[Linux] SuperTrak SX6000 Pro... ervaring?

Pagina: 1
Acties:

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 15:52
Hiya,

Ff een vraagje, ik ben voor mijn schoonvader bezig met zijn website. Het systeem moet duizenden foto's gaan serven voor zijn klanten.

Ik heb hem geadviseerd om dan een eigen server neer te zetten in telecity oid. :P En hij vind het een prima idee.

Echter ga ik ook het systeem bouwen en configureren. En er komt lekker Linux op te draaien.

Inzake de opslag wil ik dus een raid systeempie er in zetten om zo downtime te verlagen.

Ik zat te denken aan:
SuperTrak SX6000 Pro
http://www.tweakers.net/pricewatch/22264 en
http://www.promise.com/Products/Default.htm

Ik heb echter de volgende vragen.
:7 Is er documentatie beschikbaar hoe ik de kernel e.d. moet instellen, links e.d. zijn welkom!
:7 Zijn er mensen met ervaring met dit dingetje :?
:7 Zou SCSI-Raid misschien toch beter zijn :?
:7 Is iedere IDE-HD geschikt voor hotswappable :?

Ff voor de duidelijkheid ik ben op het gebied van linux geen newbie. Maar met deze spullen heb ik helaas nog niet eerder kunnen spelen.

Thnx in advance (8>

My weblog

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Weetuk niet...

Maar ik ga een Fasttrak 100 TX2 of 4 gebruiken, werkt dit ook zo helemaal direct feilloos of niet?

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Promise heeft wat binary drivers voor sommige kaarten voor sommige kernels.

Voor TX en TX2 is inmiddels geloof ik kernel support voor Raid-0, maar nog niet voor Raid-1.

Als ik jou was zou ik voor een 3ware raid kaart gaan. Ik denk dat de 7410 maar iets duurder is als de P. SX6000.

Het voordeel van 3ware is, is dat de drivers opensource zijn, en gewoon in de kernel zitten.

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04 15:52
Niemand anders.... :?

My weblog

Verwijderd

als je toch geld voor een 'dure' promisc overhebt zou ik idd ook een 3ware nemen. promisc en niet-windows-os gaan niet echt goed samen.

de 7x10 serie doet heel goed raid1, raid0 en raid10 en de 7x50 serie is weer wat beter in raid5. de 6xxx serie is wat ouden maar zeker ook niet slecht. een x8xx heeft ruimte voor 8 drives en een x4xx ruimte voor maximaal 4 drives. de driver van 3ware zit al een tijdje standaard in de kernel dus installeren/support is geen probleem.

(ben zelf trouwens trotse eigenaar van een 3ware 7450 en ben er reuze tevreden mee :))

• Floep
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Ik zou niet kiezen voor IDE-RAID, als je het kan missen gewoon SCSI erin hangen. IDE raid is iig niet hot swappable oid.

Verwijderd

Ik zou niet kiezen voor IDE-RAID, als je het kan missen gewoon SCSI erin hangen. IDE raid is iig niet hot swappable oid.
jawel hoor, ide-hotswap bestaat wel. de 3ware 6xxx en 7xxx serie bijvoorbeeld kan schijven in redunante array's (raid1, raid10, raid5) hotswappen, kan heel makkelijk via 3dm management software. ook is ide gewoon enorm veel goedkoper als scsi.

jammer dat met 3ware hotswappen van een enkele disk niet kan... :(

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:39

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik wil hier ook wel wat meer over weten. Ik ga in januarie een dual athlon systeemje aanschaffen en ben ook aan het denken aan een SX-6000 of 4000, maar linux drivers zijn enigsinds lastig...

Is er misschien iemand die het ding onder linux aan de praat heeft gekregen en kan die dan misschien wat linuxbenchmarks laten zien voor een RAID 5 setup? Ben erg benieuwd naar de preformance

edit:
laat maar ik heb al een topic gevonden met benchmarks

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 02-12-2002 11:33 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 20:21

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Tja, als je helemaal zeker wilt zijn moet je voor 3Ware kiezen... Houd wel rekening met de aanschaf van Hotplug brackets, gezien die krengen wel gaan miepen als je power en data los van elkaar verbreekt...
Ik gebruik zelf een Adaptec AAR-2400A, welke hetzelfde is als de SX4000 (4 poorts, standaard 32Mb cache, 128Mb max). Deze wordt al tijden door de Adaptec I2O Raid driver in de kernel ondersteund... (Basis van die drivers is van Adaptec zelf, en hij werkt via dezelfde drivers als hun SCSI Raid Kaarten (2110S serie enzo)
Dat ding bevalt me hier iig prima met elk OS waaronder dus linux (Blijft fijn, je IDE RAID als /dev/sda benaderen :+)

Verwijderd

Zoals al vaker gezegd is door verschillende mensen is de driver ondersteuning voor Linux door Promise nogal matig, om niet ronduit te zeggen slecht. Dit zou voor mij alleen al reden zijn geen promise apparatuur aan te schaffen, vooral als er goede (betere) alternatieven zijn waarvan de driver support wel voor elkaar is.
Pagina: 1