Toon posts:

Domotica handig of overbodig?

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Samen met een stel vrienden (medestudenten en mensen uit het bedrijfsleven) hebben we een discussie. De discussie gaat over het toepassen van ICT in een woning etc.

Volgens een meerderheid zal domotica leiden tot een gemakkelijker leven (in huis dan) en zal het gebruik snel toe gaan nemen. Een kleine minderheid heeft als standpunt dat domotica mensen alleen maar lui maakt. Als argument wordt gebruikt dat men steeds minder zelf hoeft te doen en bij te houden en dat dit zal leiden tot een grotere gemakzucht. Dit onder het motto van: "Dat hoef ik toch niet te doen daar heb ik een computer voor"

Ik zou wel eens willen weten wat de mening van de tweakers daar over is.

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:08

SilentStorm

z.o.z

Ik weet niet of je ooit de robotromans van Asimov hebt gelezen, maar daar deden robots (niet computers) alles voor de mense wat ie maar niet zelf wilde. Die samenleving liep lekker, waarbij na een tijd het volgende gebeurde:

1 een groep vond het wel best en leefde lekker mee (grootst)
2 een groep vond het allemaal wat te en ging weer dingen zelf doen (klein)
3 een groep (naja het was een persoon int boek) vond dat het nog makkelijker kon en deed niets meer zelf. Na een tijd vond ie zelfs de drukte van de robots om hem heen die hem wasten, voorlazen, kleden, eten gaven en schoonmaakten te vermoeiend en stuurde hen langzaam maar zeker allemaal weg. Uiteindelijk is ie in zn eigen uitwerpselen gestorven van de honger...

Waarschijnlijk gaat het in het echt ook iets in die richting

Localhost is where the heart is

Verwijderd

Ik denk dat behalve huishoudelijke taken, computers de mens vooral gaan ondersteunen "in het hoofd". Ik gok nog een decennium of twee, voordat mensen een chip in hun hoofd krijgen zodat je een 256bits processor en 20TB digitaal geheugen tot je beschikking hebt.

Ik bedoel dit niet onzinnig, ik denk echt dat onze neurologische kennis ons in staat zal stellen een chip direct met onze hersenen aan te sturen. In veel dingen is een menselijk brein veel beter dan een computer, in sommige dingen (zoals de 438ste machtswortel van 17386599784356 uitrekenen of een telefoonboek onthouden) is een computer meestal beter. De combinatie ligt dus voor de hand.

Vervolgens is het een kleine stap om een gaatje in je schedel open te laten zodat je je internetkabel kunt aansluiten op de computer in je hoofd.

What's next, hoe je oogzenuwen werken hebben ze tegen die tijd vast ook wel door, zodat je gelijk een digitaal beeld over je 'natuurlijke beeld' kunt projecteren. Weg horloge, voortaan hebben we een klokje rechts onder in ons gezichtsveld staan. Ik hoop trouwens wel dat er tegen die tijd nog gangbare alternatieven zijn voor besturingssystemen van Microsoft :)

Yeah, de natuurlijke evolutie is met de mens zo ver gevorderd dat we nu instaat zijn onze eigen evolutie voort te zetten. Ik ben echt benieuwd wat voor ranzige cyborgs we zijn geworden over een jaar of 100.

Verwijderd

hmm, gezien de vooruitgang van de medische wetenschap over de laatste 20 jaar betwijfel ik nog steeds dat het tegen die tijd rendabel, veilig en veelvoorkomend zal zijn om een directe link tussen de hersenen en electronica te maken.
De hersenen zijn hiervoor simpelweg nog veel te onbekend.
En dan nog, stel je doet het gewoon ergens random in de hersenen, bij de meeste mensen kun je wel een centrum aanwijzen voor bepaalde taken, maar hoe zou jij een stuk electronica aansluiten op een stuk veranderlijke hardware die per persoon verschilt en die zo secuur en precies mogelijk moet worden aangesloten omdat je klant anders nogal wat 'schade' kan oplopen?

Wat die vreemde engelse professor deed was simpel, hij sloot een chip aan op een zenuwknoop in zijn arm, meteen duidelijk waaraan dat ding zit aangesloten en geen problemen met ...hmmm, waar zou dit neuron voor zijn.. en dit neuron ... etc..
maar dat geeft je geen directe interface, je moet nog steeds 'leren' hoe je met dat implantaat omgaat.

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:08

SilentStorm

z.o.z

tis een begin... ik zie zeker mogelijkheden in de visie van JJ

Localhost is where the heart is

Verwijderd

LOL - "Bedroefd en ontsteld hebben wij op 10 maart 2020 afscheid moeten nemen van onze geliefde en gewaardeerde vriend Juggalin_Juggalo. Hij werd het slachtoffer van een tragisch BSOD." :P

Wat domotica betreft: als er morgen een goede strijkrobot wordt uitgevonden dan behoor ik zeker tot de early adopters! Het is net als met wasdrogers en afwasmachines: het lijkt allemaal overbodige luxe, totdat je er zelf eentje hebt en ontdekt hoe handig zo'n apparaat eigenlijk is.

Om het een beetje in een historisch perspectief te plaatsen: het wassen van kleding was nog niet eens zo héél lang geleden een enorme klus: echt zwaar werk, waar ontzettend veel tijd in ging zitten. Ook het reinigen van vloerkleding was in die tijd voor onze begrippen een ware hel, omdat er nog geen stofzuigers bestonden en men al die zware kleden dus regelmatig moest uitkloppen. (Op de BBC hadden ze enkele seizoenen geleden een programma over een familie die leefde in een soort Big-Brother huis dat was ingericht met de spullen van het jaar 1900. De bewoners verklaarden in dat programma dat ze met name deze twee zaken echt ontzettend vonden tegenvallen.)

Zijn we luier geworden met de komst van wasmachines en stofzuigers? Volgens mij niet; we hebben het drukker dan ooit. Voor mijzelf weet ik nu al dat ik ook met zo'n strijkrobot nog veel te weinig tijd overhou om alles te doen waar ik zin in heb. Met andere woorden: automatisering maakt ons misschien op bepaalde deelgebieden wel luier, maar zeker niet in het algemeen.

Verwijderd

Op dinsdag 20 november 2001 21:17 schreef Juggalin_Juggalo het volgende:
Ik denk dat behalve huishoudelijke taken, computers de mens vooral gaan ondersteunen "in het hoofd". Ik gok nog een decennium of twee, voordat mensen een chip in hun hoofd krijgen zodat je een 256bits processor en 20TB digitaal geheugen tot je beschikking hebt.

Ik bedoel dit niet onzinnig, ik denk echt dat onze neurologische kennis ons in staat zal stellen een chip direct met onze hersenen aan te sturen. In veel dingen is een menselijk brein veel beter dan een computer, in sommige dingen (zoals de 438ste machtswortel van 17386599784356 uitrekenen of een telefoonboek onthouden) is een computer meestal beter. De combinatie ligt dus voor de hand.

Vervolgens is het een kleine stap om een gaatje in je schedel open te laten zodat je je internetkabel kunt aansluiten op de computer in je hoofd.
Dit lijkt me vrij zinloos... Ik denk dat de integratie van computers en zenuwen (en uiteindelijk hersenen) eerder gebruikt zal worden om medische klachten van mensen (blindheid, doofheid etc. op te lossen). Een telefoonboek kun je ook gewoon in digitale vorm bij je DRAGEN. Dan kan je hem gewoon lezen i.p.v. dat deze direct in je hersenen geplugged wordt.

Verwijderd

idd, dat hele brein-machine interface gewauwel is hopeloos inefficient en zwaar onmogelijk voor de komende tijd,
waarom moeilijk doen als een laserdiode die op je netvlies projecteert het ook kan? hoef je ook niet te opereren.

Verwijderd

Ik denk dat de integratie van computers en zenuwen (en uiteindelijk hersenen) eerder gebruikt zal worden om medische klachten van mensen (blindheid, doofheid etc. op te lossen).
Ok akkoord, het zal eerder daarvoor gebruikt worden idd. Maar geef het nog een jaar of 5 a 10 extra en het wordt heus wel voor 'consumenten' gebruikt.
Een telefoonboek kun je ook gewoon in digitale vorm bij je DRAGEN.
Ja je kunt ook gewoon een normaal telefoonboek meenemen. Wat is makkelijker denk je. 10 a 20 jaar geleden kon iedereen ook makkelijk zonder mobieltje.
dat hele brein-machine interface gewauwel is hopeloos inefficient en zwaar onmogelijk voor de komende tijd, waarom moeilijk doen als een laserdiode die op je netvlies projecteert het ook kan?
Hoezo zwaar onmogelijk voor de komende tijd? Een lasterdiode (of zowiezo een oplossing die een beeld voor je oog projecteert ipv het intern te doen) zal inderdaad wel een tussenoplossing zijn. Maar dat blijft toch een soort klein computertje 'op afstand', vroeg of laat wil je direct communiceren met dat systeem. En ik denk toch echt dat dat er wel aan gaat komen.
Pagina: 1