Wat is + en - van LED's ?

Pagina: 1
Acties:

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Hey, ik ben bezig om blauwe LED's in mijn computer te bouwen en daar zitten de volgende LED's op:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/go0s/leds.JPG

Op de orange led zit een orange en een witte draad en op de groene led een groene en een witte. Welke zijn + ? de gekleurde of andersom?

Groeten
Go0s

Verwijderd

rood + groen = plus
wit = min

bij het ledje: lange poot is plus, korte is min

• Go0s
k bedankt :)

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

gewoon proberen met een batterij.
Maar als je de led van dichtbij goed bekijkt zie je een dikke 'draad' en een dunne.
De dikke (hamer :? ) is de +, de andere de -

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

Verwijderd

Op dinsdag 20 november 2001 14:54 schreef Darkvater het volgende:
gewoon proberen met een batterij.
Maar als je de led van dichtbij goed bekijkt zie je een dikke 'draad' en een dunne.
De dikke (hamer :? ) is de +, de andere de -
err het groots plaatje in een led is nog altijd wel de - en de kleine de + (althans in deze omgeving wel :P)

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:31
ofwel anode en kathode :7

Verwijderd

bij een ledje zelf is het lange pootje de + en het korte de - :)

toch :? :P

Verwijderd

oh jah, vegeten, ik heb zelf laatst ook blauwe ledjes er in gezet: Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/purbe/images/sobs_led/sob_pc_1.jpg
ziet er wel mooi uit, en helemaal in het donker :)

• FitNiX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:01
Op dinsdag 20 november 2001 15:02 schreef s0bn1b0r het volgende:
oh jah, vegeten, ik heb zelf laatst ook blauwe ledjes er in gezet: [afbeelding]
Waar zit dat ledje precies?
heb je nog een grotere foto?

• darthdrinker
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-07 10:25

darthdrinker

HELP!

Ik wist niet dat er zoveel te vertellen viel over LED'jes :)
Ik bedoel beschouw mijzelf als een tweaker maar Come on guys, it's a freak'n LEDje. :P

Iemand doodmaken met een blije mus.....

Verwijderd

mijn mooie webcam is niet super, maar ik moet er dan maar eens een beter foto van maken :)
trouwens, die ledjes die ik kocht waren enorm duur: 15.50 voor 2 van die dingen.. ik weet dat ze duur zijn maar zo duur ;)

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:27

TGEN

Hmmmx_

Lang = + = Anode
Kort = - = Kathode

Als je even lange hebt, is de platte de anode en de ronde de kathode (raar&waar).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• Go0s
nou, nu heb ik die led's in gebouwd maar nu brand de ene van mijn harddisk (die knipperd) goed maar de andere die constant moet branden is veel zwakker. komt dat door de weerstand ofzo :?. wat kan ik eraan doen ?

Groeten

• shades
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-11 09:10

shades

huh ?

als je nou niet weet en de pootjes zijn allebei even lang dan kan je ook nog 'in' het ledje kijken. Het 'kapje' is namelijk de min en een ander herkennings punt is dat de min kant van het 'dopje' afgeplat is...

https://k1600gt.nl

Verwijderd

Op dinsdag 20 november 2001 15:02 schreef s0bn1b0r het volgende:
oh jah, vegeten, ik heb zelf laatst ook blauwe ledjes er in gezet: [afbeelding]
Hoeveel mm led is dat?

• Silva
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-11 13:28
ledjes opzich zijn niet duur... hier 10 voor 2,50...

maar.. dat zijn rood groen en geel... dat zijn standaart kleuren, blauw is geen standaart, en is daarom ook wat duurder...

si veil ? ;x (is liev omgedraait hehe)

Verwijderd

ja maar geen heldere blauwe die kosten net iets meer.

Nu jan heb net een klein probleempje gehad met die nieuwe van Siemens , zijn mega helder en geven zoveel licht dat je halve kamer oplicht wanneer ze branden. 50mA trekken die krengen net iets teveel voor de meeste power led aansluitingen van de meeste moederborden, bijgevolg dat de led niet brandt he .. te weinig stroom, dus eerst dacht ik pech dan ga ik maar voor zo een gallium arsenicum mooie rode. Toen BLINK BLINK IDEE... :)

Ik heb een standaard optocoupler gepakt en die aangesloten op de power led. (optocoupler is een ic'tje waardat een led inzit gebakken en een lichtgevoelige transistor, dus een galvanische koppeling) Dus die "normale" led brandt wel en stuurt een aparte versterker (transistor) aan.

Zet er een relatief kleine weerstand in serie met de led dus voor 5V zou ik zeggen 220 ohm om de rommel niet door te branden he, die transistor wordt ook warm binnenin. :) en voila blauwe led op power ;) cool soms sta ik nog eens versteld van mezelf. De simpelste oplossingen zijn de beste
Pagina: 1