[BIND] Secundary NamerServer

Pagina: 1
Acties:

• MaHawK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-03-2020
Ik heb een nameserver (primary) maar nu wil ik ook een secundary nameserver erbij planten.
Deze 2e nameserver moet automatisch de zonefiles kopieren van de eerste nameserver.

Hoe gaat dit werken? of wie weet er een handleiding van te vinden? heb al gezocht op google maar daar word ik niet veel wijzer van.

Alvast bedankt!!

Daar doe ik niet aan.

Verwijderd

er is een goede handleiding van bind te vinden bij nominum. http://www.nominum.com/resources/documentation/Bv9ARM.pdf

maar het hele principe van een secondary nameserver is dat je op de secondary ns slave zones aanmaakt in je named.conf.

bv:
---
zone "example.com" {
type slave;
file "example.com.hosts";
masters { 192.168.4.12; };
};
---

je moet er wel voor zorgen dat je primary nameserver zone-transfers van de secondary goed keurt.

• MaHawK
Thanx.

Volgende probleem:
Ik probeer de zone-updates van de master-server automatisch te laten updaten op de secondary server.
Ik heb al van alles geprobeerd met notify, notify-source en allow-notify in de configfiles, maar zogauw ik een zone wijzig in de master-server en 'm reload, ziet de secondary server geen notify's binnenkomen.
Wat doe ik nou weer verkeerd?

Daar doe ik niet aan.

Verwijderd

verhoog je de serial wel elke keer??

Verwijderd

Hier ben ik ff onder een andere username..

De serial wordt welke keer verhoogt ja, maar op de sec nameserver blijft gewoon de zone file met oude serial aktief.
het lijkt wel of de notify niet wordt verzonden ofzo.
heb in de named.conf van de primary "notify yes;" gezet, en in de conf van de sec. "allow-notify { ip.pri.ma.ry;};"

Dat is toch voldoende??

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Staat de secondary wel als NS in de zone ? Er wordt namelijk naar alle NS records een notify verstuurd.
Als je het volgende in je named.conf zet, dan kan in /var/named/xfer.log zien of de notify verstuurd wordt, en of de secondary ook antwoord geeft.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
logging {
      channel xfer {
         file "/var/named/xfer.log";
         severity info;
         print-time yes;
         print-category yes;
      };
      category lame-servers { null; };
      category statistics { null; };
      category cname { null; };
      category xfer-out { xfer; };
      category xfer-in  { xfer; };
      category notify   { xfer; };
};

Het moet er in de log zo uitzien:
code:
1
2
20-Nov-2001 23:31:36.220 notify: Sent NOTIFY for "domain.nu IN SOA 2001112006" (domain.nu); 1 NS, 1 A
20-Nov-2001 23:31:36.385 notify: Received NOTIFY answer (AA) from xxx.xxx.xxx.xxx for "domain.nu IN SOA"

• Mior
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 19:55
Ik heb ook een probleem met named-xfer.

De slave dns bak reageert wel op de notifies (zoals hierboven), hij maakt ook wel een temp file aan (<zone file>.<random>), maar verder gebeurt er nix. De zone file zelf wordt niet geupdate, en de temp file blijft er staan (leeg).

Komt dit toevallig iemand bekend voor? Google e.d. geven alleen permissie oplossingen, maar die staan 100% goed.

• MaHawK
Thanx, 't werkt spontaan hier :) :) *D

Daar doe ik niet aan.

Pagina: 1