Toon posts:

[CM] Printplaat zelf maken?

Pagina: 1
Acties:
  • 411 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Ik ben vandaag voor eerst begonnen met zelf etsen van printplaat mbv geprint patroon om sheet met printer,dan met uv belichten en dan in ontwikkelaar en daarna met etsmiddel bewerken,maar niet alleen geleidingsbanen maar hele printplaatje geleidt de stroom,ik zie op mijn printplaat wel de banen duidelijk zichtbaar,maar waar ik meet,hele plaatje geleids,net als er overal koper is terechtgekomen ofzo ?
Kan zijn dat transparante sheets beetje mat zijn of iets anders?

Iemand raar/ervaring?
Bedankt!
WH

Verwijderd

hoelang heb je het zooitje geets???

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-12 19:06
Idd: je moet misschien iets langer belichten om mooie scherpe banen te krijgen, en voldoende lang etsen om al het overtollige koper te verwijderen. Etsen gaat beter met een warme ets vloeistof.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Verwijderd

Maak de ets oplossing sterker en/of laat de print langer
in de oplossing. Het transparant lijkt me goed, anders zou je de sporen niet zien? Succes! ;)

Verwijderd

Topicstarter
De banen zelf zijn zeer scherp,maar denk inderdaad te veel koper,de banen zelf zijn iets meer "van contrast" dus steken wel af tegen rest plaatje,maar rest plaat geleid toch nog,dus niet goed,wat doet etsen eingelijk ?
ik bedoel Uv-licht maakt patroon,ontwikkelaar komt op banen en die banen komt koper op door etsen of niet? nee zeker?
kan iemand ff uitleggnen wat proces eigenlijk doet?
Etsvloeistof eet dat koper omheen weg of juist anderson etc?
Mischien etsvloeistof sterker maken ? Stond niet
op verpakking ik heb koper-III spul hoeveel ml water moet er bij x aantal/beetje korrels?
En warm heb ik het wel gemaakt zoals ik gelezen heb 40-50 C

Bedankt jongens!

• Tinman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:40
de printplaat moet nog in een stripper (bepaald soort vloeistof) en daarna zijn alleen de sporen nog zichtbaar/geleidend

Verwijderd

Op dinsdag 20 november 2001 19:12 schreef Iron Mike het volgende:
de printplaat moet nog in een stripper (bepaald soort vloeistof) en daarna zijn alleen de sporen nog zichtbaar/geleidend
hmmmmm van wie heb jij die wijsheid??? ik heb denk ik al 200 prints gemaakt en ik heb nog nooit van een STRIPPER gehoort!

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand proces nog even uitleggen ? Dus of etsmiddel omheen weg eet of juist andersom etc?
En moet ik sterker ets-oplossing gebruiken? Welke verhouding etc?

• Tinman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:40
Ik werk in een bedrijf waar ze o.a. printplaten produceren

Maar dit zal zonder stripper werken omdat dit zo'n hobby pakket is :)

Verwijderd

over etsen gesproken
waar kan ik goedkope etsmachienes kopen

Verwijderd

Op dinsdag 20 november 2001 19:18 schreef Warezhelp het volgende:
Kan iemand proces nog even uitleggen ? Dus of etsmiddel omheen weg eet of juist andersom etc?
En moet ik sterker ets-oplossing gebruiken? Welke verhouding etc?
stap 1 belichten
stap 2 ontwikkelvloeistof
stap 3 etsen gewoon z'on zak korrels kopen en mengen met 1 liter WARM water. na gebruik niet wegmieteren maar in een cola fles das namelijk heel vaak te gebruiken! suc6

Verwijderd

Op dinsdag 20 november 2001 19:20 schreef dennievg het volgende:
over etsen gesproken
waar kan ik goedkope etsmachienes kopen
nergens die dingen beginnen vanaf een duizendje of 3 4

Verwijderd

Topicstarter
stappen zelf (volgorde) weet ik,maar wat doet ets middel eigenlijk ? alleen koper vast maken op plaatsen waar ontwikkelspul zit ofzo ? En ik wil niet hele zak tegleijk doen dus heb b.v 1/3 zak hoeveel liter water erbij?

Kan zijn dat mijn oplossing niet goed genoeg is omdat dus hele printplaat geleid,dus nutteloos is..... ???

Verwijderd

Op dinsdag 20 november 2001 19:25 schreef Warezhelp het volgende:
stappen zelf (volgorde) weet ik,maar wat doet ets middel eigenlijk ? alleen koper vast maken op plaatsen waar ontwikkelspul zit ofzo ? En ik wil niet hele zak tegleijk doen dus heb b.v 1/3 zak hoeveel liter water erbij?

Kan zijn dat mijn oplossing niet goed genoeg is omdat dus hele printplaat geleid,dus nutteloos is..... ???
dat etsmiddel bevat ijzer 3 Cholryde dat vreet al het koper weg ! dus uitkijken als je te lang etst dan vreet ie ook de sporen weg die gemarkeert zijn!

Verwijderd

hoelang heb je hem nou eigenlijk in het etsbad gehad :?

Verwijderd

Langer etsen!

Gaat heel langzaam...met het etsen in een pannetje kan het zo oplopen tot 30minuten!!!!

ps KIJK UIT VOOR JE KLEREN EN VOOR MAMS AANRECHT!!!!

Verwijderd

oja je kan gewoon alles oplossen en daarna in een fles gooien hoor

Verwijderd

Topicstarter
denk dat ik hem 5 minuten beetje heen en weer gewiegd heb in ca. 45 graden das dus te kort of oplossing te zacht?
hoeveel water bij hoeveel gram korrels?

Verwijderd

Volgens mij werkt het zo:
1)je hebt een stuk koper dat al voorzien is van een beschermlaagje waar de etsoplossing niet doorheen kan.

2) d.m.v. een transparant belicht je de print en op de belichtte delen zal het bescherm laagje verdwijnen.

3) nu heb je een print waarvan alleen de sporen nog het beschermlaagje bevatten.

4) plaats de print in de etsoplossing en de etsoplossing zal het koper buiten de sporen verwijderen.

Als je koper zonder beschermlaagje hebt dan wordt het weer een heel ander verhaal maar dat lijkt me van niet.

}:O

Verwijderd

Topicstarter
dus hij moet langer in oplossing?

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-12 19:06
Op dinsdag 20 november 2001 19:16 schreef Boolio_Eglesias het volgende:

[..]

hmmmmm van wie heb jij die wijsheid??? ik heb denk ik al 200 prints gemaakt en ik heb nog nooit van een STRIPPER gehoort!
Er zijn printen met een fotogevoelige laag die echt heel taai is als het ontwikkeld is. Het is dan nodig om de print in een bad met chemicalien te leggen (Stripper vloeistof), de fotogevoelige laag wordt daardoor losgeweekt. Hier op de H.E. (tegenwoordig Saxion) is dit een standaard procedure.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Verwijderd

minstens een kwartier

Verwijderd

Ja, houdt het voortdurend in de gaten en als je goed het onderliggende printmateriaal kan zien en de sporen recht zijn (geen kartelrandjes enzo) dan iz ut goed!
}:O

Verwijderd

maare hoe kan ik het best een fotosheet van uit de computer uiprinten(laserprinter,inktjet????)

Verwijderd

Topicstarter
Dus dat mijn printplaat niet goed is (overal geleidt) moet ik hem langer in de vloeistof houden?

Verwijderd

exact precies :D

Verwijderd

Op dinsdag 20 november 2001 19:36 schreef koffercomputer het volgende:

[..]

Er zijn printen met een fotogevoelige laag die echt heel taai is als het ontwikkeld is. Het is dan nodig om de print in een bad met chemicalien te leggen (Stripper vloeistof), de fotogevoelige laag wordt daardoor losgeweekt. Hier op de H.E. (tegenwoordig Saxion) is dit een standaard procedure.
zoiets heet volgens mij ontwikkel vloeistof! Maar oke ik neem mijn woorden trug! YEEEEEEEEEEEEEH we hebben allebei gelijk!

Verwijderd

Wat ik altijd doe is m'n etsbak in een andere (grotere) bak met warm tot heet water doen, en desnoods zo'n luchtpompje voor aquariums in de etsbak doen met zo een steen met gaatjes eraan, hierdoor krijg je meer lucht over je printplaat, en wordt het etsmiddel ook nog eens gemengd...Hierdoor gaat dit stukken sneller :)

Verwijderd

Topicstarter
hoe lang in fotomateriaal ? Doe ik datte lang ?
Ik zie wel in fotospul dat er allemaal roze spul van plaatje af komt,is ie er dan te lang in?

Verwijderd

bij mij is het binnen een oaar seconde (volgens mij te sterke dosering)
maar ik heb andere verhalen gehoord
maar het moet inderdaad tot het rose spul er af is

Verwijderd

Topicstarter
ik oe nu kwartier proberen ik post results

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-12 15:23
Als ik op school een printplaatje moet etsen dan hanteer ik altijd de volgende stappen.
1 afdruk van papier op fotopapier kopieeren.
2 deze fotopapier kopie door een apparaat met een soort inkt op een sheet op kopieeren. Dit een tijdje (minuut laten drogen. De sheet is nauw strak belijnt. Geen onderbrekingen te zien.
3 Is eigenlijk de eerste stap voor jullie (meestal) Met behulp van een uv bak de sheet op de print kopieren. Vergeet niet de beschermende laag folie van de print af te trekken want anders kan je heel lang wachten. Dit duurt ongeveer 2 minuten. Zorg ervoor dat de sheet goed op de print ligt anders krijg je verschuivingen en dan kan je weer opnieuw beginnen.
4 De print in een bak met meuk leggen, dit haalt die zwarte shit eraf zodat alleen de de onbelichte delen overblijven de baantjes dus. Deze vloeistof wordt verwarmd naar 40 graden. Maak het niet te heet anders vreet het ook het onbelichte gedeelte weg.
5 De print door een etsmachine heenhalen. Voor de meeste doe het zelf tweakers een bakje met ijzerIIIoxide opgelost in water. Daarna de print afspoelen.
6 Als laatste met een beetje spiritus de onbelichte zwarte lijnen meuk eraf halen, zodat de koperen banen tevoorschijn komen.
Dit is zo ongeveer de volgorde kan er een beetje naast zitten met de tijd en temperatuur enzo maar in grote lijnen klopt het.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem nu inderdaad langer (ca. 15mins) erin en inderdaad printplaat wordt dorozichtiger en denk dat nu goed is nog niet 100% maar ieder geval bedankt zeg,weet nu tenmisnte wat probleem is

Verwijderd

thet begint er op te lijken
je moet nu doorgan tot aleen nog maar de
koperbanen zichtbaar zijn en de rest kunststof of zo

Verwijderd

Ja. Dat je print geleidt kan maar een ding betekenen: er zit overal koper. Etsmiddel (dat FeIIICl) vreet het koper weg dat niet belicht is, en dus geen sporen vertoont.

Aanrader is, als je veel wilt etsen met een bepaalde hoeveelheid etsmiddel, om zoveel mogelijk kopervlakken op je printplaat te laten zitten. Vlakken die geen functie hebben dus. Je kunt op die manier ook je 0-potentiaal zo groot mogelijk maken, dat geeft een vermindering van storingen.

Ik laat de films voor de ontwerpen altijd ontwikkelen m.b.v. een laserprint op papier. Sheets voor in een laserprinter werken ook bijna altijd feilloos. De belichtingstijd in UV is belangrijk. Dit moet vaak 3 tot 4 minuten zijn. Ontwikkeltijd en etstijd hangen vooral af van het gebruikte ontwikkel- of etsmiddel. Dit hoeven niet altijd natronloog en FeIIICl te zijn. Bij Display (Coditronix.nl) en Conrad verkopen ze goed alternatieve middelen. Deze werken net als de conventionele middelen goed bij een temperatuur van 25C. Etsapparaten hoeven niet duur te zijn. Je kunt vanaf 1000 piek zowel een ontwikkel- als een etsapparaat hebben. Ligt er gewoon aan hoe professioneel je het wilt doen. De echte goede schuimetsapparaten kosten 25mille.

Verwijderd

bij conrad etsmachiene voor 350 gulden of zo geloof ik
Pagina: 1