[Car audio] hoedenplankspeakers in kist of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 654 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• flagnite
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik heb in mijn Seat Ibiza uit 1994 de volgende spulletjes zitten:

o Pioneer DEH-P6100R headunit

Afbeeldingslocatie: http://www.pioneer-eur.com/images/deh-p6100r.jpg

o Voorin zit nog het standaard compo-setje van Seat

o 2 Pioneer TS-E6995 6"x9" 3-weg speakers

Afbeeldingslocatie: http://www.pioneer-eur.com/images/TS-E6995.jpg

Nu is alles gemonteerd behalve de achterspeakertjes. Ik had begrepen dat ik daarvoor mijn hoedenplank moest vervangen door een zelfgemaakt model van MDF en hier de speakers in moest hangen.

Mijn vragen:
- Welke dikte MDF moet ik nemen (21 mm?)
- Moeten deze speakers nog een kist eromheenkrijgen? Gaan ze daar beter van klinken?
- Indien er een kist omheen moet, hoe groot moet deze dan zijn?
- Kunnen de speakers gewoon liggend gemonteerd worden of moeten ze naar de binnenkant van je auto 'gericht' worden?

Mochten er eventueel andere dingen zijn waar ik rekening mee moet houden, hoor ik het ook graag

• p@dd0
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-07 19:03

p@dd0

psychonaut

18 mm MDF volstaat.
Geen kist nodig maar helpt wel.
Om jouw speakers beter te gebruiken een versterker.
Richten is niet nodig omdat je achterspeakers in een auto zijn voor volume en laagweergave, je voorspeakers zijn daarin tegen voor de klank.

Als je meer vragen hebt lees ik het wel ;)

Amantes amentes
--
Be inspired!

• Xtremelead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-08 09:04

Xtremelead

powered by E-MU

maak een 18mm of 21mm mdf plank op maat, met in het midden een groot rechthoekkig gat. laat aan de randen +/- 5cm over.
pak een andere mdf plank, zaag daar je ovale gaten in, en schroef deze vast onderop die grote plank.
Wel makkelijk, zo is de mijne ook. als je ooit speakers wil vervangen, hoef je alleen dat dunne plankje eraf te schroeven en eventueel ook vervangen als je nieuwe speakers rond zijn.

Jij bent degene die me opfokt!
JA JIJ!!!

• flagnite
  • Niet online
Hartelijk dank voor de replies.

Zou het een erg grote verbetering van geluid geven als ik er een kist onder monteer?

• p@dd0
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-07 19:03

p@dd0

psychonaut

Op dinsdag 20 november 2001 19:12 schreef flagnite het volgende:
Hartelijk dank voor de replies.

Zou het een erg grote verbetering van geluid geven als ik er een kist onder monteer?
Sim-pel
Speel eerst zonder, ben je niet tevreden probeer dan een kistje.

Amantes amentes
--
Be inspired!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heb hier nog een op maat gemaakte hoedenplank staan voor een Seat Ibiza (nieuw
model, '93). Zitten al gaten in voor een paar 9"x6" speakers. Is nu gestoffeerd,
maar dat wil je waarschijnlijk wel vervangen. Is van 18 mm MDF gemaakt,
inclusief mechanisme
zodat ie nog 'omhoog' kan als je de achterklep openmaakt. Interesse ? Mail maar
(omgeving Den Bosch)

Ik weet wel dat dit eigenlijk in Vraag en Aanbod thuis hoort, maar ik kon het nu effe niet laten >:)

Verwijderd

Je kofferbak is nu de kist. Dit soort speakers zijn ontworpen op een grote ruimte zoals een achterbak als kist. Deze spelen dus juist slechter in een kist!! Niet nodig dus.
P.s. mooie radio

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op dinsdag 20 november 2001 23:47 schreef larsieboy het volgende:
Je kofferbak is nu de kist. Dit soort speakers zijn ontworpen op een grote ruimte zoals een achterbak als kist. Deze spelen dus juist slechter in een kist!! Niet nodig dus.
P.s. mooie radio
P'sies, kist doet alleen maar af aan de hoeveelheid lucht. De reden dat je MDF gebruikt i.p.v. de hoedenplank is om resonanties van de hoedenplank te voorkomen. Die dingen trillen namelijk mee als een idioot en dempen daardoor dus de lage tonen.

de betaler vervuilt

• Wekkel
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Op dinsdag 20 november 2001 23:51 schreef GA!S het volgende:

[..]

P'sies, kist doet alleen maar af aan de hoeveelheid lucht. De reden dat je MDF gebruikt i.p.v. de hoedenplank is om resonanties van de hoedenplank te voorkomen. Die dingen trillen namelijk mee als een idioot en dempen daardoor dus de lage tonen.
Plus geven dus rammelende geluiden en hangen binnen een week dubbel van het gewicht van je speakers.

• FitNiX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-08 18:33
Sweet :)

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Op dinsdag 20 november 2001 23:54 schreef Wekkel het volgende:

[..]

Plus geven dus rammelende geluiden en hangen binnen een week dubbel van het gewicht van je speakers.
Als het goed is komen die rammelende geluiden toch echt van je nummerplaat :D

de betaler vervuilt

• flagnite
  • Niet online
Mwah, op het moment zullen ze nog niet zo hard rammelen, zit nl. nog geen versterker tussen.
Achterin me koffer zit nog geen stroom :( en ik heb niet echt zin om een kabel dwars door me auto heen te gaan trekken. Gelukkig kan ik nu eindelijk die krakende oude achterspeakers eruit gaan pleuren. Die zaten in zo'n plastic voorgevormd hol... bah, dat rammelde inderdaad.
Pagina: 1