Fan....blazen of zuigen ??

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MuTTLeYs
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Ik heb op mijn AMD Athlon 1400 een Alpha PAL6035-mfc cooler zitten. Daar zit een YS-tech-fan op (zat er standaard bij).
Ik heb inmiddels begrepen dat de coolers van Alpha de lucht bij de CPU weg zuigen ipv blazen ??
Is dit standaard bij Alpha ??
En wat is nou beter, de fan omdraaien zodat hij blaast ??
Of gewoon laten zuigen ?

Volgens de FAQ is blazen beter, maar waarom staat de fan bij Alpha standaard op zuigen ??

Wie heeft er tips voor me ?

• VlasBaard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 02:02
Mijn fans laat ik altijd zuigen.

Ooooohhh je hebt het over ventilatoren.... :D ja die blazen meestal idd. Maar hier zijn al eerder topics over geweest.

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

• FitNiX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-08 10:46
Naar mijn weten is het altijd beter dat een Cooler blaast ipv zuigt ( :P )
Simpelweg omdat blazen beter koelt dan zuigen!

Maar ik kan het mis hebben :?

Verwijderd

Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat als ie blaast je dan de warme lucht tegen het mobo en alles blaast dus word dat verwarmt en houdt weer warmte vast, als je het afzuigt blaast ie het tegen de zijkant van de kast en die voert het weer af aan de buitenkant...

Maar bij blazen heb je wel weer een geforceerde koeling.... ligt denk ik gewoon aan het ontwerp vd heatsink

Verwijderd

Dat is natuurlijk een kwestie van proberen (ja, dat is tweaken)

vaak is blazen beter, soms zuigen. Helaas zal het vaker nooit veel uitmaken.

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 18:27
Aan de andere kant worden mijn DIMMetjes altijd rete-heet, doordat de fan de warm geworden lucht er tegen aan zit te blazen....

Stel dat zuigen maar een klein nadelig effect zou hebben op de proc.temp t.o.v. blazen, zou je dan niet beter kunnen zuigen om het geheugen koeler te houden...? :?

• MuTTLeYs
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Ik zal wel effe kijken op de search ook.
Als blazen inderdaad beter is dan zuigen, waarom monteerd Alpha ze dan standaard op zuigen ??

Verwijderd

Dat de ene opstelling beter is als de andere ligt aan welke fan je gebruikt. Ik heb verschillende verhalen gehoord over blazen en zuigen van fans. IMO is zuigen vanaf de CPU stiller (minder luchtweerstand) en dat is dus tevens mijn opstelling *D

Verwijderd

Koude lucht, van buiten de kast over je mobo, de cpufan zuigt het weg rechstreeks in de fan van de PSU die er vlak boven hangt.

Dat is altijd leuk.

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Ik snap niet dat deze vraag nog naar voren komt.
Is het echt zo moeilijk om even die schroefjes los te draaien en de fan om te draaien ?
Elke opstelling is weer anders en hoeft niet tot dezelfde resultaten te leiden als een soort gelijke opstelling.
Proberen dus.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 14:56
als we het over hetzelfde hebben kun je beter blazen dan zuigen. je kunt namelijk met hooguit 1 bar zuigen, maar makkelijkmet 3 of 4 bar blazen....lijkt me duidelijk dus. maar dat zeg ik, dan moeten we het wel over hetzelfde hebben ;)

iRacing Profiel

• Hazzz-E
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-09-2025

Hazzz-E

Que?

Bij Alpha koelblokken is het altijd beter dat de fan zuigt. Is een feit, en ook de mening van vele GoT'ers hier...

Hij wordt ook standaard zuigend geleverd van OC-shop

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Op woensdag 21 november 2001 00:17 schreef Hazzz-E het volgende:
Bij Alpha koelblokken is het altijd beter dat de fan zuigt. Is een feit, en ook de mening van vele GoT'ers hier...

Hij wordt ook standaard zuigend geleverd van OC-shop
Dit spreek ik absoluut tegen. Dit is een stelling die NIET juist is.
Niet bij ALLE ALPHA coolers is dit het geval.
Bij mij was het met de ALPHA PEP66T niet het geval en was blazen absoluut het betere werk. (Scheelde 4-5 graden)

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• Frag1le
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 13:57
Dit geld wel voor de Alpha PAL er zijn hierover vele topics geweest..dus gebruik search. :)

• acidfever
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Ik heb precies dezelfde koeler als de topicstarter en als ik 'm laat blazen is ie toch echt 3 tot 4 graden koeler t.o.v. zuigen!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
warme lucht stijgt, dat is toch duidelijk. Je voeding zuigt de lucht uit de kast. Dus onderin moet je eentje hebben die coole lucht in de kast blaast, deze lucht word opgewarmt door de componenten, stijgt en deze warme lucht word dan bovenin de kast uit de kast gezogen door een andere fan.

Hoppa! Moet je btw wel een bigtower kast hebben

• potatox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-10-2025

potatox

unz unz unz

blazen is toch het duitse woord voor zuigen? ajbwib *D

--

Verwijderd

Hangt dat ook niet een beetje van de rest van je case fan's af? Ik heb namelijk een 12cm fan achterin die uit blaast en via een fanduct zuigt deze lucht van mijn proc af, de fan op proc moet dus ook zuigen bij mij!.

Verder zou ik gewoon gaan testen, kan geen kwaad, dus gewoon alle mogelijke setups proberen. :)

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 17:52
Op woensdag 21 november 2001 00:10 schreef Djohen het volgende:
Dat is natuurlijk een kwestie van proberen (ja, dat is tweaken)
Inderdaad. Maar ja, tweakers denken ook vaak dat veel == beter, zie het belachelijke aantal fans dat bepaalde mensen in hun kast hebben geschroefd zonder daadwerkelijk te kijken of het nut heeft.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Pagina: 1