Suse 7.1 vind geen partitie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een totale newbie i.v.m. Linux. Daar iedereen er zo tevreden over is wou ik het ook wel eens proberen.

Ik heb de iso file van SuSe 7.1 gedownload en op een CD gezet. Ik heb mijn oude computer (K2/300, 3GB HD, 32MB Ram, S3 Trio64) van zolder gehaald.
Een 1ste partitie aangemaakt van 1,5 GB en Windows98se geïnstalleerd. De rest van de harddisk heb ik open gelaten.

Volgens dat die cd bootable is heb ik dan de cd van Linux ingestoken en daarmee opgestart. Hij start ermee op maar vind geen bruikbare partitie, ik krijg een ellenlange lijst met:

/sbin/int: ... input/output error
/sbin/int: ... input/output error
...
no usable partition found

Ik heb al vershillende dingen geprobeerd met die 2de partitie, aanmaken en formateren als FAT32, als FAT16, niet formateren, totaal geen partitie aanmaken, ...

Ik raak er niet aan uit. Ik heb ook de search hier gebruikt en in de FAQ op de Suse website maar ik vind niets bruikbaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De iso van SuSE is waarschijnlijk een live evaluation versie. Draait vanaf cdrom en geen install op harde schijf. SuSE is incl. allerlei boekwerken en 7 ? cd's voor rond de 80 piek in de pc boer/boekhandel te koop. Wil je gratis dan is Mandrake of RedHat een goede kandidaat voor vervanging voor SuSE. Anders de doos halen .... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er staat inderdaad Live Evaluation op bij het opstarten.

Wat is voor een newbie het meest gebruiksvriendelijk, Red Hat of Mandrake?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mandrake lijkt meer hardware te detecteren. Zie ook [topic=152316/1/50] . SuSE met boeken is trouwens wel een aanrader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big_clarence
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-09 08:15

big_clarence

wat kan het schele

Linux heeft een aparte linux-partitie nodig, linux draait niet op FAT of Ntfs. je kunt deze aanmaken met fips op je linux cd of met partition-magic. Draai van tevoren wel even scandisk en defrag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb Red Hat (2 cd's) gedownload en geïnstalleerd, alles werk goed, nu nog leren werken met Linux en ik ben er :)

thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welkom bij de club :)
Pagina: 1