Toon posts:

Mandrake Security Firewall hellup!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb Mandrake Security reeds een aantal keer geinstalleerd maar kom er niet uit.

PC P1 120 64mb 1gb 2x ne 10mbit

Wil deze pc dus inrichten als firewall om mijn ADSL comfort aansluiting op m'n LAN te zetten!

Vraag

1) Is dit pakket de moeite waard?
2) Als je echt geen Linux kennis hebt lukt dit dan wel?
3) Waar kan ik nou vinden waar ik wat in moet vullen?

Met de handleiding van Mandrake erbij en de installatie gegevens van MXstream en planet erbij kom ik er niet uit. Heb een keer de internet verbinding tot stand kunnen brengen op de firewall echter werkte toen de LAN connectie niet... daarna reeds vele malen opnieuw geinstalleerd en in die pogingen werkte het geen van beide meer!

Gaaaaaarne help (of kan ik het beter maar bij Windows houden)

Groet Druup

Verwijderd

Is vast wel een leuk stukje software. Hoe het precies werkt weet ik niet, ik heb noch Mandrake noch ADSL. Je zou kunnen zoeken op het forum (bovenin scherm, search ) of ff hier kijken : http://www.adsl4linux.nl/faq.shtml . Op je pc moet je prima een firewall/router kunnen draaien met daarnaast nog wel een aantal andere zaken.

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 21:56

active2

Google is your friend

Ten eerste:

Mandrake is vooral een desktop OS. Om daar een firewall mee op te zetten zou ik niet aanraden omdat er een heleboel services in mandrake aan staan. Voor een firewall raad ik je aan een basic system te nemen. Iets als Debian of Slackware probeer het eens en je zult zien installatie eenvoudig. Maar je moet wel weten waar je mee bezig bent.

Voor een NEWBIE raadt ik een systeem als Mandrake, Redhat of SUSE aan. Maar voor een firewall raadt ik toch echt Debian of Slackware aan. Ik denk dat je Mandrake al op een andere pc hebt draaien en dan kun je best wel eens proberen Debian of Slackware te gebruiken.

Mijn voorkeur gaat uit naar Debian omdat ik daar redelijk mee op de hoogte ben.

Als je er echt niet uitkomt dan hoop ik dat je msn hebt dan kun je me bereiken op matthijs42@hotmail.com

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• nicxz
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
Je kunt Mandrake, bij de installatie al, zo kaal krijgen als je wil. Je moet alleen, net als bij andere distributies, weten wat je uit moet zetten. Ik draai al een tijdje Mandrake 8.0 (met updates) als routertje/firewall voor ADSL advanced. Het werkt gewoon goed, als je maar update. Toen ik eraan begon, wist ik weinig van Linux (nog steeds trouwens :) ), vandaar Mandrake. En ik moet zeggen, ik ben er nog steeds tevreden over. Ondertussen ben ik met Debian aan het klooien op mijn workstation, X doet het nog steeds niet omdat ie geen goed geconfigureerde screens kan vinden (scheld), maar ja, dat zal wel weer aan mij liggen :) .

"Honesty may be the best policy, but it’s important to remember that apparently, by elimination, dishonesty is the second-best policy." George Carlin

Verwijderd

Als je mandrake SNF 7.2 gebruikt is dat wel te doen..
Ik heb deze zelf al enige tijd draaien.
ga binnen kort smootwall-0.9.9 proberen, deze schijnt ook goed te werken.

Let wel ff op bij mandrake SNF 7.2 dat je ETH1 aan je adsl modem moet hangen en eth0 aan je locale lan..

suc6

Verwijderd

Mandrake SNF 7.2 is een goed te configureren firewall, zeker voor beginner, draait bij mij al maanden en heb er totaal geen problemen mee, (ik ben geen beginner overigens)

je kunt ook eens kijken op de madrake site, hier zijn helegoede forums en veel informatie te vinden over hoe je alles moet instellen.

Verwijderd

Mandrake is vooral een desktop OS. Om daar een firewall mee op te zetten zou ik niet aanraden omdat er een heleboel services in mandrake aan staan. Voor een firewall raad ik je aan een basic system te nemen.
'Mijn distro is toch beter'.

Zowieso nonsense, dit gaat namelijk helemaal niet over de desktop versie van mandrake maar om de security versie, welke speciaal ontwikkeld is als firewall

Voor topicstarter:
Stop eens met dat 'opnieuw installeren'.. 't is geen windows ;)

Gewoon stap voor stap beginnen en dan de dingen die niet lukken hier vragen (welke foutmeldingen krijg je? Wat werkt er niet? Hoe probeer je dat te doen dan? Wat zegt die machine dan?) of op www.deja.com zoeken.

Ja Mandrake NSF is de moeite waard, ja dit lukt zonder linuxkennis en wat je in moet vullen kun je hier, bij deja en bij je ADSL helldesk krijgen.

Verwijderd

Gewoon mandrake 8.0 ff downloaden.. installeren.. (geen onnodige dingen) vervolgens kan tijdens de installatie je adsl al aan de gang krijgen maar je kunt ook adsl4linux gebruiken. dit laatste heeft mijn voorkeur.

Vervolgens kan je in X je firewal configen (bastile firewall ofzoiets) en je internet sharen.. ook in X, simpel als wat.

Vooral als je niet veel van linux weet is het wel aan te raden om ook in X te kunnen werken. als het werk geen omkijken meer naar ;-)(behalve even mischien een update doen kijken of er security leaks zijn)

Verwijderd

Ik weet niet of het helemaal correct is om hier mijn problemen met mandrake te spuien, maar deze draad is eigenlijk precies waar ik ook mee zit, Dus vandaar.

Ik heb dit weekend drie versies van van Linux geinstalleerd, op een P200 MMX met 64MB, en drie net werkkaarten.
Ik wil op deze manier een netwerk aan het net hangen plus een DMZ maken voor een webserver.

De mandrake distro leek mij ook het beste omdat daar én een firewall in zit én ADSL ondersteuning.

Het installeren ging best goed echter bij het selecteren van de grafischekaart (Diamond Stealth Video 2500) welke in het lijstje met kaarten staat, blijft de hele bende hangen.
|:(

Ik kan dan wel in de text modus opstarten, maar dan wordt het allemaal iets ingewikkelder.

Want hoe vind ik de juiste drivers voor mij kaart en hoe installeer ik die?

Verwijderd

dit progje even downloaden
ftp://rpmfind.net/linux/Mandrake/updates/6.0/RPMS/Xconfigurator-4.2.3-4mdk.i586.rpm

eerst ff kijken of je em al niet hebt

rpm -qa Xconfigurator

Hiermee kan je x nog een keer configureren.. en testen of de kaart goed is, anders kan je altijd nog een unlisted kaart nemen ..

Neem aan dat je op die server geen super resolutie nodig hebt

Verwijderd

Op woensdag 21 november 2001 10:09 schreef Ramon het volgende:

Neem aan dat je op die server geen super resolutie nodig hebt
Klopt maar het werkt wel veel lekkerder als je de boel grafisch kunt configureren. Daarna haal ik zelfs het scherm en het toetsenbord er af. En dan remote beheren vanaf de binnen zijde van het netwerk.

Maar bedank voor de tip's

Verwijderd

Topicstarter
Hi Hezik en andere,

Bedankt voor de reacties.

Je bent een van de weinige die dus weet over welk product het hier gaat... en de informatie die je op stites zoals http://www.adsl4linux.nl/faq.shtml vind helpen mij niet echt bij Mandrake Security.

Het met stappen beginnen heb ik ook geprobeerd echter zijn er zoveel onzekere factoren voor mij dat dit niet echt lukt. Ik kan de gegeven die ik heb van Planet/Mxstream niet echt kwijt in de invulschermen tijdens de installatie. De eerste keer werkte mijn ADSL connectie dus goed (testen verbinding met internet op de firewall was gelukt) echter kon ik toen niet via mijn LAN op de firewall komen en met het schermpje dat je ziet na inloggen met admin kwam ik ook niet verder!
Het zal wel zo zijn dat je vanaf de commandline veel in kan stellen maar ontbreekt mij de kennis voor.
Op woensdag 21 november 2001 09:18 schreef hezik het volgende:

[..]

'Mijn distro is toch beter'.

Zowieso nonsense, dit gaat namelijk helemaal niet over de desktop versie van mandrake maar om de security versie, welke speciaal ontwikkeld is als firewall

Voor topicstarter:
Stop eens met dat 'opnieuw installeren'.. 't is geen windows ;)

Gewoon stap voor stap beginnen en dan de dingen die niet lukken hier vragen (welke foutmeldingen krijg je? Wat werkt er niet? Hoe probeer je dat te doen dan? Wat zegt die machine dan?) of op www.deja.com zoeken.

Ja Mandrake NSF is de moeite waard, ja dit lukt zonder linuxkennis en wat je in moet vullen kun je hier, bij deja en bij je ADSL helldesk krijgen.

• Xerxes-IA
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-05-2024
Ik heb zojuist ook Mandrake SNF geinstalleerd, en alles werkt behalve DNS. Om toch op internet te kunnen gebruik ik nu de SQUID proxy server, maar dat werkt niet voor games. De preferred DNS server is ingesteld, en ik kan zolang ik het IP adres maar weet overal op komen. Weet iemand wat ik moet doen om het werkend te krijgen?

• Xerxes-IA
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-05-2024
Ik ben er inmiddels al uit. Als iemand anders nog problemen heeft met DNS, bekijk deze post eens: http://groups.google.com/groups?q=snf+dns&start=10&hl=en&selm=clnhltkmcq8ogia18jroacncjofoelfbm9%404ax.com&rnum=11
Pagina: 1