Toon posts:

harddisk van laptop bad blocks

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een laptop, een IBM THINKPAD.
Het probleem is dat er een aantal bad blocks op zitten, wie windows scandisk niet kan weg krijgen. Welke software is wel in staat om dit probleem op te lossen!!!!

• Rincewind74
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-03 08:55
www.spinrite.com
Dit programma test iedere sector, formateert deze en zet vervolgens de data weer terug.
Heeft bij mijn laptop erg goed geholpen. Duurde wel een dikke 36 uur voordat de 6 GB erdoor was :(

Is niet gratis, maar met een beetje zoeken is tie vast wel weer gratis te vinden. Aanrader om te registreren!

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

IBM heeft een programma met de naam 'Drive Fitness Test' voor harddisks. Ik weet niet helemaal zeker of dit programma ook werkt met portable disks. Check hiermee eens wat precies het probleem is. Als je dat weet kun je naar een specifieke oplossing voor het probleem zoeken, want vziw heeft IBM geen all-in-one repair tool of iets dergelijks.

Hier nog ff de link naar IBM's HD-software site.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

Verwijderd

ik gebruik gewoon fdisk
gooi gewoon de partitie weg en maak een nieuwe aan
dan format
als het goed is is het weg
hier mee heb ik veel wd hardeschijfen vernieuwd en mijn seagate 40g

Verwijderd

Topicstarter
is deze software gratis of wat!!

Verwijderd

Topicstarter
maar lieverd, een laptop formateren, is niet de beste oplossing. Zeker niet als je weet dat het om een IBM gaat die zowiezo al apart spul hebben...dus dat is wel de laatste optie!!!

Verwijderd

Bad blocks=begin van het einde.
Zorg zsm. voor een nieuwe

Verwijderd

Topicstarter
thanxcx....

Heb spinrite. gevonden. Nu nog kijken of ie er wat mee kan!!

Verwijderd

nee hoor fdisk is van microsoft
windows gebruikt het om te kijken of jouw hardisk goed is
dus deze software kan helemaal geen kwaad.

deze software is ook gratis
kijk bij :

start
dan
instellingen
dan
configuratiescherm
dan klik op software
en klik dan op maak diskete
klaar

hoe gebruik je het:
stop de floppy er in en start de laptop op
laat de floppy helemaal in lezen.
dan toets in
fdisk.

zie verder met de gebruiks handlijding die word weer gegeven

je moet wel een cd van windows hebben
wan format zorgt er voor dat de hele harde schijf gewist word (fdisk dus helemaal)

Verwijderd

Topicstarter
Maar om de juiste drivers voor een laptop is niet er gemakkelijk heb ik me laten vertellen. Met gewone pcs heb ik geen probleem, dit is nml de eerste laptop die ik probeer te reaperen!!!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-04 07:38

Yucko

One clown to rule them all !

pardon ? fdisk kan geen kwaad ??? In de handen van een n00b wel hoor.

En met fdisk een partitie weghalen en opnieuw aanmaken zorgt er niet altijd voor dat je bad blocks weg zijn.

Bad blocks zijn plekken op de platters die niet goed meer gemagnetiseerd worden/uitleesbaar zijn. Idd, soms kan het opnieuw aanmaken van een partitie of het formateren van de schijf dit oplossen, maar niet altijd. Zeker niet wanneer het oppervlakte van je platter(s) beschadigd is. Op zo'n moment zal deze plek niet meer te herstellen zijn, en is het een permanente bad sector. Jammer maar het is niet anders. Op zo'n moment moet je toch echt gaan denken om je hdd te gaan backup-en en zo snel mogelijk een andere schijf te halen.

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• Rincewind74
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-03 08:55
Scandisk kan geen HD repareren,
alleen de hele sector als BAD markeren en dan is het klaar wat Microsoft betreft.

Spinrite kan de foutcorrecties van een harde schijf aan/uitzetten en daarmee zelfs voorspellen wanneer de schijf de geest geeft, terwijl Norton of Scandisk zeggen dat er niets aan de hand is. Blabla kijk maar op http://grc.com/sroverview.htm voor het hele verhaal.

PS een bad sector op een laptop heb je zo hoor. Beetje schudden in je tas of een tikje als de trein remt. De best oplossing is de laptop op je bureau laten staan en niet meenemen ;)

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

De Thinkpad 380E die ik heb is gewoon met Windows SE geinstalleerd. Pas na enkele maanden drivers voor het beeldscherm erbij gedaan en contrastinstellingen, zijn eigenlijk niet nodig. Lijkt reuze mee te vallen met de drivers. Met dat Drive Fitness Test kan je ook de HD van je Laptop testen. Is trouwens hoogstwaarschijnlijk gewoon een IDE-schijf (niet dat dat voor DriveFitnessTest wat zou uitmaken denk ik)

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:28
Ik zie hierboven een paar maal SpinRite genoemd staan. Hoewel het programma er impressive :P uitziet vind ik het commentaar dat je op http://grcsucks.com kan lezen ook wel wat hebben.

Waarom wil je trouwens per se die bad blocks weg hebben? Ze zijn eenmaal kapot en windows heeft ze gemarkeerd zodat ze niet meer gebruikt worden. Niets mis mee dus.

Verwijderd

IBM heeft er zelf goede software voor.. mocht dit niet werken (en ook andere proggies niet) dan kun je nog altijd een lowlevel format doen (INFORMEER JEZELF VAN TEVOREN WEL GOED OVER DE RISICO'S !!!!)

edit:
[/b] vergeten :P

Verwijderd

moved HA >> OM
Pagina: 1