Toon posts:

Sendmail en users lokaal

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een aantal domeinnamen en thuis een linux server draaien met daarop:

sendmail
procmail
fetchmail

Ik haal me mail op via fetchmail per user heb ik dus een .fetchmailrc en dat werkt prima.

Ik heb nu sendmail als smtp server draaien en dat werkt ook prima.

Nu wil ik als ik bijvoorbeeld een mailtje stuur naar me collega naast me dat niet het e-mailtje via smtp wordt verstuurd naar de mailserver die bij de ISP staat maar dat sendmail deze gewoon lokaal naar user barry bijvoorbeeld stuurt

Du situatie is dus dit:

ik (Joey@domein.nl) stuur een mailtje naar collega (collega@domein.nl) via me sendmail en nu wil ik dat sendmail heb zeg maar bij /var/spool/mail/collega opslaat
zonder dat ie heel internet over gaat

De domein.nl web/mail server draait dus bij me ISP en ik heb zelf thuis geen domein en aangezien ik meerdere domeinen heb wil ik de mailservers zelf laten voor zoals het is en hopen dat dit lukt :)

Heeft iemand een idee hoe ik dit moet aanpakken of een linkje naar een howto? want ik weet niet precies hoe ik me probleem moet omschrijven en op GoT wat weinig te vinden

Bedankt,

Breez

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:34
in 'virtusertable' een koppeling maken
# synrgonline.nl
@synrgonline.nl____________________synrg
roland@synrgonline.nl_______________s44sdf1@stud1.tuenl.nl
j.m.beerens@synrgonline.nl__________synrgonline.fien
LET OP! de '____' zijn spaties :)

Daarna natuurlijk wel je virtusertable hash'en en sendmail restarten

Op http://www.sendmail.org staat veel info. Zie speciaal http://www.sendmail.org/virtual-hosting.html

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp naar wat ik gelezen heb dan stuurt hij bij:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
@synrgonline.nl____________________synrg
Alles naar de user synrg (dus adden bij /var/spool/mail/synrg)

roland@synrgonline.nl______________s44sdf1@stud1.tuenl.nl
rolang@synrgonline.nl vertaalt ie naar s44sdf1@stud1.tuenl.nl en stuurt ie daarnaar toe (dus naar mailserver stud1.tuenl.nl)

j.m.beerens@synrgonline.nl_________synrgonline.fien
en wat doet ie hiermee? :?

Please correct me if I'm wrong :-)

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:34
ok, even wat uitleg :)

roland@synrgonline.nl
Wordt automatisch doorgestuurd naar s44sdf1@stud1.tuenl.nl

j.m.beerens@synrgonline.nl
Wordt automatisch doorgestuurd naar de user synrgonline.fien. Ik host nogal veel domeinen dus als er meerdere users zijn die e-mail moeten ontvangen voor een bepaald domein dan noem ik die $domein.$user zodat het toch overzichtelijk blijft. Hierbij hoef je enkel de user aan te maken. Zodra deze e-mail ontvangt maakt sendmail automatisch een bestand aan in /var/spool/mail/

@synrgonline.nl
is een catch-all. Alle e-mail die verder niet gespecifieerd is (zie boven) wordt naar de user synrg gestuurd.

Verwijderd

Topicstarter
tnx dude

het is gelukt :-)

snapt in eerste instantie niet wat die synrgonline.nogwat betekende maar blijkt dus gewoon een user te zijn :-)