Toon posts:

TO RAID OR toch TO RAID

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,
Ik heb op dit moment een Abit onboard Raid kaartje. Allemaal leuk en aardig. Nu weet ik ook dat er op die dingen geen processortje zit en dat dus alles "berekend" wordt door de processor.
Nu heb je van die DURE IDE-Raidcontrollers met ik weet niet hoeveel Mb geheugen erop.
Ik heb al heel veel topics gelezen hier en nooit een antwoord gevonden.

Wordt die processor nu echt zo ontzettend belast door zo'n IDE-RAID kaart? En zo ja? Merk je dat nu echt zo met die huidige megaprocessors? En wat doet dat geheugen? Onthouden waar alles staat zodat de accestime nog sneller is of zo?

Misschien heeft er iemand anders een url waar meer info te vinden is.
Eigenlijk is mijn vraag ook: wat voor winst heb ik nu met zo'n escalade IDE-RAIDctrlr ipv mijn ABIT dingetje.. En ik vind dat dat dus een bereverschil moet zijn als je die prijzen van die dingen ziet!!!!

Verwijderd

Op T.net staat nu een net een verhaaltje over een paar RAID controllers.

http://www.tweakers.net/nieuws/19267

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-04 19:25

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Tjah.. Reet kont roller gebruikt net zoveel cpu time als andere ide kaartjes hiero. (Promise pci that is) Dus tijdens vet intensies gebruik max 5-7% cpu time de pc hieronder vermeld. :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

De voornaamste reden voor dat prijsverschil is de Intel 960 RISC CPU die erop zit (+ bijbehorende logic) ... Die zorgt voor de parity berekeningen voor RAID5 ... verder zijn die duurdere kaarten bijvoorbeeld hot-swap, hot-spare, kan er extra cache geheugen op etc.etc.

Allemaal zaken die de simpele Highpoint (Abit borden) en Promise kaartjes niet hebben. Echter, met je Athlon 1GHz is het echt geen probleem om die kaartjes te gebruiken voor RAID0 of RAID1 want zoveel CPU kracht kost dat niet. Waarom niet? RAID0 = verdelen over schijven, RAID1 = op beide schijven hetzelfde. Hier hoeft vrijwel niets aan berekend te worden, i.t.t. RAID5 waarbij op iedere schijf een stuk "parity data" komt te staan...

Mijn advies: als je geen problemen hebt met je huidige kaart koop dan niet zo'n dure Adaptec 2400 / Promise SX6000 / 3Ware Escalade 7xxx ...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 21 november 2001 11:42 schreef limoentje het volgende:
De voornaamste reden voor dat prijsverschil is de Intel 960 RISC CPU die erop zit (+ bijbehorende logic) ... Die zorgt voor de parity berekeningen voor RAID5 ... verder zijn die duurdere kaarten bijvoorbeeld hot-swap, hot-spare, kan er extra cache geheugen op etc.etc.

Allemaal zaken die de simpele Highpoint (Abit borden) en Promise kaartjes niet hebben. Echter, met je Athlon 1GHz is het echt geen probleem om die kaartjes te gebruiken voor RAID0 of RAID1 want zoveel CPU kracht kost dat niet. Waarom niet? RAID0 = verdelen over schijven, RAID1 = op beide schijven hetzelfde. Hier hoeft vrijwel niets aan berekend te worden, i.t.t. RAID5 waarbij op iedere schijf een stuk "parity data" komt te staan...

Mijn advies: als je geen problemen hebt met je huidige kaart koop dan niet zo'n dure Adaptec 2400 / Promise SX6000 / 3Ware Escalade 7xxx ...
Kijk daar hebben we wat aan :)
Ik zou er wel even bij hebben moeten zetten dat het me inderdaad ging om RAID0. Of je dan snelheidswinst zou hebben met zo'n dure controller?
Ook een leuke bijkomstigheid is, is dat je je settings kan backuppen van die controller zodat je bij een crash je settings terug kan plaatsen. Volgens mij kan dat niet bij een goedkopere?! :?

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-04 13:47
Op woensdag 21 november 2001 11:54 schreef wernerdebijl het volgende:

[..]

Kijk daar hebben we wat aan :)
Ik zou er wel even bij hebben moeten zetten dat het me inderdaad ging om RAID0. Of je dan snelheidswinst zou hebben met zo'n dure controller?
Ook een leuke bijkomstigheid is, is dat je je settings kan backuppen van die controller zodat je bij een crash je settings terug kan plaatsen. Volgens mij kan dat niet bij een goedkopere?! :?
Nope heb zelf abit kt7a-raid -> highpoint. Maar daar bij kan het niet volgens mij. Want als ik hem aan ide 1 hang (van het mobo zelf) dan ziet hij niks, hang hem aan raid dan wel weer , VAAG :+

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 21 november 2001 12:04 schreef Termin8or het volgende:

[..]

Nope heb zelf abit kt7a-raid -> highpoint. Maar daar bij kan het niet volgens mij. Want als ik hem aan ide 1 hang (van het mobo zelf) dan ziet hij niks, hang hem aan raid dan wel weer , VAAG :+
Had ik ook, heb je misschien verschillende bios versies? Volgens Abit zou het moeten kunnen lukken!
Pagina: 1