Toon posts:

Upgraden van ASUS P2 B-f naar P4 ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

ik heb op het moment nog steeds mijn pc die ik voor een aantal jaar geleden in elkaar heb gebouwd, en af en toe wat bij heb gezet, op dit moment is het een:

Basics:
=========================================================
ASUS P2 B-f Mainboard
Intel Pentium3 450MHz
384MB SD-RAM
3Dfx VooDoo3 3000 AGP 16MB
35GB verspreid over 3 Hd's @ 7200rpm
CT SoundBlaster 1024 Live! Value
=========================================================

Nu wil ik graag naar de 1,5GHz of hoger, maar wil zo min mogelijk gaan veranderen aan de configuratie. Nu had ik zo in gedachten om alleen de mobo en de proc up te graden, maar wat is in mijn geval het beste aan te raden?

edit:

verduidelijking:

wat is er aan te raden qua moederbord-merk/type en proc?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
als je 'perse' een 1,5 ghz wilt, dan kom je uit op een p4 of een amd cpu,

met andere woorden, ander mainboard en andere cpu,

oh nn als je een p4 neemt, dus ook ander geheugen, (rimm)

A wise man's life is based around fuck you

• Ferdo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-01 17:24

Ferdo

Dido Armstrong :9~

Je hebt ook P4-borden die SDRAM ondersteunen. Of je die alleen wilt is een tweede. Dat geheugen haalt alleen de prestaties van de P4 naar beneden.

Audioscrobbler profile
Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach,
want wie vrolijk kijkt in de morgen, die lacht de hele dag,
jaaa, die lacht de hele dag!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 19 november 2001 20:43 schreef Ferdo het volgende:
Je hebt ook P4-borden die SDRAM ondersteunen. Of je die alleen wilt is een tweede. Dat geheugen haalt alleen de prestaties van de P4 naar beneden.
aha op zon manier dus...
maar heb je ook een merk/type dat je zou aanraden ofzo? dat je zegt van "En dát is nou een goed mobo in combinatie met die en die proc?"

• Zwelgje
Op maandag 19 november 2001 20:43 schreef Ferdo het volgende:
weet ik, maar je noemde net DE reden waarom ik dit niet noemde in mijn reply :)

de asus p4b (met sdram geheugen) in combo met een p4 tje, leuk spul, heb daar een week of 4 nog voor iemand een in elkaar gezet (moest low budget blijven, vandaar het Sdram gebeuren)

lowbudget=lowperformance :)

maar eh superbordje overigens die asus, geen kwaad woord over

Verwijderd

Topicstarter
Oke, een ASUS P4 is dus in mijn geval een redelijk instapmodel voor het GHz tijdperk... hmmm...

Enneh... dan nog tot slot: Dealers... waar halen de tweakers al hun hardware eigenlijk, behalve op de beurs...
computerland? MEMO? funprice?

• Zwelgje
kleine correctie daarop:

instapmodel voor het GHZ tijdperk? je bedoelt tevens 'uitstapmodel' aangezien socket 423 niet meer gemaakt wordt (alles wordt nu socket 478),

dus helaas p4b kopen, en upgraden is er niet meer bij

(sorry voor het bederf van je pret)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 19 november 2001 21:07 schreef zwelgje2 het volgende:
kleine correctie daarop:

instapmodel voor het GHZ tijdperk? je bedoelt tevens 'uitstapmodel' aangezien socket 423 niet meer gemaakt wordt (alles wordt nu socket 478),

wacht ff, nou volg ik het even niet...
upgraden is er niet meer bij. Waarom zou ik niet gewoon een èèn of ander P4 of AMD supporting MoBo kunnen halen, dat cpu's van over de 1,5GHz ondersteund, en dan mijn hele zooi overprikken? (behalve mem en cpu) ?

• Zwelgje
geen probleem, volgens mij begrijp je me verkeerd :)

als je een p4 neemt (1,5ghz voor het gemak, met socket 423) en je besluit zeg over 2 jaartjes om een snelere cpu te kopen, dan MOET je dan weer een ander mainboard kopen, omdat er simpelweg geen cpu's meer worden gemaakt (dat doen ze NU al niet meer overigens) voor je socket 423 bordje

nu iets duidelijker?

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Daarom kun je beter als je toch bezig gaat een Asus P4t nemen. Die is geschikt voor de 487 socket en rambus geheugen (Intel 850 chipset)

Dat is alleen een duur bord wat met duur geheugen werkt. Maar dan haal je wel het onderste uit de kan van je processor.

Overigens heb ik een tijdje geleden een review/benchmark gezien waaruit bleek dat het verschil tussen een 1,7 en een 1,5 onevenredig groot blijkt. Dus overweeg ook of je niet liever een 1,7 wilt.

Ben je wel voor een jaartje klaar denk ik. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 19 november 2001 21:15 schreef zwelgje2 het volgende:
geen probleem, volgens mij begrijp je me verkeerd :)

als je een p4 neemt (1,5ghz voor het gemak, met socket 423) en je besluit zeg over 2 jaartjes om een snelere cpu te kopen, dan MOET je dan weer een ander mainboard kopen, omdat er simpelweg geen cpu's meer worden gemaakt (dat doen ze NU al niet meer overigens) voor je socket 423 bordje

nu iets duidelijker?
(8> Swing! :) Clear.

Enneh... tsjah... ik zal wel eens even rond gaan loeren wat er allemaal te vinden is, die HCC dagen zijn ook zo weer, dus wie weet loop ik daar ook wel rond met mijn nerd-smoel om eens te zien of er nog wat mobo's te krijgen zijn :D

Thanx.

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Misschien vind je dat bord met die nieuwe SIS chipset die DDR ondersteunt. Is denk ik ook wel een lekker rap plankje. :)

En goedkoper dan RDRAM.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 19 november 2001 21:46 schreef MisterDon het volgende:
Misschien vind je dat bord met die nieuwe SIS chipset die DDR ondersteunt. Is denk ik ook wel een lekker rap plankje. :)

En goedkoper dan RDRAM.
Dankjewel, maar je komt niet bepaald zelfverzekerd over... zo van "misschien" en "denk ik" :?

Ja no offence, maar ik denk van god, misschien dat je zegt van "JA! Dat SIS-bord moet je nemen! Is gewoon geweldig!" ofzo... ja kweetooknie... :)

Natuurlijk spreek je niet uit ervaring, dus ik begrijp je voorzicht... :)

• Zwelgje
ik zou dus echt never van mijn leven voor een SIS chipset gaan (no offense)

kheb er nog kindertrauma's aan over gehouden vroeger :(

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:24
Op maandag 19 november 2001 21:07 schreef zwelgje2 het volgende:
kleine correctie daarop:

De Asus P4B is een Socket 478 bord, en de 1,5GHz P4 is ook verkrijgbaar in S478 variant, dus ik zie het probleem niet.

Maar, als je zo'n P4B koopt zul je daar minimaal PC133 ram in moeten prikken, en ik weet niet wat je nu hebt, maar een P2B-F met een P!!!450 doet mij vermoeden dat je er ook PC100 tussen hebt zitten. Als je dan tóch nieuw ram moet kopen, koop dan gelijk RDRAM (en een P4T-E).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Dat bord komt in tests goed tevoorschijn, maar sis heeft niet zo'n denderende naam.

Met misschien bedoelde ik dat het zou kunnen zijn dat je hem tegenkomt; het ding is nog niet echt best leverbaar. Dus de kans is groter dat je hem niet dan wel ziet. Misschien dus. :)

Als je op zeker wilt spelen neem je een 850 chipset, maar wil je minder uitgeven en niet hard inleveren op je (geheugen) prestaties vergeleken met sdram (845 chipset dus), is die sis een optie.

Zo zelfverzekerd genoeg? :)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 19 november 2001 22:00 schreef MisterDon het volgende:
Dat bord komt in tests goed tevoorschijn, maar sis heeft niet zo'n denderende naam.

Met misschien bedoelde ik dat het zou kunnen zijn dat je hem tegenkomt; het ding is nog niet echt best leverbaar. Dus de kans is groter dat je hem niet dan wel ziet. Misschien dus. :)

Als je op zeker wilt spelen neem je een 850 chipset, maar wil je minder uitgeven en niet hard inleveren op je (geheugen) prestaties vergeleken met sdram (845 chipset dus), is die sis een optie.

Zo zelfverzekerd genoeg? :)
YEAH BABY YEAHH!!! ;)

Nou, dan weet ik voorlopig weer even voldoende...
Dank voor alle helpvolle replies, en voor het niet starten van een Intel-is-goed niettes-amd-is-de-beste flamewar :)

• Zwelgje
aaaai dom van me ik bedoelde in dat verhaaltje de p4t (ipv p4b) |:(

die heeft socket 423

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Op maandag 19 november 2001 21:58 schreef abbadon het volgende:

[..]

De Asus P4B is een Socket 478 bord, en de 1,5GHz P4 is ook verkrijgbaar in S478 variant, dus ik zie het probleem niet.

Maar, als je zo'n P4B koopt zul je daar minimaal PC133 ram in moeten prikken, en ik weet niet wat je nu hebt, maar een P2B-F met een P!!!450 doet mij vermoeden dat je er ook PC100 tussen hebt zitten. Als je dan tóch nieuw ram moet kopen, koop dan gelijk RDRAM (en een P4T-E).
Is waarschijnlijk een geldkwestie he. 423 is goedkoper, sdram ook en als het moet krijg je pc100 geheugen wel werkend op 133 (auw! dat wil je echt niet! :) )

RDRAM is natuurlijk wel knetterend duur.

Wat wil NeoStreak eigenlijk uitgeven?

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Op maandag 19 november 2001 22:02 schreef zwelgje2 het volgende:
aaaai dom van me ik bedoelde in dat verhaaltje de p4t (ipv p4b) |:(

die heeft socket 423
P4T bestaat ook met 478. Voor beide sockets is er een P4T :)

Voor de 478 het ie alleen P4T-E. Beide rdram

De P4B is voor dimmetjes.

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Budget oplossing: prik er een 1.1Ghz celeron in. Kost 300 piek plus een sloketadapter a 40 piek. Kan je makkelijk nog een jaartje of meer mee doen.

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 19 november 2001 22:42 schreef bugs het volgende:
Budget oplossing: prik er een 1.1Ghz celeron in. Kost 300 piek plus een sloketadapter a 40 piek. Kan je makkelijk nog een jaartje of meer mee doen.
nee, budget is geen probleem, absoluut niet.
en celeron schiet lang! niet zo hard op in 3dsmax als pentium.

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-08 00:35
off topic, wat doe je met het ouwe board, ik zoek met spoed een slot 1 mobo of een 370, en de vraagen aanbod schiet niet op....

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:36

Wok

Dakloos...

Ik merk dat hier een sterke voorkeur spreekt voor de P4 van Intel. Niks mis mee, maar ik zou dan wel gaan voor een P4 met Rambus geheugen (RIMM) of even wachten tot de DDR-plankjes in omloop zijn. Een P4 i.c.m. SDRAM moet je niet willen: SDRAM haalt de prestaties naar beneden.

Aan de andere kant: je kunt ook eens kijken naar AMD, bijvoorbeeld de XP-processor. Schijnt ook heel goed te zijn. Een moederbord dat aan te raden is voor de AMD XP is de MSI K7T266A Pro-RU. Een uiterst compleet bord (RAID, SmartKey, USB 2.0 etc...) en rockstable als ik de tests mag geloven.

edit:

Ik zie dat budget geen probleem is. Een AMD XP 1800+ (1,53 GHz) + MSI K7T266A Pro-RU kost ongeveer 1200 tot 1300 gulden.
Ik weet niet wat een P4 1,5 GHz + mobo kost, maar waarschijnlijk ook iets van 1000 gulden. Uit tests blijkt dat een AMD XP dan (meestal) sneller is, dus ik zou 200 tot 300 piek meer uitgeven voor de AMD XP. Maar goed, ik ben bevooroordeeld, omdat ik nu een AMD heb (1GHz, geen XP) en deze me beter bevalt dan mijn vorige processor (Celeron II 667). Niet dat ik nu pro-AMD ben, maar ik vind mijn AMD wel heel erg lekker draaien.
Ik heb hiervoor een aantal Intel proc's gehad en was daar ook tevreden over, met name mijn PII-266, die nu vrolijk bij een een vriend van me dienst doet...

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• earthforce
  • Laatst online: 27-06 19:43

earthforce

hmmm vandaag maar ff niet :)

LET er op dat een p4 een kast met een P4 voeding nodig heeft!!

...

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 20 november 2001 10:01 schreef earthforce het volgende:
Good call, thanx. :)

Enneh... wat ik met mijn ouwe plank ga doen? Die komt in een andere kast hiero, gaat als fileserver draaien. :Y)

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:42

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Move HA -> PMG

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-08 20:35
Op dinsdag 20 november 2001 10:01 schreef earthforce het volgende:
er zijn ook soort van verloop stekkertjes die je op je voeding aan kunt sluiten, en dan krijg je ook dat leuek vierkante zwart met gele stekkertje.

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-08 11:46
Op dinsdag 20 november 2001 14:02 schreef juanp het volgende:

[..]

er zijn ook soort van verloop stekkertjes die je op je voeding aan kunt sluiten, en dan krijg je ook dat leuek vierkante zwart met gele stekkertje.
Waarom zit jij niet op school? :)

Verwijderd

Een P4T draait anders prima zonder een P4 voeding...
Pagina: 1