Aan de reacties te lezen heb ik het idee dat een 900 netwerk slechter is dan een 1800 netwerk. Volgens mij is dit niet zo.
Een (enkelband 900) GSM toestel zendt en ontvangt op een hoge frequentie, namelijk rond de 900 MHz. Deze hoge frequentie (ter vergelijking: een autoradio ontvangt signalen rond de 100 MHz) heeft als grote voordeel dat je weinig last hebt van storingen en dat je zelf relatief weinig storing veroorzaakt. Tevens heb je voor zo'n hoge frequentie maar een korte antenne nodig. Nadelen: Hoe hoger de frequentie , hoe korter het bereik. Een GSM telefoon heeft een gemiddeld bereik van ongeveer 5 kilometer. Dus ...zijn er veel antennes nodig om Nederland dekkend te maken.
DCS (Digital Cellular System) of GSM 1800 is, hoe mooi het ook mag klinken, feitelijk niets anders als wat hierboven staat, maar dan op een hogere frequentie. Dat houdt in ieder geval in dat de gebruikte antennes (zowel die van je mobiele telefoon als die van de BTS stations) de helft korter kunnen zijn en dat de reikwijdte een heel stuk korter is, namelijk max. 10 kilometer. Om heel Nederland van deze paaltjes te voorzien zijn er dus veel meer nodig...maar ach, men moet wel....GSM 900 is namelijk bijna vol... Het GSM protocol is voor GSM 900 en DCS 1800 precies gelijk. De basis is FMDA/TDMA, Time- and Frequency- Division Multiple Acces, wat grofweg gezegd staat voor de soort kanaalindeling van een GSM netwerk. Elk kanaal (max. 24 per BTS) heeft 8 zogenaamde tijdsloten waarin het gesprek wordt verzonden. Van de eerste frequentie worden twee van de acht tijdsloten gebruikt voor gespreksopbouw en synchronisatie. Van de volgende frequentie kunnen alle acht tijdsloten worden gebruikt voor gesprekken
Bron:
http://www.gsmon-line.nl/
Volgens mij is een 900 netwerk zoals die van KPN of Libertel dus beter dan een 1800 netwerk.
Telfort heeft volgens mij ook een 1800 netwerk en ik vind het binnenhuis waardeloos! Zelfs buiten als ik en een normale straat sta heb ik slecht ontvangst, sta ik op een kruispunt heb ik weer goed ontvangst! Butt dus!