Toon posts:

PHP of ASP

Pagina: 1
Acties:
  • 470 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben zelf meer voor php om platform redenen .
maar vroeg me af wat nu eiegnlijk de verschillen zijn. welke is sneller/makkelijker etc.????

Verwijderd

Ik denk niet dat hier een antwoord op mogelijk is..

Hier is pas een eind-loze discussie over geweest. Het levert ongeveer dezelfde reacties op als Netscape-IE, Linux-Windows, etc.

Verwijderd

Toch vind ik het een interessante topic :)
Want kan ASP hetzelfde als PHP? En omgekeerd?
Het gaat me vooral om de vraag welke dingen niet door beide worden ondersteund. Want die bepalen deels je keuze.

Dus als mensen nu eens gewoon droog de dingen noemen die maar met een van de script talen kunnen en niet met allebei, zonder er ook een oordeel aan te hangen, dan kan iedereen zelf een objectief oordeel geven.

Zelf ben ik nu met PHP bezig en dat bevalt me goed, maar ik ken ASP niet en kan dus niet oordelen. En dat wil ik nu juist wel kunnen!

Om een aanzet te geven:
1. ASP werkt alleen onder Windows, PHP is cross-platform

Verwijderd

Zoals ik al vaak gezegd heb, ik ga me niet uitlaten over ASP omdat ik het gewoonweg niet ken.

Ik wil over PHP daarentegen even zeggen dat ik (naast het 'greedy' zijn van de Regexp's) nog nix ben tegengekomen wat ik niet voor elkaar heb gekregen.
Qua snelheid is PHP vrij snel, maar die PHP4/Zend + Zend optimizer combo gaat echt als een tierelier straks.....

Verwijderd

Oh, ik vind het ook wel interessant hoor.

Maar er moeten wel eens feiten komen misschien.. ik vind ASP ook snel, maar ga dat niet roepen omdat ik geen vergelijk heb.. en wat is nou snel?
Daan, heb je dat getest op een doorsnee server met 100 concurrent users of is dat op je eigen computer met jou als enige gebruiker?

Platformonafhankelijkheid is een mooi voordeel van PHP inderdaad.

Verwijderd

Nee, das op mijn server (P133) waar een aantal Internet pagina's op staan...waaronder het (toekomstige) BalPol Forum met 100 hits per dag ofzo, maar wat boeit dat?

Maarre, wat is snel?

Tja, goede vraag. Laten we zeggen dat het renderen van mijn pagina's door mijn browser langzamer gaat dan het dynamisch genereren van die pagina door PHP...
Das voor mij snel genoeg..
Enne, als je tests wilt zien, kijk eens op tweakers.net...

Ook PHP en duizenden gebruikers..

Verwijderd

Maar maakt dat PHP sneller als ASP?

Ik heb geen vergelijk, en zowel Kerrick als Daan geven aan dat ze dat ook niet hebben.

Wie heeft er met beide ervaring?

Verwijderd

En dan nog.. je moet wel een representatieve test doen wil je er echt iets over kunnen zeggen.

Oh, enne.. Microsoft.com heeft zelfs miljoenen gebruikers per dag.. is ook snel. Is dus allemaal niet te vergelijken he.

Weet niemand een site waar webservers vergeleken worden?

Verwijderd

Hier staat een artikeltje met wat info over de snelheid (PHP3 vs. PHP4/Send en PHP vs. ASP)

http://hotwired.lycos.com/webmonkey/99/51/index3a.html

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Deze discussie is vorige week ook al op niks uitgelopen. Laten we er niet weer over beginnen...

Verwijderd

Hans: Komt omdat we allemaal een uitgesproken voorkeur hebben en dus niet redelijk over de 'concurrent' kunnen oordelen.
Maar in alle redelijkheid moet het m.i. best wel kunnen. Een flamebait is wel het laatste wat ik wil, dat loopt toch op niets uit...

Verwijderd

Hans: Ben ik het wel mee eens, alleen wat ik miste waren wat benchmarks van PHP3 vs. PHP4 vs. ASP..

Nog iemand die wat benchmarks gevonden heeft??

Verwijderd

Als ik het zo snel even doorlees is ASP sneller dan PHP en PHP met Zend weer sneller dan ASP?

Verwijderd

Ja, daar kwam het eigenlijk wel op neer...

Hier nog een stukje:
Having recently been involved in a project that was originally designed for Windows NT 4 Server and IIS 4/SQL 6.5 and having the project re-evaluated due to O/S and Web Server performance it may come as no surprise that a rewrite of the intranet system to run under Linux/Apache 1.3.3/PHP3.0.5 caused performance gains in the region of 2000%. Stability of the Linux/Apache/PHP system is rock solid, with page generation times coming in at under 1/2 second. Performance under NT/IIS4 averaged at between 5-10 seconds per page generated.
heb ik hier vandaan:
http://www.greenside.demon.co.uk/home/mark/php/news.html

Verwijderd

Sja, performance is voor mij niet de primaire reden voor een taal, tenzij de verschillen dramatisch groot worden en bovendien ook noodzakelijk zijn. Als iets voor een mens snel genoeg lijkt te gaan, is verdere snelheidsverbetering handig om zware loads op te vangen, maar niet direct essentieel.
Ik weet dat zwaardere hardware duurder is, maar dat is altijd nog een optie.

Maar wat kunnen de talen zelf? PHP4 schijnt een beetje COM te kunnen praten onder Windows, ASP is daar heel sterk in. PHP werkt onder Linux, ASP niet. PHP kan plaatjes genereren, kan ASP dat? PHP kan FTP sessies openen, kan ASP dat? ASP is compileerbaar, PHP nog niet, zolang de Zend compiler nog niet uit is. Zo kan ik nog wel wat vragen verzinnen.

Ik denk dat dat soort feiten de keuze voor PHP of ASP bepalen, dus ik denk dat heel tweakers erbij gebaat is als iedereen noemt wat ie weet op dit gebied.

Verwijderd

Is ASP compileerbaar? dacht dat dat in de volgende versie van IIS zou komen?

ASP kan via componenten FTP-en en plaatjes genereren, databases benaderen etc. En alles wat je verder met COM-componenten kan.

Ik ben bang dat geen van de talen zelf genoeg in huis heeft om zich te onderscheiden van de andere..

• Vuurvlieg
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-03 22:36
het is waarschijnlijk ook belangrijk in wat voor combinatie je php / asp draait. Asp met IIS 4.0 en SQL server 7.0 of in een andere combinatie? Dit geld ook voor php, dat als voordeel heeft dat het crossplatform is, maar wordt waarschijnlijk niet gebruikt met IIS 4.0 en SQL server 7.0... Dat zou leuke test zijn ASP en PHP op de hierboven voorgestelde configuratie, op Win2k en WinNT 4. Als php dan sneller is, is het duidelijk dat deze wint. En anders nog een test tegen een linux distritutie met apache en MySQL met php module... Ik ben wel benieuwd wie er wint.

• FreeBee
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

FreeBee

The Sky is the limit

ASP is wel multiplatform. Chilisoft heeft een versie die het ook doet op andere (niet windows) platforms. Dus dat voordeel is weg voor php. ASP ondersteunt ook meerdere talen. Je mag kiezen wat je wilt gebruiken. Dit heeft zowel voors als tegens

gegroet

Veni vidi volavi!!

• Egbert
  • Laatst online: 04-05 14:51
Voor apache bestaat een ASP module, AFAIK

Egbert.

• joepP
  • Niet online
ASP heeft Session variabeles waarmee je heel eenvoudig variabelen aan een sessie (=individuele gebruiker) kan koppelen. Dit is nogal handig als je bezoekers van je site wil identificeren ofzo.

Dit kan natuurlijk met PHP ook, maar daar zal je dan wel voor moeten gaan klooien met cookies&dergelijke.

• tom kuipers
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 23-02-2025
Snelheid...

waardeloos argument eigenlijk. Als je toch een goede site hebt als tweakers.net met aardig wat pagevieuws. Dan liggen de opbrengsten ook wel zo hoog dat er gerust een servertje bij kan komen...

/me boeit de snelheid niet zoveel. Het zal ook meer helpen dat je zorgt dat je op eenlogische manier programmeerd dan de taal keuze APS/PHP
Pagina: 1