Alle normale materie is opgebouwd uit atomen. Atomen bestaan uit een kern van protonen en neutronen, met daaromheen een wolk van elektronen.
protonen en neutronen zijn weer opgebouwd uit quarks. Daar zijn er 6 van, Up, Down, Charm, Strange, Bottom, Top (namen zijn compleet willekeurig overigens, niet op letten), maar in normale materie komen alleen de Up en Down voor. Een Proton en Neutron bestaan uit 3 quarks, je hebt ook deeltjes die uit 2 quarks bestaan, maar die komen in de normale natuur niet voor.
Verder heb je dus nog de familie van de leptonen, daar zijn er ook 6 van. 1 ervan kennen we, het elektron. De andere zijn Tau en Muon + nog 3 zogenaamde neutrino's, het Elektronneutrino, de Tuaneutrino en de Muonneutrino. Tau en Muon komen dus niet voor in de normale natuur, de neutrino's wel, maar daar merk je heel weinig van.
Dan is het nog niet afgelopen, want we hebben ook nog wisselwerkingsdeeltjes. Zo hebben we de foton, waaruit licht bestaat. Dit is het bekendste wisselwerkingsdeeltje, omdat licht nu eenmaal nogal belangrijk is

Maar we hebben er nog meer, namelijk de W+, W- en Z, en nog een stapel gluonen (8 geloof ik). Fotonen zorgen voor elektromagnetische kracht, W+, W- en Z voor zwakke kernkracht en de gluonen voor sterke kernkracht (die houden zeg maar de quarks aan mekaar).
Verder hebben we natuurlijk nog antimaterie. Alle Quarks & leptonen hebben allemaal een bijhorend antideeltje. W+ en W- zijn elkaars antideetlje, Z is zijn eigen antideeltje, net als een foton en de gluonen (dacht ik, dit is enige die ik niet zeker weet).
Dan rest on nog 1 deeltje: De Higgs-Boson. Dit is het enige deeltje uit de hele reeks wat nog nooit is waargenomen, maar alle theoriën zeggen dat ie moet bestaan en men is er hard naar op zoek. Dit deeltje is het deeltje wat zorgt dat alle andere deeltjes (muv van het foton) massa hebben.
Tsja, waarschijnlijk snap je weinig van dit droge verhaal, maar ja, dan moet je maar geen topic over droge natuurkunde starten
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett