Maxtor schijf trager na vreemde "crash"?

Pagina: 1
Acties:

• timothee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:16
Hoi,

Ik heb sinds ongeveer anderhalf jaar een Maxtor 2041U4 5400rpm 20gb harde schijf in mijn computer (PIII 550@566, Asus P2B, Promise U66 controller, 384mb ram, Windows XP prof.).

Hij heeft voorheen altijd direct op het moederbord aangesloten gezeten. Dus op de ATA33 controller. De schijf is echter een ATA66 schijf. In het begin was ie super stil en veel sneller dan mijn vorige 6,4gb en 15gb IBM's.
Nu heb ik deze Maxtor een paar maanden geleden eens meegenomen naar een vriend van mij om wat data over te pompen. Hij heeft een Dell pc met een Intel 8xx chipset en een ATA66 controller onboard. Daar heb ik die schijf van mij dus ook aan gehangen en we waren vrolijk aan het overpompen.

Plotseling maakte mijn schijf (die rechtop stond net als de door Dell ingebouwde schijf van die vriend van me) een erg naar geluid! Hij crashte dus blijkbaar, althans zo klonk het. Ik schrok me rot want er stond belangrijke data op! Nu heb ik hem ff losgekoppeld en er eens mee gerammeld of ik iets los hoorde zitten. Toen een schietgebedje gedaan en hem er opnieuw in gezet. Toen opgestart en er leek niets aan de hand :?

Hij doet het dus ook nog altijd zonder problemen maar ik heb wel het idee dat ie een stuk luidruchtiger is geworden en ook trager!
Nu heb ik toevallig gisteren een IBM 16gb ATA33 schijf erbij gezet in mijn pc en die lijkt potverdomme nog sneller te zijn!!! :(
Voor de duidelijkheid, die maxtor hangt tegenwoordig dus als ATA66 schijf aan de promise pci controller en de IBM aan de ATA33 controller op het mobo.

Wat kan dit zijn? Iemand een idee? Kan ik iets testen om erachter te komen of die maxtor daadwerkelijk traag is of dat ik me dat maar verbeeld en/of dat het aan windows XP ligt.

Ik vind dit nl. nogal vreemd....van tevoren dacht ik van nah...heb ook niet zo'n recent mobo meer dus kan best dat ik hem traag ga vinden maar als nu die IBM nog sneller is dan vind ik dat wel heel vreemd.

Iemand een mogelijke verklaring? Ook wat er gebeurd is toen ie in die pc van die vriend van mij hing?

Bij voorbaat dank voor de suggesties.

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Suggestie 1: Maak alvast backups van je data.

Het probleem ken ik niet, kan me ook niet voorstellen dat hij trager is geworden... Misschien is motortje van de leeskop of schijf een beetje *gaar*...

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• Xsion
  • Laatst online: 00:25
terugsturen ofzo.

Verwijderd

Sowieso eerst al je belangrijke data backuppen.
Dan es mailen naar de Maxtor helpdesk/support dinges.

Ik heb hier een schijf liggen die wel werkt, maar tikt piept, kraakt en nog wat van die dingen doet.
Ben nu aan het proberen hoe lang ie het nog volhoudt...

De BIOS geeft overigens netjes aan: "S.M.A.R.T. status bad, backup and replace"
Geeft jouw BIOS een ok status af voor die schijf?

• timothee
Volgens mij is het een OEM versie. Ik koop die dingen altijd in duitsland en heb deze schijf ongeveer anderhalf jaar geleden gekocht nadat ik twee IBM's kapot had. Als het een OEM is denk ik niet dat er nog garantie op zit.

Daarnaast vertoond ie verder ook geen kuren dus is er niet echt een reden om hem terug te sturen. SMART staat volgens mij aan maar ik ben nog nergens een goede of slechte mededeling van SMART tegen gekomen dus dat zal wel goed zijn dan.

Ik weet ook niet of ie kapot is of kapot aan het gaan is want daar is geen aanwijzing voor. Het enige wat ik eraan merk is dat ie na die vreemde crash, want dat was het zeker weten als ik op het geluid afga, trager en luidruchtiger is geworden.

Ik weet niet echt wat ik nu moet doen...is er niks om mee te testen (en waarbij dan geen data verloren gaat :) )?

Verwijderd

ik heb een 2-tal maanden geleden ook iets meegemaakt:
mijn HD was SUPER-traag (5u om windows XP Pro te installeren (op een AMD 1400 met 512 MB DDR & 40 GB HD), dit bleek dus een virus te zijn, ik heb dit opgelost door op te starten met de Windows XP Pro cd, over te gaan naar de recovery console, en daar intippen 'help', hier vind je vanalles om je Master Boot Record (mbr) opnieuw te schrijven (ik denk fixmbr ofzoiets) en iets van de root ofzo (ben niet 100% zeker), vanalles uitproberen en uiteindelijk deed ie het weer perfect op volle snelheid...
Op dinsdag 20 november 2001 16:48 schreef timotheebastin het volgende:
Hoi,

Ik heb sinds ongeveer anderhalf jaar een Maxtor 2041U4 5400rpm 20gb harde schijf in mijn computer (PIII 550@566, Asus P2B, Promise U66 controller, 384mb ram, Windows XP prof.).

Hij heeft voorheen altijd direct op het moederbord aangesloten gezeten. Dus op de ATA33 controller. De schijf is echter een ATA66 schijf. In het begin was ie super stil en veel sneller dan mijn vorige 6,4gb en 15gb IBM's.
Nu heb ik deze Maxtor een paar maanden geleden eens meegenomen naar een vriend van mij om wat data over te pompen. Hij heeft een Dell pc met een Intel 8xx chipset en een ATA66 controller onboard. Daar heb ik die schijf van mij dus ook aan gehangen en we waren vrolijk aan het overpompen.

Plotseling maakte mijn schijf (die rechtop stond net als de door Dell ingebouwde schijf van die vriend van me) een erg naar geluid! Hij crashte dus blijkbaar, althans zo klonk het. Ik schrok me rot want er stond belangrijke data op! Nu heb ik hem ff losgekoppeld en er eens mee gerammeld of ik iets los hoorde zitten. Toen een schietgebedje gedaan en hem er opnieuw in gezet. Toen opgestart en er leek niets aan de hand :?

Hij doet het dus ook nog altijd zonder problemen maar ik heb wel het idee dat ie een stuk luidruchtiger is geworden en ook trager!
Nu heb ik toevallig gisteren een IBM 16gb ATA33 schijf erbij gezet in mijn pc en die lijkt potverdomme nog sneller te zijn!!! :(
Voor de duidelijkheid, die maxtor hangt tegenwoordig dus als ATA66 schijf aan de promise pci controller en de IBM aan de ATA33 controller op het mobo.

Wat kan dit zijn? Iemand een idee? Kan ik iets testen om erachter te komen of die maxtor daadwerkelijk traag is of dat ik me dat maar verbeeld en/of dat het aan windows XP ligt.

Ik vind dit nl. nogal vreemd....van tevoren dacht ik van nah...heb ook niet zo'n recent mobo meer dus kan best dat ik hem traag ga vinden maar als nu die IBM nog sneller is dan vind ik dat wel heel vreemd.

Iemand een mogelijke verklaring? Ook wat er gebeurd is toen ie in die pc van die vriend van mij hing?

Bij voorbaat dank voor de suggesties.

• timothee
Hmm...dat is interessant! Ga toch zo linux installeren dus die overschrijft de mbr wel... :)

Maar moet een virusscanner als NAV2002 zoiets niet herkennen?

Die Maxtor wat ik heb is trouwens een VL20 serie...niet goed terug te vinden op de site van maxtor helaas. Doen die tooltjes voor dat acoustic management en die omschrijving om er een ATA100 schijf van te maken het hier ook op? Weet iemand dit? Er wordt nl. alleen over de VL30 gesproken maar in hoeverre komen deze twee overeen?

Ik zou natuurlijk met powermax kunnen testen of de schijf nog goed is, maar is de kans daarbij groot dat ik data verlies als ik alleen laat testen en niet laat low level formatten?

Verwijderd

Op dinsdag 20 november 2001 20:37 schreef timotheebastin het volgende:
Hmm...dat is interessant! Ga toch zo linux installeren dus die overschrijft de mbr wel... :)

Maar moet een virusscanner als NAV2002 zoiets niet herkennen?

Die Maxtor wat ik heb is trouwens een VL20 serie...niet goed terug te vinden op de site van maxtor helaas. Doen die tooltjes voor dat acoustic management en die omschrijving om er een ATA100 schijf van te maken het hier ook op? Weet iemand dit? Er wordt nl. alleen over de VL30 gesproken maar in hoeverre komen deze twee overeen?

Ik zou natuurlijk met powermax kunnen testen of de schijf nog goed is, maar is de kans daarbij groot dat ik data verlies als ik alleen laat testen en niet laat low level formatten?
ik zou gewoon een 2de 40 GB ATA100 7200 rpm Maxtor HD bijkopen, (is nooit weg-gegooid geld) en via 'norton ghost' simpelweg een 'ghost' nemen, dit is een EXACTE kopie van uw HD naar 1 image, ook al zit je HD met fouten, hij blijft verder kopieren... ZEER HANDIG, ik gebruik het bijna elke dag (werk als pc-monteur-hersteller)

• timothee
Ik heb geen geld voor een 40 gig maxtor anders had ik die allang gekocht...op zich is deze ook groot genoeg dus daar heb ik verder niet echt iets aan.

Ik gebruik zelf Powerquest DriveImage...vind ik zelf fijner werken dan Norton Ghost maar is in principe hetzelfde.

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:53

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

anders ga je even naar de site van maxtor.
Ze hebben hele mooie tooltjes om de status cq gezondheid van je hd te testen. bv powermax.

Maar je hebt dus normaal altijd je hd plat liggen en je hebt bij je vriend de hd rechtop gezet?
dat was geen goed idee. :'(
HDs altijd op dezelfde manier neerzetten als je ze anders ook gebruikt. :)

• timothee
Op dinsdag 20 november 2001 21:26 schreef Vae_Victis het volgende:
anders ga je even naar de site van maxtor.
Ze hebben hele mooie tooltjes om de status cq gezondheid van je hd te testen. bv powermax.
Dat had ik reeds gezien, maar kan ik dat powermax gebruiken zonder dat ie mijn data wist? Wil nl. gewoon ff snel een test doen zonder daarna alles kwijt te zijn.
Maar je hebt dus normaal altijd je hd plat liggen en je hebt bij je vriend de hd rechtop gezet?
dat was geen goed idee. :'(
HDs altijd op dezelfde manier neerzetten als je ze anders ook gebruikt. :)
Hoezo dat dan? Hij zit inderdaad bij mij plat in mijn bigtower...wat maakt het dan uit dat ie opeens rechtop staat? Moet ik dan eerst de boel installeren in recht op staande positie? Dat klinkt wat vreemd....ik weet dat plat beter is dan rechtop maar het ding leeft toch niet...dan mag het toch niet uitmaken dat ik hem voor een keer omdraai??

P.S. Heb net getest met Powermax en hij geeft geen errors...
Pagina: 1