Toon posts:

Multimedia bak

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg binnenkort een oude Pentium 120 :+ bak. Daar wil ik een volwaardig multimedia apparaat van knutselen. Ik was van plan er een DVD-speler/decoderkaart in te doen, een snellere processor. Verder wil ik het apparaat aansluiten op mijn _stereo_ receiver *D , om toch van het dvd-geluid te kunnen genieten, net als de vele mp3'tjes die ik erop ga zetten.

Er rijzen alleen wat vragen:
-hij heeft een brak mobo met een SiS 5511/12/13 chipset erop en een manual waar met geen woord wordt gerept over fabrikant of website...
-ik weet ook niet hoe ver deze chipset gaat m.b.t. processorsnelheden...
-heeft een Dxr3/Hollywood+ wel een aansluiting voor een stereo-signaal?
-In de manual staat alleen dat de chipset ondersteuning biedt voor PIO 4 mode en Bus Mastering. Levert dit problemen op voor de DVD-speler?

Verder heb ik natuurlijk al wat rond gezocht voor eerdere ervaringen, meer ervaringen zijn uiteraard ook welkom.

Alvast bedankt.

Verwijderd

Waarom al die moeite? Voor het geld wat je nodig hebt om daar wat van te maken koop je een standalone...

• gprins
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04 22:35

gprins

Crtl + Alt + Del

ik weet niet hoeveel mp3 je hebt maar een 120 mhz ondersteund maar tot 8.4 gb

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op maandag 19 november 2001 19:52 schreef gprins het volgende:
ik weet niet hoeveel mp3 je hebt maar een 120 mhz ondersteund maar tot 8.4 gb
een 120Mhz proc heeft niets met je HD ruimte maken. De BIOS wel.

Verwijderd

nee, maar het feit dat er een ouwe 120mhz in zit zegt iets over de pc, oud dus naar alle waarschijnlijkheid een oud bios.

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Op maandag 19 november 2001 19:55 schreef jadjong het volgende:

[..]

een 120Mhz proc heeft niets met je HD ruimte maken. De BIOS wel.
en als ie nou linux gaat draaien? >:)

en anders kan je altijd nog een prog van je HD fabrikant downloaden, dat zorgt dat je een grotere HD kan aansluiten, en dat ie het niet vanuit de bios leest :+

Verwijderd

Topicstarter
De reden van deze pc i.p.v. een standalone is dat ik er d.m.v. een monitor ook graag nog op wil gaan internetten, daar is tenslotte ook niet zoveel processorkracht voor nodig.
Ik ben overigens niet erg ervaren met linux, dus ik wil er gewoon W95/98 op draaien.

Dan blijft de vraag: hoe zit het met de DVD-speler en die PIO 4 mode, en hoe zit het met de max. snelheid voor het mobo? Heeft iemand ervaring met oude gare SiS-chipsets?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
je hebt nu een socket 7 mainboard, (zonder mmx ondersteuning gok ik) daar kun je dus niet veel op kwijt kwa cpu upgrade (eventueel amd k6-450/550) maar dan houdt het op mijns inziens,

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gemerkt dat de bussnelheid voor zover ik zie tot de 66 Mhz gaat, en de multiplier tot de 3 (meer opties hebben de jumpers gewoon niet). Een klein rekensommetje levert op dat de snelheid dus tot de 200 Mhz gaat B-) en dat is volgens mij genoeg om met een Dxr3-kaart DVDtjes af te spelen, en mp3tjes kan ook gewoon goed bij 200 Mhz.

Maar nog steeds dat geklooi met die DVD-speler :( . Is er hier een ervaren persoon op dat gebied?

Verwijderd

Internet met win95 en een een 120Mhz? kan wel... maar ik vind het drie keer niks. Mijn ervaringen: drie vensters open en dan knalt het eruit...

Verwijderd

Topicstarter
Met _200_ Mhz dan dus, want dan heb ik er een 200 Mhz processor wel inzitten. Die haal ik gewoon wel voor weinig bij de HCC-dagen 8-) .
Volgens mij moet dat toch wel aardig kunnen draaien.

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-08 21:42

GaMbiNo

1337

Op maandag 19 november 2001 20:55 schreef Paveway het volgende:
Internet met win95 en een een 120Mhz? kan wel... maar ik vind het drie keer niks. Mijn ervaringen: drie vensters open en dan knalt het eruit...
Dat heeft meer met de hoeveelheid werkgeheugen te maken...dat hoeft dus echt niet.

• intoxicated
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

intoxicated

Haaaai :w | ALT-S

Op maandag 19 november 2001 20:06 schreef Paveway het volgende:
nee, maar het feit dat er een ouwe 120mhz in zit zegt iets over de pc, oud dus naar alle waarschijnlijkheid een oud bios.
Daar heb je wel een beetje gelijk in :) Maar programma's als Maxblast (van Maxtor) vangen dat perfect op. Zo heb ik laatst een 80GB drive op een oude P3 500 mogen installeren. Het kreng wou eerst maar 8.4GB zien, maar na de installatie van Maxblast (en dus zonder BIOS flash) deed 'ie 't netjes.

"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
- Pastor Richards @ VCPR

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-08 21:42

GaMbiNo

1337

Op maandag 19 november 2001 21:00 schreef kickert het volgende:
Met _200_ Mhz dan dus, want dan heb ik er een 200 Mhz processor wel inzitten. Die haal ik gewoon wel voor weinig bij de HCC-dagen 8-) .
Volgens mij moet dat toch wel aardig kunnen draaien.
Haal dan meteen even wat extra geheugen, heeeeeeeeel veel geheugen :)

Verwijderd

Ontiegelijk veel geheugen >:)

Maarre, dan toch, hou de pc voor internet en MP3's en koop gewoon een eenvoudige standalone DVD. Heeft die bak uberhaupt wel twee pci-slots? Eentje voor je Hardware DVD kaart en eentje voor je geluidskaart --> ken geen 4 of 5.1 speaker isa kaarten, vandaar.

En als je mp3 in de hoogste kwaliteit wilt afspelen moet je niet tegelijk gaan surfen. Dat gaat haperen. Ik spreek uit ervaring...

Verwijderd

Topicstarter
Ja de pc heeft zelfs drie pci-slots B-) . Maar goed, het DVD-idee valt voor nu even af. Dan blijft de mp3-internetbak over. Is er niet een heel simpel besturingssysteem waarmee je redelijk direct mp3tjes kan afspelen? Die kan je dan in dual-boot zetten met Windows voor internet.

Verwijderd

Windows 95/98/98se --> restart in ms-dos en dan met een Dos mp3speler aan de gang gaan. Scheelt het geheugen en de processor tijd die windows en achtergrondprogramma's anders in beslag zouden nemen.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

En toch, install linux, dat lukt makkelijk om daarop MP3 + internet te doen...

Verwijderd

Hij heeft aangegeven niet veel van linux te weten, kan ik me erg goed voorstellen dat je er dan niet aan wil beginnen. Weet er zelf niet veel vanaf, de keren dat ik er mee werkte werd wel duidelijk dat het niet makkelijk is, tenminste dat vind ik. Niet iets wat je binnen een paar uurtjes wel onder de knie hebt.
Pagina: 1