Op dinsdag 20 november 2001 11:18 schreef raptorix het volgende:
Discussie lijkt me niet nodig, deze wet is gewoon zo dom en zinloos dat ik uit protest nooit meer europees zal stemmen.
that'll teach them

(vrije referentie naar einde van 'Life of Brian' mogelijk, voor de cultuurkenners, het Palestinian Kamikaze Liberation Front)
Op dinsdag 20 november 2001 11:26 schreef Gordijnstok het volgende:
Wat ik natuurlijk erg jammer zou vinden als ik personalized content delivery door deze regelgeving niet meer kan gebruiken.
Daar is wel de oplossing voor, nl. gebruikmaking van sessions en een database. Oftewel het verbod is niet helemaal waterdicht.
niet helemaal juist, dit wetvoorstel stuurt naar een opt-in regeling, helaas lijkt het parlement voor spam nu juist slechts voor een opt-out regeling te kiezen.
dat is nogal onpraktisch voor opt-in moet je moeite doen, dje dient zelf aan te geven in welke mate je iets toestaat, opt-out dien je enkel in het geval je geconfronteerd word met spam aan te geven dit niet te willen ontvangen.
de verkeerde logica is dat er voor cookies nu juist een uitstekende techniek ontwikkeld is voor zo'n opt-out methode, P3P. en dit ook door implementatie binnen browsers (msie6, voorlopig klaag ik niet meer over ms) worden devvers ook gedwongen hier rekening mee te houden.
sowieso is het al eenvoudig om onderscheid te maken tussen verschillende cookies, third-party, session-based of blijvende cookies.
bij spam is dit nu juist niet mogelijk, het is onmogelijk te bepalen of een massa-mailing een bepaalde waarde heeft behalve dat deze specifiek is aangevraagd door de ontvanger (al dan niet geheel bewust).
email-filters gebruiken biedt nog steeds een zeker risico en functioneert vaak maar half, de opt-out regeling daar zou vereisen dat je je specifiek afmeld, eerlijk gezegd durf ik dat juist niet, vermoed altijd dat dat me juist meer spam oplevert (immers, voor de spemmert teken dat mn mailbox gelezen wordt {alhoewel, of ik mn mail lees is voor velen een vraag, voor enkelen een weet, maar de meerderheid heeft daar een sterk negatief vermoeden over})
terug op cookies;
juist het bestaan van P3P, het feit dat de grote browser-producenten onder amerikaans recht vallen denk ik niet dat je al te veel waarde aan de wet moet geven, behalve een bepaalde signalerende functie, een oproep series werk te maken van P3P.
ik betwijfel of het ooit zo ver komt dat serieuse develloppers hier last van krijgen, hooguit kan het een voordeel brengen voor grote commerciele sites, immers het wordt aantrekkelijker 'signed' cookies te gebruiken.
een verdere opkomst van verschil tussen 'trusted' sites en onbekende en dus onbetrouwbare sites is waarschijnlijk onoverkomelijk en vermoedelijk wenselijk.
laten we eerlijk zijn, van amazon (zoals Ozboz aan refereerde) kan ik best instemmen met een zekere monitoring van mijn keuzes en koopgedrag, zolang dit voornamelijk mij voordeel brengt en inzichtelijk is wat ermee gedaan wordt;
maar de eerste de beste klojo die nieuwssite nrXX opzet en daar een trackingservice opzet die met cookies werkt, daar zit ik heus niet op te wachten ... en als dat wel zo is, is het geen probleem alsnog zn cookie te accepten.
je punt dat cookies geheel serverside te vervangen zijn is echter niet waar, ook op basis van IP en useragent string en misschien wat andere request waardes kun je je session niet een lange expire datum geven, wisselende IP's zouden dan wegvallen, en iemand kan dan op basis van een inbel-ip of proxy opeens iemands anders zn sessie kunnen binnevallen, toch rottig dat dan opeens hij mijn bestelling van 'transvestites with big black cocks pumping naked sluts' binnenkrijgt (waar blijft die toch, zit erop te wachten)
mn vraag is wel of de cookie-client-structuur misschien ook gewijzigd dient te worden zodat deze eenvoudiger binnen browsers gedeeld kunnen worden, je een separaat cookie-handeling programma kunt installeren, dit lijkt me best wel voordelen bieden, eventueel een apart P3P programma dat ook email-filters beheert en je mail via een P3P2-protocol scanned misschien?
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen