Toon posts:

Voltage vraagje...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
als ik me fans op 7V wil laten draaien , moet ik de 5V(rood) toch als min gebruiken, en de 12V(geel) als + ?

dit zou toch moeten werken ... zonder dat me voeding eruit vliegt?

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:16
Kan ik kort mee zijn: JA
(of toch wat langer)
Het spannings verschil is dan +7 volt

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Verwijderd

Topicstarter
ja het klopt niet echt hoor ... want toen ik alleen me procesorkoeler er aan hing werkt tie wel onder 7V

hang ik al me casefans plus lcd eraan begint er iets te smoken .... (1 - draadje)

mijn opstelling is zo

4 casefans... - op 5V + op 12V
LCD - op zwart + op 5V

en toen ging het verkeerd

nu draaiend met 1 processor cooler op 7V is oke.

Verwijderd

Topicstarter
het is omdat ik een kwaliteitsbordje heb .. want me mobo heeft aardig wat overleefd... weggesmolten proc... nu dit weer enzo...

Verwijderd

Een veilige oplossing is een weerstandje van 3Watt in de +12Vdraad solderen. De waarde moet je even uirekenen.
Over het weerstandje moet 5V vallen dus je deelt 5 door de stroom die door de fan loopt (staat er meestal wel op) en je hebt de weerstandswaarde. Bv de fan trekt 100mA dus dan deel je 5 door 0,1. Dan kom je dus op 50 Ohm. Standaardwaarde weerstand wordt dan 47 of 56 Ohm.
Wel een 3W weerstand nemen anders wordt ie te warm en de solderingen isoleren.

Verwijderd

Topicstarter
yep je hebt gelijk ... had ik eigenlijk moeten weten ... maybe doe ik dat nog ... heb nu effe 1 case fan op 12V draaien en me ThermalTake ( lijkt wel een heel vliegveld) op 5V.

Verwijderd

Op dinsdag 20 november 2001 21:15 schreef Sanders het volgende:
ja het klopt niet echt hoor ... want toen ik alleen me procesorkoeler er aan hing werkt tie wel onder 7V

hang ik al me casefans plus lcd eraan begint er iets te smoken .... (1 - draadje)

mijn opstelling is zo

4 casefans... - op 5V + op 12V
LCD - op zwart + op 5V

en toen ging het verkeerd

nu draaiend met 1 processor cooler op 7V is oke.
Volgens mij was de I te hoog, wilde je draadje niet helemaal. Mjah aldoende wordt men wijzer he.
Pagina: 1