Toon posts:

Discriminatie??

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In de FAQ staat een stukje over discriminatie. Alleen gaat dit enkel over allochtonen.
Er staat niets over vrijheid van godsdienst o.i.d.

Ik ben een van Jehovah's Getuigen en ik onderga regelmatig een gespui van de mede-Tweakers. Uitingen als "Jehova's zijn geflipt" enzo trek ik mij persoonlijk aan.

Valt hier iets aan te doen?

Ik neem aan dat je over moslims ook niet alles mag zeggen aangezien je dan duidelijk discrimineert...

Llewella heeft mij al eens gezegd dat wanneer ik de uitlatingen over JG's erg vervelend ging vinden, ik dit aan haar moest zeggen.
Bij deze dus.

• El Jefe
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dit naar aanleiding van Dit was het dan. Vandaag 21-11 vergaat de wereld. neem ik aan?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 21 november 2001 11:16 schreef Webgoodie het volgende:
Dit naar aanleiding van Dit was het dan. Vandaag 21-11 vergaat de wereld. neem ik aan?
Onder andere ja. Zijn er nog wel meer.

Verwijderd

Ehm dit kan ook in stoute usertjes :?
Of idd mij op de hoogte stellen met een mailtje :)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 21 november 2001 11:17 schreef Llewella het volgende:
Ehm dit kan ook in stoute usertjes :?
Of idd mij op de hoogte stellen met een mailtje :)
Wil je dat ik dit alsnog doe? :? :? :?

• Kjev
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01-2024
Ik ben het er mee eens dat dit soort opmerkingen natuurlijk niet kunnen. Geen discriminatie gaat boven vrijheid van meningsuiting.

Maar ik heb hier nog nooit een moslim gezien die gezegd heeft dat alle blanken dood moeten o.i.d. Je mag wel andere denkbeelden hebben en erover praten, maar je hoeft ze niet zo breed uit te dragen (het is trouwens nu 11.19 en ik leef nog steeds :)). Dat lokt reacties uit.

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het stukje FAQ stelt een voorbeeld, maar de strekking van de boodschap is iig. dat discriminatie in geen enkele vorm hier op het forum thuishoort.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 21 november 2001 11:21 schreef Negotiator het volgende:
Het stukje FAQ stelt een voorbeeld, maar de strekking van de boodschap is iig. dat discrimintatie in geen enkele vorm hier op het forum thuishoort.
Maar is hetgeen ik hierboven beschreef ook discriminatie?? :?

Verwijderd

Op woensdag 21 november 2001 11:20 schreef Miss Tabbie het volgende:

[..]

Wil je dat ik dit alsnog doe? :? :? :?
Laat hem maar hierstaan voor discussie over discriminatie vs de faq, dat discriminatie idd ook op geloof slaat en niet alleen op huidskleur...

Maar jij zit gewoon stiekem mee te lezen dus ;)
Ik had je al een tijdje niet zien posten en nu post je toch stiekem weer :)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 21 november 2001 11:23 schreef Llewella het volgende:

[..]

Laat hem maar hierstaan voor discussie over discriminatie vs de faq, dat discriminatie idd ook op geloof slaat en niet alleen op huidskleur...

Maar jij zit gewoon stiekem mee te lezen dus ;)
Ik had je al een tijdje niet zien posten en nu post je toch stiekem weer :)
Was idd een tijdje afwezig... Druk, druk, druk!

Verwijderd

Op woensdag 21 november 2001 11:22 schreef Miss Tabbie het volgende:

[..]

Maar is hetgeen ik hierboven beschreef ook discriminatie?? :?
Ja, als je het hard stelt wel, maar het is geen reden om om elk wissewasje te gaan schreeuwen, ik bedoel het moet niet zo zijn dat iedereen zich maar op kan beroepen, nah je begrijpt wel wat ik bedoel :)
Maar als je je rottig bij een uitspraak voelt kan je altijd contact met het desbetreffende modje opnemen...

• El Jefe
  • Niet online
Volgens mij gaat het hier meer om racisme dan discriminatie.
Discriminatie is toch iemand anders ergens van buitensluiten omdat die van een bepaalde geloofsovertuiging/strekking is. Racisme is meer van 'Jij bent een Jehova's getuige, dús jij bent stom' oid.

Of zit ik er nu helemaal naast :?

• ThE_ED
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 27-11 08:30

ThE_ED

Stuffed Animal

Op woensdag 21 november 2001 11:27 schreef Webgoodie het volgende:
Volgens mij gaat het hier meer om racisme dan discriminatie.
Discriminatie is toch iemand anders ergens van buitensluiten omdat die van een bepaalde geloofsovertuiging/strekking is. Racisme is meer van 'Jij bent een Jehova's getuige, dús jij bent stom' oid.

Of zit ik er nu helemaal naast :?
Racisme is juist afkeer van iemand omdat hij of zij van een ander ras is, en dat is bij jehova's niet zo, daar gaat het om een gosdienst. (toch?)

Ik ben fan van dingen

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Op woensdag 21 november 2001 11:12 schreef Miss Tabbie het volgende:
...
Uitingen als "Jehova's zijn geflipt" enzo trek ik mij persoonlijk aan.
...
Dit is IMHO gewoon een troll en heeft niks met discriminatie te maken.

Who is John Galt?

• ThE_ED

ThE_ED

Stuffed Animal

BTW, ik vind overigens wel dat je dit niet moet doortrekken tot een punt waar het simpelweg noemen van cliche's ook als discriminatie of beledigend wordt gezien. ('Alle turken heten ali', 'Jehova's komen altijd aan de deur als je net tv zit te kijken'. etc. dit is nl meestal meer als niet serieuze flauwe opmerking bedoeld. maar goed ik denk dat je dit zel fook wel snapt...)

Ik ben fan van dingen

• Roelant
  • Niet online
Op woensdag 21 november 2001 11:26 schreef Llewella het volgende:
Ja, als je het hard stelt wel, maar het is geen reden om om elk wissewasje te gaan schreeuwen, ik bedoel het moet niet zo zijn dat iedereen zich maar op kan beroepen, nah je begrijpt wel wat ik bedoel :)
Maar als je je rottig bij een uitspraak voelt kan je altijd contact met het desbetreffende modje opnemen...
Idd, ik ben het hier mee eens.

Als de uiting letterlijk en alleen "Jehova's zijn geflipt" is (ik heb het topic niet gelezen) dan is dat "niet onderbouwd iemand of een groep ergens voor uitmaken", flamen op het persoonlijke vlak dus eigenlijk, of in dit geval dus discriminatie.

Ik vind discriminatie altijd een beetje een zwaar (beladen?) woord, dus of je het echt zo moet noemen weet ik niet. Maar de opmerking hoort (als hij werkelijk op een dergelijke manier zonder enige context is geplaatst) hier niet thuis nee.

Kortom: ik sluit me bij mevrouw Llwella aan :P

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:32

GaMeOvEr

Is een hork.

[niet helemaal van toepassing op het gegeven voorbeeld]

Ik heb hier wel een mening over, voor mij is er geen plaats voor godsdienst-extremisten en ook niet voor mensen die hun geloof aan mij willen opdringen, of mensen die mij storen in een discussie omdat zij vinden dat ik iets over het geloof zeg wat niet in hun straatje past.

Resumerend : wederzijds respect voor de gelovigen en de ongelovigen en niet jouw mening aan anderen opdringen of overal proberen een voor jouw negatieve uitleg aan te geven.

[\niet helemaal van toepassing op het gegeven voorbeeld]

Aannames zijn fataal.

• Roelant
  • Niet online
Op woensdag 21 november 2001 11:29 schreef ThE_ED het volgende:
BTW, ik vind overigens wel dat je dit niet moet doortrekken tot een punt waar het simpelweg noemen van cliche's ook als discriminatie of beledigend wordt gezien. ('Alle turken heten ali', 'Jehova's komen altijd aan de deur als je net tv zit te kijken'. etc. dit is nl meestal meer als niet serieuze flauwe opmerking bedoeld. maar goed ik denk dat je dit zel fook wel snapt...)
Tot op een zeker punt heb je gelijk, maar er zijn (groepen) mensen die zich hierdoor gekwetst voelen. Terecht of onterecht laat ik graag in het midden, want dit is per situatie anders. Maar dat men aan sommige grapjes aanstoot neemt kan ik me heel goed voorstellen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/Negotiator/pxs/edit.png
Wat niet wegneemt dat sommige mensen zich misschien soms wat té snel gekwetst voelen, en het verhaal ook een andere kant heeft, zoals GaMeOvEr hier mooi benadrukt.

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:07

Arno

PF5A

Op woensdag 21 november 2001 11:26 schreef Llewella het volgende:
Ja, als je het hard stelt wel...
Nou.. zo hard is het IMO niet... het is gewoon discriminatie op basis van geloof. Niets meer en niets minder :)

Iets waar ik zelf ook zeer tegen ben overigens :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Topicstarter
Het vreemde is dat het topic over de Efraïm gaat, niet eens over JG's. Toch draait het bij dit soort topics altijd op de JG's uit. En dat irriteert me!

• ThE_ED

ThE_ED

Stuffed Animal

Op woensdag 21 november 2001 11:33 schreef Miss Tabbie het volgende:
Het vreemde is dat het topic over de Efraïm gaat, niet eens over JG's. Toch draait het bij dit soort topics altijd op de JG's uit. En dat irriteert me!
Nou jah, ik denk dat voor de gemiddelde nederlander de Jehova's het zo'n vage groep zijn als de Efraïm. (no offense) Dus ik kan het me wel enigzins voorstellen, hoewel het natuurlijk wel een foutive vergelijking blijft.

Ik ben fan van dingen

• Roelant
  • Niet online
Op woensdag 21 november 2001 11:33 schreef Miss Tabbie het volgende:
Bovendien:

Ik kan me aan de ene kant wel voorstellen dat dat je irriteerd, maar aan de andere kant is dát blijkbaar iets wat de mensen hoog zit als het om geloof gaat. En je kunt niet voorkomen dat een topic een bepaalde kant op gaat omdat je dat niet wil.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 21 november 2001 11:36 schreef Negotiator het volgende:

[..]

Bovendien:

Ik kan me aan de ene kant wel voorstellen dat dat je irriteerd, maar aan de andere kant is dát blijkbaar iets wat de mensen hoog zit als het om geloof gaat. En je kunt niet voorkomen dat een topic een bepaalde kant op gaat omdat je dat niet wil.
Maar waarom gaan alle topics over religie e.d. richting JG's?? :?

• Roelant
  • Niet online
Op woensdag 21 november 2001 11:38 schreef Miss Tabbie het volgende:
Maar waarom gaan alle topics over religie e.d. richting JG's?? :?
Waarschijnlijk omdat dát iets is wat mensen bij religie gelijk te binnenschiet.

En dat zou je wellicht kunnen verklaren door dat mensen zich ergeren aan de wijze waarop jehovagetuigen hun religie "aan de man brengen". Eigenlijk precies wat ik al zei: het is iets wat mensen hoog zit.

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

ff side-opmerking:

Ahum, voor een godsdienst kies je zelf, voor je huidskleur e.d. niet.
Dat is wel een groot verschil in het beoordelen van bepaalde reacties. (algemene opmerking, NIET specifiek over een bepaald topic!)

de betaler vervuilt

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:12

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik ben een van Jehovah's Getuigen en ik onderga regelmatig een gespui van de mede-Tweakers. Uitingen als "Jehova's zijn geflipt" enzo trek ik mij persoonlijk aan.
Ik wil je nou toch een serieuze vraag stellen, en ik moet erbij bekennen dat ik weinig van Jehova's Getuigen afweet, maar kun je me uitleggen hoe je die overtuiging kunt rijmen met de ambitie om binnen een aantal jaren in een Porsche 911 rond te rijden?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:52

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik vind het bijzonder eng als sektes zoals de Jehova's mij gaan vertellen wat ik wel en niet mag zeggen. Het lijkt me volstrekt logisch dat ik gewoon mag zeggen over een godsdienst wat ik wil, mits in binnen de grenzen van de wet blijf.

De islam kan uw vrijheid schaden

• ThE_ED

ThE_ED

Stuffed Animal

Volgens mij moeten we er ook nog rekening mee houden dat dit een echt computerforum is en dat toch een grote meerderheid van deze mensen op zijn minst erg kritisch staan ten opzichte van welke geloofsovertuiging dan ooit. (Exacte (beta) mannetjes heh? :) ) En dat dit zich dan vaak uit in iets van 'oh jee weer iemand die denkt dat god bestaat' opmerkingen.

Ik ben fan van dingen

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Op woensdag 21 november 2001 11:57 schreef rdgf het volgende:
Ik vind het bijzonder eng als sektes zoals de Jehova's mij gaan vertellen wat ik wel en niet mag zeggen. Het lijkt me volstrekt logisch dat ik gewoon mag zeggen over een godsdienst wat ik wil, mits in binnen de grenzen van de wet blijf.
Juist. Veel mensen vinden het (terecht) irritant als je geloof opgedrongen krijgt. Of dit nu de Jehova's zijn, of een of andere Harikiri-sekte uit Japan. Het is nu eenmaal bekend dat Jehova's aan je deur komen om het geloof te verspreiden (niet dat ik elke dag een Jehova aan de deur krijg, maar dat terzijde).

Verder vinden veel mensen het Jehova-geloof 'eng', en krijg je van dat soort uitspraken. Dat je het 'eng' vind, is in vele gevallen gewoon omdat mensen er weinig tot niks van afweten en er bang voor zijn (hey, is dit vaak niet dé wortel van discriminatie en racisme? ).

In plaats van dat je je beledigd voelt, probeer eens normaal in discussie te gaan. Dat wil zeggen, lok zo'n discussie uit. Vraag wat ze er zo eng aan vinden, vertel wat over het geloof, zodat zij ook begrijpen hoe je geloof in elkaar zit. Dan zullen zij in de toekomst misschien er ook anders over denken.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Op woensdag 21 november 2001 12:16 schreef LuNaTiC het volgende:

[..]

Juist. Veel mensen vinden het (terecht) irritant als je geloof opgedrongen krijgt. Of dit nu de Jehova's zijn, of een of andere Harikiri-sekte uit Japan. Het is nu eenmaal bekend dat Jehova's aan je deur komen om het geloof te verspreiden (niet dat ik elke dag een Jehova aan de deur krijg, maar dat terzijde).

Verder vinden veel mensen het Jehova-geloof 'eng', en krijg je van dat soort uitspraken. Dat je het 'eng' vind, is in vele gevallen gewoon omdat mensen er weinig tot niks van afweten en er bang voor zijn (hey, is dit vaak niet dé wortel van discriminatie en racisme? ).

In plaats van dat je je beledigd voelt, probeer eens normaal in discussie te gaan. Dat wil zeggen, lok zo'n discussie uit. Vraag wat ze er zo eng aan vinden, vertel wat over het geloof, zodat zij ook begrijpen hoe je geloof in elkaar zit. Dan zullen zij in de toekomst misschien er ook anders over denken.
Ik vind Jehova's niet eng, ik vind het idee eng dat zij mij gaan vertellen wat ik wel en niet over hun mag zeggen. En dat geldt niet alleen voor Jehova's uiteraard, maar voor alle godsdiensten. Ik respecteer de levensovertuiging van iedereen, maar dan verwacht ik ook dat men mij respecteert als ik kritische kanttekeningen plaats bij een geloof.

Geloof me, ik heb op het gebied van godsdiensten genoeg gezien. Een deel van mijn familie is Mormoon, en daar word ik niet echt vrolijk van. Zij proberen om andere mensen te bekeren, en andersdenkenden proberen ze de mond te snoeren.

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Op woensdag 21 november 2001 12:20 schreef rdgf het volgende:

[..]

Ik vind Jehova's niet eng, ik vind het idee eng dat zij mij gaan vertellen wat ik wel en niet over hun mag zeggen. En dat geldt niet alleen voor Jehova's uiteraard, maar voor alle godsdiensten. Ik respecteer de levensovertuiging van iedereen, maar dan verwacht ik ook dat men mij respecteert als ik kritische kanttekeningen plaats bij een geloof.

Geloof me, ik heb op het gebied van godsdiensten genoeg gezien. Een deel van mijn familie is Mormoon, en daar word ik niet echt vrolijk van. Zij proberen om andere mensen te bekeren, en andersdenkenden proberen ze de mond te snoeren.
Ik doelde niet speciaal op jou, maar er zijn zat anderen voor wie dat wel geldt (maarja dat snap jij ook wel ;) )

Maar je hebt daar helemaal gelijk... Geloof is alleen goed wanneer je het voor jezelf gebruikt, en daar kracht uit put.
Ouderkerk Kaffers - God is bullshit.mp3

Hou het voor jezelf en geeft je veel moed,
dan heb ik er respect voor want dan gebruik je het goed
Laat ieder in zn waarde en leef je eigen leven
Geloof je geloof of je het zelf hebt geschreven
En val me er dan niet lastig mee

(...)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• ThE_ED

ThE_ED

Stuffed Animal

Buiten het feit dat ik denk dat het af en toe de verkeerde kant op deigt te gaan is de nu onstane discussie eigenlijk niet echt meer een LA topic... denk ik

Ik ben fan van dingen

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Op woensdag 21 november 2001 12:29 schreef ThE_ED het volgende:
Buiten het feit dat ik denk dat het af en toe de verkeerde kant op deigt te gaan is de nu onstane discussie eigenlijk niet echt meer een LA topic... denk ik
je hebt gelijk.. onderhand een SG of zelfs W&L :P

• OzBoz
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Even algemeen:

De hele term discriminatie is hartsikke trendy, echt geweldig. Maar als ik Coca Cola drink ipv Pepsi ben ik ook aan het discrimineren.

Zie in de FAQ veel liever een stukje over respect richting de medemens dan die term discriminatie die tweeledig uitgelegd kan worden (onderscheid en ongeoorloofd onderscheid dat gemaakt wordt op grond van bepaalde, niet ter zake doende kenmerken).

Zoals elk mensen discrimineert iedereen en dat heeft te maken met voorkeuren. Ook mensen die welk geloof dan ook aanhangen discrimineren, al was het alleen al om het feit dat ze zichzelf als beter mens zien dan iemand zonder, of met een andere, geloofsovertuiging.

Ik vind de opmerking in het betreffende draadje absoluut te ver gaan, maar heb er ook een afschuwelijke hekel aan dat mensen zich beter voor doen dan ze zijn. Heb gewoon respect voor de medemens en flikker die term discriminatie er fijn uit. Scheelt een hoop van dit gemiemel.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-12 15:22

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

in tegenstelling tot wat anderen beweren (maar al wel opgemerkt was); dit is geen geval van 'discriminatie' (waarbij iemand behandeld wordt volgens vooroordelen omtrend zijn persoon) maar een troll met daarin een discriminerende uitlating.

verder geen serieuse troll, als het Efraim genootschap dusdanige voorspellingen doet kunnen zulke reacties nauwelijks uitblijven, verder zijn specifiek dit soort einde-der-dagen-voorspellingen van een specifiek maatschappelijk gevaar doortrokken. (enkel was de link met jehova's onterecht, die hebben dr niks mee te maken AFAIK)

Juist in onstabiele tijden (bijna-recessie, terrorisme aanslag) worden dat soort onheilsprofetieen misbruikt door sektes om 'zieltjes' te winnen en het groepsgevoel binnen de sekte te versterken, als deze voorspelling uitblijft kunnen de gevolgen groot zijn (Koresh, Jones/princetown, Zonnetempel)

dat miss Tabbie zich gekwetst voelt door de uitspraak kan ik begrijpen, echter zij werd niet persoonlijk gediscrimineerd, enkel is het een belediging die zij zich (terecht) aantrekt.
maar in je reactie proef ik een dualisme, enerzijds durf je gerust te erkennen dat dit je geloof is, waar je achterstaat, maar je ontloopt de mogelijkheid om je geloof te verdedigen.
dat hoeft niet door gelijk zelf te gaan evangeliseren, maar uitleggen waarom je die keuze maakt, en misschien uitleggen hoe de Jehova's momenteel functioneren (meen dat ze momenteel niet meer sterk op onheils-profetieen gericht zijn) en welk belang dit geloof voor jou persoonlijk heeft.
misschien is de HK niet de meest geschikte plek voor zo'n genuanceerde uitleg, maar kan nooit kwaad wat kwalitatieve reacties binnen te smokkelen in die 'put der verderfelijkheid'.

discussies over Godsdienst kunnen heel interessant zijn, soms fel en af en toe over het randje, maar uiteindelijk best verhelderend (ik heb heel positieve ideeen over specifieke discussies over de islam die in AOV-forum gevoerd zijn, enkele weken na de ramp, toen de gemoederen wat gezakt waren, niet scheinheilig, maar juist open en eerlijk)

een vermelding van 'discriminatie is strafbaar' in de FAQ lijkt me beter, maar ga nou niet gelijk alle niet geheel politiek-correcte meningen censureren, zorg enkel dat de discussie eerlijk blijft

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 21 november 2001 12:37 schreef OzBoz het volgende:
Even algemeen:

De hele term discriminatie is hartsikke trendy, echt geweldig. Maar als ik Coca Cola drink ipv Pepsi ben ik ook aan het discrimineren.

Zie in de FAQ veel liever een stukje over respect richting de medemens dan die term discriminatie die tweeledig uitgelegd kan worden (onderscheid en ongeoorloofd onderscheid dat gemaakt wordt op grond van bepaalde, niet ter zake doende kenmerken).

Zoals elk mensen discrimineert iedereen en dat heeft te maken met voorkeuren. Ook mensen die welk geloof dan ook aanhangen discrimineren, al was het alleen al om het feit dat ze zichzelf als beter mens zien dan iemand zonder, of met een andere, geloofsovertuiging.

Ik vind de opmerking in het betreffende draadje absoluut te ver gaan, maar heb er ook een afschuwelijke hekel aan dat mensen zich beter voor doen dan ze zijn. Heb gewoon respect voor de medemens en flikker die term discriminatie er fijn uit. Scheelt een hoop van dit gemiemel.
Juist...
Dit is net zoiets als te pas en te onpas 'racist' gaan lopen roepen terwijl iemand een ander van hetzelfde ras (een belg of weet ik veel wat) een klootzak noemt.
De term discriminatie is net zo overbeladen aan het worden als de term racist (die alleen geldt voor discriminatie op grond van het RAS, en niet de nationaliteit).

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 21 november 2001 11:54 schreef Exirion het volgende:

[..]

Ik wil je nou toch een serieuze vraag stellen, en ik moet erbij bekennen dat ik weinig van Jehova's Getuigen afweet, maar kun je me uitleggen hoe je die overtuiging kunt rijmen met de ambitie om binnen een aantal jaren in een Porsche 911 rond te rijden?
:? :? :?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 21 november 2001 12:57 schreef Miss Tabbie het volgende:
:? :? :?
Een van de dingen die ik altijd over Jehova's heb gehoord, is dat ze vanalles afgezworen hebben, en in bepaalde opzichten sober zijn. Extreme gevallen zijn waarin mensen afstand doen van allerlei luxe in huis. En met die gedachte kan ik me moeilijk voorstellen dat een overtuigd Jehova in een Porsche 911 gaat rijden ;)

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op woensdag 21 november 2001 13:14 schreef Exirion het volgende:
En met die gedachte kan ik me moeilijk voorstellen dat een overtuigd Jehova in een Porsche 911 gaat rijden ;)
Kun je meer mensen per dag doen he, reistijd verkorting noemen ze dat :P

de betaler vervuilt

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Op woensdag 21 november 2001 13:14 schreef Exirion het volgende:

[..]

Een van de dingen die ik altijd over Jehova's heb gehoord, is dat ze vanalles afgezworen hebben, en in bepaalde opzichten sober zijn. Extreme gevallen zijn waarin mensen afstand doen van allerlei luxe in huis. En met die gedachte kan ik me moeilijk voorstellen dat een overtuigd Jehova in een Porsche 911 gaat rijden ;)
Zoiets kan ik mij ook herinneren ja. een buur(t)vrouw was ook Jehova, en de kinderen kregen dus bijv ook nooit cadeautjes ofzo op hun verjaardag. Dat mocht dan niet.

Kan iemand dit bevestigen/verwerpen?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 21 november 2001 14:06 schreef LuNaTiC het volgende:

[..]

Zoiets kan ik mij ook herinneren ja. een buur(t)vrouw was ook Jehova, en de kinderen kregen dus bijv ook nooit cadeautjes ofzo op hun verjaardag. Dat mocht dan niet.

Kan iemand dit bevestigen/verwerpen?
Wij doen idd niet aan verjaardagen. Deze worden dus ook niet gevierd. En ja, wij weten wel hoe oud we zijn ook al vieren we onze verjaardag niet.
Dus wat dat betreft klopt het wel.

Aangezien wij niet aan verjaardagen doen, hoeven wij ook niet te wachten tot onze verjaardag met het krijgen van cadeautjes. Wij krijgen het hele jaar door cadeautjes, wij hebben geen reden nodig om ze te geven.
Zolang als ik me kan herinneren krijgen mijn broer en zussen rond kerst en oud en nieuw een duur cadeau.
Wij komen dus echt niets te kort hoor!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 21 november 2001 14:16 schreef Miss Tabbie het volgende:
Wij komen dus echt niets te kort hoor!
Maar hoe zit het dan met volkomen overbodig speelgoed zoals dure sieraden en Porsches? Is dat niet een beetje tegen jullie overtuiging in?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 21 november 2001 14:25 schreef Exirion het volgende:

[..]

Maar hoe zit het dan met volkomen overbodig speelgoed zoals dure sieraden en Porsches? Is dat niet een beetje tegen jullie overtuiging in?
Nee hoezo zou dat?
Waarom is speelgoed als sieraden en auto's overbodig?
Wij hebben ook geloofsgenoten die door een goede baan of een erfenis veel geld hebben. Mogen zij dan niet genieten van een mooie auto, een mooi huis of verre reizen?
Tuurlijk mag dat! Alleen moet je geld of spullen niet als een God gaan zien.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 21 november 2001 14:36 schreef Miss Tabbie het volgende:
Alleen moet je geld of spullen niet als een God gaan zien.
Sja, maar als jij (no offense verder) her en der vertelt dat je over een paar jaar in een splinternieuwe 911 wilt rondrijden, dan krijg ik toch de indruk dat je dat als een ideaal beschouwt, en dat je materiele zaken verheerlijkt.

Hoe dan ook, voor mijn gevoel een beetje in tegenstrijd met de Jehova's overtuiging.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op woensdag 21 november 2001 14:36 schreef Miss Tabbie het volgende:
Alleen moet je geld of spullen niet als een God gaan zien.
Als in verheerlijken, streven naar, iconen gebruiken en naam vereren >:)

de betaler vervuilt

• Roelant
  • Niet online
Op woensdag 21 november 2001 14:50 schreef Exirion het volgende:
Hoe dan ook, voor mijn gevoel een beetje in tegenstrijd met de Jehova's overtuiging.
Ik kan een zelfde gevoel ook niet onderdrukken, gezien wat ik gelezen en gehoord heb in de loop der jaren, ik weet er aan de andere kant te weinig van om Miss Tabbie's uitspraken hier te weerleggen. Ben eigenlijk wel benieuwd naar een "second opinion" van een andere JG.

Verwijderd

Als we zo nog doorgaan mag:

dom blontje
dik ventje

enz ook niet meer.. zullen we dan maar alle bijvoegelijke namwoorden maar gaan schrappen.

vat het eens wat minder serieus op. als we hierom topic's gaan closen of users gaan bannen zijn we een groote regel uit het rechtboek kwijt

VRIJHEID VAN MENINGS UITING

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op woensdag 21 november 2001 15:06 schreef dynom het volgende:
dom blontje
dik ventje
blont, blondt :P Het is blond, en dus blondje ;)

Verwijderd

mjah bij wijze van spreken. (:

Verwijderd

:O

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Op woensdag 21 november 2001 16:24 schreef eronde het volgende:
:?

• OzBoz

OzBoz

Op woensdag 21 november 2001 14:16 schreef Miss Tabbie het volgende:

[..]

Wij doen idd niet aan verjaardagen. Deze worden dus ook niet gevierd. En ja, wij weten wel hoe oud we zijn ook al vieren we onze verjaardag niet.
Dus wat dat betreft klopt het wel.
Wat weer niet klopt is dat ik een JG als collega had in het verleden en die wel fijn verjaardag van anderen vierde door lekker van het gebak te kanen maar zelf niet trakteerde. Dat noem ik a-sociaal.

Maar kan aan mij liggen, ben nogal kritisch en graag consequent.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op woensdag 21 november 2001 16:24 schreef eronde het volgende:
Wat voegt dit toe aan de discussie? :?
Op woensdag 21 november 2001 21:01 schreef OzBoz et volgende:

[..]

Wat weer niet klopt is dat ik een JG als collega had in het verleden en die wel fijn verjaardag van anderen vierde door lekker van het gebak te kanen maar zelf niet trakteerde. Dat noem ik a-sociaal.
Mjah, da's dan idd weer asociaal, op het hypocriete af ja.

Klinkt als "ik doe er niet aan, tenzij het in mijn voordeel is".

Virussen? Scan ze hier!

• tbusquet
  • Laatst online: 06-08 11:23
In de FAQ staat een stukje over discriminatie. Alleen gaat dit enkel over allochtonen.
Er staat niets over vrijheid van godsdienst o.i.d.

Valt hier iets aan te doen?

Ik neem aan dat je over moslims ook niet alles mag zeggen aangezien je dan duidelijk discrimineert...

Llewella heeft mij al eens gezegd dat wanneer ik de uitlatingen over JG's erg vervelend ging vinden, ik dit aan haar moest zeggen.
Bij deze dus.
Discriminatie betreft alles waarbij iemand beledigd wordt m.b.t geloof, uiterlijk, nationaliteit, etc.

Ik vind dat mensen al erg snel gaan roepen dat iets discriminatie is. Ikzelf heb ook wel eens flauwe opmerkingen tegen jou gemaakt over Jehova's. Dit betreft dan een "grapje". Ik vind dat vooral veel allochtonen tegenwoordig, bij alles meteen discriminatie roepen. Alleen omdat wij dat deze mensen zelf aangeleerd hebben.

Maar laten we even een verschil maken, bv:

Mag ik een grapje over je maken als je blond bent ?
Mag ik een grapje over je maken als je homofiel/lesbienne bent ?
Mag ik een grapje over je maken als je turks bent ?
Mag ik een grapje over je maken als je Katholiek bent ?

Mensen roepen te snel dat iets discriminatie betreft.

Is het flauw als ik een grapje maak over je godsdienst ? Misschien wel.

Mag ik zeggen jij bent slecht omdat je Jehova's getuige bent, nee, dat vind ik niet.

Waar maak je het onderscheid, waar trek je de lijn ?

Als ik iemand op straat neersla omdat hij blank is, is dat dan discriminatie ? Ja dat is het.

Waarom roept een turk of marokaan vaak als hij iets niet voor elkaar krijgt, of een boete krijgt of wat dan, dat hij gediscrimineert wordt ? En waarom slaan marokanen je meteen in elkaar als je even verkeerd naar ze kijkt ? Wie discrimineert er hier nou wie ?

Een heleboel vragen, denk er maar eens over na voordat je roept dat iets discriminatie is.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• OzBoz

OzBoz

Op woensdag 21 november 2001 20:08 schreef tbusquet het volgende:

[..]

Discriminatie betreft alles waarbij iemand beledigd wordt m.b.t geloof, uiterlijk, nationaliteit, etc.
Discriminatie is nog veel breder, zie mijn eerdere post. Maar ach, tis een hype.

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Op woensdag 21 november 2001 20:11 schreef OzBoz het volgende:

[..]

Discriminatie is nog veel breder, zie mijn eerdere post. Maar ach, tis een hype.
Dan komen er dus binnenkort discriminatie-icons ;)

• tbusquet
  • Laatst online: 06-08 11:23
Op woensdag 21 november 2001 11:31 schreef Negotiator het volgende:

[..]

Tot op een zeker punt heb je gelijk, maar er zijn (groepen) mensen die zich hierdoor gekwetst voelen. Terecht of onterecht laat ik graag in het midden, want dit is per situatie anders. Maar dat men aan sommige grapjes aanstoot neemt kan ik me heel goed voorstellen.
Dan kan je in principe bijna niets meer zeggen. Want er is altijd wel iemand die daar aanstoot aan neemt.

Ik heb persoonlijk een hekel aan mensen die als schapen niets meer durven zeggen, omdat je er per ongeluk wel eens iemand mee zou kunnen kwetsen.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• OzBoz

OzBoz

Op woensdag 21 november 2001 20:14 schreef rdgf het volgende:

[..]

Dan komen er dus binnenkort discriminatie-icons ;)
Ach, op het moment dat mensen een Citroen-logo hebt zijn ze de andere merken al aan het discrimineren. Maar kan erger, als je bv honda in tikt op ebay.nl

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-12 15:12
Ik ben van mening dat mensen met een extreem afwijkende levenswijze die ze ook nog es ongevraagd aan anderen proberen op te dringen zich ook moeten durven te verdedigen :)

Verwijderd

Op woensdag 21 november 2001 20:15 schreef tbusquet het volgende:

[..]

Dan kan je in principe bijna niets meer zeggen. Want er is altijd wel iemand die daar aanstoot aan neemt.

Ik heb persoonlijk een hekel aan mensen die als schapen niets meer durven zeggen, omdat je er per ongeluk wel eens iemand mee zou kunnen kwetsen.
100% mee eens.

Stelletje aanstellers altijd.

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:55
Op donderdag 22 november 2001 11:44 schreef Bigfoot72 het volgende:
Ik ben van mening dat mensen met een extreem afwijkende levenswijze die ze ook nog es ongevraagd aan anderen proberen op te dringen zich ook moeten durven te verdedigen :)
Juist. helemaal mee eens.

• ParaNoiMia
  • Laatst online: 27-11 12:15
Op woensdag 21 november 2001 14:57 schreef Negotiator het volgende:

[..]

Ik kan een zelfde gevoel ook niet onderdrukken, gezien wat ik gelezen en gehoord heb in de loop der jaren, ik weet er aan de andere kant te weinig van om Miss Tabbie's uitspraken hier te weerleggen. Ben eigenlijk wel benieuwd naar een "second opinion" van een andere JG.
Ik ben een ex-JG, paar jaar geleden eruit gestapt gelukkig, en in die tijd werd je bij ons in de gemeente erg met de nek aangekeken als je dure bezittingen had. Je moest je namelijk focussen op het verspreiden van het geloof en niet op materiele zaken. Men had liever dat je minder werkte en meer tijd besteedde aan het vertellen van de boodschap. Mijn moeder ging halve dagen werken en dat vonden ze maar niets. Ze kon die tijd beter besteden.

Wat ik wel weet is dat het per gemeente erg kan verschillen. Waar ik zat was nogal een streng gereformeerde achtergrond, dus striktere regels, terwijl ik later in een andere gemeente meer soepelheid heb gemerkt.

• KaMiKaZe
  • Laatst online: 18-11 18:30
Ik laat heel vaak jehova's binnen (vind me vriendin niet zo leuk) ga ik lekker kroketten voor ze bakken en discussieren met ze over het geloof ;). Veel mensen zien jehova's als lastig, ik niet ik vind het juist heel leuk om met ze te discusieren vaak omdat ik de bijbel nog beter ken dan hun en da sla ik ze met de feiten om de oren :). Dus Miss Tabie als je wilt babbelen, de kroketten staan altijd klaar ;)

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• Artwido
  • Laatst online: 21:55
Op donderdag 29 november 2001 11:59 schreef Bamibal het volgende:
Ik laat heel vaak jehova's binnen (vind me vriendin niet zo leuk) ga ik lekker kroketten voor ze bakken en discussieren met ze over het geloof ;). Veel mensen zien jehova's als lastig, ik niet ik vind het juist heel leuk om met ze te discusieren vaak omdat ik de bijbel nog beter ken dan hun en da sla ik ze met de feiten om de oren :). Dus Miss Tabie als je wilt babbelen, de kroketten staan altijd klaar ;)
Dat is nu juist het probleem, ze blijven toch niet voor rede vatbaar. Wij zijn degene die bekeerd moeten worden.
Ik heb eigelijk nog nooit gehoord van een Jehova die aan de deur bekeerd is om van zijn geloof af te stappen.

In principe moet je iedereen respecteren maar dring een ander je mening niet op.

Maar als ik dan in ander topic lees dat een Jehova geen bloed mag gebruiken en dat ze eventueel zelfs hun kinderen opofferen wanneer deze door een ongeluk bloedtransfusie nodig hebben maar dat niet toestaan omdat hun geloof dat zogenaamd verbied dan neemt mijn respect toch behoorlijk af.

• Zorg
  • Laatst online: 22:59
Op woensdag 21 november 2001 20:11 schreef OzBoz het volgende:

[..]

Het is niet een hype, er is een ander woord voor, dat heet tegenwoordig de maatschappij, geen kip die meer durft z`n bek open te trekken wanneer er mensen iets doen tegen een ander ras/geloof omdat je dan gelijk "dicriminerend" bezig bent, zo is het hier precies hetzelfde...

ok dat mensen gaan roepen dat jg`s slecht zijn is gewoon dom en dat zijn mensen die niet echt veel nadenken als je het mij vraagt...maar als er een discussie gestart wordt over dat de wereld nu vergaat en ze die mensen die dat zeiden even keihard willen uitlachen omdat ze er (duh) naast zaten is in mijn ogen terecht..

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

Verwijderd

Ik weet niet wat er in deze topics (kan nog niet in de HK) gezegd is, maar volgens mij zijn de JG's ook niet bepaald mensen die mensen met andere overtuigingen respecteren. Je hoort regelmatig dat als mensen ervoor kiezen geen JG meer te zijn dat de familie dan niks meer met de te maken wil hebben.

• ParaNoiMia
  • Laatst online: 27-11 12:15
Op donderdag 29 november 2001 17:59 schreef dev het volgende:
hoort regelmatig dat als mensen ervoor kiezen geen JG meer te zijn dat de familie dan niks meer met de te maken wil hebben.
Dat heb je dan goed gehoord (uit ervaring)

• Sir_Killalot
  • Laatst online: 01-12 15:56
Op donderdag 29 november 2001 13:00 schreef Artwido het volgende:

[..]

Maar als ik dan in ander topic lees dat een Jehova geen bloed mag gebruiken en dat ze eventueel zelfs hun kinderen opofferen wanneer deze door een ongeluk bloedtransfusie nodig hebben maar dat niet toestaan omdat hun geloof dat zogenaamd verbied dan neemt mijn respect toch behoorlijk af.
Dat vind ik ook dieptriest ja ! :(

Je laat je kind toch niet doodgaan omdat je ergens in gelooft...

Dan spoor je niet vind ik.

Verwijderd

Miss Tabbie (oid),

op het moment dat jij op dit forum gaat vertellen dat je JG bent kun je reacties verwachten, net zo goed als je deze reacties op straat kunt verwachten,

deze reacties zijn niet altijd leuk, maar ze zijn eerlijk, en daar moet je het imo maar mee doen of gewoon niet gaan rondroepen dat je een JG bent,

uitspraken als "... zuigen" zijn gewoon dom/kortzichtig en zullen dat altijd blijven...

maar kom aub onder de noemer 'discriminatie' in LA om iedereen, die iets negatiefs te zeggen heeft over JG, de mond te snoeren...

respect valt niet af te dwingen en al helemaal niet op deze manier...

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:44

scorpionv

This space for rent

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar er wordt hier behoorlijk hypocriet gereageerd imho. Dat er uberhaupt hier een discussie voor nodig is. Ik zie regelmatig topics gesloten worden of users waarschuwingen/bans krijgen. Waarvoor? Voor zaken als: 'al die klote Turken', 'stomme Marokkanen', 'geschifte moslims' enz enz. En de opmerking 'geflipte JG's' zou wel opeens kunnen? 'geflipte JG's' is precies hetzelfde voor een JG als 'geschifte moslims' voor een moslim hoor! Gewoon een regelrechte flame/troll richting een bepaald geloof, en zeer zeker discriminatie.

Ik heb het al vaker gezegd, zodra het de bevolkingsgroep Turk/Marokkaan/whatever aangaat is men hier overgevoelig. Of te ongevoelig voor andere groeperingen. Als je 1 woord over bovenstaande groeperingen zegt krijg je half het forum en de modjes over je heen, en als je gezellig een willekeurige andere groepering afkraakt wordt dat afgedaan als 'zeur toch niet zo'. Onzin. Als je zonodig (in)tolerant wilt zijn, doe dat dan tegenover alle bevolkingsgroepen/geloofsovertuigingen. 1 lijn trekken, dat is toch de politiek in ons landje? In de praktijk komt er bar weinig van terecht |:(

Fun while it lasted: World Community Grid!

• FlipFlap
  • Laatst online: 15-09-2024

FlipFlap

Tweakeroid sinds 28_01_2001

Miss Tabbie heeft het in haar eerste post over "vrijheid van godsdienst"

Zijn de gedragingen van jehovah's getuigen daar niet rechtstreeks mee in conflict?

ff niets

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:25

DizzyWeb

Ondertiteld

Als een JG je probeert te bekeren, dan is het toch nog steeds je vrije keuze om een godsdient te kiezen, of niet? Je word niet gedwongen...

• FlipFlap
  • Laatst online: 15-09-2024

FlipFlap

Tweakeroid sinds 28_01_2001

Op zondag 02 december 2001 03:36 schreef DizzyWeb het volgende:
Als een JG je probeert te bekeren, dan is het toch nog steeds je vrije keuze om een godsdient te kiezen, of niet? Je word niet gedwongen...
Ik begin me af te vragen of jij wel eens een JG aan de deur hebt gehad.

ff niets

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:44

scorpionv

This space for rent

Op zondag 02 december 2001 03:18 schreef FlipFlap het volgende:
Miss Tabbie heeft het in haar eerste post over "vrijheid van godsdienst"

Zijn de gedragingen van jehovah's getuigen daar niet rechtstreeks mee in conflict?
Gaat het daarover in het topic? Ik zie ze persoonlijk ook liever aan de deur van de buurman als aan mijn deur, maar dat heb ik wel met meer mensen. Ik ga ze iig niet openlijk discrimineren.
Op zondag 02 december 2001 03:36 schreef DizzyWeb het volgende:
Yep.

Fun while it lasted: World Community Grid!

Verwijderd

Ik mag toch zeggen dat ik jehova's irritant vind? Ik zal ze (publiekelijk) niet uit gaan schelden, omdat ik daar mezelf mee verlaag. Van die opdringerige praatjes aan de deur word ik strontziek, na 3 keer 'nee' snappen ze 't nog niet. Het geluid van een dichtslaande deur schijnen ze inmiddels wel te begrijpen.. Ik ben dan ook van mening dat bovenstaande geen discriminatie is, omdat ik die mensen niet aanval op hun geloof, maar op hun gedrag.

Stel ik heb het vervolgens over Marokkanen/Turken. Feit is dat een groot deel van de jongeren van deze gemeenschappen crimineel is of in ieder geval irritant is. Als ik dan zeg dat ik een hekel aan Marokkanen heb, dan bedoel ik daarmee niet de hardwerkende Marokkanen die een steentje bijdragen aan de maatschappij. Ook dit vind ik dus geen discriminatie. Als een groot deel van een bevolkingsgroep een bepaalde eigenschap bezit, dan is het menseigen om dit te stereotyperen. Dit is juist een goede zaak, want zo kunnen wij mensen veel sneller een waardeoordeel hechten aan iemand die we nog niet zo goed kennen. Uiteraard zal dit oordeel soms niet kloppen, en zal later blijken dat dit weer bijgesteld zal moeten worden.
In het geval van de Marokkanen/Turken geldt dus: Hoe meer brave Marokkaantjes/Turkjes, hoe meer het stereotype dat we van deze mensen hebben naar de positieve kant zal worden bijgesteld. MAW ze hebben het zelf in de hand.

Verwijderd

Op maandag 10 december 2001 19:32 schreef xoploosx het volgende:
Ik mag toch zeggen dat ik jehova's irritant vind? Ik zal ze (publiekelijk) niet uit gaan schelden, omdat ik daar mezelf mee verlaag. Van die opdringerige praatjes aan de deur word ik strontziek, na 3 keer 'nee' snappen ze 't nog niet. Het geluid van een dichtslaande deur schijnen ze inmiddels wel te begrijpen.. Ik ben dan ook van mening dat bovenstaande geen discriminatie is, omdat ik die mensen niet aanval op hun geloof, maar op hun gedrag.

Stel ik heb het vervolgens over Marokkanen/Turken. Feit is dat een groot deel van de jongeren van deze gemeenschappen crimineel is of in ieder geval irritant is. Als ik dan zeg dat ik een hekel aan Marokkanen heb, dan bedoel ik daarmee niet de hardwerkende Marokkanen die een steentje bijdragen aan de maatschappij. Ook dit vind ik dus geen discriminatie. Als een groot deel van een bevolkingsgroep een bepaalde eigenschap bezit, dan is het menseigen om dit te stereotyperen. Dit is juist een goede zaak, want zo kunnen wij mensen veel sneller een waardeoordeel hechten aan iemand die we nog niet zo goed kennen. Uiteraard zal dit oordeel soms niet kloppen, en zal later blijken dat dit weer bijgesteld zal moeten worden.
In het geval van de Marokkanen/Turken geldt dus: Hoe meer brave Marokkaantjes/Turkjes, hoe meer het stereotype dat we van deze mensen hebben naar de positieve kant zal worden bijgesteld. MAW ze hebben het zelf in de hand.
Juist.

Verwijderd

Opmerkingen maken als "Ik heb een hekel aan groep ...." moet je gewoon niet maken, maar ik vind het wel nogal vreemd dat een JG over discriminatie en vrijheid van godsdienst gaat praten. Die mensen zijn zelf zwaar intollerant tegenover mensen met een andere overtuiging. Ik weet niet of dit voor iedere JG geldt, maar ik heb gehoord dat er zijn die vinden dat God iedereen anders dan Jehova mag straffen.

En als je bloedtransfusie gaat weigeren voor kinderen die hier zelf nog geen bewuste keuze over kunnen maken, dan ben je helemaal fout bezig :(

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:48

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Wat ik vooral irritant vind, is dat het woord discriminatie zo'n vreemde betekenis heeft gekregen.

Discriminatie betekent onderscheid maken - en dat heeft niets met belediging te maken.

Zo'n opmerking over Jehova's Getuigen zoals die waar deze thread om begon is gewoon een belediging. Een belediging jegens een hele groep, inderdaad, maar "gewoon" een belediging. Heeft niets met discriminatie te maken.

Discriminatie is het pas als er op een deur staat "Geen toegang voor Jehova's Getuigen". En dan nog is dat toegestaan als het jouw eigen deur is. Het wordt pas echt discriminatie zoals door de wet beschreven als zoiets op de deur van een bedrijf, organisatie of andere openbare instelling staat.

Een voorbeeld van echte discriminatie:

Mijn vriendin woont nu al meer dan 3 maanden in Frankrijk. Ze vroeg een verblijfsvergunning aan, en kreeg pas na drie maanden een uitnodiging om een maand daarna een voorlopige verblijfsvergunning op te halen.

Vorige maand ging ik op het gemeentehuis langs, en ik kreeg direct zo'n uitnodiging - terwijl ik er nog niet eens woonde. Ik ga dus komend weekeind verhuizen, en woensdag ontvang ik al mijn voorlopige verblijfsvergunning.

Waarom duurt het bij mijn vriendin 4 maanden, en bij mij 4 dagen? We hebben allebei een Nederlands paspoort, dus legaal gezien is er geen verschil. Maar ik ben een blanke man, en zij is een zwarte vrouw.

Dát is discriminatie.

Men is dat alleen in Nederland vergeten, omdat dat soort discriminatie zich hier veel achterbakser, veel meer achter de ellebogen voordoet. Het is uit het zicht, niemand kijkt er naar, en iedereen is er van overtuigd dat Nederland zo'n tolerant land is en wil de discriminatie die zich hier voordoet dus niet zien. In Frankrijk is niet meer discriminatie dan hier, maar daar is het tenminste zichtbaar en weet iedereen dat het er is.

En ik zeg dus nogmaals: discriminatie heeft helemaal niets te maken met belediging, hoewel ze wel vaak hand in hand gaan:

"Die kloteturken moeten oprotten" - dat is een combinatie van discriminatie en belediging. Het woord "kloteturken" is de belediging, de stelling dat ze moeten oprotten is de discriminatie.

Snappu? :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

yep :)

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Ik mag toch zeggen dat ik jehova's irritant vind

[..]

Als ik dan zeg dat ik een hekel aan Marokkanen heb, dan bedoel ik daarmee niet de hardwerkende Marokkanen die een steentje bijdragen aan de maatschappij. Ook dit vind ik dus geen discriminatie.
nee jij mag niet discrimineren, als je dat toch wil mag je proberen een 2/3e meerderheid in 1e en 2e kamer proberen zien te verkrijgen om te pogen het 1e artikel van onze grondwet te wijzigen dat juist dit expliciet verbied.

en waarom moet _ik_ opeens het verschil gaan zien tussen wat _jij_ zegt en wat _jij_ bedoelt?
is het geen advies om gewoon eens duidelijk te zeggen wat je denkt en geen kromme methodes te gebruiken om de plicht tot interpretatie opeens bij anderen te leggen:
je zegt A, maar ik moet opeens (waarom?) inzien dat je B bedoelt...

vb: als ik zeg dat jij een grote k%&##tz*k bent, bedoel ik daar jou niet mee, maar een ongedefinieerd iemand anders
...? is dat dan opeens geen flame meer?
en je gaat nog zelfs verder, ik hoef dat er niet eens bij te zeggen, want dat dien jij dan opeens in te zien ...
Hoe meer brave Marokkaantjes/Turkjes, hoe meer het stereotype dat we van deze mensen hebben naar de positieve kant zal worden bijgesteld. MAW ze hebben het zelf in de hand.
dat is nogal offtopic aan het gaan, mag ik wel zeggen dat ik door jouw soort uitlatingen dus kennelijk het recht verkrijg alle leden van jouw etnische groep als rascist aan te merken (en ja, je opmerkingen zijn rascisme van het zuiverste soort, een topvoorbeeld van 'mein kampf'-redenatie)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Ik heb nooit last van Jehova's.

De hond is speciaal afgericht op lopende mensen met koffertjes.

>:)

Overigens ben ik van mening dat er veel te veel met het vingertje naar discriminatie wordt gewezen door bepaalde bevolkingsgroepen. (oeh nu discrimineer ik, sue me)

Als ik een Nederlander een droplul noem wordt er gewoon teruggescholden.

Als ik een getint iemand droplul noem is het discriminatie.

Wat een onzin.

Verwijderd

Op dinsdag 11 december 2001 12:19 schreef RM-rf het volgende:

en waarom moet _ik_ opeens het verschil gaan zien tussen wat _jij_ zegt en wat _jij_ bedoelt?
is het geen advies om gewoon eens duidelijk te zeggen wat je denkt en geen kromme methodes te gebruiken om de plicht tot interpretatie opeens bij anderen te leggen:
je zegt A, maar ik moet opeens (waarom?) inzien dat je B bedoelt...
[..]

dat is nogal offtopic aan het gaan, mag ik wel zeggen dat ik door jouw soort uitlatingen dus kennelijk het recht verkrijg alle leden van jouw etnische groep als rascist aan te merken (en ja, je opmerkingen zijn rascisme van het zuiverste soort, een topvoorbeeld van 'mein kampf'-redenatie)
Wat ik maar wilde zeggen is dat iedereen wel snapt (behalve jij blijkbaar) dat wanneer een term als "rotmarokkanen" gebruikt wordt, niet de in Marokko levende Marokkanen zowel als de Marokkanen die hier in Nederland 's morgens om half 9 met hun pakje brood van huis af gaan worden bedoeld.
(en ja, je opmerkingen zijn rascisme van het zuiverste soort, een topvoorbeeld van 'mein kampf'-redenatie)
Als jij dat vindt, dan vind jij dat. Maar het is precies door de houding zoals jij die aanneemt en de "normen en waarden" die daaraan vastkleven, waardoor veel problemen in Nederland (blijven) bestaan. Tenzij je gewoon aan het fokken bent natuurlijk, maar daar ga ik ff niet vanuit. :)

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Op dinsdag 11 december 2001 14:30 schreef xoploosx het volgende:

Wat ik maar wilde zeggen is dat iedereen wel snapt (behalve jij blijkbaar) dat wanneer een term als "rotmarokkanen" gebruikt wordt, niet de in Marokko levende Marokkanen zowel als de Marokkanen die hier in Nederland 's morgens om half 9 met hun pakje brood van huis af gaan worden bedoeld.
(dit is overigens compleet offtopic en heeft niks meer te maken met de oorspronkelijke vraag, of er ingegrepen diende te worden in een HK-thread waar een eind-der-dagen-voorspelling van het Efraim genootschap en de daaropvolgende opmerkingen over Jehova's beledigend waren [en overigens geen discriminatie, wat ik al eerder gepost heb])

maar je moet goed realiseren dat er een grens ligt tussen opmerkingen over marokaanse criminele jongeren (waar hun achtergrond ook wel degelijk te maken heeft met hun gedrag) of zoals jij stelde: dat verkeerd gedrag van mensen van een etnische groep anderen het recht zou geven generaliserende opmerkingen over die groep te maken.

nee ik denk niet dat je bij criminelen die meisjes lastigvallen opeens niet meer mag vermelden of ze van marokaanse afkomst zijn, maar ik denk wel dat je sowieso moet oppassen om een term als rot-marokanen te gebruiken.
zodra je echter zinnen gaat bouwen als: "marokanen zijn crimineel"; dan ben je aan het discrimineren

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Zolang de woorden "homo", "turk", "marokaan", "prostitue" etc etc een dubbele betekenis hebben, waarvan je weet dat een ander altijd de negatieve pakt, kan je beter deze woorden niet gebruiken.

Tuurlijk zal "homo" wel mogen, alleen wordt er altijd een andere bedoeling achter je woordkeus gezocht -> niet doen dus.

Belgische Jehova's vind ik persoonlijk wel weer tof, die houden hun handen tussen de deur.

Verwijderd

Met dat stereotyperen bedoel ik niet dat mensen gaan denken dat alle Marokkanen crimineel zijn, maar wel dat wanneer jij 's avond laat over straat loopt en je ziet een groep Marokkaanse jongeren hangen, dat je dan sneller "oppassen!" zult denken dan wanneer je op diezelfde plek een groep Nederlandse jongeren treft.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

En vanaf wanneer gebruik je de classificatie "marrokaan"?

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:19

Smarron

The bend

Aan de topicstarter:

zie je sig: Fuck the world

Disrimineer jij niet een beetje dan? Ik voel me ook persoonlijk aangesproken! ;(

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Pagina: 1