Toon posts:

FAT32 bruikbaar op 80Gb?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedesmorgens. Ik ben van plan om een 80 gig schijfje van Maxtor :Y) aan te schaffen voor een server hier. De server draait Debian Woody en heeft een duidelijk ruimtetekort ;) Omdat het af en toe makkelijk kan zijn om de schijf mee te kunnen nemen, was ik van plan om het geheel FAT32 te maken, zodat ook alle windhoos compu's waar ik um dan aanhang het snappen. Zijn er grote nadelen aan FAT32 waardoor dit een slecht plan zou zijn :? Ik heb trouwens onlangs XFS support :9 toegevoegd en ben daar zeer tevreden over. Helaas kan je daarmee niet echt bij andere compu's terecht.
thnx

Verwijderd

Hangt er van af welk OS je gebruikt. Fat32 van wintendo kan bv meer aan dan die van NT. Dusseeeh welk OS?

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op dinsdag 20 november 2001 10:00 schreef Jamez_Joint het volgende:
Hangt er van af welk OS je gebruikt. Fat32 van wintendo kan bv meer aan dan die van NT. Dusseeeh welk OS?
Pardon? FAT32 is niet OS-dependent hoor, het kan onder Windows 2000/XP net zoveel als onder WinToys 9x of ME.

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Op dinsdag 20 november 2001 10:00 schreef Jamez_Joint het volgende:
Ik neem aan dat je bedoeld dat de 1ste partititie, niet groter mag zijn dan 8 GB (iets in die geest) onder NT 4.0 ?

Verwijderd

Topicstarter
Dacht ook dat het niet zoveel uitmaakt wat voor OS je draaide. Maar 99% van de tijd komt de schijf in de server te hangen en die draait Debian Linux. En zo af en toe wordt ie dus aan een w98 of w2k gehangen (om niet alle data te hoeven fikken want dat duurt zo lang...) Vroeg me alleen af of FAT32 nadelen had wanneer de schijf zo groot is. Langzaam worden bijvoorbeeld, of foutgevoelig ofzo.

Verwijderd

Op dinsdag 20 november 2001 10:12 schreef vert het volgende:
Vroeg me alleen af of FAT32 nadelen had wanneer de schijf zo groot is. Langzaam worden bijvoorbeeld, of foutgevoelig ofzo.
NTFS schrijft gegevens wat "slimmer" weg dan FAT32 (in iedergeval dat is de bedoeling van NTFS;))

En wat betreft langzamer worden, ik geloof dat, tenminste ik merk zelf dat als ik een schijf van 40 GB gebruik op het moment dat ik hem opdeel in 2 stukken, dat iets sneller werkt dan 1 geheel van 40. zelfde principe denk ik ook voor schijven van 80 gig

Verwijderd

Topicstarter
Maar NTFS wordt weer niet zo lekker ondersteund door Linux, schrijven niet in ieder geval...

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op dinsdag 20 november 2001 10:02 schreef wildhagen het volgende:
Pardon? FAT32 is niet OS-dependent hoor, het kan onder Windows 2000/XP net zoveel als onder WinToys 9x of ME.
Ik heb begrepen dat winXP niet wil op fat32 wil formatteren, als je disk groter is dan 32 GB oid. Lezen/schrijven werkt prima.

Mijn 80GB disk is fat32 geformatteerd onder win98. Geen centje pijn.

Siditamentis astuentis pactum.

• VlasBaard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-02 23:24
Win9x-FDISK kan geen FAT32 groter dan 64 GB maken.

WinNT4 support geen FAT32.

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op dinsdag 20 november 2001 19:32 schreef VlasBaard het volgende:
Win9x-FDISK kan geen FAT32 groter dan 64 GB maken.

WinNT4 support geen FAT32.
Voor dat 1e is een fix beschikbaar op de website van microsoft. (Nieuwe fdisk en format progjes)

Siditamentis astuentis pactum.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op dinsdag 20 november 2001 19:28 schreef Varienaja het volgende:

[..]

Ik heb begrepen dat winXP niet wil op fat32 wil formatteren, als je disk groter is dan 32 GB oid. Lezen/schrijven werkt prima.
Dat is geen beperking van Windows 2000/XP, maar van de formatter:
You cannot format a volume larger than 32 GB in size using the FAT32 file system in Windows 2000. The Windows 2000 FastFAT driver can mount and support volumes larger than 32 GB that use the FAT32 file system (subject to the other limits), but you cannot create one using the Format tool. This behavior is by design. If you need to create a volume larger than 32 GB, use the NTFS file system instead.
Bron: http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q184/0/06.ASP

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1