Wat ik vooral irritant vind, is dat het woord discriminatie zo'n vreemde betekenis heeft gekregen.
Discriminatie betekent onderscheid maken - en dat heeft niets met belediging te maken.
Zo'n opmerking over Jehova's Getuigen zoals die waar deze thread om begon is gewoon een belediging. Een belediging jegens een hele groep, inderdaad, maar "gewoon" een belediging. Heeft niets met discriminatie te maken.
Discriminatie is het pas als er op een deur staat "Geen toegang voor Jehova's Getuigen". En dan nog is dat toegestaan als het jouw eigen deur is. Het wordt pas echt discriminatie zoals door de wet beschreven als zoiets op de deur van een bedrijf, organisatie of andere openbare instelling staat.
Een voorbeeld van echte discriminatie:
Mijn vriendin woont nu al meer dan 3 maanden in Frankrijk. Ze vroeg een verblijfsvergunning aan, en kreeg pas na drie maanden een uitnodiging om een maand daarna een voorlopige verblijfsvergunning op te halen.
Vorige maand ging ik op het gemeentehuis langs, en ik kreeg direct zo'n uitnodiging - terwijl ik er nog niet eens woonde. Ik ga dus komend weekeind verhuizen, en woensdag ontvang ik al mijn voorlopige verblijfsvergunning.
Waarom duurt het bij mijn vriendin 4 maanden, en bij mij 4 dagen? We hebben allebei een Nederlands paspoort, dus legaal gezien is er geen verschil. Maar ik ben een blanke man, en zij is een zwarte vrouw.
Dát is discriminatie.
Men is dat alleen in Nederland vergeten, omdat dat soort discriminatie zich hier veel achterbakser, veel meer achter de ellebogen voordoet. Het is uit het zicht, niemand kijkt er naar, en iedereen is er van overtuigd dat Nederland zo'n tolerant land is en
wil de discriminatie die zich hier voordoet dus niet zien. In Frankrijk is niet meer discriminatie dan hier, maar daar is het tenminste zichtbaar en weet iedereen dat het er is.
En ik zeg dus nogmaals: discriminatie heeft helemaal niets te maken met belediging, hoewel ze wel vaak hand in hand gaan:
"Die kloteturken moeten oprotten" - dat is een combinatie van discriminatie en belediging. Het woord "kloteturken" is de belediging, de stelling dat ze moeten oprotten is de discriminatie.
Snappu?
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.