PC <=> MAC

Pagina: 1
Acties:

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-08 09:10
Hallo,

Ik heb hier een mac server os x geinstalleerd en heb daar de windows services op aanstaan.
Ik kan dus vanaf mijn computer op de server komen...

MAAR.. hoe kan ik vanaf die server naar mijn pc? dit kan kennelijk alleen als je Appletalk gebruikt.

Nou kan ik wel ergens Pc Maclan of DAVE downloaden maar dat is toch gekkenwerk?
Ik ga een beetje die rotte MAC protocollen emuleren ( ! ), die OS X server software kan een NT 4,5 omgeving draaien.

Ik zou toch gewoon de PC protocollen moeten kunnen gebruiken? (wat een zin).

wie helpt?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

PC Protocollen? Wat zijn dat?

Je gebruikt TCP/IP, dan kun je met de PC's op de server komen (Windows services)... Dan moet je op je server ook nog een service hebben waarmee je ook Windows PC's kunt benaderen, maar volgens mij zit dat al bij die services in of niet?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Inderdaad is PC Maclan geen mooie optie.
Mischien heb je hier wat aan:

NFS

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Op dinsdag 20 november 2001 15:01 schreef limoentje het volgende:

Je gebruikt TCP/IP, dan kun je met de PC's op de server komen (Windows services)... Dan moet je op je server ook nog een service hebben waarmee je ook Windows PC's kunt benaderen, maar volgens mij zit dat al bij die services in of niet?
idd, enne wat die protocollen betreft, das allemaal tcp/ip, anders zou dat betekenen dat een mac niet op internet kon, om dat systeem maar nog kanslozer te maken in de hedendaagse markt ;) *D

• procyon
Op dinsdag 20 november 2001 15:01 schreef limoentje het volgende:

nee, dat kan dus niet.
Op dinsdag 20 november 2001 15:05 schreef patrickbrun het volgende:
Inderdaad is PC Maclan geen mooie optie.
Mischien heb je hier wat aan:

NFS
Wat is dat? een programma? ofzo?
Op dinsdag 20 november 2001 15:06 schreef caesartje het volgende:

idd, enne wat die protocollen betreft, das allemaal tcp/ip, anders zou dat betekenen dat een mac niet op internet kon, om dat systeem maar nog kanslozer te maken in de hedendaagse markt ;) *D
Ik vind MACs idd ook een beetje kansloos.
maar wat je zei over die protocollen is natuurlijk niet helemaal waar..
Anders zouden we geen problemen hebben onderling.

• TheDjasp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-06 08:16

TheDjasp

het wordt toch niks

Eeh.. heb je al geprobeerd op je PC AppleTalk als protocol te installeren? Kan in ieder geval in Win2K, van W98 weet ik het niet?

Omdat het KAN, HOEFT het nog niet!
I haven't been ignoring you; I've been prioritizing you. Hanglooz; "chromeless windows en fullscreen zuigen allebei als een 1600Watt Nilfisk"
logt nu ook

• TheDjasp

TheDjasp

het wordt toch niks

enne wat die protocollen betreft, das allemaal tcp/ip,
Enne.. da's dus niet waar
TCP/IP is een protocol, en AppleTalk is een protocol. Een Mac gebruikt TCP/IP voor internet, en AppleTalk voor zijn netwerk verkeer. Tja.. ik verzin het niet :)

I haven't been ignoring you; I've been prioritizing you. Hanglooz; "chromeless windows en fullscreen zuigen allebei als een 1600Watt Nilfisk"
logt nu ook

• procyon
Ik draai (natuurlijk) win 2000, en heb idd dat AppleTalk protocol geinstalleerd.

Volgens mij is dat een losse flodder, want het maakt nl niets uit.. (het is wel een vereiste voor PC MACLAN)

stja.. Apple, ben er niet kapot van ;)

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Je kunt toch op je Mac wel aangeven dat hij iets anders dan AppleTalk moet gebruiken voor het netwerk? Hoe kunnen je clients anders op je server komen, die connectie client -> server loopt toch ook over TCP/IP ??

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• TheDjasp

TheDjasp

het wordt toch niks

In ons netwerk kunnen alle Apple's zonder probleem op de Win2k server komen. Het enige wat we op de server hiervoor moesten doen is Appletalk installeren.....
*owfuk*... enneh... een map geshared voor Appletalk (hoe dat ging weet ik niet meer, maar iets anders als gewoon een map sharen...)

logt nu ook

Verwijderd

Misschien is Sharity iets voor je ?

http://www.obdev.at

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 21:15

Corn

Raar jongetje

Mac is heilig, en is de enige ware computer. 8-) (ik heb verder nix tegen PC's hoor, ik heb er 4 staan) Als je bestandjes wil overpompen, gebruik je één protocol; Het Almachtige TCP/IP. Zeg gewoon tegen OS X dat hij een FTP server is en je kunt fijn overpompen met IEDERE computer op deze aardkloot

• AkaXakA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-03 16:12

AkaXakA

Just Kidding...

Is dit niet iets voor de netwerk afdeling van Tweakers?

http://www.akaxaka.tk/ - "Knowledge is power. Power corrupts. Study hard, be evil." - 4 Jaar GoT en nog steeds niet evil: er moet een verband zijn...

Verwijderd

Nu weet ik niet of macos X server precies hetzelfde werkt als macos X.

Maar om vanuit macos X een pc te benaderen, doe ik dat op de volgende manier:

Ga naar (GO) engelse versie. Klik de onderste optie connect to server.
Type als adress het volgende in:

smb://Username@servername/sharename/

dus b.v smb://ikke@windowsbox/c/

Et voila. Ik kan mijn pc keurig benaderen.
Browsen over een windows-netwerk, dat kan macos X in iedergeval niet.
Macos X server geen ervaring mee.

Weet niet hoe het met nfs moet. Heb daar niks voor.

Verwijderd

NFS is naar mijn mening de mooiste oplossing.
Staat voor Network File System.

Mac OS X server is nog vrij antiek. Is een jaar of wat ouder dan Mac OS X. Lijkt mij sterk dat daar smb inzit. Ik heb het destijds niet gezien.

Voor meer info over NFS lees de NFS howto's die op internet te vinden zijn.

grtz,

Patrick

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Op dinsdag 20 november 2001 15:44 schreef Procyon for life het volgende:

[..]

Nou ik bedoel dat het OS Mac kansloos is en daarmee wil ik zeggen dat zei Te grote concurrentie te verduren hebben, als er Nog minder compatibiliteit in aanwezig zou zijn zou deze OS nog minder kans hebben op een groter marktaandeel dan nu al het geval is.

Wat betreft die protocollen, dat is simpelweg tcp-ip zoals ik al eerder zei. Dit is een standaard en geld dus zowel voor Mac's als voor alle andere denkbare systemen, tcp-ip = tcp-ip, het enige verschil hierin is het gebruik van het protocol en de manier waarop de OS'en hier mee om gaan. Dat zorgt er voor dat deze systemen wel degelijk met elkaar kunnen communiceren over hetzelfde tcp-ip maar in een iets andere indeling zeg maar.

Verwijderd

stja.. Apple, ben er niet kapot van
Van windows ben ik meestal wel kapot, als ik na een halve middag probleemzoeken het probleem nog niet heb gevonden en dat het probleem dan vervolgens ineens zomaar opgelost is zonder dat ik weet waar het uberhaupt aan gelegen heeft (problemen verhelpen door kaarten eruit te halen en er weer in te zetten, IDE kabels vervangen etc.) .

maar ja, dat is Windows... dat zijn PC's! :P

PC's zijn vaag en geven meestal niet precies aan waar het probleem zit, gelukkig weet ik in 99,9% wel waar ik ongeveer moet zoeken (moet ook wel als je bij een computerzaak werkt). Maar iemand die weinig van PC's afweet kan er behoorlijk mee in de knoei raken. Als diegene een melding op z'n scherm krijgt 'neem contact op met uw systeembeheerder' en daarna Microsoft opbelt, moet je hem dan voor gek verklaren.. ? Voor een leek is het nl een logische oplossing :+ Moeten ze maar wat duidelijker zijn bij MS.

Ieder systeem z'n voor en nadelen ;)

Verwijderd

Op dinsdag 20 november 2001 21:39 schreef Beathoven het volgende:

[..]

....
Ieder systeem z'n voor en nadelen ;)
Hehehe.. Vrij naar J. Cruijff neem ik aan ;)

Wat procyon moet doen is niet zo'n huilebalk mode opzetten, maar effe rustig deze replies doorlezen 8-)

Als ik procyon goed begrijp wil hij een simpel file transfer programma hebben, geen ftp maar een cifs client op de Mac, waarmee hij/zij files kan transfereren van/naar de Mac. Nogmaals mijn advies: ditch PCMacLan (te omslachtig) en Dave (te duur), en probeer Sharity (http://www.obdev.at)
Hiermee kan je dus ook (net als Dave trouwens) vanaf je Mac (!) filetransfer doen tussen 2 pc's door middel van drag&drop :7

Just my $0.02

Verwijderd

Hehehe.. Vrij naar J. Cruijff neem ik aan
dat is 'ieder nadeel heb z'n voordeel' ;)

Ik gebruik 2 PCs en 1 mac, voor filetransfer tussen beide kun je ICQ gebruiken (jaja, simpel maar het werkt) of je neemt PC-MAClan, en dat gebruik ik want dat werkt beter.

http://www.fcw.com/fcw/articles/2001/0219/web-review-02-21-01.asp

lees dit maar eens even door.

Verwijderd

Op dinsdag 20 november 2001 23:34 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Ik gebruik 2 PCs en 1 mac, voor filetransfer tussen beide kun je ICQ gebruiken (jaja, simpel maar het werkt) of je neemt PC-MAClan, en dat gebruik ik want dat werkt beter.
Tsja Beathoven, ik heb PCMacLan (Win, $199) geprobeerd maar ik kreeg het niet echt goed aan de praat.. Vervolgens probeerde ik Dave (Mac) en dat werkte als een speer ! Echter Dave is vrij duur ($149) en een beetje overkill voor de functionaliteit die ik zocht... Sharity ($59) biedt precies die functionaliteit die ik zoek (=drag/drop filetransfer.

Heb jij echt een licentie van pcmaclan :+

Verwijderd

Heb jij echt een licentie van pcmaclan
ergens :)

Verwijderd

Hoe ken da nou ? De mijne was ook al licensed to ergens :9

• procyon
Thanx voor alle reacties,

Maar ik weet dat ik een extra programma kan draaien om met de mac's te kunnen praten..

Het punt is, ik wil dat helemaal niet! Het moet op de gewone manier kunnen met OSX server en dat was mijn vraag.

Natuurlijk kan ik de ftp server functie ook wel aanzetten op de (osx) server maar dat schiet toch niet op? Ik vind dat een server software pakket volledige netwerkfuncties moet hebben. zeker als beweerd wordt dat het Windows compatible is.

Al met al vind ik het maar opslachtig allemaal, waarom hebben ze geen configuratiescherm met daarin systeemheheer en gebruikers?

Jech! zelfs die mac freaks zweren bij OS9x

Maargoed, wat is het probleem? de hardeschijf van de server zit vol (130GB) en ik moet 12 DVD tjes branden (a 4,6 GB) vanaf mijn hardeschijf. (pc bak)

Ik moet dus directe toegang krijgen via het netwerk en met ftp kan dat dus niet.
Ik ga nu die pc maclan onzin installeren en ik hoop dat er toch nog een fatsoenlijke manier is om alsnog rechtstreeks bestanden te delen.

• procyon
Op dinsdag 20 november 2001 20:31 schreef madscientist2 het volgende:
smb://Username@servername/sharename/

Weet niet hoe het met nfs moet. Heb daar niks voor.
Jij hebt mij echt geholpen!! zo moet dat idd!!
Het werkt dus, al is het een beetje terug naar de dos tijd :)

ik had wel meer verwacht van die mooie aqua interface (is wel HEEL mooi hoor!)

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op dinsdag 20 november 2001 21:39 schreef Beathoven het volgende:
Van windows ben ik meestal wel kapot, als ik na een halve middag probleemzoeken het probleem nog niet heb gevonden en dat het probleem dan vervolgens ineens zomaar opgelost is zonder dat ik weet waar het uberhaupt aan gelegen heeft (problemen verhelpen door kaarten eruit te halen en er weer in te zetten, IDE kabels vervangen etc.) .
maar ja, dat is Windows... dat zijn PC's! :P
...
Als jij met IDE kabels en kaarten moet kloten is het probleem waarschijnlijk niet Windows maar bijv. je moederbord/chipset/BIOS/harddisk/...
Dat geleuter dat Windows altijd de schuldige is... |:(

Verwijderd

Op woensdag 21 november 2001 09:59 schreef limoentje het volgende:

[..]

Als jij met IDE kabels en kaarten moet kloten is het probleem waarschijnlijk niet Windows maar bijv. je moederbord/chipset/BIOS/harddisk/...
altijd eh ;) , Windows moet gewoon aangeven waar de fout zit.. dat scheelt weer tijd :)

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op woensdag 21 november 2001 11:34 schreef Beathoven het volgende:
altijd eh ;) , Windows moet gewoon aangeven waar de fout zit.. dat scheelt weer tijd :)
en jij moet niet dubbele quotes plaatsen, dat scheelt tijd, serverruimte en bandbreedte :D

Verwijderd

Op woensdag 21 november 2001 09:46 schreef Procyon for life het volgende:

[..]

Jij hebt mij echt geholpen!! zo moet dat idd!!
Het werkt dus, al is het een beetje terug naar de dos tijd :)

ik had wel meer verwacht van die mooie aqua interface (is wel HEEL mooi hoor!)
Ben blij dat je probleem is opgelost. *D

En inderdaad. De aqua-interface schiet daar erg in te kort. Waarom kan ik niet gewoon over een smb-netwerk browsen. Zelf heb ik sharity geprobeerd, maar ben van mening dat Apple dit gewoon standaard in Macos X moet bouwen. Zeker in macos X server.

Verwijderd

en jij moet niet dubbele quotes plaatsen
dat scheelt tijd, serverruimte en bandbreedte
wie ik? :P

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op donderdag 22 november 2001 10:50 schreef Beathoven het volgende:
ja jij >:)

Verwijderd

doh, kap es

Verwijderd

Yep, altijd weer hetzelfde probleem, alleen het ligt zeker niet aan de Mac........... Vanaf een Mac een PC benaderen is nooit een probleem, andersom ligt dat weer heel anders. Hier gebruik ik Dave, maar ik ben er niet kapot van ik zal zeker eens wat anders proberen.
Pagina: 1