Goedkoop draadloos netwerk tussen 2 huizen?

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GertW
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04 18:37
Hallo, de situatie is als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://www.ghw.f2s.com/situatie.gif
en nu wil ik dus een draadloos netwerk aanleggen, samen met mijn achterbuurjongen... Ik heb het idee dat we dit met IEEE802.11b moeten gaan doen, de snelheid moet dus minimaal 10Mbit zijn.
http://shop2.outpost.com/category/Outpost/Networkingtab/Wireless/
Is dit het goedkoopste dat we kunnen krijgen? of zijn er goedkopere alternatieven. De snelheid moet dus echt minimaal 10Mbit zijn. Zijn wij ook een basestation nodig, of kunnen we het met 2 kaartjes doen... Ik hoop snel nuttige reacties te krijgen! :)

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-08 19:47
Ik heb zat vrienden die toch gewoon een kabel leggen (utp).. goedkoper sneller en veiliger.

tsja, draadloos.. vind het nog steeds bagger :)
bovendien kan je buurman jouw internet verbinding leegtrekken >:)

edit:

Ik zie net dat er een weg ligt tussen de huizen.
Hmm...

• GertW
dat was ik dus vergeten te vertellen: Ik mag geen kabel trekken en mijn achterbuurjongen ook niet :(
dus dit is geen optie... :'(
ik moet echt een draadloze oplossing hebben...

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-08 23:56

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Op dinsdag 20 november 2001 13:57 schreef Procyon for life het volgende:
Ik heb zat vrienden die toch gewoon een kabel leggen (utp).. goedkoper sneller en veiliger.

tsja, draadloos.. vind het nog steeds bagger :)
bovendien kan je buurman jouw internet verbinding leegtrekken >:)
Draad trekken lijkt mij een beetje lastig met een weg ertussen....

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
Op dinsdag 20 november 2001 14:01 schreef Janoz het volgende:

[..]

Draad trekken lijkt mij een beetje lastig met een weg ertussen....
ach jezus of morez ofzo liet zich ook niet door een zee tegen houden :+

draadloos kost wel meer $$$ en als je een utp kabeltje hebt kan je ook 100mbit >:)

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:28

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Als je het bij die 2 pc's wilt laten heb je geen AP (Access Point, basissation) nodig. Zie het net als een hub of een crosslink kabel.

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

• Weppel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 07:56
Je ouders HOEVEN het ook niet te weten waarvoor dat ene vreemde kabeltje voor dient...
Dat was de PNEM toch? :)

• bertje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-01 14:21
je trekt gewoon een oranje hesje aan en bouwt een tent op de weg. je ript ergens anders ffies een paar van de afzethekken weg en graven maar.. >:)

• GertW
Ik vraag dus om een draadloze oplossing, niet om of ik wel of geen UTP kabeltje moet leggen... |:( :?
Ik weet dat draadloos aardig meer geld gaat kosten, maarja, dit is niet zo'n grote ramp (naja, het moet geen 1000en guldens gaan kosten natuurlijk). Dus kom maar op met die (draadloze) alternatieven... Als het aardig geld bespaart kan ik zelf ook nog wel wat in elkaar solderen dus laat dit niet buiten beschouwing :)

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-08 10:01
koop allebei een wireless netwerkkaart van hetzelfde merk, die in ad-hoc mode kan werken (kunnen de meeste). Als je voor de usb-oplossing kiest ben je flexibel met de antenne neerzetten. Als er niks tussen zit, heb je kans dat je de max snelheid haalt op 40m.
Maar 11Mb wireless is trager dan 10Mb gewoon. rond de 300Kb/sec is haalbaar.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• GertW
dus die kaartjes bij outpost (zie link in 1e post) is het goedkoopste? deze kosten n.l. $79.- of kom ik op de HCC nog iets goedkopers tegen :)
Of weten jullie nog iets anders...

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
of 2 van die USB netwerkaarten wireless
zoals de

Sitecom WL usb 11Mbps FL 389,-

hoever ze komen weet ik niet maar 30 a 40 meter halen ze zeker wel

• GertW
ik dacht dat die sitecom dingen maar 1Mbit waren :?
anders is dat natuurlijk te overwegen...

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 20:20
Die 40m zit ongeveer tegen het maximale haalbare bereik aan van deze kaartjes onder normale omstandigheden. Gelukkig kun je m.b.v. antennes het bereik enorm verhogen, waarschijnlijk meer dan voldoende voor jou situatie.

Ga dus voor 2 adhoc WLAN kaartjes en probeer het eens uit. Werkt het niet goed, prik dan aan elke kan een antenne erbij.

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-08 10:01
of de Netgear MA101GE f344 bij beat-it

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-08 21:25

Qwerty-273

Meukposter

Je zit er wel mee (weet niet hoe druk die weg bij jullie is, zal wel niet druk zijn aangezien er beide kanten achter tuinen aan liggen maar ok) dat er stroing tussen kan komen en 40 / 50 m is meestal het max (op volle snelheid) bij thuis draadlose dingetjes.

Maar persoonlij zou ik op een zondag nacht (wie is er dan buiten) gewoon even een kabeltje trekken. Dat is als de weg niet geasfalteerd is dan wordt dat lastig, anders gewoon even een paar stenen oplichten, kabel er onder, stenen terug plaatsen en gamen maar :)

Maar als je wireless toch liever wilt (wel wat duurder e.d.) zorg er in iedergeval voor dat je beide het zelfde type en merk kaart hebt, aangezien ze nog wel eens een aantal stukjes op hun eigen manier willen gebruiken. Verder heb je er maar twee nodig aangezien je het als een koppeling tussen twee machines maakt en verder geen netwerk er van maakt. Echter wanner je bv een laptop hebt (of je buurjongen) zal je dan wel moeten kijken naar of een Access Point of een lokaal netwerkje. Met AP wel opletten op eventueel 'ongewenste' bezoekers. >:)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• procyon
  • Laatst online: 21-08 19:47
kom op zeg! dat is toch geen netwerk te noemen??
zonde van je geld man!

Even een divxje overpompen met 600 KB/s (als je geluk hebt)

Ik zou toch serieus overwegen om de straat open te gooien, vrienden van mij hadden dat ook gedaan met z'n drieen, moet je wel klinkers hebben natuurlijk :)

geloof me je gaat je doodergeren aan die snelheden, vooral omdat je ook nog eens op je maximale bereik zit..

gamen is ook al kut tegen elkaar > hoog packet loss

Verwijderd

10mbit haal je niet over een draadloos netwerk, teminste niet zo'n een die jij wilt

wat voor weg is het trouwens? als het klinkers ofzo zijn iig geen asfalt, dan kun je best wel een kabeltje leggen, leg hem in een pvcbuis uiteraard, zodra ze de straat toevallig zouden openbreken kun je, als je nog op tijd bent, gewoon de kabel er uit trekken, en als je het mooi doet kun je hem er dan ook gemakkelijk weer terug door heen lijden

• reddog33hummer
  • Laatst online: 18-07 17:33

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

zelfde probleem gehad.

Ik heb gewoon een netwerkkaartje opengesloopt en paar elementen vervangen voor een laserdiodeschakeling (conrad in duitsland).

wel wat packetloss maar 10 Mbit/s kan ik er wel uitroppen

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

• GertW
het is inderdaad een klinkerweggetje, eentje met garages er aan... Zou je ook legaal een kabeltje kunnen trekken?? :) of wordt dit dan duurder als een wireless lan oplossing...
Maarja, kabel krijgen we waarschijnlijk toch niet voor elkaar... :(
anders moeten we maar met richtantennes e.d. gaan werken... :) ik wacht eerst de HCC-dagen eens even af, kijken of ze daar nog wat in de aanbieding hebben...

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-08 21:53

Jrz

––––––––––––

schuif er gewoon een stuk pvc onder, en daarna 40 m kabel er doorheen jassen...
wel mooi afwerken, zodat het niet vast aan je compu zit, maar stekkertjes eraanmaken, en die weer aan een andere kabel gooien, zodat je makkelijk kan dis/reconnecten etc.
Ik zou die kabel wel een meter onder de grond doen..

Je kan het gewoon meter voor meter doen....

Een oranje vestje ofzo is ook best handig, dan lijkt het net echt..

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• Unknown
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
heb zelf een accessppoint aaan mn desktop met kabelinternet en een pcmcia kaarte in mn laptop, daarmee haal ik een constante snelheid van rond de 500kb/s rond het huis. Ben niet verder geweest maar dan zal het terug vallen naar 2 of 1 mbit.

Met 500kb/s kan ik in het hele huis perfect internetten en moet het toch sneller dan loop ik ff naar boven en sluit mn UTP 100MBit kabeltje even aan.

Denk dus dat dat van jullie net te doen is maar ga maar uit van 100kb/s

• Jrz
  • Laatst online: 21-08 21:53

Jrz

––––––––––––

Ik zou toch eerder een 100mbps kabel neerleggen...

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op dinsdag 20 november 2001 15:30 schreef Jrz het volgende:
Ik zou toch eerder een 100mbps kabel neerleggen...
Spuitelf... Dat is gelukkig nog geen 10x gezegd :D

• Qwerty-273
  • Laatst online: 12-08 21:25

Qwerty-273

Meukposter

Op dinsdag 20 november 2001 15:22 schreef Evil_Creature het volgende:
Zou je ook legaal een kabeltje kunnen trekken?? :) of wordt dit dan duurder als een wireless lan oplossing...
Maarja, kabel krijgen we waarschijnlijk toch niet voor elkaar... :(
Gewoon aan de gemeente vragen of je een kabel mag trekken, of ze keuren het gelijk goed of je moet een bouwplan maken e.d. die inleveren keuren ze het goed dan mag je gaan met die banaan (of kabel ligt er aan wat je tegen die tijd wilt).

Maar simpel is het om een keer 's nachts een stuk pvc pijp onder de weg door te trekken. beetje diep graven (half metertje is meestal genoeg) endaarna een pijp door beide tuinen trekken naar binnen toe. Daar dan aansluit punt maken waarna je zelf binnes hhuis mooi een kabeltje trekt of netjes in je muur weg werkt.

Enige wat ik een beetje vaag vindt, waarom geen kabel? ik bedoel wat is er zo optegen van uit je ouders of zelf dat je liever draadloos wilt (wat algemeen duurder en langzamer is, al heeft het wel een beetje aaibaarheid gehalte)

Maar verhaal om te kunnen ophangen dat je de straat stiekum hebt opgebroken is altijd ook leuk om te vertellen. >:)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

ANS -> NT

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-08 13:36
Ik zou gewoon 's nachts een keer een gat graven en daar een pijp in laten zakken. Dan doe je aan de uiteindes van de buis nog 2 flexibele pvc buisjes en leg je daar je UTP kabeltje door. Daar komen ze niet zo snel achter als je het mij vraagt! :)

• GertW
Stel, ik mag een kabel trekken, is er dan ook speciale UTP grondkabel ofzow? of moet ik gewone UTP kabel gaan gebruiken... (lijkt me niet echt sterk :) )

• DJSmiley
  • Laatst online: 21-08 17:55
Op dinsdag 20 november 2001 18:03 schreef Evil_Creature het volgende:
Stel, ik mag een kabel trekken, is er dan ook speciale UTP grondkabel ofzow? of moet ik gewone UTP kabel gaan gebruiken... (lijkt me niet echt sterk :) )
Gardena (or eqv) tuinslang ingraven, waterdicht en redelijk sterk.. utp gewoon erdoor, eventueel 2 kabels, kan je ook nog intercom ofzo doen

• DJSmiley
Op dinsdag 20 november 2001 15:07 schreef reddog33hummer het volgende:
zelfde probleem gehad.

Ik heb gewoon een netwerkkaartje opengesloopt en paar elementen vervangen voor een laserdiodeschakeling (conrad in duitsland).

link :9 :9 ??

Verwijderd

zelfde probleem gehad.

Dit wil ik ook, heb je hier nog wat schematjes van liggen?

• Muyz
  • Laatst online: 20-08 00:52
Gelukkig hadden "wij" alleen last van een brandgang van 2 meter >:)

• spifff
  • Laatst online: 18-05-2025

spifff

Minus one f

Heb je een schema/url of andere informatie hierover?

-yup-

• GenetiX
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-08 20:22
Ik heb hier ook gewoon de stoep opgengegooid twee jaar geleden. Gewoon het rijtje klinkers eruit. UTP erin, klinkers weer terug. Die straat heb je in 10 minuten gehad. Doe het dus gewoon 's nachts. Het beste is natuurlijk een pvc-pijp, dan kan je altijd nog meer kabels leggen :)

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:03

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Door lucht halen die kaartjes tot 400m hoor. Niet allemaal, maar die afstand red je wel. Muren e.d. vinden ze minder leuk. Basisstation zend niet sterker dan die kaartjes, die kaartjes moeten namelijk net zo ver zenden om het te bereiken. In een pand halen we normaliter zo'n 50 m. met een 3com basisstation. 3Com is dan ook bagger, we gaan nu over op anderen.

Succ6!

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

Verwijderd

Op dinsdag 20 november 2001 14:22 schreef happy3736 het volgende:
of 2 van die USB netwerkaarten wireless
zoals de

Sitecom WL usb 11Mbps FL 389,-

hoever ze komen weet ik niet maar 30 a 40 meter halen ze zeker wel
De Wireless Home Networking kit is 1 Mbps.
Alle andere draadloze produkten zijn IEEE 802.11b, dus 11Mbps. Inclusief de losse wireless USB adapter van Sitecom.

Conclusie
Als er IEEE 802.11b opstaat is het 11Mbps

• DJSmiley
cool
http://www.canon-europa.com/products/network_products/canobeam/network/index.htm
High speed transmission up to 622Mbps
High reliable Transmission with Auto Tracking Function
Affordable price and low cost of ownership
No frequency allocation / license required
Easy management with CMS (Canon Management Software)
Available for SNMP (Option)
staan alleen geen prijzen bij :)

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08 11:14

No13

/me was here

zelfde probleem gehad.

Sorry dat ik deze topic nog een keer uit de sloot trek maar ik ben dus nu ook al enkele dagen op zoek naar een oplossing voor me probleem, heb je misschien een adres waar ik kan vinden hoe je dit gedaan hebt? ik wil nl ook een draadloze verbinding aan gaan leggen mbv 2 laser pointers

Verwijderd

:X

• No13

No13

/me was here

Op zondag 23 december 2001 11:14 schreef RenevdVeen het volgende:
:X
?? wat wil je daar mee zeggen?

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-08 21:17
zoals geloof ik al gezecht wordt, het is ook mogelijk om met licht te gaan werken ipv. radio.

Nu zegt iedereen laser etc, maar laser is totaal niet nodig !
Met een fatsoenlijke laserverbinding kan je zo 5 KM halen...beetje teveel voor jullie doel denk ik :P

Het is ook mogelijk om een soortgelijk iets te kopen, wat met LEDS werkt :)

Deze zijn vanzelfsprekend goedkoper :)

maar voor jullie doel is het denk ik nogsteeds TE duur....

• No13

No13

/me was here

Op zondag 23 december 2001 11:33 schreef Cutebritney het volgende:
zoals geloof ik al gezecht wordt, het is ook mogelijk om met licht te gaan werken ipv. radio.

Nu zegt iedereen laser etc, maar laser is totaal niet nodig !
Met een fatsoenlijke laserverbinding kan je zo 5 KM halen...beetje teveel voor jullie doel denk ik :P

Het is ook mogelijk om een soortgelijk iets te kopen, wat met LEDS werkt :)

Deze zijn vanzelfsprekend goedkoper :)

maar voor jullie doel is het denk ik nogsteeds TE duur....
nouja 5 KM zou toch heel erg goed van pas komen :)

maar nee ik denk dat het makkelijker is om een IR setje om te bouwen??? hoef je alleen de IR LED's te vervangen door wat sterkers :) (vooral sinds ik 2 werkloze laserpointers heb :9

• internetinfo
  • Laatst online: 08:18
je moet alleen wel zorgen dat je niet gepakt wordt >:)

dat kan nog wel eens probs opleveren :o

• No13

No13

/me was here

en waarom zou dit niet mogen??? die laser pointers vallen in de lichtste klasse d8 ik, daar is toch nix illegaals aan?

Verwijderd

Moet je wel de laserpointers goed richten, en niet in de laserstraal kijkt. Word dan wel lachen snachts zie je een rode straal in de lucht

Verwijderd

Draai hier ook wirelles..
Ongeveer.. 20 meter.. 2 huizen die geconnect zijn aan een pc.. en het werkt als een tiet.
Alleen is het irritant als er een vrachtwagen blijft staan.. dan heb ik veel last van packetloss. Maar het blijft wel werken. Er zit ook een weg tussen :)
In totaal 20 mensen verbonden op die manier..en ik download op dit moment nog met een dikke 110 Kb/sec wirelles.. leuk leuk

Verwijderd

Op maandag 24 december 2001 14:53 schreef wernerdebijl het volgende:
Draai hier ook wirelles..
Ongeveer.. 20 meter.. 2 huizen die geconnect zijn aan een pc.. en het werkt als een tiet.
Alleen is het irritant als er een vrachtwagen blijft staan.. dan heb ik veel last van packetloss. Maar het blijft wel werken. Er zit ook een weg tussen :)
In totaal 20 mensen verbonden op die manier..en ik download op dit moment nog met een dikke 110 Kb/sec wirelles.. leuk leuk
Vertel eens wat meer, welke spullen gebruik je ?
Pagina: 1