Statische layers? Kan dat

Pagina: 1
Acties:

• _soh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 20:14
Hallo allemaal!

Ik wil graag in html/javascript zo regelen, dat niet alleen de achtergrond maar ook een bepaalde layer statisch wordt. weten jullie hoe je dit doet?

Ik weet ondertussen dat de statische achtergrond kan met
bgproperties=fixed in de <body> tag, layer?
.................. in de ...... tag ???

Alvast bedankt.

Lightning_crew

Verwijderd

bedoel je dat hij meescrolled?
dan moet je een javascriptje rippen. moet je maar ff kijken ok zo'n gratis geocities website, als jet goed is zit hun banner in een "statische layer" (vroeger we iig)

en anders kan je zoeken op javascript sites, staat er wel.

ps: die meescrollende layers gaan trouwens wel erg schokkerig.

• _soh
Tja, het mag niet schokkerig overkomen, de layer moet vast blijven staan terwijl er een tekst is die er overheen kan scrollen. Het probleem is dus dat ik de layer niet gewoon in de achtergrond kan verwerken omdat ie niet altijd zichtbaar is.

Lightning_crew

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:23

Pelle

🚴‍♂️

Tjek anders dit topic even: [topic=193592/1/25]

Onderaan staat een scriptje dat wel ongeveer doet wat je wilt.

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-06 13:51

Clay

cookie erbij?

bgproperties="fixed" is voor zover ik weet de enige (ie only) manier om iets schokloos statisch ergens neer te planten. Verder is "het mag niet schokkerig overkomen" dus een "jammer maar dat kan niet" :)
Je moet namelijk in het geval van een layer de nieuwe positie berekenen op basis van waar dus user heenscrollt, en dat is nou eenmaal schokkerig.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

Verwijderd

Op woensdag 21 november 2001 12:16 schreef Clay het volgende:
bgproperties="fixed" is voor zover ik weet de enige (ie only) manier om iets schokloos statisch ergens neer te planten. Verder is "het mag niet schokkerig overkomen" dus een "jammer maar dat kan niet" :)
Ben ik niet met je eens Clay, je kan volgens de HTML 4.01 specificaties prima een achtergrondbeeld positioneren, waar dan ook.

voorbeeldje
code:
1
2
3
4
5
<style type="text/css">
<!--
body { background-attachment: fixed; background-image: url(mainpic/whatever.gif); background-repeat: no-repeat; background-position: left top;
-->
</style>

dit werkt ook perfect en zonder schokken, dus niet IE only.
Verder zou je nog kunnen denken aan de CSS 2 specificaties van een "fixed" layer, dit wordt echter alleen nog maar ondersteund door IE 5 MAC en Moz/NS 6.x
Fixed positioning is a subcategory of absolute positioning. The only difference is that for a fixed positioned box, the containing block is established by the viewport.

For continuous media, fixed boxes do not move when the document is scrolled. In this respect, they are similar to fixed background images. For paged media, boxes with fixed positions are repeated on every page.

CSS2 spec (section 9.6.1)

• _soh
Je moet namelijk in het geval van een layer de nieuwe positie berekenen op basis van waar dus user heenscrollt, en dat is nou eenmaal schokkerig.
Dat is mega jammer. Dus je kan niet zeggen: Layertje dat je bent blijf jij nu maar braaf op je eigen positie in de brouwser staan?

Alternatief?
Ik heb ooit eens iets over multiple backgrounds gelezen, kan je die niet koppelen aan een actie "visible" & "hidden" onmouseClic of iets anders.

Lightning_crew

• _soh
code:
1
2
3
4
5
<style type="text/css">
<!--
body { background-attachment: fixed; background-image: url(mainpic/whatever.gif); background-repeat: no-repeat; background-position: left top;
-->
</style>
Als ik dit zo lees dan komt het er volgens mij opneer dat er een plaatje aan de achtergrond wordt gekoppeld, dit is natuurlijk heel mooi, maar kan dit ook gekoppeld worden aan een hide/visible. of kan ik het gewoon in een layer gooien, welke ik hidden/visible maak?

Lightning_crew

Verwijderd

zo zou het moeten werken
code:
1
<div id="test" style="position:absolute; left:109px; top:130px; width:271px; height:235px; z-index:1; overflow: auto; background-image: url(mainpic/whatever.jpg); layer-background-image: url(mainpic/whatever.jpg); background-repeat: no-repeat;">

sorry voor de lay-out fuck up :)

getest in Mozilla en IE 5 MAC heb helaas geen PC versie bij de hand.

Verwijderd

maar als ik het goed begrijp wil je dus eigenlijk text in een layer laten scrollen.. dat kan namelijk gewoon.

Verwijderd

Op woensdag 21 november 2001 14:41 schreef J_adriaans het volgende:
maar als ik het goed begrijp wil je dus eigenlijk text in een layer laten scrollen.. dat kan namelijk gewoon.
nee volgens mij begrijp jij het niet helemaal goed ;) ...hij bedoeld dat hij een layer wil positioneren die altijd relatief blijft aan het browser scherm...(dus die altijd op dezelfde plek blijft)

Verwijderd

jrs:
Door _soh - woensdag 21 november 2001 12:11

--------------------------------------------------------------------------------
Tja, het mag niet schokkerig overkomen, de layer moet vast blijven staan terwijl er een tekst is die er overheen kan scrollen.

vandaar :)

• _soh
Ok en nu dus ff voor de duidelijkheid:

[duidelijk]
Je hebt een achtergrond, die heb ik gewoon fixed gezet, dat doet er verder niet toe, dat is goed.
Wanneer ik nu op een linkje (COORD) klik komt er een layer omhoog, laten we zeggen een velletje papier. Ik wil het zo voor elkaar krijgen dat op dit velletje papier tekst komt, maar op ditzelfde velletje zou het ook mogelijk moeten zijn te scrollen (indien het een lange tekst is).
Ik heb dit al eens eerder in flash gemaakt, maar daar wil ik van af, dit ging toen met de optie "mask" een soort van vlak waar de tekst scrolt, als de tekst zich buiten dit vlak bevind is het niet zichtbaar.
Of dit laaste in html ook kan weet ik niet, maar dat geeft niet dan maak ik het velletje wel zo groot dat ie van boven tot onder aan het scherm komt, als is het wel jammer.

---------------------------
--------------------------- background statisch
-----/---------------\----- layer statisch
-----|..Hier loopt......|-----
-----|..tekst............|-----
-----|.....................|-----
-----\---------------/-----
---------------------------

Het ALLER mooiste zou zijn dat deze layer een eigen scrollbarr kreeg maar dit is zeker niet mogelijk?

Alvast 1000 x thanks.

[/duidelijk]

Lightning_crew

• _soh
Hartelijk dank, jullie zijn geweldig, maar dat is zeker geen nieuws? Have phun morgen op de HCC!

Lightning_crew

Pagina: 1