Toon posts:

economie na 11 september

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
wat mij opvalt is dat hier altijd wordt gediscussieerd over de natuurkunde e.d. in de wetenschap. zelf studeeer ik economie en daarom wil ik ook graag een topic hierover openen.
mijn vraag is dus. wat denken jullie dat de aanslagen van 11 september voor gevolgen hebben op de lange termijn op de economie, speciaal voor die in Nederland?

Verwijderd

Ik denk dat het er geen zijn.

Verwijderd

Uiteraard zullen de gebeurtenissen op 11 september invloed gaan hebben op de economie voor de lange termijn.
Het ging al wat minder goed met de economie, maar nu raakt het alleen maar in een versnelling.

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Tsja, het is een katalysator van processen die al bezig waren. De economie was al over zijn hoogtepunt heen, alleen door elf september gaan we nu iets harder in de richting van een recessie.

Alleen in de luchtvaartbranche zijn er echt specifieke gevolgen van elf september, de rest van de economie gaat alleen wat sneller bergafwaards.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

nou, tot mijn grote verbazing zag ik de AEX weer eens over de 500 staan!

eerlijk gezegd denk ik meer aan een polarisatie op dit moment.
de luchtvaartmaatschappijen hebben idd verlies geleden. Aan de andere kant was het gewoon leuk] om te zien hoe snel de economie weer omhoog veerde.

Verwijderd

Op dinsdag 20 november 2001 23:01 schreef ForayNL het volgende:
wat mij opvalt is dat hier altijd wordt gediscussieerd over de natuurkunde e.d. in de wetenschap. zelf studeeer ik economie en daarom wil ik ook graag een topic hierover openen.
mijn vraag is dus. wat denken jullie dat de aanslagen van 11 september voor gevolgen hebben op de lange termijn op de economie, speciaal voor die in Nederland?
Ik denk dat dat erg sterk afhangt van hoe de Amerikaanse economie zich houd (doh).

Nederland produceert zelf vrij weinig, het is meer een doorvoer/diensten land. Mede hierdoor kan een wat minder goede luchtvaarteconomie (minder vluchten dus) extra hard aankomen.

Toch denk ik dat het in Nederland wel over zal waaien, we stonden toch op het punt van een ressecie, die is nu gewoon eerder ingeluid.

Verwijderd

Het gaat nu weer even goed in de VS , vooral dankzij de wederom verlaagde rente maar op een gegeven moment
(zoals nu) is die zo laag dat het "rente wapen" een botte bijl word...

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:56

Lordy79

Vastberaden

vergeet niet dat een rentewijziging pas effect heeft na 18 maanden. En 18 maanden geleden werd de rente nog verhoogd

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Is door het internet de economie fundamenteel veranderd? nee alleen de communicatie snelheid/efficientie is verhoogd.

grof gezien: het model blijft hetzelfde. de variabelen varanderen alleen van waarde. de aanslg heft een paar van de waarden in de economie veranderd (vooral consumentenvertrouwen m.i.)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Verwijderd

Op dinsdag 20 november 2001 23:01 schreef ForayNL het volgende:
ik denk dat veel grote bedrijven er niet op waren voorbereid dat van de ene op de andere dag de markt zou instorten; ze hadden onvoldoende reserves om de 'magere jaren' te overleven.

Dus ipv dat het dan gewoon even wat minder gaat, gaan ze helemaal failliet, of zitten daar dicht tegen aan. Dat had voorkomen kunnen worden als men genoegen had genomen met wat minder winst tijdens de jaren ervoor; minder winst inversteren om nog meer winst te maken, in plaats daarvan reserve opbouwen.
Ik denk dat veel bedrijven het voorzichtiger aan gaan doen, wat dus een minder sterk groeiende economie zal betekenen. Volgens mij is het zowiezo beter om je als bedrijf te richten op voortbestaan ipv op oneindige groei.
Pagina: 1