DHCP probleem

Pagina: 1
Acties:

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Mijn server krijgt een IP van de DHCP server (TU/e), na een uurtje of wat is dit IP echter niet meer te benaderen buiten het directe netwerk aan de switch. Het probleem is waarschijnlijk dat de dhcp-server vlak voor het verlopen van de lease een nieuwe lease offer geeft en mijn server daar dus niet op reageerd. Intern werkt alles nog prima, maar zodra het over de router gaat is mijn server niet meer te bereiken.

Heeft iemand een idee waar ik begin met zoeken naar een oplossing?

Als dit toch een specifiek linux probleem blijkt kan ie eventueel wel naar NOS gemoved worden.

de betaler vervuilt

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:56

DarkSide

theres no place like ::1

ondersteud de router wel ICMP pakketjes.
Is je router wel 1542 compliant.
Kan het wel overweg met netbios.
Anders heb je een DHCP Relay agent nodig.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Op dinsdag 20 november 2001 19:11 schreef DarkSide het volgende:
ondersteud de router wel ICMP pakketjes.
Is je router wel 1542 compliant.
Kan het wel overweg met netbios.
Anders heb je een DHCP Relay agent nodig.
Kijk, dat zijn nou interessante tips :P

Ik zou het allemaal niet weten, zal ik eens ff voor gaan bellen. De server admin moet dit allemaal wel weten neem ik aan?
Wat doet een DHCP relay-agent?

de betaler vervuilt

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Weet iemand ergens een site met goede uitleg over DHCP (zowel client als server side) die hier wat meer helderheid in zou kunnen brengen?

de betaler vervuilt

Verwijderd

dhcp werkt zo...

je client begint te schreeuwen (braodcast) om een dhcp server.
dhcp server geeft lease.
client vraag bij 50% leasetime om verlenging lease. lukt dit niet dan bij 90% nog een keer (of was het 75%... nou ja het doet er niet echt toe).

als de lease verloopt terwijl je nog in de lucht bent (dhcp server down oid), raak je volgens mij je ipnummer niet kwijt (weet dit niet helemaal zeker). (lease time van een uur lijkt me ook sterk trouwens, maar wel mogelijk)

dit lijkt me dus ook geen dhcp probleem maar eerder een client probleem!!! (need more info)

relay agent wordt gebruikt als er op je (sub)netwerk geen dhcp server staat, maar wel op een ander subnet; de relay en dhcp hebben dan kontakt (broadcasts worden niet doorgelaten door router).

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Topicstarter
Op woensdag 21 november 2001 14:57 schreef betweter het volgende:
dhcp werkt zo...

je client begint te schreeuwen (braodcast) om een dhcp server.
dhcp server geeft lease.
client vraag bij 50% leasetime om verlenging lease. lukt dit niet dan bij 90% nog een keer (of was het 75%... nou ja het doet er niet echt toe).

als de lease verloopt terwijl je nog in de lucht bent (dhcp server down oid), raak je volgens mij je ipnummer niet kwijt (weet dit niet helemaal zeker). (lease time van een uur lijkt me ook sterk trouwens, maar wel mogelijk)

dit lijkt me dus ook geen dhcp probleem maar eerder een client probleem!!!

relay agent wordt gebruikt als er op je (sub)netwerk geen dhcp server staat, maar wel op een ander subnet; de relay en dhcp hebben dan kontakt (broadcasts worden niet doorgelaten door router).
Kijk, dat zou best wel eens kunnen allemaal.
DHCP server is 131.155.2.3 en de clients hier zijn 131.155.226.x
131.155.226.1 is de router / gateway maar volgens mij NIET de DHCP server (hoewel ik dit nog even na moet vragen).

Probleem zit em in het feit dat OF de client geen respons geeft op de request voor verlening OF dat deze requests niet door de router komen. Er is namelijk NOG een probleem met de router en dat is dat een ping request slechts 1 kant op kan, wel van binnen naar buiten maar niet van buiten naar binnen. Misschien dat dit een oorzaak kan zijn van het probleem.

Ik ga vanavond de client eens nalopen en een manier zoeken om te kijken of en hoe de DHCP leases aankomen en vernieuwd worden. Zou toch ergens in de log files wel terug te vinden moeten zijn.

Dank u voor de bijdrage tot nu toe :D
alle verdere info omtrent DHCP is altijd welkom natuurlijk!

de betaler vervuilt

Pagina: 1