[Freelance] Copyright?

Pagina: 1
Acties:

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Hallo allemaal,
ik werk voor een computerbedrijf, en ik werk als freelancer. Ik doe webdesign (dus grafisch) en ook webdevelopment (daarmee bedoel ik scripten (in php)). Als ik nou code schrijf, mag mijn baas die gebruiken voor in zijn sites. Maar mag ik ook zelf de code gebruiken voor andere opdrachten voor b.v. een ander bedrijf? Of heeft mijn baas nou copyright op de code? Iemand hier ervaring mee?

• BierPul
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 18:33

BierPul

2 koffie graag

Dat lijkt me een lastige kwestie een ' anders maakt het al andere code.

* BierPul zou gewoon 75% bovenop de prijs gooien voor exclusieve rechten :P

Ja man

• chris
Nee, ik werk tegen een (vast) uurtarief.

• BierPul
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 18:33

BierPul

2 koffie graag

Ik weet niet hoe het offcieel zit, maar het lijkt mij dat als je zijn site pakt en ander logo erin plakt en online gooit dat ie wel gaat lopen zeuren.

Maar bepaalde componenten lijkt me niet uitmaken een foto gallerij is een foto gallerij en een login een login lijkt me :)

Ja man

Verwijderd

als het goed is moet je bij het binnenkomen bij zo'n bedrijf een concurrentiebeding tekenen.

hierin staat dan bijv. iets als "al je ideeen en werk dat je binnen "ons bedrijf" maakt/krijgt zijn eigendom van "ons bedrijf" en mogen niet aan derden verstrekt worden"
en nog een heel verhaal. als je dit niet hebt gedaan, kunnen ze je ook niets maken als je het voor je freelance bedrijfje gebruikt.

• chris
Ow, daar heb ik nooit iets van gehoord/gekregen. Ik kreeg gewoon te horen wat ik moet doen en ik deed wat ik moest doen, verder geen speciale afspraken gemaakt, kan volgens mij alleen maar in mijn voordeel zijn >:)

Verwijderd

dan kunnen ze je officieel niets maken. tenzij ze andere mondelinge afspraken hebben gemaakt met je. maar in princiepe is het, niets getekend, niets aan de hand :)

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Grappig,

Normaal is dit Cutter's zijn taak om het te beantwoorden, Voor de verandering zal ik het een keertje doen.

Jij werkt in loondienst, Elk regel code die jij maakt in de baas zijn tijd zal daarom ook de eigendom van je baas zijn. Dit hoeft NIET in het contract te staan, Alleen als in de contract staat dat de copyright bij jou zal liggen zal dit het geval zijn. (praktisch nooit dus.)

Voor de freelance geldt dat dit ook in het contract moet staan, Je moet erbij zetten dat de copyright van het programm bij jou zal liggen, doe je dat niet zal de rechter vinden dat jij in opdracht van dat bedrijf hebt gehandeld en dat het bedrijf dus het recht van het copyright heeft. (en JA hier zijn allemaal precedenten over te vinden.)

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• chris
He shit

Verwijderd

wist ik niet :P
maar zoals ik het hoor.. kunnen ze niet nagaan of je die scriptjes voor je bedrijf hebt geschreven of voor je freelance bedrijfje ;)

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Op woensdag 21 november 2001 10:46 schreef dusty het volgende:
Grappig,

Normaal is dit Cutter's zijn taak om het te beantwoorden, Voor de verandering zal ik het een keertje doen.

Jij werkt in loondienst, Elk regel code die jij maakt in de baas zijn tijd zal daarom ook de eigendom van je baas zijn. Dit hoeft NIET in het contract te staan, Alleen als in de contract staat dat de copyright bij jou zal liggen zal dit het geval zijn. (praktisch nooit dus.)

Voor de freelance geldt dat dit ook in het contract moet staan, Je moet erbij zetten dat de copyright van het programm bij jou zal liggen, doe je dat niet zal de rechter vinden dat jij in opdracht van dat bedrijf hebt gehandeld en dat het bedrijf dus het recht van het copyright heeft. (en JA hier zijn allemaal precedenten over te vinden.)
Was het niet zo dat alle code die onder de baas zijn tijd heb geschreven van hem zijn. Maar libary die je zelf heb gemaakt onder jouw recht blijven?

ATT: topicstarter.
Wat ben je van plan een concurrerende ( :? ) site aan het opzetten? >:)

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op woensdag 21 november 2001 11:25 schreef LuCarD het volgende:
Was het niet zo dat alle code die onder de baas zijn tijd heb geschreven van hem zijn. Maar libary die je zelf heb gemaakt onder jouw recht blijven?
Zolang je de componenten van die library in je eigen tijd hebt gemaakt wel ja, Dit zou je officieel ook moeten kunnen aantonen, Een "probleem" wordt pas als je die library gaat aanpassen in de tijd van de baas.

Back In Black!

• chris
Ja ik ben dus met php een CMS aan het opzetten, en daarvan hoef ik alleen de templates aan te passen om een compleet andere site (qua layout) op te zetten. Hij komt er waarschijnlijk niet eens achter, maarja. Ach, ik ga gewoon mijn libraries weergebruiken, hij weet toch niet eens dat ik dat kopieer, en ik ben niet van plan om het op grote schaal zelf te gebruiken. Misschien als ik alles klaar heb ga ik 't wel opensource maken....

• -RenE-
  • Laatst online: 09-09 19:04
Op donderdag 22 november 2001 09:43 schreef dev-null het volgende:
Misschien als ik alles klaar heb ga ik 't wel opensource maken....
Dat mag dan dus helemaal niet. Jij hebt niet de copyrights!!!

Volgens mij kun je hier hele grote problemen mee krijgen. Ik kan het je dus alleen maar afraden.

Je kunt natuurlijk wel proberen een deal te maken met het bedrijf waar je een en ander voor ontwikkeld hebt. Zij kunnen ook voordeel hebben bij een open-source CMS.

• ikker
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-09 16:30

ikker

No Risk No Pain No Fun!!!

En als je nou in dit verhaal geen werknemer bent maar
een (onbetaalde :( ) stagaire?

gelden dan dezelfde regels? omdat je eigenlijk niet in dienst bent van dat bedrijf maar van school.
laten we hopen dat alle rechten niet bij de school liggen :? want dan kan ik het helemaal wel vergeten om straks mijn helpdesksysteem een beetje leuk te verhandelen

Mijn netwerkje

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:12

Crazy D

I think we should take a look.

Op donderdag 22 november 2001 13:50 schreef ikker het volgende:

gelden dan dezelfde regels? omdat je eigenlijk niet in dienst bent van dat bedrijf maar van school.
laten we hopen dat alle rechten niet bij de school liggen :? want dan kan ik het helemaal wel vergeten om straks mijn helpdesksysteem een beetje leuk te verhandelen
Nee maar de school leent jou uit aan het bedrijf. Da's ong. hetzelfde als dat je ergens gedetacheerd wordt.
Dus is hetgeen wat je als werk code, ook gewoon van het bedrijf (zou anders een zooitje worden zeg...).

Exact expert nodig?

• ikker

ikker

hmm da's beter.
dit bedrijfje is namelijk vrij los op dat gebied.
hoef ik me daar geen zorgen over te maken. 8-)

Mijn netwerkje

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op donderdag 22 november 2001 13:50 schreef ikker het volgende:

Ook als je als stagaire ergens werkzaam bent ben je in opdracht van dat bedrijf bezig. Betekent ook dat alles wat je maakt dat dat behoort tot dat bedrijf, Het stage rapport daartegenover behoort niet tot het bedrijf, Echter behoort dat weer tot de school (en niet van jou zoals de meeste mensen denken.)

Je kan met je opgebouwde kennis wel een nieuwe helpdesk systeem opbouwen echter zal je dat dus weer vanaf het begin moeten opbouwen.

Sorry. :P

Back In Black!

• ikker

ikker

:'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

Mijn netwerkje

• MisterData
  • Laatst online: 07-09 20:23
Bel je advocaat maar es ;)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:56

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Volgens mij is het met freelance tch iets anders :?
Kijk anders ff in dejournalistiekerij ... volgens mij zijn de fotograven die freelance werken toch ook de copyright houders van foto's en teksten, en NIET van de 'krant'.

bij 'vaste' journalisten/fotograven wel.
Volgens mij zit er in dit verhaal wel degelijk een verschil tussen (loon)dienst en freelance (kijk anders ff bij startpagina voor de sekurigheid).

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Alex
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-02 19:26
Het zit zo, als freelancer onderteken je een overeenkomst, in die overeenkomst staat in principe niets over jouw werk behalve dat e verplicht bent goed werk te leveren en dat je meestal niet direct over mag stappen naar concurrent(en geen klanten meenemen, etc etc).

Nu de vraag of je codes mag gebruiken:
Het is echter zo dat je wettelijk verplicht bent om aan je baas te melden dat je een stukje uit eigen code gebruikt!Dus je baas kan nooit een onverwacht iets zoals dat riskeren omdat jij erbij MOET vermelden dat dat het door jou is geprogd BUITEN werk-tijd of voor werk-verband.
Hij kan jou ook niet verplichten dit rechtte verkopen!
Hij kan jou wel verplichten een nieuwe code te schrijven!

Dat wast dacht ikke zo :)
Spreek uti ervaring...

Deze post is bestemd voor hen die een tegenwoordige tijd kunnen onderscheiden van een toekomstige halfvoorwaardelijke bepaalde subinverte plagiale aanvoegend intentioneel verleden tijd.
- Giphart

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op donderdag 22 november 2001 18:39 schreef Koffie het volgende:
Kijk anders ff in dejournalistiekerij ... volgens mij zijn de fotograven die freelance werken toch ook de copyright houders van foto's en teksten, en NIET van de 'krant'.

bij 'vaste' journalisten/fotograven wel.
Volgens mij zit er in dit verhaal wel degelijk een verschil tussen (loon)dienst en freelance (kijk anders ff bij startpagina voor de sekurigheid).
Dat ligt dus aan het soort contract dat wordt afgesloten. Staat in de standaard contract voor freelance fotografen/reporters en is ook eigenlijk algemeen aanvaard. Echter in de Informatica is het niet algemeen aanvaard dat de rechten bij de freelancer blijft.

Back In Black!

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op donderdag 22 november 2001 20:24 schreef prog-konijn het volgende:
Het zit zo, als freelancer onderteken je een overeenkomst, in die overeenkomst staat in principe niets over jouw werk behalve dat e verplicht bent goed werk te leveren en dat je meestal niet direct over mag stappen naar concurrent(en geen klanten meenemen, etc etc).
Dat is dan een zeer slechte freelance contract, aangezien je je eigen klanten kring zeer nauw begint te maken. Omdat als je dan niet duidelijk zet "wie" de concurent is dat je meteen maar een klant per "richting" van een bedrijf kan hebben. Goed werk leveren is een must, Of je nu freelancer bent of in loondienst bent.

Klanten pak je niet af, vooral niet als je freelancer bent, immers zal die "klant" jou dan niet vertrouwen, en je oude opgever zal jou ook niet meer vertrouwen, waardoor je dus je eigen ramen ingooit.

De beste reklame als freelancer in de IT is nog steeds mond op mond reclame.

Back In Black!

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
hmm ja allemaal wel aardig... Maar wie is er nou zo gek om 5x dezelfde login/ubb parser/template engine te maken?!
Ik denk dat je zulke dingen toch zal gaan gebruiken. (Nou is dat voor mij niet zo'n probleem omdat ik toch alles thuismaak, maar ik zou het onzinnig vinden om bij een ander bedrijf dezelfde code opnieuw te schrijven)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op vrijdag 23 november 2001 00:15 schreef Orphix het volgende:
hmm ja allemaal wel aardig... Maar wie is er nou zo gek om 5x dezelfde login/ubb parser/template engine te maken?!
Wat maakt dat je uit als je er voor betaald krijgt? ;)

Ok het is wat nutteloos, maar toch...

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op donderdag 22 november 2001 18:39 schreef Koffie het volgende:
Volgens mij is het bij de journalistiek ook gebruikelijk dat je "eerst" je foto's/verhalen maakt en daarna pas de boel aanbiedt aan een krant?

Oftewel in de IT wereld zou dat iets zijn als:
bouw een eigen pakket en probeer dat als het af is te verkopen aan een bedrijf/klant.
Pagina: 1