Toon posts:

UDMA33 forceren met 80-aderige kabels. Hoe?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil eigenlijk de IDE controller forceren op UDMA33 om datacorruptie te voorkomen (vanwege de hoge FSB's), en om een iets soepeler bedrijf te krijgen als er continu van/naar HDD gepompt word. Dan zijn de load-pieken op je proc wat langer, maar minder hoog (draai eens een spel, en laat iemand anders 9MB/sec van je UDMA100 disk aftrekken via het netwerk. Wedden dat je spel zo af en toe schokt? Met de harddisken in UDMA33 mode is dat verleden tijd)

Dit kan ik natuurlijk doen door een normale 40-pins IDE kabel te gebruiken, maar eigenlijk wil ik toch ook de extra groundaders van de 80-pins kabels. Ik kan in Linux wel UDMA33 forceren, maar pas laat in het bootproces. Met Wizuig kan ik niks forceren. In de BIOS instellen kan, maar de meeste OS-en negeren dat.

Nu, weet iemand hoe het mobo detecteert of er een 80-pins of 40-pins kabel aanwezig is? Dan kan ik het modden, namelijk.

Verwijderd

Met een Seagate HDD kun je dat programmeren. Er is zo'n progje voor op i-net. Misschien heeft jou HDD ook een speciaal progje om van dingen te veranderen? www.seagate.com
Bij util's kijken ergens.

Verwijderd

http://www.seagate.com/support/disc/drivers/index.html
Ultra ATA/100 Configuration Utility Size = 140K NA

Seagate Ultra ATA/33/66/100 drives can be configured for Ultra ATA modes up to and including the maximum the drive is capable of. Use this utility to select or to verify a compatible Ultra ATA mode for your drive and system. Expand this download file (self-extracting) and copy to a DOS bootable floppy.
CAUTION: Improper use of this utility could render your drive inoperable, please read the UATA100 FAQ before downloading. (13-Aug-01, v3.03)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er 2 IBM 30GB 75GXP disken en een Maxtor 60GB disk inliggen. Die Maxtor krijg ik nog wel zover met de Maxtor tools, denk ik, maar voor die IBM's is niets beschikbaar.

Als het mobo het verschil tussen een 80-pins en een 40-pins kabel kan detecteren, dan moet het toch ook mogelijk zijn om het mobo te 'foppen' zodat-ie denkt dat er een 40-pins kabel aanwezig is? Dan springt-ie automatisch terug naar UDMA mode 2 (UDMA33)

• Xsion
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-08 19:17
ik volg het ff niet,
als je udma 33 pakt waarom niet udma 100
dat is toch sneller denk ik.

kan iemand me dit es duidelijk uitleggen

• phaedrus
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-08 20:29
Voor IBM schijven is er ook zo'n tool beschikbaar. Effe zoeken op ibm.com

Edit: Ik heb effe voor je gezocht, het kan met 'IBM Feature Tool', te vinden op http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm of direct

• phaedrus
Over die detectie, in 80adrige kabels is toch altijd een ader onderbroken, is dat niet waaraan het systeem ziet of het wel of niet ata66/100/133 is?

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-08 00:35
Kijk ff in je bios of die handmatig in kan stellen, kan bij veel merk bordjes wel.

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Verwijderd

Topicstarter
phaedrus:

Goeie vraag, zoiets moet het zijn. Is dat gewoon 1 van die 40 aders? Da's namelijk precies waarnaar ik op zoek ben.

psygho:
Bios kan ik wel instellen, alleen veel OS-en negeren die settings. w2k en linux zijn de twee die ik draai. Onder Linux forceer ik het nog makkelijk (hdparm -X66 /dev/hdX), maar onder w2k is het geen doen. Plus: het gebeurt te laat in het bootproces.

Even voor de duidelijkheid: bij een FSB van 148MHz en de HDD's op ATA100 krijg ik al last van datacorruptie op 1 van die IBM's. De andere IBM en Maxtor heb ik nog niet kunnen betrappen op fouten. Hoe ik dat merk? Gewoon enkele tientallen gigabytes zippen en unzippen, en die CRC error komt vanzelf.

• mhzeater
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-07 14:09
Als je een oude schijf (UDMA33) samen met je snelle (UDMA66 of 100) op een kabelaansluit draaien ze alle twee op UDMA33 mode.

Asus TX97 AMD k6-3+ 450@500@83x6(hardware max)@2,5v(hardw min) 128kb L1 cache@500 256kb L2 cache@500 512 kb L3 cache@83 Alpha Pal6035+sunon@5v 256 Mb(hardw max) PC133@83 Voodoo3 2000 PCI 143@199@2,80v (with V mod) SB Live! Dmax 60+ 30Gb @UDMA33(hardw max)

Verwijderd

waarom zou je hem niet op die 40 pin kabel zetten want je hoeft hem toch nie sneller te hebben dan hdeb je toch ook geen udma 100 kabel nodig of wle soms ?????

• phaedrus
Effe opgezocht:
Bij een 80 aderige kabel hebben ze aan de zijde van de hostadapter pin 34 verbonden met aarde. Ader 34 dient voor de master-slave communicatie van twee schijven onderling (signaal PDIAG) en is dus aan de zijde van hostadapter overbodig.
Voor de herkenning van Slave (door het IDE apparaat) is ader 28 (CSEL) onderbroken. Een schijf die op "Cable select" staat ziet daaraan of ie slave moet zijn.

(bron: duitse C'T 4/1999 blz. 150)

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 14:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op maandag 03 december 2001 21:34 schreef mrneo911nl het volgende:
waarom zou je hem niet op die 40 pin kabel zetten want je hoeft hem toch nie sneller te hebben dan hdeb je toch ook geen udma 100 kabel nodig of wle soms ?????
Als je DaBit's vraag gelezen had, had je begrepen dat hij zijn harde schijven op UDMA33 wil laten draaien, maar toch 80-aderige kabels gebruiken, omdat die kabels storing verminderen. Dit is nodig omdat hij erg hoge bussnelheden wil gebruiken.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Sinlath
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 18:40
hmmm ok probeer dit eens.

als het goed is zitten er 2 zwarte connectoren op je 80 aderige en een blauwe.

die blauwe hoort op het moederboard.

Sluit de blauwe nu eens niet aan op het moederboard maar op een device.

uit ervaring weet ik dat de bios dan blaat met de melding "no conductor cable installed" oid.

Sinlath | Opinions may contain latency

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Precies. Draai de kabel maar eens om, dan werkt hij alleen nog maar als UDMA33 kabel. :)

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

Op dinsdag 20 november 2001 14:13 schreef DaBit het volgende:
Ik wil eigenlijk de IDE controller forceren op UDMA33 om datacorruptie te voorkomen (vanwege de hoge FSB's), en om .....
Hoe hoog wil je die fsb doen dan? Ik draai @157 maar heb echt geen last van datacorruptie met udma100 en 66.

• phaedrus
Op dinsdag 04 december 2001 00:04 schreef gve het volgende:
Hoe hoog wil je die fsb doen dan? Ik draai @157 maar heb echt geen last van datacorruptie met udma100 en 66.
Op donderdag 22 november 2001 10:35 schreef DaBit het volgende:
Even voor de duidelijkheid: bij een FSB van 148MHz en de HDD's op ATA100 krijg ik al last van datacorruptie op 1 van die IBM's. De andere IBM en Maxtor heb ik nog niet kunnen betrappen op fouten. Hoe ik dat merk? Gewoon enkele tientallen gigabytes zippen en unzippen, en die CRC error komt vanzelf.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe hoog ik wil komen weet ik nog niet. Errst maar eens ooit beter geheugen halen. Maar bij 148MHz merk ik het dus al. Mijn definitie van stabiel is niet: 'ik kan 10x een 3DMark benchmark draaien'. Als ik 1 rotte byte heb gedurende het verwerken van 40GB data, dan is dat al teveel.

Phaedrus: die info, daar kan ik wat mee. Thanks!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Misschien een beetje raar hoor maar kon je dit ook niet in het BIOS instellen?

Meh ...

Pagina: 1