Toon posts:

[Delphi] De 1e kolom van een ListView centreren

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil de 1e kolom van een ListView (style: vsReport) centreren met de volgende code:
code:
1
  ListView.Columns[0].Alignment := taCenter;

Maar wat ik ook doe, de 1e kolom wordt niet gecentreerd.

Wat is het probleem?

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
De eerste kolom kan niet anders gealigned worden.

Verwijderd

Topicstarter
Dus de eerste kolom is altijd links uitgelijnd?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ja. Of je moet die kolom zelf tekenen.

Verwijderd

Topicstarter
Maar waarom is de 1e kolom dan niet uit te lijnen?

Verwijderd

In de MSDN staat dit
If a column is added to a list-view control with index 0 (the leftmost column) and with LVCFMT_RIGHT or LVCFMT_CENTER specified, the text is not right-aligned or centered. The text in the index 0 column is left-aligned. Therefore if you keep inserting columns with index 0, the text in all columns are left-aligned. If you want the first column to be right-aligned or centered you can make a dummy column, then insert one or more columns with index 1 or higher and specify the alignment you require. Finally delete the dummy column.
Waarom ze dit hebben gedaan? Geen idee... In Delphi werkt dit volgens mij ook niet [heb het ff snel getest en de property Alignment van de eerste column is wel taCenter, maar dit is niet zo op het scherm]

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ik dacht dat als je een kolom insert als kolom 1, dat hij dan eigenlijk geinsert wordt als kolom 0, omdat er nog geen kolom 0 bestaat.

Verwijderd

Volgens mij bedoelen ze: maak wat kolommen aan bv 2 met
code:
1
2
ListView1.Columns[0].Alignment := taLeftJustify;
ListView1.Columns[1].Alignment := taCenter;

en dan delete je de eerste
code:
1
ListView1.Columns[0].Free;

Als Delphi dit direct door zou geven aan Windows zou het moeten werken, maar Delphi doet ietsje meer en dan werkt het niet meer :)

• Korben
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-11-2025

Korben

() => {};

Op woensdag 21 november 2001 14:18 schreef tokkie het volgende:
Maar waarom is de 1e kolom dan niet uit te lijnen?
Ongeschreven layout-regel: nooit de eerste kolom van een tabel (of in dit geval ListView) centreren.

.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?

Verwijderd

Op donderdag 22 november 2001 08:26 schreef Xenophage het volgende:

[..]

Ongeschreven layout-regel: nooit de eerste kolom van een tabel (of in dit geval ListView) centreren.
Vandaar dat ie het niet kon vinden :) :)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Op donderdag 22 november 2001 08:26 schreef Xenophage het volgende:

[..]

Waarom niet? Op http://abscnc.sourceforge.net/cgi-bin/forum.cgi?action=8& is bijvoorbeeld ook de eerste kolom van de tabel (zonder border) rechts uitgelijnd.

• Korben
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-11-2025

Korben

() => {};

Op donderdag 22 november 2001 12:10 schreef OlafvdSpek het volgende:

[..]

Waarom niet? Op http://abscnc.sourceforge.net/cgi-bin/forum.cgi?action=8& is bijvoorbeeld ook de eerste kolom van de tabel (zonder border) rechts uitgelijnd.
Dat zal best :). Maar ik zei dat je niet moet centreren, ik heb nix gezegd over rechts uitlijnen. :Y)

.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Wat is er mis met centreren dan?

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik vind het ook allemaal heel vreemd. Technisch gezien is het gewoon heel simpel als ze dat ook hadden gemaakt voor de 1e kolom.

Je kan dan zelf kiezen hoe je het wilt uitlijnen :?
Pagina: 1