iprange koppelen

Pagina: 1
Acties:

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 15:25
Ik krijg van mijn ISP een IP uit de 130.89.*.* range toegewezen, via DHCP. Nu hebben we ook een printer met TCP/IP mogelijkheden,waarvan het IP adres in de 192.168.*.* range zit. Alleen daarvan kan ik het mac-adres niet opzoeken (om aan te melden voor DHCP, maar ik wil hem ook eigenlijk niet aan internet slingeren). Maar nou zou ik zelf wel graag wat willen printen op dat ding.
Als ik 1 netwerk kaart, met het 130.89 IP er in heb, dan kan ik die printer-server (is dingetje van Xerox) niet pingen. Nou kan ik wel een tweede netwerk kaart in me pc gooien en daar een 192.168 adres aangeven, maar dat is ook zo krom.

Het netwerk bestaat uit drie hubjes, waar op 1 van de drie het internet binnenkomt, en als een pc dan een netwerkkaart met geregistreerd mac-adres heeft krijgt deze een 130.89 adres en kan internetten.
Ik draai win XP btw.

PS: Ik heb al geprobeerd met route add <printer IP> <mijn eigen ip>, maar dat haalt niks uit, ook niet met localhost.

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:37

beany

Meeheheheheh

Ik zou zeggen: hang die printer aan het internet. Geef mij het IP ff, kan ik ook printen :)

Het handigste lijkt mij een routertje. Beetje NATten en klaar. Dit vereist 1 PC met 2 netwerkkaarten. Daarna kunnen al je PC's internetten, terwijl ze allemaal een '192.168'(private sub-net) adres hebben.

Je kabeltje van je ISP prik je in het ene netwerkkaartje, het kabeltje naar 1 van je hubs in de andere netwerkkaart. Beetje IP filteren en je hebt ook nog een simpele firewall.

Het best kan je dit doen met WindowsXP(die ondersteund standaard NATten en ip filtering). Linux zou ik maar nog even niet aan beginnen ;)

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• Raafz0r
Tja, ik had een reply kunnen verwachten over een server opzetten en NAT doen, maar daar heb ik eigenlijk geen zin in. Ik heb nog wel iets staan dat heel goed een CPU na kan doen (cyrix P120+ :)), dat zou op zich kunnen, maarja, liever niet, als je snapt wat ik bedoel. Dan nog liever een extra netwerkkaart in me eigen pc denk ik

• DennisBoom
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-08 11:59
Teken je netwerk eens. Het is me niet helemaal duidelijk hoe het in elkaar zit (vooral 3 hubjes snap ik niet).

Geen beurs, geen tempo

• Raafz0r
Afbeeldingslocatie: http://home.student.utwente.nl/w.b.j.baake/netwerk.JPG

En dan heb ik dus een 130.89.x.x adres

Verwijderd

Probeer het volgende eens:
route add 192.168.100.87 MASK 255.255.255.255

en dit op elke machine die de printer moet kunnen bereiken. De syntax is uit win98, voor winxp en win2k zal de syntax er wel op lijken.

• Raafz0r
Op dinsdag 20 november 2001 14:14 schreef cybertony het volgende:
Probeer het volgende eens:
route add 192.168.100.87 MASK 255.255.255.255

en dit op elke machine die de printer moet kunnen bereiken. De syntax is uit win98, voor winxp en win2k zal de syntax er wel op lijken.
Dat gaat sowieso niet goed, want nu geef je geen gateway op. Het moet zijn:
route add <dest. IP> [MASK subnet mask] <gateway IP>. En hierbij pikt ie dus 127.0.0.1 niet en mijn eigen IP wel, maar dan kan ik nog steeds niet pingen.

Nog een andere vraag. Ik heb vaak last van hoge ping onder counter-strike als er iemand anders zit te surfen, en mijn ping lijkt sowieso hoger dan die van iemand met eenzelfde kabelverbinding. Kan er iets fout zijn aan de setup van mijn netwerk, dat ie bijvoorbeeld bij LAN verkeer dit meteen ook op internet pleurt?

Verwijderd

Server opzetten hoeft niet, iig geen dedicated router of iets dergelijks. Je kan gewoon een extra netwerkkaartje in een pc douwen, en daar je internet aansluiting aan hangen.
In windows 2000 en Windows XP kan je connection sharing ook nog aanzetten, en in XP kan je nog meer geloof ik, dus je kan meteen met je hele netwerk het internet op ook.

• Raafz0r
Tja, dan moet dus mijn pc altijd aanstaan.

Niemand met een adequate oplossing voor dit probleem? Dan koop ik wel een 2e netwerk kaart. Zal er ooit nog wel 1 extra kunnen gebruiken anders :)

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:54

Predator

Suffers from split brain

Op dinsdag 20 november 2001 14:09 schreef as4Raven het volgende:
[afbeelding]

En dan heb ik dus een 130.89.x.x adres
Wat jij door doet is wel ff erm tegen alle regels van netwerken in.
Je zit 130.89.x.x en 192.168.x.x binnen hetzelfde netwerk ( want aan elkaar via HUB )

En wat gij jij dan als netwerk mask geven ?
255.255.0.0 ?
dan heb je 130.89.x.x en dan zit je met 192.168.x.x wat daar niet binnen ligt.

Je moet er dan een router of brigde tussen zetten.
Tussen je 130.89.x.x en die 192.168.x.x printer

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:03
Op dinsdag 20 november 2001 18:52 schreef Pr3d4t0r het volgende:

[..]
Je moet er dan een router of brigde tussen zetten.
Tussen je 130.89.x.x en die 192.168.x.x printer
Waarde confrater,

Een bridge zal ook niet veel uithalen vrees ik :P (zoek de definitie van een bridge maar eens op in je cursus 'Inleiding tot computernetwerken' van J. Moreau)

Enige mogelijkheid die je hier hebt is in de printerserver een extra kaartje te installen en die als router te laten werken. Of natuurlijk een echte die-hard hardware router er tussen zetten, maar dat is een beetje overhead vrees ik :P

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

• Raafz0r
Ok, dus een extra netwerkkaartje, en misschien in de toekomst een mooie router/NAT zut dingus.

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:03
Op dinsdag 20 november 2001 19:51 schreef as4Raven het volgende:
Ok, dus een extra netwerkkaartje, en misschien in de toekomst een mooie router/NAT zut dingus.
NAT heb je daarvoor niet nodig hoor :) Of heb je al uitgebreidere plannen ;)

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

Pagina: 1