Kan ik hiermee video bewerken ?

Pagina: 1
Acties:

• yrew
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:58
Dit zijn mijn specs :

athlon 1400
512 ddr ram
60gb
asus gforce3
sb platinum live 5.1

Kan ik hiermee dus video bewerken? Ik ben bang voor mijn hardeschijf. Denk dat dat onderdeel te langzaam is. Is dit op te lossen met een scsi hardeschijf?

Groetjes

• Jeroen Blom
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08-03 05:32
Ligt er natuurlijk aan wat je precies wilt gaan doen. Ik heb ongeveer dezelfde specs en doe lichte videobewerking. Af en toe een landkaartje en wat tekst toevoegen aan wat homevideo's. Dat gaat zonder problemen.

"Ik noem dit het probleem van de verkeerde combinatie: de wereld is grijs, maar wetenschap is zwart/wit. We praten in nullen en enen, maar de waarheid ligt ertussen in." - Bart Kosko

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Dat ligt helemaal aan het soort videobewerking dat je wilt gaan doen. Als het om Firewire gaat heb je geen enkel probleem, zels een wat tragere/oude 5400 rpm schijf werkt dan nog. Ga je met bv. een cheape tvkaart caputeren kan je nog wel eens problemen krijgen.. aangezien je dan uncompressed gaat werken.. En de meeste schijven zullen dat niet trekken.

Voor de rest is je systeem 100% afdoende.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• cruncher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-03 21:54

cruncher

wanna crunch someone?

Welke harde schijf dan?!?!

ibm @7200 is snel genoeg....

can you read my mind?

• yrew
En kan ik capturen met die gforce3?

Groetjes

• tbusquet
Ja, dat kan waarschijnlijk als hij video in heeft.

Je gaat dan dus uncompressed werken... Dan zal je schijf WAARSCHIJNLIJK geen full PAL res. uncompressed kunnen werken.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• yrew
uhm full pal uuhhhhh ?!?!? HUH?!?!? Ik ben echt groener dan het gras op dit gebied.

Groetjes

• tbusquet
OK. full PAL res. is..

720x576 of 768x576.

PAL kleursysteem.. zelfcorrectie in het chroma.. waar NTSC een hue knop voor heeft, lost het PAL systeem het verschuiven van de kleuren zelf op. PAL "spiegelt" zijn kleur info.. (mooi te zien met een kleurenbalkje en een vectorscope). Mocht de kleurinfo verschuiven dan kun je m.b.v. de spiegeling de verschuiving compenseren.

Pal heeft een max aant. beeldlijnen van 625.
1 sec beeld bevat 25 frames.
Ieder frame bestaat uit 2 fields.. 1 met de even beeldlijnen en 1 met de oneven beeldlijnen, beide bevatten ieder de helft van de 625 beeldlijnen. Dit is gedaan omdat je dan met de netspanning van 50hz (50 beeldjes per seconde hier eigenlijk) Netjes uitkomt zonder allerlei ingewikkelde sync apparatuur.
Bovendien is op een beeldbuis 25hz veel te vermoeiend om lang naar te kijken.
(Met film projectie is dit dus weer anders.)

Goed, dat is ongeveer PAL in a nut-shell.

;)

• yrew
Dus ik krijg geen full-screen maar filmpjes in een kleiner window?

Groetjes

• tbusquet
Ja, zo kun je het zien (is niet helemaal correct). Het is mogelijk.. maar ik raadt het je ten sterkste af.

Ga eens opzoek naar een DC10+/DC30+. Dan kan je serieus video gaan bewerken.

Verwijderd

Ik heb een dc10 pinnacle kaartje met ongeveer dezelfde specs en ben zeer tevreden!
Kan echt genoeg gekke dingen doen. Ben nu bezig een film te maken van ongeveer een 1 met als ruw materiaal 10 uur.
Werkt best.
Pagina: 1