Toon posts:

Welke SCSI-adapter moet ik kiezen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil in mijn systeem de volgende hardware aansluiten:

Plextor 40X SCSI CD-ROM
Plextor 12X/10X/32Xs CD-REWRITER
IBM Ultrastar 36LP 18,4GB

Mijn mainboard (Tekram P6B40-A4X) heeft al een SCSI-BIOS. Welke SCSI-Controller (goedkoopste) kan ik gebruiken?

Verwijderd

Die brander en cdrom gaan zondermeer gemakkelijk op een goedkope Adaptec 2904 / NCR xxx810 / Tekram ??? controller.

Ik weet niet of je van je cdrom/brander/harddisk wilt booten, maar dan moet je een duurdere scsi-controller hebben, namelijk een met een eigen bios.

De andere optie, zoals jij al aangeeft, is de controller te halen waarvan het bios al in je eigen mobo-bios ingebakken zit. Dit geldt vaak voor NCR 810 kaartjes.

Weer andere moederborden hebben ingebakken scsi-chip inclusief scsi-bios.

Harddisk wordt een probleem.
Gebruik je een IDE harddisk als bootdevice?
Wat voor interface en snelheid heeft die harddisk?

Om een scsi-harddisk als bootdevice te gebruiken moet je dus van je scsi-controller kunnen opstarten, dus moet er een bios zijn die de controller aanstuurt.
Duur dus.

De harddisk kan ook nog eens 68pins aansluiting hebben, waardoor hij niet zonder convertor op een controller met alleen een 40pins kabel-aansluiting past.

Kortom: brander/zip/cdrom/tapestreamer etc hebben genoeg aan een goedkoop scsi kaartje tussen de fl 80,- en fl 135,-

Maar harddisks vereisen scsi-controllers boven de fl 400,-
(vanwege 68pins kanaal en eigen bios)

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op dinsdag 20 november 2001 17:23 schreef BBL the 2nd het volgende:
Maar harddisks vereisen scsi-controllers boven de fl 400,-
(vanwege 68pins kanaal en eigen bios)
Vanaf 250.- bedoel je?

Voor die prijs heb je echt wel een UW SCSI controller met BIOS.

Check de pricewatch maar eens ;)

• warp
  • Niet online
Op dinsdag 20 november 2001 13:07 schreef casper21 het volgende:
Mijn mainboard (Tekram P6B40-A4X) heeft al een SCSI-BIOS. Welke SCSI-Controller (goedkoopste) kan ik gebruiken?
Ik ken dat MoBo niet, maar als het een UW controller is die onboard zit, waarom zou je dan een extra SCSI controller kopen?

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-03 16:41

CmdrKeen

Krentenboltosti

Kleine bijdrage aan de discussie: als de snelheid van de SCSI-controller waarschijnlijk niet de bottleneck is, koop dan niet de snelste, tenzij je er later wat meer mee wilt gaan doen.

Je kan met converters bijna elke SCSI-adapter aansluiten op elk SCSI-device.

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

je zult eens na moeten lezen voor welke SCSI-controller dat ingebakken Tekram bios is. (in je handleiding dus)

men heeft inderdaad gelijk, apparaten zoals Adaptec 2940 en gelijkwaardigen (qua functies, LSI en Tekram zijn meestal flink goedkoper) kun je ook gebruiken om van harddisk op te starten.

Verwijderd

Ervanuitgaande dat je mobo geen onboard scsi controller heeft. is een Tekram U2W wel handig. Deze is bijna hetzelfde als een Adaptec 2940U2W in de zin dat hij LVD scsi harddisks aankan en tegelijkertijd ook Single ended devices, zonder dat de harddisk de nadelen krijgt van Single Ended SCSI.

Ik heb er zelf zo een in mijn servertje met 2 LVD harddisks (U2W), 3 SE harddisks (UW) (software stripe met parity (win2K Adv Server) (ik weet... niet je-van-het vergeleken met hw raid, maar een beetje hw scsi raid is toch nog behoorlijk prijzig)), en een Plextor 4x12 scsi cdr (oud, maar loopt nog steeds als een trein voor wat ik hem gebruik.

Hoop dat dit een ideetje is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een gewone 40GB ide-scijf in mijn systeem zitten, en daar boot ik van.

Op mijn moederbord zit een symbios 53C810A-bios. En volgens Tekram heeft alleen hun DC-310 controller die, maar die is oud en wordt niet meer verkocht.

Ik wil die schijf alleen maar gebruiken om stabiel te kunnen hd-recorden, en stabiel cd-tjes te kunnen schrijven als ik iets anders aan het doen ben.

De SCSI-schijf die ik wil kopen (IBM Ultrastar 36LP) heeft een Ultra160-SCSI interface. Is dat snel, en kan die op een gewoon ultra-scsi-kaartje?

Verwijderd

Op woensdag 21 november 2001 08:35 schreef casper21 het volgende:
Ik heb al een gewone 40GB ide-scijf in mijn systeem zitten, en daar boot ik van.

Op mijn moederbord zit een symbios 53C810A-bios. En volgens Tekram heeft alleen hun DC-310 controller die, maar die is oud en wordt niet meer verkocht.

Ik wil die schijf alleen maar gebruiken om stabiel te kunnen hd-recorden, en stabiel cd-tjes te kunnen schrijven als ik iets anders aan het doen ben.

De SCSI-schijf die ik wil kopen (IBM Ultrastar 36LP) heeft een Ultra160-SCSI interface. Is dat snel, en kan die op een gewoon ultra-scsi-kaartje?
Jep, hij kan zelfs op een Fast SCSI-2 Controller (Adaptec 2904) maar dan is die schijf wel een beetje overkill. Het mooiste natuurlijk is een U160 controller, maar je die kosten ook wel wat. Voor 225 heb je een UW controller, met een doorvoersnelheid van 40mb/s. Voor schrijven is dat snel genoeg, maar voor lezen misschien net wat te traag. Voor 307 piek heb je een U2W controller met een doorvoer snelheid van 80mb/s dat moet genoeg zijn. je zou misschien eens kunnen kijken voor een 2e hand U2W controller vb Adaptec 2940U2W of zo. Op vraag en aanbod word er een Tekram U2W controller aangeboden voor 250 piek.

[edit]
niet goed gelezen |:( , je wil die schijf alleen maar gebruiken om te fikken. is 18 gig niet wat veel dan?, maar goed dan kun je het beste voor een Tekram UW, hier een overzichtje van Gistron:
DC-315U SCSI-Ultra Kit 69,-
DC-395U SCSI-Ultra, BIOS Kit 129,-
DC-395UW Ultra-Wide Kit 189,-
DC-390U2W Ultra-Wide2 Kit 329,-

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 21 november 2001 12:37 schreef gilseboer het volgende:

[..]

Jep, hij kan zelfs op een Fast SCSI-2 Controller (Adaptec 2904) maar dan is die schijf wel een beetje overkill. Het mooiste natuurlijk is een U160 controller, maar je die kosten ook wel wat. Voor 225 heb je een UW controller, met een doorvoersnelheid van 40mb/s. Voor schrijven is dat snel genoeg, maar voor lezen misschien net wat te traag. Voor 307 piek heb je een U2W controller met een doorvoer snelheid van 80mb/s dat moet genoeg zijn. je zou misschien eens kunnen kijken voor een 2e hand U2W controller vb Adaptec 2940U2W of zo. Op vraag en aanbod word er een Tekram U2W controller aangeboden voor 250 piek.

[edit]
niet goed gelezen |:( , je wil die schijf alleen maar gebruiken om te fikken. is 18 gig niet wat veel dan?, maar goed dan kun je het beste voor een Tekram UW, hier een overzichtje van Gistron:
DC-315U SCSI-Ultra Kit 69,-
DC-395U SCSI-Ultra, BIOS Kit 129,-
DC-395UW Ultra-Wide Kit 189,-
DC-390U2W Ultra-Wide2 Kit 329,-
E bedankt voor je uitleg! Iedereen trouwens. Maar ik wil die schijf niet alleen om cd-tjes te branden, maar ook om te hd-recorden. Ik sample vaak 8 sporen tegelijk 48KHz 32bit audio en daarvoor wil ik een tweede schijf hebben, en om mijn processor (pIII450) zoveel mogelijk te ontlasten dacht ik aan SCSI.

Ik heb berekend dat ik een maximale schrijf-doorvoer nodig heb van 10MB/s. Zou ik dan met een fast scsi-2 controller en een wat ouder/langzamer scsi schijfje toekunnen?

• warp
  • Niet online
Op woensdag 21 november 2001 13:06 schreef casper21 het volgende:
Ik sample vaak 8 sporen tegelijk 48KHz 32bit audio en daarvoor wil ik een tweede schijf hebben, en om mijn processor (pIII450) zoveel mogelijk te ontlasten dacht ik aan SCSI.

Ik heb berekend dat ik een maximale schrijf-doorvoer nodig heb van 10MB/s. Zou ik dan met een fast scsi-2 controller en een wat ouder/langzamer scsi schijfje toekunnen?
1) Dat trekken de huidige E-IDE schijven ook makkelijk met een PIII450, zolang je DMA maar enabled, dan is de CPU belasting vrijwel net zo laag als met SCSI.

2) De max. doorvoer van Fast SCSI2 is precies 10MB/sec (dit geldt wel voor de totale busbandbreedte, als je nog andere devices op deze bus aanspreekt hou je natuurlijk minder over voor je HDD).
Pagina: 1