Toon posts:

[mandrake 8.1 Xine] surround met 2 geluidskaarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand me vertellen of ik op een of andere manier 4.0 surround kan krijgen met de volgende setup:
Duron700+384MB+mobo met ac97 geluid,
sblive 5.1 (die het echter alleen in stereo doet onder linux)
verder de benodigde hardware (dvd-rom etc)
software: Mandrake8.1, Xine 0.94 (geklooi om werkend te krijgen, steeds die 'xine does not play encrypted dvd's' ellende, totdat ik eens overal op ging klikken inclusief 'nav' en 'd4d' buttons... dat hadden ze er wel bij mogen vertellen)
(Oh ja, voor de andere hopeloze gevallen als ik, die linux gewoon willen gebruiken: met sblive en xine ingesteld op 4 kanalen krijg je dus wel geluid bij de dvd tussenmenu's maar niet tijdens de film,... dus instellen dat je alleen stereo hebt..)

Ik krijg met 'sndconfig' enzo de mixer zover dat hij beide soundkaarten ziet, beide alleen als stereo devices, hoe krijg ik het gedaan dat xine de achterkanalen naar bv de ac'97 geluidskanalen stuurt en de voorkanalen naar de sblive?
(En ja de surround beleving is echt beter, bv TFM podracer scene met 4.0 surround is super, maar ik wil van windows af...) (als dat laatste geen motivatie meer is om me te helpen ... :) :D )

Verwijderd

Dat zou het ook moeten doen met een gewone Live+ac97, niet?

Als dit iemand lukt, let me know.

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Op de iso van Mandrake staat ergens een emu10k1 tool, misschien dat je het daarmee kunt instellen (als je die al niet geinstaleerd had :) )

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat op het moment de EMU10K1 alleen voor stereo ondersteuning biedt (ALSA etc), ...
Die wordt dus wel gebruikt, maar komt niet verder dan L+R front.

En inderdaad, als het werkt zou het ook moeten kunnen met een ander stereo kaartje en ingebouwde AC97...

Ik noemde alleen die sblive5.1 omdat ik onder Win98se dus wel lekker surround heb, en ik mis het echt onder linux.
Vandaar.
(wel weer een reden voor anderen om over te stappen op linux, als ze alleen een stereokaart hebben en onboard sound, met win kan je daar niet meer dan stereo van maken, met linux hopelijk 4.0 surround..)

Nog iemand ideeen?

Verwijderd

Zat toevallig de docs van de emu10k1 tools te lezen ... het ding ondersteunt 'analog multichannel playback' (= surround sound :?). In main.c van de emu10k1 driver (in de nieuwere 2.4.8-34.1mdk kernel) staat ook zoiets:
0.15 Added Sequencer Support (Daniel Mack)
Support for multichannel pcm playback (Eduard Hasenleithner)
Zo heb je die tweede geluidskaart dus niet eens nodig.

Het betreft de emu10k1 zoals ie in de kernel zit (de niet-ALSA versie dus). Testen kan ik het niet, want ik heb nog geen DVD speler oid.

Verdere uitleg staat in [url="file:///usr/share/doc/emu10k1-tools-0.9.2/docs/multichannel.txt"]hier[/url] als je emu10k1 tools hebt geinstalleerd.

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-08 10:22

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Op woensdag 21 november 2001 14:18 schreef aRTee het volgende:
Het probleem is dat op het moment de EMU10K1 alleen voor stereo ondersteuning biedt (ALSA etc), ...
Die wordt dus wel gebruikt, maar komt niet verder dan L+R front.
Goh, hier heb ik toch echt wel 5.1 support, compleet met optionele AC3 passthrough, etc.

gewoon de driver in het kernel gebruiken en niet ALSA, of de opensource driver van creative (driver in het kernel is hier op gebaseerd)

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Pagina: 1