Toon posts:

wat is het begin van alles ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik zat in de natuurkundeles en mn leraar zei iest over een machine die altijd door blijft gaan.nou dacht ik het heelal is toch zo'n machine zijn energie raakt nooit op.
En toen dacht ik hoe kan dit nou?
het begin van alle energie is toch wel zwaartekracht anders zou het heelal uit elkaar vliegen en er geen sterren worden gemaakt die weer tal van andere soorten omzetten.
Dus is zwaartekracht het begin van alles ?

• PleXtor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-04-2025
Waar komt de zwaartekracht dan vandaan???

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 20 november 2001 17:37 schreef PleXtor het volgende:
Waar komt de zwaartekracht dan vandaan???
dat wil ik dus wel graag weten

• Solid Seal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-01 20:49

Solid Seal

3D Printer N00b

De kip was eerder..

Of was het het ei?

:)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 20 november 2001 17:51 schreef Solid_Seal2 het volgende:
De kip was eerder..

Of was het het ei?

:)
de kip

want de "kip" is dan de eerste levende cel die gevolueerd is naar een kip toe er werd nie uit het niets een ei gemaakt ;) zo denk ik erover

Verwijderd

>het begin van alle energie is toch wel zwaartekracht anders >zou het heelal uit elkaar vliegen

Is dit niet ook gebeurdt ??

Verwijderd

Op dinsdag 20 november 2001 17:25 schreef Capitol_Gee het volgende:
ik zat in de natuurkundeles en mn leraar zei iest over een machine die altijd door blijft gaan.nou dacht ik het heelal is toch zo'n machine zijn energie raakt nooit op.
Een perpetuum mobile noem je dat. En volgens de nieuwste astronomische observaties lijkt het heelal geen perpetuum mobile.
En toen dacht ik hoe kan dit nou?
het begin van alle energie is toch wel zwaartekracht anders zou het heelal uit elkaar vliegen en er geen sterren worden gemaakt die weer tal van andere soorten omzetten.
:) Dat is dus precies wat er volgens die observaties aan de hand is, het heelal is bezig met uit elkaar vliegen, en er is niet genoeg zwaartekracht om dat tegen te houden. Door dat uit elkaar vliegen (de expansie van het universum) gaat er energie verloren, de golflengte van elektromagnetische golven (zoals licht) wordt steeds groter in een expanderend universum.
Dus is zwaartekracht het begin van alles ?
Nee, zwaartekracht is volgens de meeste kosmologische theorieen (naar Einstein) een vervorming in de ruimte-tijd die veroorzaakt wordt door massa. Er is dus een andere "kracht" die tegen die massa werkt en de ruimte "oprekt" ipv. vervormt, en naar het nu schijnt is die kracht groter dan de zwaartekracht van alle massa in het universum.

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Zwaartekracht heeft toch te maken met aantrekkingskracht?
En voor zover ik weet ontstaat aantrekkingskracht door de dichtheid van een planneet.

Signature

Verwijderd

Op dinsdag 20 november 2001 18:30 schreef NukeZz het volgende:
Zwaartekracht heeft toch te maken met aantrekkingskracht?
En voor zover ik weet ontstaat aantrekkingskracht door de dichtheid van een planneet.
Die "aantrekkingskracht" ontstaat doordat de ruimte-tijd rond een massa vervormt. In onvervormde ruimte-tijd kun je je enkel door de tijd bewegen terwijl je plaats in de ruimte de zelfde blijft (echt stilstaan dus). In vervormde ruimte-tijd beweeg je je "automatisch" door de ruimte als je door de tijd beweegt. De mate van vervorming wordt beinvloed door de massa van een object, niet zijn dichtheid. (Einstein's algemene relativiteit in zijn meest versimpelde vorm.)
Pagina: 1