijn AMD 1.4 blijft onder de 40C hangen. Gewoon een kwestie van goed koelen...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

zie je niet vaak.. dat mensen van amd overstappen naar een intel..

geen flame ofzo hoor maar dat is net zoiets als uit een ferrari stappen en verder rijden in een fiat

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 15:17
Ik heb een 1 ghz en die word bijna 100 graden omdat ik een k*t koeler heb, dus koop ik maar een p4. Prima, maar als je daar ook een crap koeler op zet word die ook 100 graden (en presteerd dan zelf maar op 60% of helemaal niet)

Koop gewoon een nieuwe koeler voor ongeveer 50/100 piek dan blijft ie netjes onder de 50 graden en heb je geen enkel probleem. Scheelt aanzienlijk in de kosten van het mobo en cpu.

Als je toch een p4 koopr zou ik al helemaal geen oude 423 cpu/mobo kopen ivm met upgraden, neither een p4 met sdram, dat je 't ff weet.

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 15:17
foutje :/

• Foxclone

Foxclone

Topicstarter
Ow, zie dat ik een fout gemaakt had zat verkeerd te kijken wil een P4 478 aanschaffen met een P4TE mobo van ASUSmet 256 RIMM geheugen, maar begin nu toch te twijfelen. Eigenlijk heb ik nog NOOIT een Pentium gehad (komt ook door de prijs :( ) maar nu de prijs niet veel meer is dan een AMD wilde ik Pentium toch een kans geven... omdat een paar vrienden met Pentium nooit zoveel problemen hebben gehad. Wil trouwens voorkomen dat dit topic gesloten word omdat het op Pentium VS. AMD begint te lijken, maar ga voor de P4. En MSI mobo begin ik niet aan :( (dat is de reden dat ik upgrade) heel onstabiel (mijn ervaring) en temperatuur is IDD niet te vertrouwen die aangegeven word, maar toch heeft mijn sensor het begeven :( dus veel te warm istie wel. Crashen deed hij wel maar niet meer dan normaal... maar nu ik van 524 naar 256 RAM gegaan ben met Windows XP crashed tie helemaal niet meer :) maar wil P4 toch een kans geven :). Toch bedankt voor jullie reaktie's en is P4 boxed met welk mobo dan? :P :P

nVENTIV

• Michaelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-07-2025
Dat ene reepje van 256MB is dan waarschijnlijk defect denk ik :)
Over die temperatuur kan ik niks zinnigs zeggen.

Verwijderd

Qua temp, weet je wel heel zeker dat je temp meter niet al kapot was toen je dit soort temps mat?

Kan je niet met een externe temp meter proberen te meten op je koelblok en komt de proc wel goed genoeg tegen je koelblok?

Verder lijkt mij een nieuwe koeler aanzienlijk goedkoper dan een nieuwe proc plus mobo. Dit klinkt mij meer in de oren als dat je je auto verkoopt omdat je nieuwe banden nodig hebt. Maar goed, verkoop je je oude zooi nog?

• FalconM
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Op woensdag 21 november 2001 15:34 schreef Foxclone het volgende:
...
Eigenlijk heb ik nog NOOIT een Pentium gehad (komt ook door de prijs :( ) maar nu de prijs niet veel meer is dan een AMD wilde ik Pentium toch een kans geven...
Natuurlijk kun je de Pentium-IV een kans geven, maar om nu te zeggen dat de prijzen tussen beide niet veel schelen (uit de Pricewatch):

Intel P-IV 2,0 Ghz (socket 478) fl 1288,-
AMD AthlonXP 1800+ (1,53Ghz) fl 608,-

Intel is voor vergelijkbare snelheid dus ruim twee maal zo duur! En daarbij moet ik opmerken dat de nieuwe AthlonXP's veel minder warmte genereren dan de 'oude' Athlons en dus prima te koelen zijn met een normale koeler.

Verder is dit geen enkele aanmoediging om wat dan ook te kopen, dat moet je natuurlijk zelf uitmaken :)

Volvo V70 D5 my2011

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:04

Exirion

Gadgetfetisjist

Aan die CPU ligt het absoluut niet. Ik heb hier een Thunderbird 1GHz al een jaar lang draaien en die wordt stressed niet warmer dan 45C. Gewoon met een goedkope koeler (ik heb die Super Orb ook gehad, en het is achteraf gezien een kreng), dus niks bijzonders.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Foxclone

Foxclone

Topicstarter
Op donderdag 22 november 2001 17:48 schreef FalconM het volgende:

[..]

Natuurlijk kun je de Pentium-IV een kans geven, maar om nu te zeggen dat de prijzen tussen beide niet veel schelen (uit de Pricewatch):

Intel P-IV 2,0 Ghz (socket 478) fl 1288,-
AMD AthlonXP 1800+ (1,53Ghz) fl 608,-

Intel is voor vergelijkbare snelheid dus ruim twee maal zo duur! En daarbij moet ik opmerken dat de nieuwe AthlonXP's veel minder warmte genereren dan de 'oude' Athlons en dus prima te koelen zijn met een normale koeler.

Verder is dit geen enkele aanmoediging om wat dan ook te kopen, dat moet je natuurlijk zelf uitmaken :)
Waarom pak je de 2 GHz en niet de 1,8?

Intel Pentium 4 1,8GHz (Socket 478) FL 749,-
AMD Athlon XP 1800+ (1,53GHz) FL 608,-

Die prijzen zien er toch anders uit :), maar goed... twijfel steeds meer :) hoor toch allemaal goeie berichten over AMD :P. Wat raden jullie me dan aan voor MOBO + CPU & COOLER + RAM dat wil ik dan ook wel graag weten.... morgen is de beurs :o, D8 zelf dat P4 veel stabieler was. MOet er BTW ook een nieuwe P4 voeding bij kopen in mijn HQ08, begreep ik, toch?

nVENTIV

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-06 19:43

paradoXical

The ParadoX

Mijn XP1600 komt niet boven de 35 graden uit, mijn celly 600@900 komt veder nooit boven de 48 graden, bij ~55 graden word ie zelfs ernstig instabiel..

Goed koelen is een must..

Ik heb gewoon een simpel Globalwin coolertje van 59 piek heir voor mijn athlon en een Spire Orb voor mijn Celly, werken beiden perfect.

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

• Fritske
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-10-2025

Fritske

'Knowledge' is power

Hijn AthlonXP 1800+ zit rond de 50 graden met een PAL6035...

De oude pc met P3 500 zat op 88 graden met een titan koeler...

Hier zou wat zinnigs moeten staan...

• HenkieNL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-03-2024

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

Op donderdag 22 november 2001 23:58 schreef Foxclone het volgende:

[..]

Waarom pak je de 2 GHz en niet de 1,8?

Intel Pentium 4 1,8GHz (Socket 478) FL 749,-
AMD Athlon XP 1800+ (1,53GHz) FL 608,-

Die prijzen zien er toch anders uit :), maar goed... twijfel steeds meer :) hoor toch allemaal goeie berichten over AMD :P. Wat raden jullie me dan aan voor MOBO + CPU & COOLER + RAM dat wil ik dan ook wel graag weten.... morgen is de beurs :o, D8 zelf dat P4 veel stabieler was. MOet er BTW ook een nieuwe P4 voeding bij kopen in mijn HQ08, begreep ik, toch?
Ik denk dat hij de 2GHz pakte en niet de 1,8 omdat de 2GHz en de XP 1800+ ongeveer overeenkomen qua prestaties, een XP 1800+ is nou eenmaal sneller dan een P4 1,8 en dus ook niet echt goed te vergelijken.

God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......

• FalconM
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Dat bedoelde ik inderdaad.

Sommige mensen nemen nog altijd de marketingpraat van de fabrikanten klakkeloos over, daar valt echt niet tegen te praten ;)

Volvo V70 D5 my2011

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Dure koeler is niet eens nodig!

Ik draai hier een Athlon XP 1600+ 1,4Ghz@1,6Ghz. En mijn temp is op dit moment 42 graden terwijl mijn pc sinds gisteravond aanstaat op 100% cpu gebruik!

En ik gebruik gewoon een coolermaster koelertje van 27 piek! wat nou koeler van 100 piek nodig! ;)

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• K-2SO
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-04 15:20
Een processor hoeft niet te warm te worden, dat heb je helemaal zelf in de hand namelijk.

• Foxclone

Foxclone

Topicstarter
Draai nu een P4 1800 op een Asus P4 TE en de temp is nu 56C dit komt ook doordat ik um in een kast heb staan in de woonkamer. Koele tips zijn altijd welkom :) 56 C kan toch wel iets lager niet dan, en wil de pc niet buiten de pc kast zetten want dan krijg ik ruzie. Systeem is stabiel!

nVENTIV

Pagina: 1