hoeveel volt zijn mn ledjes?

Pagina: 1
Acties:
  • 316 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ko9
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:25
Ik ben vande week naar de elektroboer gegaan en heb daar mn spul voor mn casemod gehaald. Waaronder 2 rode ledjes en 4 blauwe ledjes. Nu wou ik ze ff snel testen en sloot ze dus aan op een 1,5 Volt (AAA) batterij. hierdoor ging de rode goed branden, maar de blauwe brandden heel erg slecht. Kan ik op 1 of andere manier testen (opzoeken) hoeveel volt die blauwe zijn?
Ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat al die ledjes gewoon 1,5 Volt waren |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiChris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 10:49

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

Nou, kijk, als je een ledje op een batterij aansluit, maak je gewoon kortsluiting, dat is dus niet goed voor je batterij en ook niet voor je ledje, dus dat zou ik toch niet meer doen :)

Zulke blauwe ledjes willen meestal wat meer spanning, en de meeste ledjes zijn al 3 of 5 V en niet 1,5. Dat rode ledje van je brandde dus ook niet op volle sterkte waarschijnlijk

En það besta sem guð hefur skapað, er nýr dagur - Sigur Rós

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ko9
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:25
ow, ok da wis ik geneens...

maarja, iig bedankt, heb nu dus wel andere weerstanden nodig :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Je mag blij zijn dat ze nog leven :)

Je kan ze ook andersom aansluiten dan weet je zeker dat ze kapot gaan. Dan is de stapspanning maar iets van 0.7 volt en wil er best wel een lekkere stroom gaan lopen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:48

AcouSE

Swedish Chef

Andere weerstanden waarvoor? Wat ga je met die ledjes doen.

ga er maar vanuit dat een blauw ledje een diodespanning van 3,5 V heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05 23:29
kortsluiting door een led op een batterij aan te sluiten?
volgens mij bouw je dan gewoon een goeie stroomkring.
hoe wou je ze anders aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:48

AcouSE

Swedish Chef

Bij een nieuwe batterij is de Ri heel klein, en dus loopt er bij het aansluiten van de led een grote stroom, veel groter dan de 20mA die hij eigenlijk moet hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28095

Op dinsdag 20 november 2001 15:38 schreef Ortep het volgende:
Je mag blij zijn dat ze nog leven :)

Je kan ze ook andersom aansluiten dan weet je zeker dat ze kapot gaan. Dan is de stapspanning maar iets van 0.7 volt en wil er best wel een lekkere stroom gaan lopen.
|:( |:(
0.7 volt is de doorlaatspanning van een gewone diode. Bij leds is die veranderlijk met de kleur (vandaar dat die spanning bij een blauwe anders is dan bij een rode). Andersom gebeurt er helemaal niets. Het is namelijk een diode. Als je het niet gelooft heeft de plaatselijke bibliotheek een heleboel boeken over basiskennis elektronika. Zou ik eens lezen. Kun je leren hoe een diode werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35225

Op dinsdag 20 november 2001 15:38 schreef Ortep het volgende:

Als je ze andersom aansluit branden ze helemaal niet (sper-richting) |:( . Je moet ze juist aansluiten in de "open" (0,7V) richting.
Het is ook wel slim om een weerstandje in serie aan te sluiten met het ledje aangezien er anders een kortsluiting is (okee, het ledje heeft ook wat weerstand). Een ledje heeft zo ongeveer 10mA nodig (ligt aan het ledje). Dus afhankelijk van je stuurspanning kan je hiermee een weerstand berekenen. (spanning(5V) - SpanningVoorLedje(0,7V)) / StroomVoorLedje(10mA) = WeerstandInSerieLedje(4K3). Wat de waarden voor jou zijn moet je zelf maar even uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-05 21:47
Op dinsdag 20 november 2001 15:39 schreef dexx het volgende:
kortsluiting door een led op een batterij aan te sluiten?
volgens mij bouw je dan gewoon een goeie stroomkring.
hoe wou je ze anders aansluiten?
Nou, kortsluiting is inderdaad een groot woord, maar toch heeft hij wel gelijk..

Een ledje is namelijk stroomgestuurd, niet spanningsgestuurd. Door een ledje zonder weerstand aan te sluiten zou er een te grote stroom kunnen gaan lopen, wat het ding niet fijn vind!

(vervang het ledje maar eens door een gewone diode.... Da's ongeveer hetzelfde!)

Overigens is die 0.7V die ik hier regelmatig lees, de spanning die valt over een silicium diode.. Bij een led is deze hoger, en afhankelijk van het type led dat je hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34031

Spanning van een blauwe LED is 2,7 - 3,2 V en het amperage is gelijk aan een standaard rode LED (20 mA)
Pagina: 1