Fatsoenlijke temp. voor CPU?

Pagina: 1
Acties:
  • 75 views sinds 30-01-2008

• Barracuda_82
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Topicstarter
Ik heb sinds gisteren eindelijk MBM 5 aan de praat gekregen op mijn systeem en nu heb ik ontdekt dat mijn CPU 53 graden word (gemiddeld, niet stressed).

Ik heb een AMD T-BIRD DDR 1200@1200 met een Dragon Orb 3.
Ik vind 53 graden nog erg hoog met een 7000 rpm copper base koeler en 4 x 80mm koelers in mijn kast.

Wat is een fatsoenlijke temperatuur en wat is ongeveer het maximale waar hij niet over heen mag gaan?

excuses als dit een stomme vraag is, maar ik ben ook maar een newbie :)

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Sorry hoor, maar [url="http://gathering.tweakers.net/forum/find/keyword?data%5Bq%5D=CPU+normale+temperatuur#hitstart]hier[/url] vind je het echt allemaal. 330 keer zelfs...

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• ewasx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-11-2025
AMD geeft aan dat de max. "die temperature" 95 graden celcius is voor een Athlon hoger dan 1100 Mhz (zie http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and_tech_docs/23792.pdf)

Maar dat is geen prettige werk temperatuur natuurlijk als je wil dat de processor wat langer mee gaat. 50-60 graden is wel een prima temperatuur waar je je geen zorgen om hoeft te maken. Als je tenminste niet overclockt, als je dat wel doet is de kans dat hij fouten gaat maken een stuk groter als de temperatuur hoger wordt. Mijn athlon is normaal ergens rond de 51 graden, en als ik hem heel erg stress kan het oplopen tot ongeveer 59 (met CPUburn). Ik heb een athlon 1400 (geen XP).

• Barracuda_82
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Topicstarter
Maar het probleem is dat ik hem wel wil gaan overclocken (ongeveer op 1500Mhz), maar als de temp. nu al zo hoog is met zo'n goede koeling dan ben ik bang dat als ik hem ga overclocken dat ie veel te warm word. En om hem nu op 70 graden te laten lopen lijkt me ook niet oz'n goed idee :?

• ewasx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-11-2025
Het ligt eraan hoe lang je met je processor wil doen. Mijn vorige processor was een celeron die ik zwaar had overgeclocked en die ook veel te warm werd. Na ongeveer 2 jaar werd hij instabiel, en moest ik hem ofwel terug clocken (dan deed hij het weer prima) ofwel vervangen. Ik heb het laatste gedaan. Ik weet niet precies hoe warm dat ding werd omdat mijn moederbord dat niet goed kon meten, maar hij zal wel over de 70 graden gegaan zijn. Bovendien zijn intel processoren wat minder tolerant, ik geloof dat die maar 85 graden mogen worden (althans, die celeron).

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-08 16:34

Exirion

Gadgetfetisjist

Lees de PMG FAQ eens ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.