Toon posts:

Realtime Video Editing: DV500 of Raptor RT?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om binnenkort een realtime video editing kaart aan te schaffen om DV mee te editen. Ik gebruik nu een firewire kaartje, voldoet ook prima, maar ik wil nu wel eens wat snellers, zoals realtime effecten en transitions. Ook wil ik analoge uitgangen zodat ik naar TV en VCR kan previewen/exporteren (ik heb geen dv-in op m'n camera).

Nu heb ik 2 kaarten gevonden die aan mijn wensen en budget (max. F1900,-) kunnen voldoen, alleen zeggen ze bij elke winkel of op elke site weer wat anders over de kaarten waardoor ik niet echt verder gehlopen wordt over welke kaart nu echt beter is. Dit zijn ze: Pinnacle DV500 plus en de Canopus DVRaptor RT.

Mijn voorkeur gaat uit naar de Raptor RT, deze is ook goedkoper. Maar... op de site van Canopus is te lezen dat het af te raden is om die kaart met mijn moederbord chip (Via Apollo KT133) te gebruiken. Het kan wel zijn dat de kaart goed werkt, maar ze raden het af... Kies ik voor de Raptor RT dan moet ik dus een nieuw moederbord kopen, en dan komt de prijs ongeveer op hetzelfde uit als de DV500.

Ik zou graag reacties krijgen van mensen die hier ervaring mee hebben of er meer over weten. Alvast heel erg bedankt!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-03 13:31
Raptor RT...

DV500 is GEEN realtime kaartje, is feitelijk een Miro DC30 (Analoog) en een Miro Studio DV Plus (Firewire + tvout) ineen.

http://www.pinnaclesys.de/du/product.asp?product_id=599&page_id=1

De Raptor RT is een kaart PUUR op dv gespecialeerd (Canopus is ook HET merk voor dv editting)
Canopus introduceert een nieuwe digitale bewerkingskaart, de DVRaptor RT. De DVRaptor RT is een Real-Time editing kaart. De DVRaptor RT wordt geleverd met Adobe Premiere 6. De kaart maakt gebruik van de Canopus Scalable technologie welke ook wordt toegepast bij de DVStorm RT en de DVRex RT Professional.
Vanaf http://www.xtrm.nl

Je kan ook eens kijken naar de Matrox RTL2500 (uit mn hoofd), is ook een hardware DV kaart

Kijk eens op http://www.video-editing.nl/ voor info over de pinnacle (=miro) en matrox kaarten

Tenslotte,
http://dvguide.sharbor.com/head-to-head/

Daar kan je een hele mooie vergelijking maken tussen de kaarten die je wil, en zo zien wat welke wel/niet heeft

Toevoeging: Die TVout is leuk meegenomen, maar ik zou dan lekker een Widget kopen http://www.xtrm.nl/Widgets/Widgets%20pagina's/dv%20in.html ) dan kan je gewoon je opnames DIGITAAL saven op tape, bewerkt en al, via camera op videoband zetten, en op goede kwaliteit (digitaal) archiveren.
Ik zou graag reacties krijgen van mensen die hier ervaring mee hebben of er meer over weten. Alvast heel erg bedankt!
Ervaring mee? nee, niet echt, heb er maar heel ff mee gespeeld (Canopus en Miro).
Beetje over weten? ja, dat wel, je moet toch wat kennis hebben als verkoper in pjoetertoko :)
Wil niet overkomen als een Dixons-personage >:)

Over compatibiliteit Raptor: ding is idd vrij eigenwijs mbt moederborden. Klant van ons had Aopen AX6B (Intel BX), ding weigerde om fatsoenlijk te werken. Uiteindelijk in samenwerking met Canopus besloten om een Asus bord te nemen (P3V4X), biossettings doorgenomen, en lopen als een trein.

Alleen is dat een Slot1 intel plankje, dus voor jou niet echt een optie, en is die al niet meer leverbaar :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je antwoorden. Heb er wel wat aan, maar ben nog steeds niet helemaal zeker. Je zegt dat de DV500 geen realtime kaart is maar op elke site over de DV500 staat ongeveer hetzelfde:

---------------------
The DV500 PLUS combines exceptional analog and digital video sources with a professional set of real-time features where they matter the most! DV500 PLUS is the only real-time editing solution which takes full advantage of all of the new features of Adobe Premiere 6.0, including: real-time multi-track audio mixer with VU meters and volume adjustments; real-time 16:9 wide screen video processing of effects, transitions and titles; real-time image correction for saturation, contrast, and brightness changes;
---------------------

bovenstaande komt van http://www.sharbor.com/products/PINI5010008.html

Vandaar mijn verwarring, aangezien de een zegt dat de DV500 geen realtime kaart is, en ergens anders staat dattie dat wel is. :?

Verwijderd

Topicstarter
Pinnacle DV500, wel of geen realtime kaart ????!!!??? :?

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Hmmm ff zonder flame intentie...
Edit In Native DV With Real-Time Effects
Pinnacle DV500 PLUS uses the same encoding technology that exists inside your DV camcorder and VCR, this digital information remains unchanged. There is no transferring from one format to another resulting in damaging recompression.

To maximize the speed of your editing DV500 PLUS uses the latest dual-stream technology so all of your effects and transitions are performed in real-time with no rendering!

Connect Both Analogue And Digital Devices
BRON

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-03 13:31
Op dinsdag 20 november 2001 12:08 schreef Baklap het volgende:
Hmmm ff zonder flame intentie...
[..]

BRON
i see :) gewoon niet goed gelezen :)
sorry

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

HIJ MOET ZEKER WEL RENDEREN ALS JE KLAAR BENT...

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-03 20:54
M'n pa heeft een DV300...die kaart die rendert NIET realtime, het enige wat ie realtime kan renderen is een preview van een transition in 160x120 - dan kan je dus ongeveer zien hoe het er ongeveer uit komt te zien.

Geef mij maar een Warsteiner.

Verwijderd

Een echte aanrader is de canopus DV storm SE.
Dit is het oudere broertje van de Raptor!
Is een stukkie beter met meer realtime effecten!
Een goede mpeg encoder!
svhs in uit
dv inuit
composiet inuit

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Ik ken beide kaarten vrij aardig.

De DV500 heeft een aantal filters en overgangs effecten die realtime afgespeelt kunnen worden. Deze zijn echter beperkt en door Pinnacle zelf gemaakt. Een enkele titel kan ook in realtime.

De Raptor kan alleen realtime previewen met een aantal effecten. Je kunt dus op je analoge uitgang een aantal realtime effecten krijgen. Echter ga je weer exporteren naar DV, dan zullen ALLE effecten, titels, overgangen gerendert moeten worden. Bij Pinnacle maakt het niet uit of je op de analoge of DV uitgang gaat. De filters die de pinnacle realtime kan, blijven ook realtime.

Verder gebruiken beide kaarten een hardware dv-codec. En hebben dus acceleratie bij het renderen. Al merk je hier met een snelle machine relatief weinig van.

Als je echt veel realtime dingen wilt gaan doen, en je kunt je budget rekken, dan moet je voor de Pinnacle Pro One gaan, deze heeft nl. erg veel realtime effecten.

Ok, Pinnacle is beter met drivers, en released deze ook vaker dan Canopus. De drivers van Canopus zijn dan ook niet altijd stabiel.

Als je mijn eerlijke mening wilt hebben.. Als je alleen maar voor sneller renderen gaat kan je die 2000 gulden beter in snellere hardware steken. Daar heb je uiteindelijk het meest profijt van.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

Als werkende in een montage speciaalzaak(als computer bouwer maar weet wel iets...) wil ik ook even iets toevoegen.
Ik hoorde iemand zeggen dat de DV Raptor van Canopus kieskeurig is, hier heb ik echter een andere mening over, ik heb juist een zooi gelazer met de DV500 van Pinacle waar de DV Raptor als een zonnetje draait.
En dat Pinacle meer drivers released is te danken aan hun af-en-toe wat lastige produkten.... (no flame intended)
En wat ik je zeker aanraadt is een mobo zonder VIA 686B southbridge, of was het nou north :?
Wij(Multimedia & Education) zijn hier maar al te vaak mee de fout ingegaan, later werd ook pas bekend dat mobo's met deze southbridge vrijwel altijd problemen geven, is het niet meteen, dan wel op lange termijn. Hierdoor hebben wij ook tientallen systemen moeten aanpassen, nieuw moederbord erin en soms ook een Intel CPU door gebrek aan AMD chipsets.

Even een paar dingen op een rijtje die ik je aanraad;
1. Koop zo'n kaart NIET bij een 'computerboer' deze mensen bouwen computers maar als je problemen hebt met je montage zooi verwijzen ze je doodleuk door naar de fabriekant.
2. Bijde kaarten voelen zich het meest thuis in een computer met Intel BX chipset die niet uitpuilt van de hardware(dit om IRQ conflicten te voorkomen).
3. Als je een moederbord gebruikt waar de VIA 686B southbridge opzit weet ik nu al bijna zeker dat het niet of niet 100% gaat werken.
4. Volgens mij zijn bijde kaarten niet real time wanneer je je gemonteerde film terug naar band wil spelen, alleen tijdens de montage, dit zodat je snel het resultaat kunt bekijken. Helemaal real time is er naar mijn weten nog niet.
5. Pinacle produkten zijn over het algemeen kieskeuriger dan bijv. Dazzle-Fast of Canopus, ook geven ze meer problemen. De support op Pinacle produkten is ook minder, het wordt ook over de hele wereld verkocht door iedere computerboer die niet half weet wat ie verkoopt.
Daar integen worden Dazzle-Fast en Canopus minder verkocht in computerwinkels maar meer in speciaalzaken, helaas zijn er hier niet veel van.

Dan nog één ding, woon je in de buurt van Almere, raad ik je aan om eens langs te gaan bij Multimedia & Education, dit is een zaakje uitsluitend gericht op video montage, op de computer.
Dan heb je tenminste iemand om op terug te vallen als het misgaat.
www.dv-edit.nl voor meer info.

Suc6 ;)

Verwijderd

Bij correct kan je canopus producten komen maar ik verwijs je liever door naar de importeur.
Namelijk www.xtrm.nl
Pagina: 1