hoor en lees te veel over deze formaten maar wie heeft er GOEDE ervaringen mee om te zeggen wat beter is?
mpegplus
Fun while it lasted: World Community Grid!
Ik weet niet wat OGG is maar MP3 vanaf 128kb vind ik het uitstekend klinken.
Mp3Pro encoden duurt langer en het geluid kan niet tippen aan Mp3
Mp3Pro encoden duurt langer en het geluid kan niet tippen aan Mp3
fantastische reply, precies wat ie vraagt, mooi onderbouwd!Op maandag 19 november 2001 23:20 schreef scorpionv het volgende:
mpegplus
ontopic:
Ogg heb ik verder weinig ervaring mee, maar een nieuwe standaard zal pas succesvol worden als het op grote schaal gebruikt gaat worden. Daarom zal mp3pro aanzienlijk een grotere kans hebben om geaccepteerd te worden (de naam heeft natuurlijk al een streepje voor; daarnaast kunnen bestanden 2 keer zo klein worden als normale mp3).
Het zit nu nog steeds in een prille fase, inmiddels is het wel goed dat er een winamp plugin voor is, en dat Nero mp3pro kan branden en rippen.
Zodra er rippers worden gemaakt, die hele cd's kunnen rippen, zal het wel in een stroomversnelling raken. En als mp3spelers het gaan ondersteunen, dan is het helemaal mooi.
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
zie t.net frontpage, daar staat dat mp3pro gewoon niet kan tippen aan "normale" mp3 ... alleen op lage bitrates (ik neem aan lager dan 128kbit)
check http://www.tweakers.net/nieuws/19229
check http://www.tweakers.net/nieuws/19229
AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!
Laat je je gehoor leiden door jezelf of door anderen 
Kan me best voorstellen dat sommigen het horen, maar als het voor jou voldoet en je hoort weinig tot geen verschil, dan is er toch niks aan de hand
Net zoals ik lekker WMA blijf gebruiken, terwijl bijna iedereen het maar blijft afkraken.
Misschien is mijn gehoor brak, maar als ik het even goed als mp3 vind klinken.. i dont care
Kan me best voorstellen dat sommigen het horen, maar als het voor jou voldoet en je hoort weinig tot geen verschil, dan is er toch niks aan de hand
Net zoals ik lekker WMA blijf gebruiken, terwijl bijna iedereen het maar blijft afkraken.
Misschien is mijn gehoor brak, maar als ik het even goed als mp3 vind klinken.. i dont care
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
Ik geef hem een beter alternatief dan de andere twee, onderbouwen doet de site waar hij het af kan halen wel. Ogg en MP3Pro klinken allebei niet veel beter dan MP3.Op maandag 19 november 2001 23:25 schreef LuNaTiC het volgende:
[..]
fantastische reply, precies wat ie vraagt, mooi onderbouwd!
Kon je nou al MP3 192Kbps encoderen naar MP3Pro 96Kbps?
w00t
volgens mij was ogg een beetje dood omdat het te weinig gebruikt werd, of dat was een ander mp3 alternatief
Verwijderd
Het is wat jij belangrijk vind. Standaard = MP3 @ 192 kbit, op kazaa & co is dit 128 kbit. De MP3's vanaf 128 kbit klinken 'cd kwaliteit'. (Ik moet zeggen dat 192 kbit voor mij goed genoeg is, en 128 kbit niet goed genoeg).
Het is dus aan jou wat je wilt... MP3pro zal imho geen standaard worden (iig. niet binnen korte tijd... misschien over een jaar of wat wel). OGG heb ik eigelijk nog nooit van gehoord, en MP3 is gewoon door iedereen bekend.
Dus als je je kiest voor 'compatibiliteit', neem dan maar MP3
Het is dus aan jou wat je wilt... MP3pro zal imho geen standaard worden (iig. niet binnen korte tijd... misschien over een jaar of wat wel). OGG heb ik eigelijk nog nooit van gehoord, en MP3 is gewoon door iedereen bekend.
Dus als je je kiest voor 'compatibiliteit', neem dan maar MP3
Ik heb de test eens met enkele liedjes gedaan tussen mp3 en mp3pro.
Met de encoder die je gratis kan downloaden kan je alleen mp3pro aan 64kbit encoden.
Een 64kbit mp3pro klinkt ongeveer even goed als een mp3 128kbit.
Op de frontpage staat er ook bij dat de full version ofzo nog iets beter encode, dus dan zal 64kbit mp3pro waarschijnlijk wel gelijkwaardig zijn aan 128kbit mp3 (of toch bijna
)
Het klinkt in ieder geval een STUK beter dan 64 kbit mp3.
Ik denk dat als er ooit mp3pro tegen hogere bitrates komt, zodat je met 128kbit mp3pro gelijkwaardig zit met 192kbit mp3 dat mp3pro de interessantste oplossing is.
OGG heb ik nog niet kunnen afspelen, en heb ik geen decoder voor.
Ik hoop ook dat er snel een windows codec komt voor mp3pro, voor streaming audio lijkt het me namelijk ook een goede oplossing.
Met de encoder die je gratis kan downloaden kan je alleen mp3pro aan 64kbit encoden.
Een 64kbit mp3pro klinkt ongeveer even goed als een mp3 128kbit.
Op de frontpage staat er ook bij dat de full version ofzo nog iets beter encode, dus dan zal 64kbit mp3pro waarschijnlijk wel gelijkwaardig zijn aan 128kbit mp3 (of toch bijna
Het klinkt in ieder geval een STUK beter dan 64 kbit mp3.
Ik denk dat als er ooit mp3pro tegen hogere bitrates komt, zodat je met 128kbit mp3pro gelijkwaardig zit met 192kbit mp3 dat mp3pro de interessantste oplossing is.
OGG heb ik nog niet kunnen afspelen, en heb ik geen decoder voor.
Ik hoop ook dat er snel een windows codec komt voor mp3pro, voor streaming audio lijkt het me namelijk ook een goede oplossing.
Verwijderd
Vreemd dat iedereen wel mp3pro wil bekijken maar ogg juist niet. Op www.vorbis.com staat wat meer informatie over ogg. Bovendien is de standaard nog niet eens af, RC2 is uit, met RC3 over enkele weken. Voor winamp is er een plugin voor om deze bestanden af te spelen, ook voor de winamp3 beta. Wat ogg (in mijn ogen) groot zal maken, is dat het door vele spelmakers gebruikt gaat worden ipv mp3, waarover royalties betaald moeten worden. Ogg is gratis. Bovendien hoor ik het verschil van bestanden met 128 kb abr ogg of lame niet, maar is de bestandgrootte van ogg iets kleiner.
Verder is ogg ontwikkeld met het oog op streaming broadcast, een variant op shoutcast (www.icecast.org) zend al een tijdje ogg streams uit. Ik heb deze nog niet geprobeerd, maar die zouden ook met winamp af te spelen zijn. Verder kun je op vorbis.om een lijst vinden met spelers die ogg kunen afspelen.
Verder is ogg ontwikkeld met het oog op streaming broadcast, een variant op shoutcast (www.icecast.org) zend al een tijdje ogg streams uit. Ik heb deze nog niet geprobeerd, maar die zouden ook met winamp af te spelen zijn. Verder kun je op vorbis.om een lijst vinden met spelers die ogg kunen afspelen.
Verwijderd
wanneer gaan we nu eens lossless formaten zien? dat vind ik veel interessanter dan t gezeur over welk lossy formaat t beste is
inderdaad, je gehoor is brak (no offence)Op maandag 19 november 2001 23:33 schreef LuNaTiC het volgende:
Laat je je gehoor leiden door jezelf of door anderen
ik heb 12 cd gebrand op wma op verschillende kwaliteiten en het kan gewoon niet tippen aan mp3.
ik zit me wel lam te zoeken naar een pro codec die ook boven de 96 uit komt. ik wil divxen maken met pro, maar dan moet ik wel een "vrije" (lees: gebruiken in audiocatalyst, vituraldub, enz) codec hebben...
of is die er al? al iemand die heeft.....
opstellen in rijen van 3
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Verwijderd
Gewoon maar even een paar plaatjes, als het gaat om "goede ervaringen".
Met een mix cd waarbij de nummers in elkaar overlopen als voorbeeld.
(en er zijn ook nogal wat gewone cd's waarbij de nummers in elkaar over lopen...)
De wav's van track 1 en track 2 naast elkaar:

De Ogg Vorbis:

De MP3:

Lijkt mij duidelijk waar ik goede ervaringen mee heb.
En qua klank ben ik er ook héél tevreden over.
Met een mix cd waarbij de nummers in elkaar overlopen als voorbeeld.
(en er zijn ook nogal wat gewone cd's waarbij de nummers in elkaar over lopen...)
De wav's van track 1 en track 2 naast elkaar:

De Ogg Vorbis:

De MP3:

Lijkt mij duidelijk waar ik goede ervaringen mee heb.
En qua klank ben ik er ook héél tevreden over.
Formaten die slecht klinken worden helaas ook standaard, 128 kbps is heel lang DE standard geweest (volgens mij kon je in 1997/1998 ook niet hoger)
maar om nou te zeggen dat het echt denderende kwaliteit is .. neuh.... vooral niet met die encoders die je toen had
dus wat gaat iedereen nu doen, blij zijn met mp3 pro
geluidskwaliteit maakt niks uit, als het maar klein is
neee....weet je wat, we gaan onze slechte mp3s nog een keer encoden, dan worden ze namelijk nog minder van kwaliteit! Maar wel 2x zo klein ! dat scheelt wel 2 GB, zo dat zijn 3 cdtjes (= 3 gulden)
Wow !
en "die en die" zeiden dat het "goed" was
sure, net als dat iedereen zei dat 128 kbps mp3 "CD kwaliteit" is
maar om nou te zeggen dat het echt denderende kwaliteit is .. neuh.... vooral niet met die encoders die je toen had
neee....weet je wat, we gaan onze slechte mp3s nog een keer encoden, dan worden ze namelijk nog minder van kwaliteit! Maar wel 2x zo klein ! dat scheelt wel 2 GB, zo dat zijn 3 cdtjes (= 3 gulden)
Wow !
Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.
AMENOp dinsdag 25 december 2001 00:02 schreef dreeke het volgende:
Formaten die slecht klinken worden helaas ook standaard, 128 kbps is heel lang DE standard geweest (volgens mij kon je in 1997/1998 ook niet hoger)
Wow !
Verwijderd
Die zijn er al, b.v. Monkey Audio is 2x kleiner zonder enig verlies.Op maandag 24 december 2001 18:36 schreef Sleepless het volgende:
wanneer gaan we nu eens lossless formaten zien? dat vind ik veel interessanter dan t gezeur over welk lossy formaat t beste is
www.monkeyaudio.com
ja helemaal mee eens
dingen die ik zelf rip gaan gewoon 256kbps met LAME
en als 't alleen voor mezelf ik gaat 't in de hoogste kwaliteit OGG... dat klinkt echt wel goed...
dingen die ik zelf rip gaan gewoon 256kbps met LAME
en als 't alleen voor mezelf ik gaat 't in de hoogste kwaliteit OGG... dat klinkt echt wel goed...
"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman
Wooohehehehehe, kzou het zelf niet beter kunne zeggeOp dinsdag 25 december 2001 00:02 schreef dreeke het volgende:
Wow !
Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life
Verwijderd
Ogg is beter. Het klinkt beter. Het is gratis. Je kan het fijn met winamp gebruiken. Er is een heeel goede encoder voor.
Verwijderd
router:~# host -a www.monkeyaudio.comOp dinsdag 25 december 2001 17:42 schreef dev het volgende:
[..]
Die zijn er al, b.v. Monkey Audio is 2x kleiner zonder enig verlies.
www.monkeyaudio.com
www.monkeyaudio.com does not exist (Authoritative answer)
Verwijderd
Even wat ik over de nieuwste codeertechnieken denk:
Mp3Pro is leuk voor lage bitrates (bij 64 kbit/s is er geen beter mijns inziens), maar ongeschikt bij hoge bitrates omdat de hoge frequenties niet worden meegecodeerd maar worden gegenereerd, waardoor ik het geheel nogal artificieel vind klinken.
OGG is een erg leuk formaat, maar nog lang niet gereed. RC3 zal best goed gaan klinken, ook op 80 Kbit/s o.i.d, en klinkt nu al zeker beter dan WMA, maar mp3 vind ik nog altijd beter klinken bij hoge bitrates (@192 Kbit/s bijvoorbeeld).
Met 192 Kbit/s MP3s, gecodeerd met Lame met een goede quality setting (-q) ben ik redelijk tevreden. MPegPlus, oftewel MPC, wordt niet echt veel gebruikt maar is wel goed. De te downloaden Psytel AAC encoder is ook goed maar wordt nog minder ondersteund dan MPC, en is niet de snelste qua codeersnelheid.
WMA is bagger.
MP2 (MPEG1 Layer 2) is erg leuk op 256 Kbit/s, zelfde kwaliteit als MP3 en je hebt nog nooit zo snel cd's gecodeerd... En: bijna overal af te spelen.
Mp3Pro is leuk voor lage bitrates (bij 64 kbit/s is er geen beter mijns inziens), maar ongeschikt bij hoge bitrates omdat de hoge frequenties niet worden meegecodeerd maar worden gegenereerd, waardoor ik het geheel nogal artificieel vind klinken.
OGG is een erg leuk formaat, maar nog lang niet gereed. RC3 zal best goed gaan klinken, ook op 80 Kbit/s o.i.d, en klinkt nu al zeker beter dan WMA, maar mp3 vind ik nog altijd beter klinken bij hoge bitrates (@192 Kbit/s bijvoorbeeld).
Met 192 Kbit/s MP3s, gecodeerd met Lame met een goede quality setting (-q) ben ik redelijk tevreden. MPegPlus, oftewel MPC, wordt niet echt veel gebruikt maar is wel goed. De te downloaden Psytel AAC encoder is ook goed maar wordt nog minder ondersteund dan MPC, en is niet de snelste qua codeersnelheid.
WMA is bagger.
MP2 (MPEG1 Layer 2) is erg leuk op 256 Kbit/s, zelfde kwaliteit als MP3 en je hebt nog nooit zo snel cd's gecodeerd... En: bijna overal af te spelen.
want...Op woensdag 26 december 2001 16:46 schreef bartcore het volgende:
WMA is bagger.
Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.
Inderdaad, fuckingfantastische reply, precies wat ie vraagt, mooi onderbouwd
OGG nog niet zolang nero er niet mee overweg kan, zodra je het kan branden dan wel, winamp heeft ook een plug-in dus.
van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !
www.r3mix.net een hele goede informatie site over ripping en mp3 encoder quality.
ID7T GTX. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)
Nee, jij voegt veel toe aan het topic, mister knowitallOp donderdag 27 december 2001 10:24 schreef Yokozuna het volgende:
[..]
Inderdaad, fucking
Sjees, wat heb ik een hekel aan mensen die in andermans topic iemand komen afkraken. Get a life.
Verwijderd
Het leuke van ogg is dat je bvb een slechte wav of mp3 ( met slecht bedoel ik weinig kHz(kHz16000)eerst in OGG kan zetten (kHz 44100 Bitrate 128)om hem vervolgens daarna weer naar wav of mp3 te zetten (.
Dit alles zonder dat er een smurfen stemmetje door je audiofile gaat schreeuwen.
Is handig voor het maken van MP3's van wav files met weinig KHZ en het branden van mp3 of wav files met weinig kHz op een audio cd
Dit alles zonder dat er een smurfen stemmetje door je audiofile gaat schreeuwen.
Is handig voor het maken van MP3's van wav files met weinig KHZ en het branden van mp3 of wav files met weinig kHz op een audio cd
Verwijderd
Ik heb die OGG-codec eens naast LAME 3.88 en Fraunhofer IIS Professional gelegd. Ik heb een nummer van Tristania's Beyond the Veil (briljante CD trouwens) geripped (met EAC natuurlijk, in de secure-mode) en alle codecs hem laten coderen naar 128kbps.
LAME en Fraunhofer IIS Professional bakten er allebei i.m.o. vrij weinig van. Vervorming alom.
Tot mijn grote verbazing klonk de OGG-Vorbis verbluffend goed, pas na intensief luisteren vielen mij lichte vervormingen/niet natuurgetrouwe klank op.
LAME en Fraunhofer IIS Professional bakten er allebei i.m.o. vrij weinig van. Vervorming alom.
Tot mijn grote verbazing klonk de OGG-Vorbis verbluffend goed, pas na intensief luisteren vielen mij lichte vervormingen/niet natuurgetrouwe klank op.
* r00tie gaat zskpaen
heelamaal lamzie, gelijjkog niewuhaart alenaalz
blegh,..
plork snark
heelamaal lamzie, gelijjkog niewuhaart alenaalz
blegh,..
plork snark
Pagina: 1