Nieuw mobo voor m'n P3 450 Aldi PC?

Pagina: 1
Acties:

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:57
Aangezien ik mijn huidige moederboard een beetje zat ben wil ik graag wat upgraden. Liefst zo goedkoop mogelijk. :)

Mijn huidige sys is;
P3 450 (dat :r Aldi :r ding ja)
256 MB (128@133, 2x64@100 dus totaal 100Mhz)
GeForce 2 Ti PixelView
AOpen DVD
Chaintec Mobo met SiS 5600 chipset (model weet ik niet, anyone?)

Dat mobo wil ik dus ditchen want volgens mij is dit een erg beperkende factor in m'n sys.
Nou denk ik dat m'n CPU wel overclocked kan worden tot 600 MHz (toch?).
Wellicht kan ik een paar maanden later een iets sneller CPU tje kopen voor weinig geld? En de rest van m'n sys kan op zich nog wel fftjes mee.

Is de ASUS P3C-D ( http://www.asuscom.de/de/produkte/motherboards/Slot1/Intel/i820/P3C-D/uebersicht.htm ) dan iets voor mij? Kzag 'm bij de pricewatch voor Fl 199,-

Een collega van me zegt dat ik beter kan kijken of ik mijn BIOS kan Flashen en dan kijken of de FSB hoger kan maar dat lijkt mij onmogelijk. Da's toch hardware bepaald?

Some advise please :) Th@nks!!!

P.S. En kom niet aan met "koop gewoon een nieuwe PC". Als ik geld had had ik nu wel een 2 Ghz Dell PCtje hier staan :9

• Sir_Killalot
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-08 15:01
eerst ff lachen ! :D

Ok, dat systeempje wat je heb is nog best redelijk, heb zelf ook een hele tijd op een P3 @ 450 gezeten :)

Maar ff over die P3 overklokken, die 600 haal je zeker niet makkelijk en misschien niet eens hoger dan de 520 ofzo, das dus nooit van te voren te zeggen bij een proc :)

De multiplier is niet te veranderen de FSB wel en die staat bij jouw P3 op 100 :)

100 x 4.5 = 450, en 4.5 is dus je multiplier

Je BIOS flashen is redelijk gevaarlijk en betekend niet altijd meer performance van je systeem, is meer om HD's en andere dingen aan het werk te krijgen :)

En dat mobo zou ik zeker niet nemen want dat werkt met RIMM en das dus best duur geheugen en dan kan je dit geheugen niet meer gebruiken :)

Een Abit BE6-II, Abit BF6, Asus P2b-F, Asus P3b-F, MSI 6163 zou een veel betere keus zijn :)

die Abit BF6 heb ik laats nog nieuw voor F 150,- gekocht :7

En een Dell computer is geen :9 systeem !!

er zit vaak onboard rommel in en bijna niet te upgraden

Koop als je je een nieuwe PC gaat kopen al je onderdelen los en je ziet dat je veeeel goedkoper uitkomt :Y)

En als je gaat overklokken kan je beter alleen maar PC 133 geheugen erin hebben anders kan dat PC 100 geheugen nogwel is moelijk gaan doen :)

Veel succes

• Vimana
Op maandag 19 november 2001 19:34 schreef Sir_Killalot het volgende:
eerst ff lachen ! :D
Heeeee!!!! Da's leedvermaak!!! :'( stouterd!!!!

Maareuh... 4,5 x 133 is toch ca. 600??? Of heb ik 't nu weer verkeerd? ff de FAQ erop na lezen :)

En dat 450 best redlijk is!? Zelfs de goedkoopste PC bij de ***** is nog een 1 GHz.

Enuh... wat was dat nou met dat geheugen? Ik d8 dat er gewoon DDR geheugen in ging... kost nu geen reet.

Maar ik vertrouw erop dat jij meer verstand hebt van die dingen dan mij (duh) :D
Dus ga ik die andere mobotjes maar es ff kieken

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
4,5 x 133 is idd 600 ja.. rekenwonder :+
maar het is maar de vrag of je processor en mobo die snelheid trekken.

DDR geheugen op je moederbord zal niet gaan lukken.. er zijn alleen maar SD-Ram mobo's te krijgen voor de P3. En voor Internetten en Office werk is een p3 450 echt nog wel goed genoeg hoor :)

ik zeg niets over wat er in je icon staat :X

• Sir_Killalot
DDR is alleen voor de nieuwe AMD procs en de P4, maar dat ligt ook weer aan welk mobo je gebruikt ! :)

En 4.5 x 133 kan je ook gewoon op je rekenmachine doen hoor :P

Is dus 600 jah, maar dat haalt een 450 heel moeilijk.

Zelf heb ik me 450 op 580 gekregen met een Abit BF6, dikke koeling is wel noodzakelijk want de P3 Katmai core is van zichzelf al warm :)

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/jm.jansen/wtlight.gif
die 63 graden komt door em slechte airflow, is meestal 56

Das dus mijn pctje :)

En ik weet niet precies wat je allemaal met je PC doet maar voor i'net en wat oudere spellen is het nog een goed pctje :)

Verder nog vragen ? :)

• Vimana
Euh.... wat ik met m'n PCtje doe?
Ik werk op een 2d vormgeving/reclamebureautje dus thuis doe ik ook nogal veel met; Illustrator, PhotoShop, Fireworks, Frontpage, QuarkXpress of InDesign en meestal tegelijk :)

Op mijn werk heb ik een dual Gigaherz 256 DDR PCtje dus DAAr gaat het wel lekker :)

Owja, ik speel ook graag de nieuwe spellen :9

• Sir_Killalot
Dan zou ik toch ff voor een 2dehands pro6or gaan kijken, een 800 Mhz ofzo is wel een goeie upgrade, en een Slot 1 mobo heb je nieuw, als je goed zoekt, voor onder de 200 piek :)

Verwijderd

en ik wil de oude moederbord wel over nemem
email suijkerbuijk@noknok.nl
dan kosr dadelijk je nieuwe moederbodr nog minder

• Sir_Killalot
Op maandag 19 november 2001 21:02 schreef suijkerbuijk het volgende:
en ik wil de oude moederbord wel over nemem
email suijkerbuijk@noknok.nl
dan kosr dadelijk je nieuwe moederbodr nog minder
Wat moet jij toch met al die ouwe mobo's ??

In een ander topic wou je er ook al 1 kopen van een user.. :?

• Vimana
Woohoo!!!! Goed nieuws (voor mij dan) :)

Na veel geslijm mag ik van mijn pa zijn mobo, proc enz uit z'n nieuwe pc halen, zolang de systeemkast, monitor enz maar blijft!!!!

Hij heeft via zijn werk een P4 1,7 Ghz gekocht!!!! verdere details weet ik niet, ik ga van de week langs om te kijken wat het allemaal precies is :9

Krijgt hij mijn P3 450. Het enige wat hij met z'n PC doet is 1x in de maand een kleine brief ofzow plannen en af en toe AutoRoute planner gebruiken. Heeft ie dus wel genoeg aan d8 ik zo.

Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden met de "transplantatie"?
Ik plaats dus het mobo, CPU, geheugen, en misschien de HDD over (kheb zelf al een GeForce 2 Ti en Terratec DMX Xfire dus dat hoeft niet vervangen te worden)
Kan mijn eigen voeding gewoon in de kast blijven hangen?
En hoe zit dat met de aansluitingen voor muis, toetsenbord enzow? Zitten die bij elke systeemkast op dezelfde plaats?

• Sir_Killalot
Op maandag 19 november 2001 22:00 schreef Vimana het volgende:
Woohoo!!!! Goed nieuws (voor mij dan) :)

Na veel geslijm mag ik van mijn pa zijn mobo, proc enz uit z'n nieuwe pc halen, zolang de systeemkast, monitor enz maar blijft!!!!

Hij heeft via zijn werk een P4 1,7 Ghz gekocht!!!! verdere details weet ik niet, ik ga van de week langs om te kijken wat het allemaal precies is :9

Krijgt hij mijn P3 450. Het enige wat hij met z'n PC doet is 1x in de maand een kleine brief ofzow plannen en af en toe AutoRoute planner gebruiken. Heeft ie dus wel genoeg aan d8 ik zo.

Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden met de "transplantatie"?
Ik plaats dus het mobo, CPU, geheugen, en misschien de HDD over (kheb zelf al een GeForce 2 Ti en Terratec DMX Xfire dus dat hoeft niet vervangen te worden)
Kan mijn eigen voeding gewoon in de kast blijven hangen?
En hoe zit dat met de aansluitingen voor muis, toetsenbord enzow? Zitten die bij elke systeemkast op dezelfde plaats?
Hoeveel Watt zit er in dit pctje ??

Boven de 300 Watt is wel genoeg voor een P4 :)

En de aansluitingen zijn precies hetzelfde, zijn vastgestelde plekken :)

• Vimana
Op maandag 19 november 2001 22:08 schreef Sir_Killalot het volgende:

[..]

Hoeveel Watt zit er in dit pctje ??

Boven de 300 Watt is wel genoeg voor een P4 :)

En de aansluitingen zijn precies hetzelfde, zijn vastgestelde plekken :)
Eehm... kan ik dat ook zien zonder m'n voeding eruit te halen?
Hij heeft eens gedraaid met de volgende hardware "tegelijk"; HDD, DVD, Flop, ZIPdrive, 2cpu coolers (voor op m'n Voodoo) en 3 x 92 mm Sunon Casefans, en dan uiteraard het standaard spul zoals CPU, PCI geluidskaart, PCI netwerkkaart. Ook ging de voeding van m'n ouwe monitor via mijn PC voeding, mijn nieuwe monitor heeft een eigen stekker.

Verwijderd

Die P4 heeft een voeding nodig die een extra connector heeft voor een P4 mobo.

• Vimana
Op maandag 19 november 2001 22:20 schreef Fl3xx het volgende:
Dus moet ik de voeding eruit halen en hopen dat ie ook in mijn kast past? Of hebben voedingen ook allemaal op dezelfde schroefgaten? (damn... ik voel me een n00b :o )

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

P3-500 -> 5 * 100 -> 5 * 124 -> 620MHz
Mobo: Abit BE6-2 / Intel 440BX
AGP: Voodoo3
RAM: 128M Infineon PC100 CAS222, 256M DaneElec PC133 CAS222
Koeling: Std. Intel heatsink (zonder fan) + casefan vlakbij

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Sir_Killalot
Op maandag 19 november 2001 22:20 schreef Fl3xx het volgende:
Volgens mij kan er een gewone voeding aan vast :?

• Vimana
Euh... wat zou er gebeuren als ik dat P4 mobo aan m'n voeding hook? Dan gebeurt er toch gewoon nix? Ik wil liever niet dat nieuwe mobo meteen opblazen :)

• Sir_Killalot
Hmm, die gast zit uit ze nek te lullen :{

Je kan deze voeding, mits genoeg wattage, gewoon op je P4 mobo aansluiten :)

• Vimana
deze mobo's kan k niet meer vinden op pricewatch :'(

Abit BE6-II, Abit BF6, Asus P2b-F, Asus P3b-F, MSI 6163

• Sir_Killalot
Ik zei al dat je een beetje moet zoeken :)

Slot 1 mobo's zijn niet meer echt populair dus veel winkels verkopen ze niet meer..

Ik heb me Abit BF6 voor F 150,- bij een magazijn uitverkoop van Powerline in Zoetermeer :7

• Bluppy2
  • Laatst online: 04-07 08:42

Bluppy2

Hip!

ik haal met mijn Asus P2B zonder ENIGE problemen de 504 mhz (zonder extra koelers) met mijn p3 450, door alleen maar de FSB te overklokken. (Via ouderwetse jumpers... yeah :) ).

Maar reken er maar niet op dat je veel erg hoger komt.. met een beetje mazzel 530 ofzo...

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

• Sir_Killalot
Op dinsdag 20 november 2001 19:49 schreef bluppy2 het volgende:
ik haal met mijn Asus P2B zonder ENIGE problemen de 504 mhz (zonder extra koelers) met mijn p3 450, door alleen maar de FSB te overklokken. (Via ouderwetse jumpers... yeah :) ).

Maar reken er maar niet op dat je veel erg hoger komt.. met een beetje mazzel 530 ofzo...
Ligt er echt aan hoor, ik haal met me P3 450 easy 580 zonder bluescreens of wat dan ook :)

• Pollewob
  • Niet online
Op dinsdag 20 november 2001 21:17 schreef Sir_Killalot het volgende:

[..]

Ligt er echt aan hoor, ik haal met me P3 450 easy 580 zonder bluescreens of wat dan ook :)
jah.. en mijn p3 500 komt niet verder dan de 560 :(

Ligt er vooral aan hoe goed je L2 cache gebakken is. Als ik het l2 cache van mijn processor uitzet loopt ie makkelijk op 667 MHz.. goed voor de }:O maar slecht voor spellen, dus ook niet echt een lekkere oplossing :)

• Liggie
  • Laatst online: 09-12-2022
Op dinsdag 20 november 2001 00:15 schreef Sir_Killalot het volgende:
Hmm, die gast zit uit ze nek te lullen :{

Je kan deze voeding, mits genoeg wattage, gewoon op je P4 mobo aansluiten :)
Een PIV mobo heeft zeker wel een extra 12V connector nodig. Is een vierkant 4 pins stekkertje. Dus je moet ook nog even de voeding van jouw pc en de pc van je pa omwisselen.

• Sir_Killalot
Op dinsdag 20 november 2001 21:26 schreef Pollewob het volgende:

[..]

jah.. en mijn p3 500 komt niet verder dan de 560 :(

Ligt er vooral aan hoe goed je L2 cache gebakken is. Als ik het l2 cache van mijn processor uitzet loopt ie makkelijk op 667 MHz.. goed voor de }:O maar slecht voor spellen, dus ook niet echt een lekkere oplossing :)
Hoeveel zal die van mij dan wel niet zonder L2 lopen ! >:)

:P

inside grapje

• Pollewob
  • Niet online
Op dinsdag 20 november 2001 21:40 schreef Sir_Killalot het volgende:

[..]

Hoeveel zal die van mij dan wel niet zonder L2 lopen ! >:)

inside grapje
Ding van jou is wel al behoorlijk heet... mag wel eens een keer een echte dual koeler op :P

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/jm.jansen/wtlight.gif

• Sir_Killalot
Je kan de temp van jouw P3 niet eens controleren !! :O

• Pollewob
  • Niet online
Maar jij wil dat brakke mobo maar al te graag hebben ;)

• Vimana
Fijn :(
M'n pa heeft zich toch bed8 met de P4 !,7 aan mij te geven :( :( :(

Nu dus maar verder zoeken naar een nieuwe mobo.
Wat Sir_kill_A_lot a zei; iets van een Asus, Abit ofzow, met een ca. 800 MHz proc.

Helaas kan ik de mobo's die je hebt gegeven niet vinden. Waar kan ik nog meer kijken?

Het lijkt mij btw het goedkoopst de mobo, proc en 128MB extra, in 1 keer te kopen bij dezelfde shop, scheelt ook weer wat in rembours kosten.

Ik heb aleen de ballen verstand van mobo types, ik moet bij elk typenummer wwer op gaan zoeken wat voor mobo het is, kan iemand mij daarbij helpen O+ ?

Dus; goed mobo met 800 MHz proc en 128 MB werkgeheugen extra (ik heb hier al 128 @ 133 liggen)
Zou een AMD proc misschien ook iets voor mij zijn? I.v.m. grafische proggies. (I'm a pain in the ***, I know :) )

• Vimana
De Asus TUS-L2C, zou dat wat zijn?

Verwijderd

Dat ding had me pa ook gekocht. Ik zat er altijd op, heb hem helemaal uitgebreid. Er zit nauwelijks nog wat orgineels in >:)

ps. ik heb dat mobo met die :r sis-chipset vervangen voor een Asus P2B-F en draai 'm nu @504Mhz :P

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:25

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Luchtgekoeld haal ik met mijn PIII-500 -> 620 MHz :9~

Euhmz .. als je de ingewanden transplanteert .. kon je welles Format moeten doen vreesik .. vele verhalen gehoord dat 't anders een ERG brak systeem zou opleveren !! :(

Zelf weinig ervaring (en probs) mee ...

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:25

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Op donderdag 22 november 2001 16:59 schreef Vimana het volgende:
Ow ?!

... forget what i just said :'(

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Vimana
Kee! K'ben eruit, ik ga zelf een wat goedkope upgrade doen, maar graag wat advies :)

Mobo; Asus TUSL2-C
Kan ik hier gewoon in Breda kopen voor Fl 299,-, scheelt mij weer rembourskosten.

CPU; P3 800MHz FC-PGA 133MHz FSB
Fl 341,- incl. rembourskosten

Nou wil ik 'm ook wat overclocken, tot iets over de 900 MHz (?)
Dus koop ik ook de ThermalTake DragonOrb 3, voor Fl 59,- ook hier in Breda. (Arctic Silver heb ik dan nutuurlijk ook ;) )

Lijkt jullie dit een goede combo?

Verwijderd

mwoah, is maar magertjes hoor, aopen roels 8-)

• Pollewob
  • Niet online
Als je wilt gaan overclocken kan je beter een processor met een fsb van 100 MHz nemen.. die gaan veel vetter (ook omdat je mobo moeite krijgt met fsb's van boven de 150)

Verwijderd

Op donderdag 22 november 2001 16:59 schreef Vimana het volgende:

Nu dus maar verder zoeken naar een nieuwe mobo.
Wat Sir_kill_A_lot a zei; iets van een Asus, Abit ofzow, met een ca. 800 MHz proc.

Helaas kan ik de mobo's die je hebt gegeven niet vinden. Waar kan ik nog meer kijken?

Het lijkt mij btw het goedkoopst de mobo, proc en 128MB extra, in 1 keer te kopen bij dezelfde shop, scheelt ook weer wat in rembours kosten.

Ik heb aleen de ballen verstand van mobo types, ik moet bij elk typenummer wwer op gaan zoeken wat voor mobo het is, kan iemand mij daarbij helpen O+ ?

Dus; goed mobo met 800 MHz proc en 128 MB werkgeheugen extra (ik heb hier al 128 @ 133 liggen)
Zou een AMD proc misschien ook iets voor mij zijn? I.v.m. grafische proggies. (I'm a pain in the ***, I know :) )
dat is mooi voor mij kan je mooi deze moederbord verkopen aan mij

suijkerbuijk@noknok.nl
ik hoor het wel van je

• Sir_Killalot
Op zaterdag 01 december 2001 17:19 schreef Vimana het volgende:
Kee! K'ben eruit, ik ga zelf een wat goedkope upgrade doen, maar graag wat advies :)

Mobo; Asus TUSL2-C
Kan ik hier gewoon in Breda kopen voor Fl 299,-, scheelt mij weer rembourskosten.

CPU; P3 800MHz FC-PGA 133MHz FSB
Fl 341,- incl. rembourskosten

Nou wil ik 'm ook wat overclocken, tot iets over de 900 MHz (?)
Dus koop ik ook de ThermalTake DragonOrb 3, voor Fl 59,- ook hier in Breda. (Arctic Silver heb ik dan nutuurlijk ook ;) )

Lijkt jullie dit een goede combo?
Goedkope upgrade ??

Dan kan je beter voor AMD gaan, en nog meer performance ook :)

F 341,- voor 800 Mhz is een beetje veel vind je nie ? :)

• Vimana
AMD wou ik ook wel eerst, maar ik hoor dat het voor het wat serieuzere DTP werk je beter een Pentium kan nemen, omdat die proggies daar meer performance uithalen ivm met MMX enzow :?

Kweet zelf ook niet of dit klopt hoor?

Wat voor mobo zou ik dan moeten nemen?

[n00b mode]

is de Athlon voor AMD wat de Pentium voor Intel is?

[/n00b mode]

• Sir_Killalot
Op zondag 02 december 2001 11:38 schreef Vimana het volgende:
AMD wou ik ook wel eerst, maar ik hoor dat het voor het wat serieuzere DTP werk je beter een Pentium kan nemen, omdat die proggies daar meer performance uithalen ivm met MMX enzow :?

Kweet zelf ook niet of dit klopt hoor?

Wat voor mobo zou ik dan moeten nemen?

[n00b mode]

is de Athlon voor AMD wat de Pentium voor Intel is?

[/n00b mode]
De AMD proc's hebben al een tijdje MMX, ik denk dat jij SSE bedoelt :)

Athlon is zegmaar gelijk aan een Pentium 3, de Pentium 4 zou je kunnen vergelijken met de AMD XP, maar de XP is veel beter op zelfde klok snelheid :)

De Duron is dan dus de Celeron van AMD :)
Pagina: 1