Mac / Windows kwestie

Pagina: 1
Acties:

• Zenda
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-06 19:09

Zenda

goes milk!

Topicstarter
Hallo!

Ik zit met een serieus k*t probleem! |:(
Ik zal het even 'kort' proberen uit te leggen.

Als je bijv. een é of een ë op een Mac machine invoert in een database, dan krijg je rare tekentjes (bijv. blokjes; van onbekend teken) als je die data opvraagt op een windows machine. Deze kwestie is ook andersom. Dus als je een é of ë invoert op een windows machine krijg je het onbekend teken (op de Mac is dit een ?) te zien.

Een collega van mij zegt dat dit te onderdrukken is via de META tag (char set).. Dit valt misschien ook op te lossen met een functie in PHP, maar die wil ik eigenlijk niet gebruiken.

Mijn vraag is, of iemand dit probleem is tegen gekomen en een oplossing heeft en of een manier heeft gevonden om de data (de étjes) 'clean' in een database heeft weten te krijgen. :?

Alvast bedankt..!

Zenda likes some milk every now and then..

• Zenda

Zenda

goes milk!

Topicstarter
Niemand weet hier dus blijkbaar een antwoord op :'(

Noujah.. dan zoek ik wel wat anders..

iig bedankt...

• KoeKk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 19:20
tja, je kan een aantal dingen doen,

Als je de db alleen voor het web gebruikt (en zeker weet nergens anders voor in de toekomst) zou i.p.v. een é een é in de db kunnen zetten.

Of precies andersom dat je de é naar een é converteerd tijdens het parsen... (dit heeft natuurlijk de voorkeur)

in asp heb je daarvoor Server.HTMLEncode(String) en ik kan met niet voorstellen dat je in PHP daar geen functie voor hebt ;)

==========
btw, niet zosnel de moed op hulp opgeven joh, er is altijd wel iemand die het weet ;)

• GiLuX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-11-2025
dat is geen probleem, dat hoort zo.

als je een databeest gebruikt om je html in op te slaan (of beter gezegd, text opslaat in de charset van desbetreffend OS) en je gaat dat bekijken met een ander OS dan heb je idd een probleem, is allemaal van zelf sprekend.

wat doe je er aan?

zorgen dat het netjes als html entities in de db terecht komt.

dus,
of er voor zorgen dat diegene die het invoerd verplicht html entities in voerd of vlak voor storen in de DB dat soort tekens omzetten naar html entities met de htmlentities() functie maar die leverd ook maar een gedeeltelijke oplossing omdat eigenlijk alleen maar de meest basic chars worden vertaald en dan ook nog eens alleen ISO-8859-1 vreet, althans, je kan een optioneel de charset meegeven van de mac waar op dat moment op gewerkt wordt maar of dat altijd top werkt zou ik niet weten.

aangezien het laatste eigenlijk helemaal geen optie voor je is zoals je schrijft, blijft het eerste over.

dus dan maar een zware sanctie zetten op illegaal ingevoerde chars.

"I disagree with what you are saying, but I will defend to the death your right to say it." -- not clear who

• Tader
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-08-2024

Tader

mx01.hotmail.com:~#

Gebruik Unicode :Y)

• Zenda

Zenda

goes milk!

Topicstarter
Wat houd unicode in??

& lt; tags??

Pagina: 1