Hulp met probleempje over IDE-poorten enzo

Pagina: 1
Acties:

• Hingking
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-05-2025

Hingking

Duikfanaat

Topicstarter
Hoi,

Ik ben hier helemaal geen crack in. Hoop dat iemand van jullie mij kan helpen.
Heb onlangs Win XP geinstalleerd. Had daarvoor onder win 2000 pro al problemen met DVD drive(Pioneer). Kon inhoud CDROM in verkenner dan niet lezen.
Nu wilde ik gisteren een CDeetje kopieeren met Nero en kreeg ik volgende melding.

Afbeeldingslocatie: http://picserv.mediamonks.net/pics/EPMPSRRPHHE

Iemand een idee hoe ik dit oplos?

• CyberBlaster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-01-2022
je dvd-rom speler en je brander aan andere ide-poorten hangen (dus je dvd op primary en fikker op secundary of andersom)
dit scheelt omdat er zo geen dubbel verkeer op je ide-kabel hoeft te zijn (van dvd-speler naar mobo en van mobo weer trug naar brander op dezelfde kabel)
Maar je kan volgens mij wel gewoon branden....dus je ken het ook zo laten 8-)

• Hingking

Hingking

Duikfanaat

Topicstarter
Oh ja, moet misschien nog even zeggen dat ik op dit systeempje vroeger Win98SE had zonder problemen met DVD drive.
Wat ik mij nu afvraag is of DVD kapot is, of dat configuratie niet klopt.

Als ik in win2000pro dubbelklikte op DVD drive kreeg ik altijd berichtje "geen toegang". Als ik dan met re muisknop snelmenuutje nam en openen koos ging het soms wel?? :?

Ik snap er de ballen van

• Hingking

Hingking

Duikfanaat

Topicstarter
Mijn DVD is secondary master en mijn fikker secondary slave.
Waarom geeft ie dan deze melding???

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04-2025

bogy

Show me what u got!

omdat ze beide OP DEZELFDE KABEL zitten misschien ??? staat hierboven ook al uitgelegd!!!

niet alletwee op dezelfde kabel voor directe kopies!

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

• Roko
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wat ze in lekentaal bedoelen is dat je moet zorgen dat je een cd-brander op een ander ide-(lint)kabel moet aansluiten dan je cd-rom speler. Dan weet je zeker dat je optimale bandbreedte hebt over de ide-databus bij het branden, wat weer veel mislukte cd's scheelt

Dus b.v.:

boot-HD en CD-ROM op eerste IDE slot (lintkabel) waarbij je HD primairy is en je CD-ROM secundairy.

CD-Brander en eventuele tweede HD op tweede IDE slot (lintkabel) waarbij je HD primairy is en je CD-Brander secundairy.

• Hingking

Hingking

Duikfanaat

Topicstarter
Soory hoor, zoals ik hierboven al zei heb ik hier de ballen verstand van. Kun je me misschien uitleggen wat ik dan moet doen?
Moet ik die pinnetjes op de drives veranderen of zo??
Dus secondary slave en secondary master wilt zeggen dat ze op dezelfde kabel zitten?
Wel gek dat ik daar in Win 98 nooit problemen mee had.
Zou dat ook problemen met DVD kunnen verklaren??
Op woensdag 21 november 2001 12:07 schreef bogy het volgende:
omdat ze beide OP DEZELFDE KABEL zitten misschien ??? staat hierboven ook al uitgelegd!!!

niet alletwee op dezelfde kabel voor directe kopies!

• Hingking

Hingking

Duikfanaat

Topicstarter
Thanks, hier heb ik als leek tenminste wat aan. Dan moet ik die pinnetjes zeker verzetten?
En die problemen met die DVD, denk je dat die ook hier aan liggen?
Op woensdag 21 november 2001 12:09 schreef Roko het volgende:
Wat ze in lekentaal bedoelen is dat je moet zorgen dat je een cd-brander op een ander ide-(lint)kabel moet aansluiten dan je cd-rom speler. Dan weet je zeker dat je optimale bandbreedte hebt over de ide-databus bij het branden, wat weer veel mislukte cd's scheelt

Dus b.v.:

boot-HD en CD-ROM op eerste IDE slot (lintkabel) waarbij je HD primairy is en je CD-ROM secundairy.

CD-Brander en eventuele tweede HD op tweede IDE slot (lintkabel) waarbij je HD primairy is en je CD-Brander secundairy.

• Hingking

Hingking

Duikfanaat

Topicstarter
Mag ik die zomaar veranderen of moet ik die DVD en CDwriter eerst uninstallen?

Verwijderd

Bij het on-the-fly kopieeren van CD's gaat hij direct van de ene naar de andere cd toe branden. Omdat beide drives op dezelfde kabel zitten loopt er over die kabel dus informatie van beide drives dit is niet handig, geeft een boel vertraging en een grotere kans op fouten. Je zou dit kunnen oplossen door dus of een van de drives op de andere IDE kabel aan te sluiten, wat hier boven staat. Dat is de beste oplossing. Maar ook zou je ervoor kunnen kiezen om niet on-the-fly te gaan branden, maar eerst de CD door het brand programma naar je HD te laten zetten en dan pas branden. Is zoiezo handig bij wat oudere branders.

Voor dat probleem over het aanlezen, komt dit niet gewoon omdat je te snel wilt. Geef de drive iets meer tijd om de CD/DVD aan te lezen, doet hij het dan wel?

• Roko
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zou kunnen omdat als ze op een andere IDE kabel zitten ook een ander IRQ gebruiken. Gewoon proberen joh!

Suuk6

• Hingking

Hingking

Duikfanaat

Topicstarter
Op woensdag 21 november 2001 12:14 schreef Cra5hKrE8OR het volgende:
Voor dat probleem over het aanlezen, komt dit niet gewoon omdat je te snel wilt. Geef de drive iets meer tijd om de CD/DVD aan te lezen, doet hij het dan wel?
Nee, hij doet gewoon helemaal niks, hoe lang ik ook wacht. Probeert een tijdje te lezen en geeft dan op.

By the way, ik heb dit probleem maar af en toe. Het lijkt alsof hij het in XP beter doet.

Ik ga die kabeltjes maar eens anders aansluiten. Moet ik ze nu eerts uninstallen?
Wat denken jullie van Hard drive primary master
Cd writer primary slave
DVD secondary master???

Verwijderd

Op woensdag 21 november 2001 12:16 schreef Hingking het volgende:

[..]

Nee, hij doet gewoon helemaal niks, hoe lang ik ook wacht. Probeert een tijdje te lezen en geeft dan op.
Heb wel eens van dit soort problemen gehad, maar dan deed hij het bij alle OSsen niet goed, en was de drive gewoon half dood. Wat het bij jouw kan zijn is dan best wel vaag. Kan proberen wat met de settings te gaan rommelen in windows.

Verwijderd

Als je zo een leek bent moet je maar ff naar de compuboer gaan lijkt me...

• bachhimself
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 12:58
Ik zou op de primaire ide poort (zie moederbord ide1) de hdu als prim master aan sluiten, en de dvd als prim slave, en dan zou ik de brander op ide2 als sec master aansluiten.... dit is volgens mij enmijn collega's de beste indeling van je schijven met brander. (8>

• Kjev
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01-2024
Op woensdag 21 november 2001 12:16 schreef Hingking het volgende:

Ik ga die kabeltjes maar eens anders aansluiten. Moet ik ze nu eerts uninstallen?
Wat denken jullie van Hard drive primary master
Cd writer primary slave
DVD secondary master???
In Windows bedoel je? Nee hoor. Het enige nadeel van deze opstelling is alleen dat als je een wat oudere CD-ROM-speler hebt, deze de harde schijf kan vertragen. Zet dus het nieuwste apparaat van de twee bij de harde schijf.

Je ziet in je computer twee kabels. De ene gaat naar de harddisk, de andere naar de twee cd-drives. Dat is een kwestie van verwisselen. Maar je moet meestal ook achterop de cd-drivers een jumper verplaatsen. Kijk hiervoor in de handleiding van je schijf.

Als het goed is ziet Windows automagisch dat het veranderd is.

• Hingking

Hingking

Duikfanaat

Topicstarter
Sukkel
Op woensdag 21 november 2001 12:23 schreef FoRzA het volgende:
Als je zo een leek bent moet je maar ff naar de compuboer gaan lijkt me...

• Hingking

Hingking

Duikfanaat

Topicstarter
Iedereen bedankt!! Hij werkt nu weer perfect!

Verwijderd

Ik sluit me aan bij de voorgaande sprekers, het is echt een hele kleine operatie. (ik heb het een vriend van me zelfs telefonisch uitgelegd en dat is pas een n00b dat wil je niet weten!!!) met andere woorden dit gaat je lukken! ;)

Hoe ik het zou doen:
- schroef je pc open (*uhu* heel belangrijke stap :))
- je ziet dan 2 kabels lopen eentje naar je harddisk en eentje naar je dvd en je writer.
- Zorg nu dat je hdd (harddisk) en dvd speler op een kabel komen te zitten waarbij de hdd de primary master is en de dvd speler de primary slave.
Je zult wel even moeten kijken hoe de goede jumper setting is (een jumper is een klein dingetje dat 2 pinnetjes met elkaar connect, deze zitten achterop de harddisk en dvd speler vlakbij de kabel connector) Als het goed is staat er op je harddisk uitgelegd hoe je de jumper(s) moet plaatsen en staat er achterop je dvd speler iets van ma - sla - cable zoiets met daaronder verticaal een jumpertje.
- Zet nu je brander op de 2e kabel als secondary master (op je brander zit de jumper op dezelfde plek als bij de dvd speler, deze moet je ook even nakijken.
- sluit de voedingstekkertjes weer aan (die heb je vast los moeten halen omdat je ander niet bij de jumpertjes kon :))
- laat je kast open en test de opstelling (heb zooo vaak gehad dat ik alles weer open moest schroeven omdat ik stiekum toch iets niet helemaal goed had ingesteld dus openlaten voor de test is een aanrader :))
- Werkt het geheel dichtschroeven die hap en zo niet nog eens rustig de jumpersettings nalopen.

Succes!!!

(en nou niet zeggen het is al gelukt want dan heb ik dit hele verhaal van jan met de korte achternaam getypt :D)

Verwijderd

aaaah dikke schijt ik was er al bang voor, kreeg foon terwijl ik midden in mijn verhaal was :(

nouja weer mijn vingers gestrekt op deze vroege ochtend ;)

• Hingking

Hingking

Duikfanaat

Topicstarter
IceFlame, toch bedankt hoor :)
Pagina: 1